Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017

Στη μεγάλη οθόνη του Μίκη





















01. Βρέχει στη φτωχογειτονιά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μικρά κι ανήλιαγα στενά | και σπίτια χαμηλά μου | βρέχει στη φτωχογειτονιά | βρέχει και στην καρδιά μου | Αχ ψεύτη κι άδικε ντουνιά | άναψες τον καημό μου | είσαι μικρός και δε χωράς | τον αναστεναγμό μου | Οι συμφορές αμέτρητες | δεν έχει ο κόσμος άλλες | φεύγουν οι μέρες μου βαριά | σαν της βροχής τις στάλες

02. Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου | δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά | τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου | μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά | Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου | σε περιμένω να 'ρθεις | μ' ένα τραγούδι του δρόμου να ρθεις όνειρό μου | το καλοκαίρι που λάμπει τ' αστέρι με φως να ντυθείς

03. Αγάπη μου Τραγούδι: Μελίνα Μερκούρη 
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Αστέρι μου, φεγγάρι μου, της άνοιξης κλωνάρι μου | κοντά σου θά 'ρθω πάλι, κοντά σου θά 'ρθω μιαν αυγή | για να σου πάρω ένα φιλί και να με πάρεις πάλι. | Αγάπη μου, αγάπη μου, η νύχτα θα μας πάρει, | τ' άστρα κι ο ουρανός, το κρύο το φεγγάρι. | Θα σ' αγαπώ, θα ζω μες στο τραγούδι | θα μ' αγαπάς, θα ζεις με τα πουλιά | θα σ' αγαπώ, θα γίνουμε τραγούδι | θα μ' αγαπάς, θα γίνουμε πουλιά. | Ο ποταμός είναι ρηχός | κι ο ωκεανός είναι μικρός | να πάρουν τον καημό μου. | Να διώξουνε τα μάτια σου | να πνίξουνε τους όρκους σου | από το λογισμό μου.

04. Σε πότισα ροδόσταμο Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στον άλλο κόσμο που θα πας | κοίτα μη γίνεις σύννεφο | κοίτα μη γίνεις σύννεφο | κι άστρο πικρό της χαραυγής | και σε γνωρίσει η μάνα σου | που καρτερεί στην πόρτα | Σε πότισα ροδόσταμο | με πότισες φαρμάκι | της παγωνιάς αητόπουλο | της ερημιάς γεράκι | Πάρε μια βέργα λυγαριά | μια ρίζα δεντρολίβανο | μια ρίζα δεντρολίβανο | και γίνε φεγγαροδροσιά | να πέσεις τα μεσάνυχτα | στη διψασμένη αυλή σου | Σε πότισα ροδόσταμο | με πότισες φαρμάκι | της παγωνιάς αητόπουλο | της ερημιάς γεράκι

05. Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ Τραγούδι: Γιάννης Φέρτης & Τζένη Καρέζη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | περιστεράκι στον ουρανό... | τον ουρανό μες στα δυο σου μάτια κοιτάζω, | βλέπω την πούλια και τον Αυγερινό. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να 'μπω στην κάμαρη σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ' άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | βαρκούλα στο Σαρωνικό... | Σαρωνικέ μου, τα κυματάκια σου δώσ' μου, | δώσ' μου τ' αγέρι, δώσ' μου το πέλαγο. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να 'μπω στην κάμαρή σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ' άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | δεντράκι στο Βοτανικό... | Πάρε το τραμ μόλις δεις πως πέφτει η νύχτα, | πέφτουν οι ώρες, πέφτω, λιποθυμώ. | Η μάνα μου είναι τρελή | και με κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να' μπεις στην κάμαρη μου | σου ρίχνω μεταξωτό σχοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα | μας βλέπουν τ' άστρα κ' η χαραυγή.

06. Μυρτιά Τραγούδι: Μαίρη Λίντα 
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Είχα μια θάλασσα στο νου | κι ένα περβόλι, περιβόλι τ' ουρανού. | Την ώρα π' άνοιγα πανιά | για την απάνω γειτονιά. | Στα παραθύρια τα πλατιά | χαμογελούσε μια μυρτιά. | Κουράστηκα να περπατώ | και τη ρωτώ και τη ρωτώ. | Πες μου, μυρτιά, να σε χαρώ: | Πού θα βρω χώμα, θα βρω χώμα και νερό | να ξαναχτίσω μια φωλιά | για της αγάπης τα πουλιά; | Στα παραθύρια τα πλατιά | είδα και δάκρυσε η μυρτιά. | Την ώρα π' άνοιγα πανιά | για την απάνω γειτονιά.

07. Χρυσοπράσινο φύλλο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λεωνίδας Μαλένης
Γη της λεμονιάς, της ελιάς | γη της αγκαλιάς, της χαράς | γη του πεύκου, του κυπαρισσιού | των παλικαριών και της αγάπης | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο | Γη του ξεραμένου λιβαδιού | γη της πικραμένης Παναγιάς | γη του λίβα, τ' άδικου χαμού | τ' άγριου καιρού, των ηφαιστείων | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο | Γη των κοριτσιών που γελούν | γη των αγοριών που μεθούν | γη του μύρου, του χαιρετισμού | Κύπρος της αγάπης και του ονείρου | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο

08. Χελιδονάκι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λεωνίδας Μαλένης
Κρασί να δώσεις της κυράς, | το στήθος της φουντώνει, | να τη φιλάς στον ύπνο της | και σκίζει το σεντόνι. | Δώσε και στον Αρχάγγελο | σαν θα 'ρθει να σε πάρει, | για να σου κάνει την τρανή, | την υστερνή του χάρη. | Πιες χελιδονάκι, πιες γλυκό κρασί, | πιες για να μεθύσεις μέσα στο φιλί.  | Κρασί να δώσεις της αυγής | ν' αργήσει να ξυπνήσει, | τη νύχτα να τη χαίρεσαι | πριν φύγει και σ' αφήσει. | Δώσε και στον Αρχάγγελο | σαν θα 'ρθει να σε πάρει, | για να σου κάνει την τρανή, | την υστερνή του χάρη. | Αχ χελιδονάκι, πίνεις το κρασί, | κι είσαι μεθυσμένο από το φιλί.

09. Όμορφη πόλη Τραγούδι: Μαρινέλλα 
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Όμορφη πόλη φωνές μουσικές | απέραντοι δρόμοι κλεμμένες ματιές | ο ήλιος χρυσίζει χέρια σπαρμένα | βουνά και γιαπιά πελάγη απλωμένα | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Η νύχτα έφτασε τα παράθυρα κλείσαν | η νύχτα έπεσε οι δρόμοι χαθήκαν

10. Quatorze Juillet Τραγούδι: Εντίθ Πιαφ  
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Jacques Plante
Il me vient par la fenêtre | Des musiques de la rue. | Chaque estrade a son orchestre. | Chaque bal a sa cohue. | Ces gens-là m'ont pris ma fête. | Je ne la reconnais plus. | Dans ma chambre, je me chante | L'air que nous avons valsé. | Je regarde la toquarde | Où tes doigts se sont posés. | Tu m'as dit : "Tu es si belle." | Et tu as, l'instant d'après, | Ajouté : "La vie est bête.". | J'ai compris que tu partais. | Si tu ne reviens jamais, | Il n'y aura plus de quatorze juillet. | Il me vient par la fenêtre | Un murmure qui s'éteint, | Les chansons d'une jeunesse | Attardée dans le matin. | N'allez pas troubler mon rêve. | Allez rire un peu plus loin. | Que m'apporte, que m'apporte | Cette joie de quelques heures? | Je suis morte, je suis morte | Et je t'ai déjà rejoin | Et mon corps est près du tien | Mais personne n'en sait rien...

11. Έχει η νύχτα θάνατο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Έχει η νύχτα θάνατο | Η μέρα αλυσίδες | Κι έχει η καρδιά το φάρμακο, φάρμακο | Και τρέφει τις ελπίδες | Καίν ακόμα στην καρδιά μου | Χιόνια και ψηλά βουνά | Και η νίκη η χαμένη | Την ψυχή μου τυραννά | Αχ, βουνά με τον καημό σας | Ποιος θα γιάνει τις πληγές; | Ποιος θα με παρηγορήσει; | Ποιος θ’ ακούσει τις πληγές; | Τον καημό πατρίδα κράτα | Σαν καράβι στον καιρό | Ώσπου να ‘ρθει η λευτεριά σου | Την χαρά σου να χαρώ

12. Κουράστηκα να σε κρατώ Τραγούδι: Τζένη Καρέζη  
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Κουράστηκα να σε κρατώ, πόνε, από το χέρι | το δρόμο να βαδίζουμε μαζί χωρίς χαρά | να 'χουμε για παρηγοριά ένα θλιμμένο αγέρι | πουλιά που τα 'δειρ' η βροχή και χάσαν τα φτερά. | Κάνε φωνή μου υπομονή, τραγούδι μου κρατήσου | ξέχασε την παλιά πληγή και παίξε την ψυχή σου. | Βαρέθηκα τον πόνο μου να μου μιλάει για πόνο | δεν την αντέχω τη φωνή να λέει για την πληγή | να μου μιλάει για συμφορά και για τον πόνο μόνο | για τη μεγάλη ώρα μας που θα μας πάρει η γη.

13. Δρόμοι παλιοί Τραγούδι: Μαργαρίτα Ζορμπαλά
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μανώλης Αναγνωστάκης
Δρόμοι παλιοί που αγάπησα και μίσησα ατέλειωτα | κάτω απ' τους ίσκιους των σπιτιών να περπατώ | νύχτες των γυρισμών αναπότρεπτες κι η πόλη νεκρή | Την ασήμαντη παρουσία μου βρίσκω σε κάθε γωνιά | κάμε να σ' ανταμώσω κάποτε φάσμα χαμένο του πόθου μου κι εγώ | Ξεχασμένος κι ατίθασος να περπατώ | κρατώντας μια σπίθα τρεμόσβηστη στις υγρές μου παλάμες | Και προχωρούσα μέσα στη νύχτα χωρίς να γνωρίζω κανένα | κι ούτε κανένας κι ούτε κανένας με γνώριζε με γνώριζε

14. Μια μέρα θα στο πω Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης   
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μια μέρα θα στο πω | το μαύρο παραμύθι εκείνο, | το μαύρο μυστικό | που κλαίει μες στ' άσπρο κρίνο. | Κι ω! τότε, τότε... | Ποιος είναι μη ρωτάς | αυτός που στέκει εκεί στη δύση, | πολύ να μ' αγαπάς | αυτός θα μας χωρίσει. | Κι ω! τότε, τότε...

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης