Τετάρτη, 6 Απριλίου 2016

Παλικάρι απ’ τα παλιά





















01. Ήτανε μια φορά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Φέρρης
Ήτανε μια φορά μάτια μου κι έναν καιρό | μια όμορφη κυρά αρχόντισσα να σε χαρώ | Μια μικροπαντρεμένη κόρη ξανθή | τον κύρη της προσμένει βράδυ πρωί | Ένα Σαββάτο βράδυ καλέ μια Κυριακή | τον ήλιο το φεγγάρι, καλέ, παρακαλεί | Ήλιε μου φώτισέ τον φεγγάρι μου | πάνε και μίλησέ του για χάρη μου | Γυρίζει κι αρμενίζει καλέ στα πέλαγα | τους πειρατές θερίζει καλέ και τους χαλά | Στον ήλιο στο φεγγάρι και στη βροχή | και μένανε μ' αφήνει έρμη και μοναχή | Γαλέρα ανοίχτηκε μάτια μου με το βοριά | στη μάχη ρίχτηκε μάτια μου και στον καυγά | Μέσα σ' ένα σινάφι πειρατικό | είδα φωτιά ν' ανάβει και φονικό

02. Πώς να σωπάσω Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Πώς να σωπάσω μέσα μου | την ομορφιά του κόσμου; | Ο ουρανός δικός μου | η θάλασσα στα μέτρα μου | Πώς να με κάνουν να τον δω | τον ήλιο μ' άλλα μάτια; | Στα ηλιοσκαλοπάτια | Μ' έμαθε η μάνα μου να ζω... | Στου βούρκου μέσα τα νερά | ποια γλώσσα μου μιλάνε | αυτοί που μου ζητάνε | να χαμηλώσω τα φτερά;

03. Αυτόν τον κόσμο τον καλό Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Βασίλης Ανδρεόπουλος
Αυτόν τον κόσμο τον καλό | τον χιλιομπαλωμένο | βρε ράβε ξήλωνε ράβε ξήλωνε | δουλειά, δουλειά, δουλειά να μη σου λείπει | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | άλλοι τον είχαν πρώτα | βρε γέλα φίλε μου γέλα φίλε μου | δεν είναι δεν είναι δεν είναι και για λύπη | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | σ' εμάς τον παραδώσανε | βρε τρέχα φίλε μου τρέχα φίλε μου | και μη και μη και μη βαριά το παίρνεις | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | άλλοι τον καρτεράνε | βρε σκέψου φίλε μου σκέψου φίλε μου | την ώρα την ώρα την ώρα που θα φεύγεις

04. Στον ουρανό χορεύουνε Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Στον ουρανό χορεύουνε στον άδη κάνουν γάμο | και βγήκαν και καλούσανε όλους τους πικραμένους | Χριστέ να με καλούσανε και με το πικραμένο | να φτιάξω πράσινα κεριά και αλεξιμνιές λαμπάδες | να τσ' αναβά να γύριζα τον άδη γύρου-γύρου | να δω τσι νιούς πως κοίτουνται τσι γέρους πως κοιμούνται | να δω και τα μωρά παιδιά

05. Δακρύζω με παράπονο Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Δακρύζω με παράπονο | με πόνο συλλογούμαι | γιατί `ναι όλα μάταια | στον ψεύτη κόσμο απ’ ούμαι.

06. Ερωτόκριτος-Αποχαιρετισμός Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Ουρανία Μελαμπιανάκη | Στίχοι: Ουρανία Μελαμπιανάκη

07. Ο αντρειωμένος Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Τον αντρειωμένο μην τον κλαις όσο κι αν αστοχήσει | μα αν στοχήσει μια και δυο πάλι αντρειωμένος θα'ναι | πάντα θα'ναι η πόρτα του ανοιχτή | Ο άντρας κάνει τη γενιά κι όχι η γενιά τον άντρα | σαν είναι ο τράγος δυνατός δεν τον εσταίνει η μάντρα.

08. Καυγάδες με το γιασεμί Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Νίκος Ξυλούρης | Στίχοι: Νίκος Ξυλούρης
Καυγάδες με το γιασεμί | έβαλε πάλι ο κρίνος | Ζήλευγε του τσι μυρωδιές | για δε μυρίζει εκείνος | Ανάμεσα στα γιασεμιά | εφύτρωσε ένας κρίνος | Είναι ζηλιάρης και χλωμός | για δε μυρίζει εκείνος

09. Ο πραματευτής Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Κώστας Μουντάκης | Στίχοι: Κώστας Μουντάκης
Ο πραματευτής! | Κουβαρίστρες, βελονάκια, | ψιλολόγια ένα σωρό | πήρα δρόμους και σοκάκια | την αγάπη μου να βρω. | Σε μια γειτονιά | είχα μια αγαπητικιά | δέκα χρόνια πάνε τώρα | που δεν την ξανάδα πια. | Μαντηλάκια, τσιμπιδάκια, | πραματιές πολλώ λογιώ | τον πλανόδιο θα κάνω | ίσως και την ξαναβρώ. | Χώρες και χωριά | σαν τα έρημα πουλιά | θα γυρίζω αχ να φωνάζω | την δική μου καταντιά. | Μιας αγάπης το χατίρι | μ' έκανε τραγουδιστή | και ζητιάνο αχ και διαβάτη | και φτωχό πραματευτή. | Πέστε μου κυρές | παντρεμένες γριές και νιες | η δική μου αγάπη που 'ναι | και χαλάλι οι πραματιές. | Ο πραματευτής...

10. Ο αργαλειός Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Κώστας Μουντάκης | Στίχοι: Κώστας Μουντάκης
Αχ αυτό, αχ αυτό το αργαλειό σου | με τρελαίνει πω, πω, πω | σαν περνώ απ' το στενό σου | του διαόλου θηλυκό. | Κι όλη μέρα τακ, τακ, τακ, τουκ, τουκ, τουκ, | το πέταλό σου κάνει | και το πανί σου κι η απαντή σου | σε πειρασμό με βάνει. | Με τα χίλια, με τα χίλια δυο στολίδια | όπου υφαίνεις τ' αργαλειό | να κουζουλαθούνε θέλει | τα κοπέλια στο χωριό. | Κι όλη μέρα τακ, τακ, τακ, τουκ, τουκ, τουκ, | το πέταλό σου κάνει | και το πανί σου κι η απαντή σου | σε πειρασμό με βάνει. | Να 'ξερα, να ΄ξερα πως είσαι μόνη | κάθε τόσο απου περνώ | θα στεκόμουνα λιγάκι | να σου γλυκοτραγουδώ. | Κι όλη μέρα τακ, τακ, τακ, τουκ, τουκ, τουκ, | το πέταλό σου κάνει | και το πανί σου κι η απαντή σου | σε πειρασμό με βάνει.

11. Αποχαιρετισμός Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Κώστας Μουντάκης | Στίχοι: Κώστας Μουντάκης

12. Ωραίος πού είσαι αυγερινέ Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Ωραίος πού είσαι αυγερινέ | Μ’ αγγέλους κατεβαίνεις | Χτυπάς τις πόρτες την αυγή | Κι όλους τους πόνους παίρνεις | Βρίσκεις πονεμένα σπίτια | Βρίσκεις άδειες αγκαλιές | Και τραγούδια που κρυφτήκαν | Σαν πουλιά μες στις καρδιές | Ωραίος που είσαι αυγερινέ | Πρόσωπο σαν το κρίνο | Παίρνεις το κλάμα απ’ τα παιδιά | Κι απ’ τα πουλιά τον θρήνο | Βρίσκεις πονεμένους δρόμους | Και καρδιές χωρίς χαρά | Έναν ήλιο ξεχασμένο | Παν’ απ’ τα βαθειά νερά

13. Ο ήλιος εβασίλεψε Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Χρήστος Λεοντής | Στίχοι: Γιάννης Μακρυγιάννης
Ο ήλιος εβασίλεψε Έλληνα μου, | βασίλεψε και το φεγγάρι εχάθη, | κι ο καθαρός Αυγερινός | που πάει κοντά την Πούλια, | τα τέσσερα κουβέντιαζαν | και κρυφοκουβεντιάζουν. | Γυρίζει ο ήλιος και τους λέει, | γυρίζει και τους κραίνει: | "Εψές όπου βασίλεψα | πίσου από μια ραχούλα, | άκ'σα γυναίκεια κλάματα | κι αντρών τα μοιριολόγια, | γι' αυτά τα 'ρωικά κορμιά | στον κάμπο ξαπλωμένα | και μες στο αίμα το πολύ | είν' όλα βουτημένα. | Για την Πατρίδα πήγανε | στον Άδη τα καημένα"

14. Γεννήθηκα σε μια στιγμή Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Λίνος Κόκοτος | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Γεννήθηκα σε μια στιγμή | του κόσμου και βαδίζω | για μια μεγάλη χαραυγή | και πίσω δεν γυρίζω | Μια φορά στον κόσμο ήρθα | δυο φορές μ’ αρνήθηκαν | και όταν είπα την αλήθεια | όλοι οι δρόμοι κλείστηκαν | Μια φορά στον κόσμο ήρθα | δυο φορές μ’ αρνήθηκαν | και όταν είπα την αλήθεια | όλοι οι δρόμοι κλείστηκαν | Γεννήθηκα και ήταν πρωί | μα έζησα την νύχτα | άλλα μου είπαν οι θεοί | και άλλα στο κόσμο βρήκα | Μια φορά στον κόσμο ήρθα | δυο φορές μ’ αρνήθηκαν | και όταν είπα την αλήθεια | όλοι οι δρόμοι κλείστηκαν | Μια φορά στον κόσμο ήρθα | δυο φορές μ’ αρνήθηκαν | και όταν είπα την αλήθεια | όλοι οι δρόμοι κλείστηκαν

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης