Κυριακή, 10 Απριλίου 2016

Από τους θησαυρούς των 45 στροφών





















01. Ντόλτσε Βίτα Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Θόδωρος Δερβενιώτης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Σε πλάνεψε η ντόλτσε βίτα, | αυτή που λεν ζωή γλυκιά, | και κάθε μέρα κατεβαίνεις | της κοινωνίας τα σκαλιά. | Γιατί, γιατί, | αγάπη μου γλυκιά; | Με πόνο παρακολουθώ | όπως κυλάς στα σκαλοπάτια, | μα να σε σώσω δεν μπορώ | όσο και αν κλαιν τα δυο μου μάτια. | Είναι γλυκιά η ντόλτσε βίτα | που σε αιχμαλώτισε μια νύχτα. | Αν μετανιώσεις και σταθείς | στο τελευταίο σκαλοπάτι, | κοντά μου γύρνα, μην ντραπείς, | Σε συγχωρώ, γλυκιά μου αγάπη. | Παράτησε την ντόλτσε βίτα | προτού χαθείς και εσύ μια νύχτα. | Σε πλάνεψε η ντόλτσε βίτα, | αυτή που λεν ζωή γλυκιά, | και κάθε μέρα κατεβαίνεις | της κοινωνίας τα σκαλιά.

02. Μην κοιτάζεις άλλα μάτια Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Γιώργος Μητσάκης | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Μην κοιτάζεις άλλα μάτια, βρε, | μην κοιτάζεις άλλα μάτια, | μην κοιτάζεις άλλα μάτια | στα δικά μου σκαλοπάτια. | Μη ζητάς να με γελάσεις, βρε | και κορόιδο να με πιάσεις, | γιατί ίσως δεν μπορέσεις | κι απ’ τα σκαλοπάτια πέσεις. | Μην κοιτάζεις άλλα μάτια, βρε, | στα δικά μου σκαλοπάτια, | στα δικά μου σκαλοπάτια, βρε, | μην κοιτάζεις άλλα μάτια. | Εγώ είμαι απ’ τον Περαία, βρε, | εγώ είμαι απ’ τον Περαία, | εγώ είμαι απ’ τον Περαία | και σου φέρνομαι ωραία. | Κι αν δε με υπολογίσεις, βρε, | πρόσεχε να μη γλιστρήσεις, | και δεν ξαναδείς στα μάτια | τα δικά μου σκαλοπάτια. | Εγώ είμαι απ’ τον Περαία, βρε | και σου φέρνομαι ωραία, | μην κοιτάζεις άλλα μάτια, βρε, | στα δικά μου σκαλοπάτια. | Μην κοιτάζεις άλλα μάτια, βρε, | στα δικά μου σκαλοπάτια, | στα δικά μου σκαλοπάτια, βρε, | μην κοιτάζεις άλλα μάτια.

03. Προσευχή Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Προσευχή, τα χείλη μου | τα χείλη μου για σένανε λένε | και τα μάτια μου μερόνυχτα κλαίνε | μερόνυχτα κλαίνε. | Να ξαναρθείς κοντά μου | μέσα στην αγκαλιά μου. | Έφαγα τη γη να σ' αναζητάω | σκίζω τα βουνά και παντού ρωτάω: | Ποιος είδε τα μάτια που αγαπάω | ποιος είδε τα μάτια που αγαπάω; | Μα γιατί μ' αρνήθηκες | μ' αρνήθηκες, χαμένο μου ταίρι; | Πού να βρίσκεσαι κανένας δεν ξέρει | κανένας δεν ξέρει. | Πού να σε βρω, γλυκιά μου | κρυφή παρηγοριά μου;

04. Δως μου μια φωτογραφία Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Δώσ’ μου μια φωτογραφία για παρηγοριά, | άπονη καρδιά, | τώρα που θα χωριστούμε και θα πας μακριά, | δώσ’ μου μια φωτογραφία να `χω συντροφιά. | Θα την έχω νύχτα μέρα, φίλο μου πιστό, | θα της λέω τους καημούς μου και θα σε ζητώ | και θα σε ζητώ. | Δώσ’ μου μια φωτογραφία για παρηγοριά, | άπονη καρδιά, | τώρα που θα χωριστούμε και θα πας μακριά, | δώσ’ μου μια φωτογραφία να `χω συντροφιά. | Κι όταν θα κυλάει το δάκρυ στ’ άψυχο χαρτί, | από σένα, θα με νιώθει πιο πολύ αυτή, | πιο πολύ αυτή. | Δώσ’ μου μια φωτογραφία για παρηγοριά, | άπονη καρδιά, | τώρα που θα χωριστούμε και θα πας μακριά, | δώσ’ μου μια φωτογραφία να `χω συντροφιά.

05. Ο μπαρμπά Θωμάς Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Γιώργος Μητσάκης | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Αντιλαλούνε διπλοπενιές μέσα σ’ ένα κουτούκι, | κάθεται ο μπάρμπα Θωμάς και παίζει το μπουζούκι. | Μπάρμπα Θωμά, μπάρμπα Θωμά, μαγκίτη παινεμένε, | σε γέρασαν τα βάσανα και δεν μιλάς, καημένε. | Να ’ταν τα νιάτα δυο φορές | και σιδερένιες οι καρδιές. | Απόψε έχω ένα καημό και ήπια παραπάνω. | Ήρθα εδώ, μπάρμπα Θωμά, παρέα να σου κάνω. | Μπάρμπα Θωμά, μπάρμπα Θωμά, να μην ακούς τι λένε. | Οι μάγκες έχουνε καρδιά και για μι’ αγάπη κλαίνε. | Γλεντάτε, μάγκες, το ντουνιά | προτού να ’ρθουν τα γηρατειά. | Να ’ταν τα νιάτα δυο φορές | και σιδερένιες οι καρδιές.

06. Στης Λαρίσης το ποτάμι Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Γιώργος Μητσάκης | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Στης Λαρίσης το ποτάμι | που το λένε Πηνειό, | αν τυχόν και δεν με θέλεις, | κει θα πέσω να πνιγώ. | Ο καημός μου είναι μεγάλος, | το ποτάμι είναι ρηχό. | Αν τυχόν και δεν με πνίξει, | μοναχά που θα βραχώ, | στης Λαρίσης το ποτάμι | που το λένε Πηνειό. | Κίνησα από την Αθήνα | για τη Λάρισα να βγω. | Πιάνει λάστιχο στο δρόμο | κι άραξα να κοιμηθώ. | Το πρωί με τη δροσούλα | για τη Λάρισα κινώ. | Αν τυχόν και δε με θέλεις, | πέφτω μες στον ποταμό, | στης Λαρίσης το ποτάμι | που το λένε Πηνειό. | Φέρτε ούζο του Τυρνάβου | να καθίσω και να πιω | κι όλη η Λάρισα να μάθει | πως εγώ σε αγαπώ. | Στης Λαρίσης το ποτάμι | που το λένε Πηνειό. | αν τυχόν και δεν με θέλεις, | κει θα πέσω να πνιγώ. | Στης Λαρίσης το ποτάμι | που το λένε Πηνειό.

07. Μην είσαι ψεύτρα δίγνωμη Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Απόστολος Χατζηχρήστος | Στίχοι: Γιάννης Λελάκης
Μην είσαι ψεύτρα, δίγνωμη, | μη μου μιλάς με μάσκα | γιατί έχω κι εγώ καρδιά, | τι κι αν φορώ τραγιάσκα. | Μη σε θαμπώνουν τα λεφτά, | μη σε γελούνε φως μου, | μες στο καλύβι μου θα βρεις | τις εμορφιές του κόσμου. | Κι αν είμαι μάτια μου φτωχός, | έχω καρδιά με μπέσα, | μαζί με μένα σαν θα 'ρθείς | θα ζεις σαν πριγκηπέσα.

08. Καροτσέρη τράβα Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Απόστολος Χατζηχρήστος | Στίχοι: Απόστολος Χατζηχρήστος
Τράβα, τράβα, τράβα | καροτσιέρη τράβα | και στο Καλαμάκι | κόψε για ουζάκι | έ! ρέ! Ντουνιά | Τράβα, τράβα, τράβα | στη Γλυφάδα τράβα | για καλό κρασάκι | και για μπαρμπουνάκι | έ! ρέ! Ντουνιά | Γύρνα πίσω τράβα | στην Αθήνα τράβα | κι άκου μπουζουκάκι | απ' το Σμυρνιωτάκι | έ! ρέ! ντουνιά

09. Μια πεντάμορφη τσιγγάνα Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Νίκος Δεπάστας | Στίχοι: Στράτος Βαλλιάνος
Μια πεντάμορφη τσιγγάνα | μου `χει κάψει την καρδιά | Πω! πω! μάτια, πω! πω! Φρύδια | πω! πω! γλύκα κι ομορφιά | Ήρθε να μου πει τη μοίρα | να μου ρίξει τα χαρτιά | Και φωτιά μου `χει ανάψει | στη φτωχή μου την καρδιά | Είν’ η πιο όμορφη τσιγγάνα | στο τσαντίρομαχαλά | Με τα νάζια που μου κάνει | θα με βάλει σε μπελά | Ήρθε να μου πει τη μοίρα | να μου ρίξει τα χαρτιά | Και φωτιά μου `χει ανάψει | στη φτωχή μου την καρδιά | Στο τσαντίρι της θα πάω | δυο λογάκια να της πω | Κι αν μου πει πως δε με θέλει | θα πεθάνω, θα χαθώ | Ήρθε να μου πει τη μοίρα | να μου ρίξει τα χαρτιά | Και φωτιά μου `χει ανάψει | στην φτωχή μου την καρδιά

10. Βάλ' τε μου δυο κανναβουριές Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Μιχάλης Δασκαλάκης | Στίχοι: Μιχάλης Δασκαλάκης
Όταν πεθάνω θάφτε με | σε μια γωνιά μονάχο | και δίπλα το μπουζούκι μου | παρηγοριά μου να 'χω. | Κανείς δεν θέλω για να ρθει | καντήλι να μ' ανάψει | ούτε κι αυτή που αγαπώ | για μένανε να κλάψει. | Βάλ' τε μου δυο κανναβουριές | τον ίσκιο τους να ρίχνουν | κι όταν φυσάει ο άνεμος | γλυκά να με δροσίζουν. | Βάλ' τε μου δυο κανναβουριές | να κάνουν κανναβούρια | για να 'ρχονται οι φίλοι μας, κι οι γκόμενες | να γίνονται μαστούρια.

11. Άναψε το τσιγάρο Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Γεράσιμος Κλουβάτος | Στίχοι: Χαράλαμπος Βασιλειάδης
Σε πόνεσ' η καρδιά μου και σε γουστάρει | Θέλω τα δυο σου χέρια για μαξιλάρι | άσε να γείρω απόψε στην αγκαλιά σου | Πες μου το ναι, καλέ μου, κι όλα δικά σου | α, α, α, αμάν | Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά | Άσε να σε φιλήσω, να σε χορτάσω | Η νύχτα θα περάσει και θα σε χάσω | Ο χωρισμός σαν θα 'ρθει θα με πληγώσει | Ποτέ αυτό το βράδυ μην ξημερώσει, α... | Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά | Ακόμη δεν πιστεύω πως είν' αλήθεια | Μου φαίνονται όλα απόψε σαν παραμύθια | Το χάραμα που φτάνει πώς το φοβάμαι | γιατί θα φύγεις πάλι και μόνος θα 'μαι, α... | Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά | άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά

12. Θα πεθάνω γλυκιά μου αγάπη Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Καρδιά μου καημένη, κατάρα σε δέρνει, βαρειά, | η χαρά της χαράς μου θα φύγει μακριά μου, | πώς θ’ αντέξεις, για πες μου, | την σκληρή μοναξιά. | Θα πεθάνω γλυκιά μου αγάπη, | θα με πνίξει ο καημός και το δάκρυ, | αν φύγεις, θα φύγει η ζωή μου, | θα σβήσει η πνοή μου, αχ! θα τρελαθώ. | Πες μου τι σου `φταιξα και με πληγώνεις, | τι σου `χω κάνει για να πονώ, | μείνε, αγάπη μου, μείνε κοντά μου, | δεν τον αντέχω τον χωρισμό. | Ο καημός σου φωτιά μου ανάβει | κι ο σεβντάς σου τον τάφο μου σκάβει, | ποιος σε παίρνει μακριά μου, | γλυκιά μου, γλυκιά συντροφιά μου, | αχ! θα τρελαθώ. | Μείνε, αγάπη μου, μείνε κοντά μου, | δεν τον αντέχω το χωρισμό.

13. Κι αν είναι φτωχοκόριτσο Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Περιστέρης | Στίχοι: Νίκος Δαλέζιος
Πολλές γυναίκες γνώρισα | μα μια εγώ προσέχω, | γιατί σε όλο το ντουνιά, ω, ω, ω, | την πιο τσαχπίνα έχω. | Κι αν είναι φτωχοκόριτσο, | έχει καρδιά μεγάλη, | έχει χαρίσματα | που δεν τα έχει άλλη. | Είναι κορίτσι σοβαρό, | είναι κορίτσι φίνο | κι εγώ για την αγάπη του, ω, ω, ω | και τη ζωή μου δίνω. | Κι αν είναι φτωχοκόριτσο, | έχει καρδιά μεγάλη, | έχει χαρίσματα | που δεν τα έχει άλλη. | Ποτέ δε μου χαλάει καρδιά, | ποτέ δε με πικραίνει, | όπως εγώ το αγαπώ | κι αυτό για `με πεθαίνει. | Κι αν είναι φτωχοκόριτσο, | έχει καρδιά μεγάλη, | έχει χαρίσματα | που δεν τα έχει άλλη.

14. Κατηγόρα με Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Στενοχώρα με, στενοχώρα με | Κι όπου κι αν βρεθείς | Κατηγόρα με | Μα εγώ όπου κι αν είμαι | Και αν βρίσκομαι γλυκιά μου | Πάντα θα σ’ υπερασπίζω | γιατί σ’ έχω στην καρδιά μου | Όσο και αν πληγωθώ | Δε θα παραπονεθώ | Θα προσμένω να γνωρίσεις κι άλλη αγκαλιά | Για να κρίνεις τι αξίζει η δικιά μου η καρδιά | Στενοχώρα με, στενοχώρα με | Κι όπου κι αν βρεθείς | Κατηγόρα με | Μα εγώ κακιά κουβέντα | Δε θα πω ποτέ για σένα | Σ’ αγαπώ και δε με νοιάζει | Ό,τι και να λες για μένα | Όσο και αν πληγωθώ | Δε θα παραπονεθώ | Θα προσμένω να γνωρίσεις κι άλλη αγκαλιά | Για να κρίνεις τι αξίζει η δικιά μου η καρδιά

15. Χατζηκυριάκειο Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Δημήτρης Γκόγκος | Στίχοι: Δημήτρης Γκόγκος
Αποβραδίς ξεκίνησα | Μ' ένα παλιό μου φίλο | για το Χατζηκυριάκειο | Και για τον Άγιο Νείλο | Που έχει ρετσίνα δροσερή | Και όμορφα κορίτσια | Μόνο που σε τρελαίνουνε | Με νάζια και καπρίτσια | Έχει και μια μελαχρινή | Που είναι όλο νάζι | Πρώτα με κέρναγε φιλιά | Και τώρα δεν την νοιάζει | Και κάθε βράδυ καρτερώ | Μπροστά μου να περάσει | Και αν δεν την κλέψω μια βραδιά | Ο κόσμος να χαλάσει

16. Σάπιο σανίδι πάτησα Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Γεράσιμος Κλουβάτος | Στίχοι: Χαράλαμπος Βασιλειάδης
Δεν κράτησα, δεν κράτησα | στη ζάλη επαραστράτησα | Σανίδι σάπιο πάτησα | γι' αυτό και παραστράτησα | Ζαλίστηκα, ζαλίστηκα | μια νύκτα παρασύρθηκα | πως δεν το συλλογίστηκα | και σε γκρεμό γκρεμίστηκα | Θαμπώθηκα, θαμπώθηκα | και μόνος παραδόθηκα | σε μιαν αγάπη δόθηκα | αγάπησα προδόθηκα

17. Μες στης πόλης το χαμάμ Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Ανέστης Δελιάς | Στίχοι: Ανέστης Δελιάς
Μες στης πόλης το χαμάμ | ένα χαρέμι κολυμπά | Αραπάδες το φυλάνε | στον Αλή Πασά το πάνε | Διατάζει τη φρουρά του | να τις φέρουνε μπροστά του | Να τις βάλει να χορέψουν | και μπουζούκι να του παίξουν | Αργιλέδες να φουμάρει | με χασίσι τούρκικο | Και χανούμια να χορεύουν | τσιφτετέλι γύφτικο | Έτσι την περνάνε όλοι | οι πασάδες του ντουνιά | Μ' αργιλέδες, με τσιμπούκια | μ' αγκαλιές και με φιλιά

18. Κουβέντα με το Χάρο Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Πάνος Τούντας | Στίχοι: Πάνος Τούντας
Το Χάρο τον αντάμωσαν | Πεντ, έξι μερακλήδες | να τον ρωτήσουνε πώς περνάν | στον Άδη οι μπεκρήδες. | Πες μας, βρε Χάρε, να χαρείς | το μαύρο σου σκοτάδι: | Έχουν μπουζούκια, ρίχνουν πενιές | οι βλάμηδες στον Άδη; | Πες μας αν έχουν όμορφες | γυναίκες και γλεντάνε. | Κάνουν ξενύχτια, πίνουν κρασί, | σουρώνουν και τα σπάνε; | Πάρε, αν θέλεις, κι από μας | κρασάκι μυρωδάτο | και δώσε να μεθύσουνε | τ’ αδέρφια μας κει κάτω.

19. Αυτά μου άφησες Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Μαρία Νιφόρου
Αυτά μου άφησες, αυτά μου μείνανε | για συντροφιά μου, | όλες οι πίκρες σου κι όλα τα δάκρυα | μείναν κοντά μου. | Μα αυτά τα δάκρυα κι αυτές τις πίκρες σου | δεν τις ξεχνάω, | ό, τι μου άφησες κι ό,τι μου μείνανε | το αγαπάω. | Αυτά μου άφησες, αυτά μου μείνανε, | μ’ αυτά θα ζήσω, | μ’ αυτό τον έρωτα, μ’ αυτά τα όνειρα | θα ξεψυχήσω. | Γιατί, ολόκληρες οι αναμνήσεις μου, | εσύ είσαι μόνο, | όσο κι αν έκλαψα, όσο κι αν πόνεσα, | δεν μετανιώνω.

20. Το μαύρο μου μπεγλέρι Τραγούδι: Σπύρος Ζαγοραίος
Μουσική: Σπύρος Ζαγοραίος | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Πέντ έξι μαχαλόμαγκες | μου στήσανε καρτέρι | να πάρουν απ’ τα χέρια μου | το μαύρο μου μπεγλέρι. | Όμως πέσανε σε μπλόφα | το μπεγλέρι μου δεν το `χα. | Γεμάτα με στριμώξανε | τα ζόρικα τ’ αλάνια | να πάρουν το μπεγλέρι μου | που ήτανε χαρμάνια | Όμως πέσανε σε μπλόφα | το μπεγλέρι μου δεν το `χα. | Καλά που την αμφίστηκα | τη μόρτικια τη φτιάξη | και το μπεγλέρι στο τσαρδί | το είχα μπουζουριάσει. | Κι έτσι επέσανε στη μπλόφα | το μπεγλέρι μου δεν το `χα.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης