Σάββατο, 2 Απριλίου 2016

Η Άννα Χρυσάφη στους μεγάλους του ρεμπέτικου





















Η Άννα Χρυσάφη σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Φτωχόπαιδο Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Βασίλης Τσιτσάνης
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Φτωχόπαιδο με γνώρισες | κι από μικρός στην πιάτσα | παλεύω με τα μπράτσα | στα σίδερα στα γράσα | κι όπου νυχτώ, νυχτώσω και βρεθώ | Κι αν κάθε βράδυ ξενυχτώ | στη ρόδα στο τιμόνι | μη μου παραπονιέσαι | και μη στεναχωριέσαι | που μένεις πά πάντα μοναχή | Σ' αυτήν την δύσκολη ζωή | δε λείπουν τα στραπάτσα | γι’ αυτό κι εγώ στην πιάτσα | παλεύω με τα μπράτσα | για την αγά, αγάπη μου γλυκιά

02. Όποιος αγαπάει συγχωρεί Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Μανώλης Χιώτης
Μουσική: Πάνος Πετσάς | Στίχοι: Κώστας Μάνεσης
Έφυγες κάποιο βραδάκι | και με πότισες φαρμάκι, | αν γυρίσεις όμως πίσω | όλα θα στα συγχωρήσω. | Η καρδιά μου αλλιώς | να κάνει δεν μπορεί | γιατί όποιος αγαπάει | συγχωρεί. | Μου `κανες ζημιά μεγάλη | κι όμως δεν τα φτιάχνω μ’ άλλη, | να χαθεί και θα σ’ αφήσω | όλα θα στα συγχωρήσω. | Η καρδιά μου αλλιώς | να κάνει δεν μπορεί | γιατί όποιος αγαπάει | συγχωρεί. | Γύρνα πίσω στο τσαρδί μας | να βρω την παλιά ζωή μας | και `γω μόλις σ’ αντικρίσω | όλα θα στα συγχωρήσω. | Η καρδιά μου αλλιώς | να κάνει δεν μπορεί | γιατί όποιος αγαπάει | συγχωρεί.

03. Είν΄αδικία Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη
Μουσική: Άννα Χρυσάφη | Στίχοι: Άννα Χρυσάφη
Κουράστηκα στα χέρια σου να υποφέρω τόσο, | μ’ έφαγες, μ’ έφαγες, πότε θα γλιτώσω. | Μου `χεις κάνει τη ζωή μου τυραννία, | είν’ αδικία, είν’ αδικία. | Αρνήθηκα τη μάνα μου κι αγάπησα εσένα, | βάσανα, βάσανα, πίκρες κάθε μέρα. | Μου `χεις κάνει τη ζωή μου τυραννία, | είν’ αδικία, είν’ αδικία. | Στο τέλος, περιφρόνηση, το ξέρω πως θα πάρω, | πόνε μου, πόνε μου και πως θα σε γειάνω. | Μου `χεις κάνει τη ζωή μου τυραννία, | είν’ αδικία, είν’ αδικία.

04. Στο Τούνεζι, στην Μπαρμπαριά Τραγούδι: Ά. Χρυσάφη & Μ. Λίντα
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Ανάθεμα σε θάλασσα | που κάνεις ώρες, ώρες | να κλαίνε χήρες κι ορφανά | και μάνες μαυροφόρες | Στο Τούνεζι, στη Μπαρμπαριά, | μας έπιασε κακοκαιριά | Ανάθεμά σε θάλασσα | κανένα δεν αφήνεις | λεβέντες παίρνεις διαλεχτούς | και πίσω δεν τους δίνεις | Στα αγριεμένα κύματα | στη μαύρη αγκαλιά σου | του κόσμου πήρες | τα παιδιά και τα κανες δικά σου

05. Το ντιβάνι Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Βασίλης Τσιτσάνης
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Είναι το ντιβάνι μου στενό | και δε μας χωράει και τους δυο. | Αφού δεν τα κατάφερες | να πας με τα νερά μου, | μάσε τα τσαμασίρια σου | και στο καλό κυρά μου | Είναι το ντιβάνι μου στενό | και δε μας χωράει και τους δυο. | Μέσα στο φτωχό μου τον οντά | μπήκες να μ’ ανάψεις τη φωτιά. | Αλλού να πας να κοιμηθείς, | αλλού να ξημερώσεις | και στο φτωχό ντιβάνι μου | δε θα ξαναξαπλώσεις. | Είναι το ντιβάνι μου στενό | και δε μας χωράει και τους δυο. | Ήρθες ένα βράδυ μοναχή | κι έτρεχε το δάκρυ σου βροχή. | Σ’ αγκάλιασα, σου γλύκανα | τη θλιβερή ζωή σου | και το φτωχό ντιβάνι μου | το μοίρασα μαζί σου. | Είναι το ντιβάνι μου στενό | και δε μας χωράει και τους δυο.

06. Χόρεψε το τσιφτετέλι Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Σ. Πλέσσας
Μουσική: Γιάννης Τατασόπουλος | Στίχοι: Γιάννης Τατασόπουλος
Οι στίχοι του παραπάνω τραγουδιού δεν είναι διαθέσιμοι προς το παρόν

07. Λίγα ψίχουλα αγάπης Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Πάνος Γαβαλάς
Μουσική: Σταύρος Τζουανάκος | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Δε θέλω πλούτη να μου δώσεις και παλάτια | δε θέλω λούσα όπως άλλες που γυρνάς | λυπήσου μόνο της καρδιάς μου τα κομμάτια | και πες μου λίγο τη φτωχή πως μ' αγαπάς | Λίγα ψίχουλα αγάπης σου γυρεύω | κι ως την άλλη μου ζωή θα σε λατρεύω | Αυτά τα λίγα ψίχουλα κι αν θα μου τάξεις | σου τα πληρώνω με οποιαδήποτε τιμή | και θα τα πάρω κι αν ακόμα τα πετάξεις | όπως πετάνε σ' ένα σκύλο το ψωμί | Λίγα ψίχουλα αγάπης σου γυρεύω | κι ως την άλλη μου ζωή θα σε λατρεύω

08. Ποτέ τη μάνα μην πικραίνεις Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Α. Ευγενικός
Μουσική: Γεράσιμος Κλουβάτος | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Ποτέ τη μάνα, τη μάνα μην πικραίνεις | ποτέ σκληρά μην της φερθείς | γιατί στις δύσκολες, στις δύσκολες στιγμές σου | "πού είσαι μά- αχ, μάνα μου" θα πεις. | Σαν τη μάνα κανείς δε σε προσέχει | και χαρά, χαρά σ’ όποιον την έχει. | Μονάχα η μάνα, η μάνα θα σε νιώσει | στον πόνο σου και στη χαρά. | Αυτή κουράγιο, κουράγιο θα σου δώσει | όταν σε βρει, σε βρει μια συμφορά. | Πόσο αξίζει, αξίζει η μανούλα | ρωτήστε κι ένα ορφανό, | όταν για μάνα, για μάνα τού μιλήσεις | θ’ αναστενά- θ’ αναστενάξει με καημό.

09. Μικρή, μικρή παντρεύτηκα Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Πάνος Πετσάς
Μουσική: Πάνος Πετσάς | Στίχοι: Πάνος Πετσάς
Μικρή, μικρή παντρεύτηκε | του έρωτα τη λάβρα, | μικρή, μικρή εχήρεψε | και φόρεσε τα μαύρα. | Κανέναν δεν εγύριζε | να δει η κακομοίρα, | όλοι την τριγυρίζανε | και λέγανε στη χήρα: | "Χήρα ν’ αλλάξεις γνώμη | που είναι νωρίς ακόμη". | Σε γάμο την εζήτησε | κι ο τσέλιγκας μια μέρα | κι ένας βοσκός που έπαιζε | για κείνη τη φλογέρα. | Μ’ αυτή πιστή στον άντρα της | του άναβε καντήλια | και οι λεβέντες του χωριού | της έλεγαν με ζήλια: | "Χήρα ν’ αλλάξεις γνώμη | που είναι νωρίς ακόμη". | Μα έφτασε κι ο τρυγητός | κι η χήρα πάει στ’ αμπέλι | και έπεσε στον έρωτα | κι αυτή χωρίς να θέλει. | Γι αυτό γλυκογελούσανε | τα μάτια της με χάρη | την ώρα που της φώναζε | το κάθε παλληκάρι: | "Χήρα ν’ αλλάξεις γνώμη | που είναι νωρίς ακόμη".

10. Η πρώτη αγάπη σου είμαι εγώ Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Πάνος Γαβαλάς
Μουσική: Γιώργος Μητσάκης | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Η πρώτη αγάπη σου είμαι εγώ | εγώ σ' αγάπησα και σ' αγαπώ | Μαζί στα πρώτα βάσανα | στα πρώτα καρδιοχτύπια | οι δυο μας πρωτοζήσαμε | τα πρώτα μας ξενύχτια | Η πρώτη αγάπη σου είμαι εγώ | εγώ σ' αγάπησα και σ' αγαπώ | Ωραία ήταν η ζωή | και ο καιρός περνούσε | κι ο ένας περισσότερο | τον άλλον επονούσε | Και τ' αποτέλεσμα ήταν αυτό | να καταλήξουμε στο χωρισμό | Να καταλήξουμε στο χωρισμό | το αποτέλεσμα ήταν αυτό | Μα πώς μπορεί ο πόνος μου | να μην είναι μεγάλος | αφού εγώ σ' αγάπησα | σε χαίρεται ένας άλλος | Εγώ σ' αγάπησα και σ' αγαπώ | όμως δεν ήτανε το τυχερό | Όμως δεν ήτανε το τυχερό | εγώ σ' αγάπησα και σ' αγαπώ

11. Τα νησιά Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη & Βασίλης Τσιτσάνης
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Ο χάρος έστησε χορό στου Άδη τα σκοτάδια | και τρία όμορφα νησιά μας τά 'κανε ρημάδια | Ιθάκη και Κεφαλλονιά και Φιόρε του Λεβάντε | κουράγιο και υπομονή στη συμφορά σας κάντε. | Τα σπίτια πέσαν κι οι εκκλησιές, σωπάσαν οι καμπάνες | οι μάνες χάσαν τα παιδιά και τα παιδιά τις μάνες. | Ιθάκη και Κεφαλλονιά και Ζάκυνθος ωραία | και στη ζωή και στο χαμό βρεθήκατε παρέα. | Μα των Ελλήνων οι καρδιές το βάλαν όλες άχτι | να ξανανθίσουν τα νησιά μέσα απ'τη μαύρη στάχτη | Ιθάκη και Κεφαλλονιά και ξακουσμένο Τζάντε | πάλι θα ξαναγίνετε το Φιόρε του Λεβάντε.

12. Εσύ τα φταις Τραγούδι: Άννα Χρυσάφη
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Τρία χρόνια σ’αγάπησα και σε λάτρευα πιστά | κι όταν είπα να σε πάρω, με αρνήθηκες κακιά | κι όταν είπα να σε πάρω, με αρνήθηκες κακιά. | Το θυμάσαι που μου είπες, πως δεν είσαι για παντρειά, | πήρα πιο όμορφη από σένα να σου κάψω την καρδιά, | πήρα πιο όμορφη από σένα να σου κάψω την καρδιά. | Κοίταξε για να με βλέπεις την ημέρα μια φορά, | για να παίρνει ο νους σου αέρα, η καρδιά παρηγοριά, | για να παίρνει ο νους σου αέρα, η καρδιά παρηγοριά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης