Σάββατο, 26 Μαρτίου 2016

Συλλογή





















01. Τα θλιβερά μαντάτα Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Βιτσέντζος Κορνάρος
Τά ‘μαθες Αρετούσα μου τα θλιβερά μαντάτα, | που ο κύρης σου μ' εξόρισε σ' τση ξενιτιάς τη στράτα; | και πώς να σ' αποχωριστώ, και πώς να σου μακρύνω, | και πώς να ζήσω δίχως σου στο ξορισμόν εκείνο; | Τα λόγια σου, Pωτόκριτε, φαρμάκιν εβαστούσαν, | κι ουδ' όλπιζα, ουδ' ανίμενα τ' αφτιά μου σ' ό,τι ακούσαν. | Και πώς μπορώ να σ' αρνηθώ; Kι α' θέλω, δε μ' αφήνει | τούτ' η καρδιά που εσύ 'βαλες σ' τσ' αγάπης το καμίνι. | Kαι πώς μπορεί άλλο δεντρόν, άλλοι βλαστοί κι άλλ' άνθη, | μέσα τση πλιό να ριζωθούν, που το κλειδίν εχάθη; | Παρακαλώ, θυμού καλά, ό,τι σου λέω τώρα, | και γρήγορα μισεύγω σου, μακραίνω από τη χώρα. | Kι ας τάξω ο κακορίζικος, πως δε σ' είδα ποτέ μου, | μα ένα κερίν αφτούμενον εκράτουν, κ' ήσβησέ μου. | Όπου κι αν πάω, κι αν βρεθώ, και ότι καιρόν κι αν ζήσω, | τάσσω σου άλλη να μη δω, μηδένα ν' αντρανίσω. | Ζωγραφιστή σ' όλον το νουν έχω τη στόρησή σου, | και δεν μπορώ άλλη να δω παρά την εδική σου. | Εγώ, δεν σ' εζωγράφισα, ήβγαλα απ' την καρδιά μου | αίμα, και με το αίμα μου εγίνη η ζωγραφιά μου. | Και βγάνει από το δακτύλι της όμορφο δακτυλίδι, | με δάκρυα κι αναστεναμούς του Pώκριτου το δίνει. | Λέγει του "Νά, και βάλε το εις το δεξό σου χέρι, | σημάδι πως, ώστε να ζω, είσαι δικό μου ταίρι. | Kαλλιά 'χω εσέ με θάνατον, παρ' άλλη με ζωή μου, | για σένα εγεννήθηκε στον κόσμον το κορμί μου. | Εγώ 'μαι νια και κοπελιά, και πάλι δε φοβούμαι, | και για θανάτους εκατό τον πόθο δεν αρνούμαι.

02. Γυρνάν αμίλητα παιδιά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Γυρνάν αμίλητα παιδιά | Σε τούτο το μπαξέ ντουνιά | Σαν πικραμένα σύννεφα | Σαν άστρα παγωμένα | Πού ήταν που γυρίζανε | Τέσσερα καλοκαίρια | Πού ήταν και στραγγίζανε | Την πίκρα με τα χέρια | Περνάν αφίλητα παιδιά | Και ψάχνουν όλα το Βοριά | Πού έριξε τα σήμαντρα | Σαν φύλλα μαραμένα | Πού ήταν πού γυρίζανε | Πεντ, έξι καλοκαίρια | πού ήταν και στραγγίζανε | την πίκρα με τα χέρια

03. Πάνω στ' αργυρό σκαμνί Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Χριστόδουλος Χάλαρης | Στίχοι: Γιάννης Κακουλίδης
Πάνω στ' αργυρό σκαμνί | θρονιασμένη νια στα μαύρα | κι όλο πλέκει σιωπηλή | με χρυσάφι δυο γαϊτάνια | Πέρασε του Ρήγα ο γιος | και του Βασιλιώς τ' αγγόνι | δυο λεφούσια από μπρος | και την πέρδικα ζυγώνει | Πλέκε τα και κρώσαινέ τα | δώδεκα λογιώ κάνε τα | σε κανένα μη τα δώσεις | κι ύστερα το μετανιώσεις | Δως μου τα για χίλια γρόσα | κι άμα θέλεις κι άλλα τόσα | δως μου τα να σε θυμάμαι | τις βραδιές που δεν κοιμάμαι | Δε μου τα ‘δωκες με γρόσα | μ' εκατό και με διακόσα | μα τα δίνεις σαν ορίσω | πιο σιμά και σε φιλήσω

04. Πώς να σωπάσω Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Πώς να σωπάσω μέσα μου | την ομορφιά του κόσμου; | Ο ουρανός δικός μου | η θάλασσα στα μέτρα μου | Πώς να με κάνουν να τον δω | τον ήλιο μ' άλλα μάτια; | Στα ηλιοσκαλοπάτια | Μ' έμαθε η μάνα μου να ζω... | Στου βούρκου μέσα τα νερά | ποια γλώσσα μου μιλάνε | αυτοί που μου ζητάνε | να χαμηλώσω τα φτερά;

05. Αυτόν τον κόσμο τον καλό Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Βασίλης Ανδρεόπουλος
Αυτόν τον κόσμο τον καλό | τον χιλιομπαλωμένο | βρε ράβε ξήλωνε ράβε ξήλωνε | δουλειά, δουλειά, δουλειά να μη σου λείπει | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | άλλοι τον είχαν πρώτα | βρε γέλα φίλε μου γέλα φίλε μου | δεν είναι δεν είναι δεν είναι και για λύπη | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | σ' εμάς τον παραδώσανε | βρε τρέχα φίλε μου τρέχα φίλε μου | και μη και μη και μη βαριά το παίρνεις | Αυτόν τον κόσμο τον καλό | άλλοι τον καρτεράνε | βρε σκέψου φίλε μου σκέψου φίλε μου | την ώρα την ώρα την ώρα που θα φεύγεις

06. Μπαρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μπαρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη | δεν μας τά' γραψες καλά. | Δες ο Έλληνας τι κάνει | για ν' ανέβει πιο ψηλά. | Μπαρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη | πάρε μαύρο γιαταγάνι | κι έλα στη ζωή μας πίσω | το στραβό να κάμεις ίσο. | Μπαρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη | δεν μας τά' γραψες σωστά. | Το φιλότιμο δε φτάνει | για να πάει κανείς μπροστά. | Μπαρμπα Γιάννη...

07. Γεια σου χαρά σου Βενετιά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Γεια σου χαρά σου Βενετιά | πήρα τους δρόμους του νοτιά | και τραγουδώ στην κουπαστή | σ' όλο τον κόσμο ν' ακουστεί | Φύσα αεράκι φύσα με | μη χαμηλώνεις ίσαμε | να δω γαλάζια εκκλησιά | Τσιρίγο και Μονεμβασιά | Γεια σου χαρά σου Βενετιά | βγήκα σε θάλασσα πλατιά | κι απ' το κατάρτι το ψηλό | τον άνεμο παρακαλώ | Φύσα αεράκι φύσα με | μη χαμηλώνεις ίσαμε | να δω στην Κρήτη μια κορφή | που έχω μανούλα κι αδελφή

08. Ήτανε μια φορά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Φέρρης
Ήτανε μια φορά μάτια μου κι έναν καιρό | μια όμορφη κυρά αρχόντισσα να σε χαρώ | Μια μικροπαντρεμένη κόρη ξανθή | τον κύρη της προσμένει βράδυ πρωί | Ένα Σαββάτο βράδυ καλέ μια Κυριακή | τον ήλιο το φεγγάρι, καλέ, παρακαλεί | Ήλιε μου φώτισέ τον φεγγάρι μου | πάνε και μίλησέ του για χάρη μου | Γυρίζει κι αρμενίζει καλέ στα πέλαγα | τους πειρατές θερίζει καλέ και τους χαλά | Στον ήλιο στο φεγγάρι και στη βροχή | και μένανε μ' αφήνει έρμη και μοναχή | Γαλέρα ανοίχτηκε μάτια μου με το βοριά | στη μάχη ρίχτηκε μάτια μου και στον καυγά | Μέσα σ' ένα σινάφι πειρατικό | είδα φωτιά ν' ανάβει και φονικό

09. Η κόρη του πασά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Του Χατζησταυρή τ’ αγόρι | που το λέγανε Γρηγόρη | δρόμο παίρνει δρόμο αφήνει | ξημερώνεται στη Σμύρνη. | Κάτω στα ντερσέκια τα παλιά | βλέπει να περνά μια κοπελιά. | Ήταν κόρη του πασά | και τη λέγαν Αϊσά. | Ο Γρηγόρης βόλτα, βόλτα | φτάνει στου πασά την πόρτα | μα του φέρνει το χαμπέρι | γυφτοπούλα από τ’ Αλγέρι. | Χτες, του λέει, που φούντωσε η φωτιά | έριξα για σένα τα χαρτιά. | Τη ζωή σου αν αγαπάς | τέτοια πόρτα μη χτυπάς. | Του Χατζησταυρή τ’ αγόρι | κλαίει για του πασά την κόρη. | Και Χριστός κι Αλλάχ αντάμα | άρχισαν κι αυτοί το κλάμα.

10. Παλληκάρι στα Σφακιά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Έβαλε ο Θεός σημάδι | παλληκάρι στα Σφακιά | κι ο πατέρας του στον Άδη | άκουσε μια τουφεκιά. | Της γενιάς μου βασιλιά, | μην κατέβεις τα σκαλιά. | Πιες αθάνατο νερό | να νικήσεις τον καιρό. | Έβαλε ο Θεός σημάδι | παλληκάρι στα Σφακιά | κι η μανούλα του στον Άδη | τράβηξε μια χαρακιά. | Της καρδιάς μου βασιλιά | με τον ήλιο στα μαλλιά, | μην περνάς τη χαρακιά | η ζωή είναι πιο γλυκιά.

11. Κόκκινη κλωστή δεμένη Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Γιώργος Ζερβουλάκος
Κόκκινη κλωστή δεμένη | Στην ειρήνη μπερδεμένη | Δώσε κλότσο να γυρίσει | Παραμύθι ν’ αρχινήσει | Η αγάπη κι η ομόνοια | Κάτω σπάθες και κανόνια | Κατεβήκανε μια μέρα | Στο Λιτόχωρο πιο πέρα | Παραμύθι, παραμύθι | Το κουκί και το ρεβίθι | Φρόντισε κι εσύ να γένει | Όλη η γης αγαπημένη | Αθηναίοι και Μανιάτες | Αγκαλιά στήθια και πλάτες | Βρε κάνουν έρωτα σαν πρώτα | Στην Πεντέλη στον Ευρώτα | Ο παππούς δουλειά στ’ αμπέλι | Ρόγες ήλιος κοκκινέλι | Στο κοπέλι αλληθωρίζει | Και τον χάρο φοβερίζει

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης