Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2017

Της γης το χρυσάφι




















Τα τραγούδια του δίσκου και οι διατιθέμενοι στίχοι τους:

01. Κυκλαδίτικο Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στη Μύκονο, στη Σέριφο, στη Σίκινο, στη Μήλο | πετάς κυπαρισσόμηλο κι εγώ πετάω μήλο. | Στην Αμοργό, στην Κίμωλο, στη Νιό, στη Σαντορίνη | μου στέλνεις κιτρολέμονο σου στέλνω μανταρίνι. | Παράγγειλα του κύρη σου που πίνει τον καφέ του | να σ έχει μαντζουράνα του, να σ έχει κατιφέ του. | Παράγγειλα της μάνας σου που πλένει στο σκαφίδι | να μη σου λέει πικρόλογα τι θα τη φάει το φίδι. | Να δώσει η Μεγαλόχαρη κι η Παναγιά η Κανάλα | να μεγαλώσεις γρήγορα σαν τα κορίτσια τ άλλα. | Και τ Αγιο-Λιός ανήμερα στη Νάξο και στην Πάρο | να δώσει η Καλαμιώτισσα γυναίκα να σε πάρω. | Παράγγειλα του κύρη σου που ρίχνει παραγάδι | να ρθεί να κουβεντιάσουμε την Κυριακή το βράδυ. | Παράγγειλα της μάνας σου που μοιάζει με βαρέλι | να σε ποτίζει αφρόγαλο να σε ταΐζει μέλι. | Στη Μύκονο, στη Σέριφο, στη Σίκινο, στη Μήλο...

02. Το παραμύθι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς & Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Σήκω κι άναψε το τζάκι | κι έλα πλάι μου λιγάκι | να σου πω το παραμύθι, | το κουκί και το ρεβίθι. | Σήκω, στρώσε το τραπέζι, | βάλε μέλι πετιμέζι | κι άκου σαν μικρό παιδάκι | το παλιό παραμυθάκι. | Η ζωή μας είναι ωραία | μα έχει βάσανα πολλά, | πάρα πολλά, πάρα πολλά... | Κι όσο θα 'μαστε παρέα | πάντα θα χαμογελά.

03. Αγάπη μέσα στην καρδιά Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ένα δειλινό, μες στ' ακροθαλάσσι, | σαν το ναυαγό ήρθα κι εγώ. | Μου 'δωσες νερό σ' ασημένιο τάσι, | για να δροσισθώ, σ' ευχαριστώ. | Αγάπη μέσα στην καρδιά | φουρτουνιασμένη λαγκαδιά | κάποια βραδιά πλημμύρισες, | και μας ξεκλήρισες. | Πάψε να ζητάς όλη την αλήθεια, | τι είναι ο έρωτας μη με ρωτάς. | Ψάξε να τη βρεις μες στα παραμύθια, | τώρα δε μπορείς, είναι νωρίς. | Αγάπη μέσα στην καρδιά | φουρτουνιασμένη λαγκαδιά | κάποια βραδιά πλημμύρισες, | και μας ξεκλήρισες. | Αγάπη μέσα στην καρδιά | φουρτουνιασμένη λαγκαδιά | κάποια βραδυά πλημμύρισες, | και μας ξεκλήρισες.

04. Μπόρα είναι θα περάσει Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μη ρωτάς, κυρ Αναστάση, | τον καημό μου να σου πω. | μπόρα είναι θα περάσει | βάλε τσίπουρο να πιώ. | Μη ρωτάς, κυρ Αναστάση, | φέρε και δυο τρεις ελιές, | μπόρα είναι θα περάσει, | μη χειρότερα να λες. | Κάθε βράδυ μπρος στα σκαλοπάτια της | είχα κουραστεί να καρτερώ. | σαν τον ήλιο λάμπανε τα μάτια της | να στα περιγράψω δε μπορώ. | Μη ρωτάς, κυρ Αναστάση, | που πονά που δεν πονά. | μπόρα είναι θα περάσει, | βάλε τσίπουρο ξανά. | Μη ρωτάς, κυρ Αναστάση, | φέρε και μια πιπεριά. | μπόρα είναι θα περάσει, | θα 'ρθει πάλι η ξαστεριά.

05. Άσπρο περιστέρι Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Όποιος πόνεσε μέσα στη ζωή | όποιος έκλαψε σαν μικρό παιδί | τώρα τίποτα πια δε σου ζητά | μόνο στ' όνειρο θα σ' αναζητά | Άσπρο περιστέρι μεσ' τη συννεφιά | μου 'δωσες το χέρι να 'χω συντροφιά | άσπρο περιστέρι μαύρο μου φτερό | κάθε καλοκαίρι θα σε καρτερώ | Όταν σήκωσα το βαρύ σταυρό | μου παράγγειλες να 'ρθω να σε βρω | κι όταν δάκρυσα σαν την Παναγιά | ήταν άνοιξη και Πρωτομαγιά | Άσπρο περιστέρι μεσ' τη συννεφιά | μου 'δωσες το χέρι να 'χω συντροφιά | άσπρο περιστέρι μαύρο μου φτερό | κάθε καλοκαίρι θα σε καρτερώ

06. Η μικρή Ραλλού Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Σαράντα παλικάρια στην άκρη του γιαλού | επαίξανε στα ζάρια τη μικρή Ραλλού | σ' ανατολή σε δύση σε κόσμο και ντουνιά | ρωτάν ποιος θα κερδίσει την ομορφονιά | Μικρό το καλοκαίρι μεγάλος ο καιρός | κανείς όμως δεν ξέρει ποιος θα 'ναι ο τυχερός | σαράντα παλικάρια στην άκρη του γιαλού | επαίξανε στα ζάρια τη μικρή Ραλλού | Σαράντα παλικάρια με λιονταριού καρδιά | ερίξανε στα ζάρια μια τρελή βραδιά | ζηλεύει το φεγγάρι και στέλνει απ' τα βουνά | το μαύρο καβαλάρη που μας κυβερνά | Κι ο χάροντας σαν φίδι τραβάει την κοπελιά | σ' αγύριστο ταξίδι σ' ανήλιαγη σπηλιά | σαράντα παλικάρια στην άκρη του γιαλού | εχάσανε στα ζάρια τη μικρή Ραλλού

07. Χασάπικο Σαράντα Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήλιε μου ήλιε μου βασιλιά μου | μη μ' αφήνεις σήμερα | συννεφιά, συννεφιά στην καρδιά μου | στο κορμί μου σίδερα | Αγόρι ματωμένο θεριά σε ζώσανε | χαράματα σε πήραν και σε σταυρώσανε | Ήλιε μου ήλιε μου βασιλιά μου | πες μου τι μου ζήλεψες | φώτισες μια στιγμή την καρδιά μου | κι ύστερα βασίλεψες | Αγόρι ματωμένο θεριά σε ζώσανε | χαράματα σε πήραν και σε σταυρώσανε

08. Απόψε φθινοπώριασε Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Απόψε πέφτει παγωνιά | στο δρόμο και στη γειτονιά | και μες στο βράδυ το θολό | θυμάμαι και μελαγχολώ. | Απόψε φθινοπώριασε | και τ' όνειρο ξεθώριασε | καρδιά μου κάνε υπομονή | κι ο ήλιος θα ξαναφανεί. | Απόψε μύρισε βροχή | χειμώνας μπαίνει στην ψυχή | και στο δρομάκι το στενό | με πιάνει το παράπονο.

09. Στου ουρανού την άκρη Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στραβά το καπελάκι μου | στριμμένο το τσιγάρο | πολλές φουρτούνες πέρασα | και δε φοβάμαι χάρο. | Τη θάλασσα πολέμησα | του κόσμου την αρμύρα | μα τώρα που σε γνώρισα | την κάτω βόλτα πήρα. | Στ' ουρανού την άκρη | Παναγιά σε φίλησε | παγωμένο δάκρυ | στην καρδιά μου κύλησε. | Στραβά το καπελάκι μου | στο χέρι κομπολόι | μετρώ τα σκαλοπάτια σου | κι η έγνοια σου με τρώει. | Μα πριν με διώξεις, άκαρδη | θερμά παρακαλώ σε | περκάλι βενετσάνικο | να κοιμηθούμε στρώσε.

10. Στου ήλιου τ’ αλώνι Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στου ήλιου τ' αλώνι | αυγή ξημερώνει | Κι εσύ με τη νύχτα | καρδιά πολεμάς | Χτυπά μια καμπάνα | Μην κλαις δόλια μάνα | Της γης το χρυσάφι | δεν ήταν για μας | Πού πάτε καράβια και τραίνα | Κι αδέρφια μου εσείς πικραμένα | Γιατί με ξεχάσατε εμένα | Στην έρμη του κόσμου γωνιά | Στου ήλιου την πέτρα | Τα δάκρυα σου μέτρα | Και πάψε καρδιά μου | χαρά να καρτερείς | Σταμάτα καμπάνα | μην κλαις δόλια μάνα | Της μοίρας τον δρόμο | ν' αλλάξεις δεν μπορείς

11. Πρωτομηνιά Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Πρωτομηνιά-πρωτομηνιά | πήρα τους δρόμους παγανιά | να βρω πού πας, ποιό παράθυρο χτυπάς | τώρα που πια δεν μ' αγαπάς | Πρωτομηνιά-πρωτομηνιά | ψηλή μου δενδρολιβανιά | δεν ήρθες χθες, δε μ' αντάμωσες προχθές | κι είχα τις πόρτες ανοιχτές... | Τώρα το δάκρυ κυλάει ακόμη | θολώνει τη ματιά | ήσουν μια σπίθα μικρή στο χώμα | κι έγινες φωτιά...

12. Αγαπώ μια καρδερίνα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Αγαπώ μια καρδερίνα | σ΄ένα πράσινο κλαδί | Την φωνάζουν Κατερίνα | και δεν θέλει να σε δει | Κάνει πείσματα, κάνει πείσματα, κάνει πείσματα | το παιδί | Παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα | Δηλαδή | Αγαπώ μια καρδερίνα | μα δεν θέλει να με δει | Αγαπώ μια καρδερίνα | μα δεν το 'παιξα καλά | Κι απ' τον περασμένα μήνα | μ΄ έχει βάλει σε μπελά | Κάνει πείσματα, κάνει πείσματα, κάνει πείσματα | το παιδί | Παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα | δηλαδή | Κατερίνα, Κατερίνα | μ' έχεις βάλει σε μπελά | Αγαπώ μια καρδερίνα | στο μπαλκόνι του παπά | Την φωνάζουν Κατερίνα | μα δεν ξέρω αν μ' αγαπά | Κάνει πείσματα, κάνει πείσματα, κάνει πείσματα | το παιδί | Παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα, παιγνιδίσματα | δηλαδή | Αγαπώ μια καρδερίνα | μα δεν ξέρω αν μ' αγαπά

Για να ακούσετε ένα από τα τραγούδια του δίσκου που ξεχώρισε:
Πατήστε εδώ

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης