Σάββατο, 19 Μαρτίου 2016

Η Σωτηρία Μπέλλου στις αρχόντισες του ρεμπέτικου





















Η Σωτηρία Μπέλλου σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Η ζημιά Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Απόψε το μπουζούκι σου θα στο μαλαματώσω | ρίξε την πιο γλυκιά πενιά | κι αν πάθεις και καμιά ζημιά Τσιτσάνη μου, | εγώ θα την πληρώσω | Απ' της γυναίκας το νταλκά να φύγω, να γλιτώσω | παίξε να βρω παρηγοριά | κι αν κάνω και καμιά ζημιά Τσιτσάνη μου | εγώ θα την πληρώσω | Απόψε με τον πόνο μου καρδούλες θα ματώσω | για τη σκληρή της την καρδιά | αν κάνω και καμιά ζημιά Τσιτσάνη μου | εγώ θα την πληρώσω

02. Δεν υποφέρεσαι Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου & Μανώλης Χιώτης
Μουσική: Τόλης Χάρμας | Στίχοι: Τόλης Χάρμας
Είναι ωραίο ν' αγαπάς | αλλά να μη ζηλεύεις | και μένανε παιδεύεις. | Μα συ το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις | και παραφέρεσαι. | Μα συ το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις, | δεν υποφέρεσαι. | Έχω γνωρίσει στη ζωή | γυναίκες να ζηλεύουν, | τους άντρες να παιδεύουν. | Μα συ το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις | και παραφέρεσαι. | Μα συ το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις, | δεν υποφέρεσαι. | Αν θες να μη χωρίσουμε | πάψε να με ζηλεύεις | κι όλο να με παιδεύεις. | Γιατί το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις | και παραφέρεσαι. | Γιατί το παρακάνεις | και πας να με τρελάνεις, | δεν υποφέρεσαι.

03. Ο Νικόλας ο ψαράς Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Πρωί, πρωί γυρίσανε | τα τρεχαντήρια όλα, | μα ο Νικόλας ο ψαράς, ο ψαράς, | δε φάνηκε ακόμα, στη στεριά. | Μπρος στ' ακρογιάλι στέκεται, | μια μάνα μαυροφόρα, | είναι αυτή π’ ανησυχεί, π’ ανησυχεί, | η μάνα του Νικόλα, του ψαρά. | Διστάζει ποιος να της το πει, | να την πληροφορήσει, | πως ο Νικόλας πνίγηκε, πνίγηκε | και πια δε θα γυρίσει, στη στεριά. | Πέρασαν μήνες, πέρασαν | κι η μάνα του Νικόλα, | με την ελπίδα στην καρδιά, στην καρδιά, | τον περιμένει ακόμα, στη στεριά.

04. Ο μπουφετζής Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Γιώργος Μπάτης | Στίχοι: Γιώργος Μπάτης
Θέλω να γίνω μπουφετζής | σε τούρκικους τεκέδες | Να ‘ρχονται οι χανούμισσες | να πίνουν αργιλέδες | Πήγα κι εγώ κάποια βραδιά | και μπήκα στα μεράκια | Γνώρισα τρεις χανούμισσες | τρία σωστά κουκλάκια | Η μια κρατά τον αργιλέ, | κι η άλλη το τσιμπούκι | Κι η τρίτη η μικρότερη | τρελή στο μαστουρλούκι | Ανοίξτε τα παράθυρα | να φύγουν τα ντουμάνια | Για να φουμάρουμε κι εμείς | που είμαστε χαρμάνια

05. Έχει ο ουρανός μαυρίσει Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Είναι η ώρα περασμένη | κι η βραδιά σκοτεινιασμένη. | Έχει ο ουρανός μαυρίσει | και η μπόρα δεν θ' αργήσει. | Αστραπές τη νύχτα σκίζουν | κι οι βροντές με φοβερίζουν. | Με τη μπόρα θα μαλώσω, | μα θα 'ρθω να σ' ανταμώσω. | Να προσέξεις τη ματιά μου, | να διαβάσεις την καρδιά μου, | για να δεις το πώς πεθαίνει | μια ψυχή τυραννισμένη.

06. Όταν συμβεί στα πέριξ Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Γιατί ρωτάτε να σας πω | αφού σας είναι πια γνωστό | όταν συμβεί στα πέριξ φωτιές να καίνε | πίνουν οι μάγκες αργιλέ | Φωτιές ανάβει στο μυαλό | ένα ζεϊμπέκικο γλυκό | αυτοί χορεύουνε κι εγώ σφυρίζω | της μαστούρας το σκοπό | Η νύχτα φέρνει την αυγή | κι ο μπαγλαμάς μου κελαηδεί | ένα κελάηδισμα το ίδιο πάντα | στης μαστούρας το σκοπό

07. Κάτω στα λεμονάδικα Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βαγγέλης Παπάζογλου | Στίχοι: Βαγγέλης Παπάζογλου
Κάτω στα λε, βρε κάτω στα λε, κάτω στα λεμονάδικα | κάτω στα λεμονάδικα γίνηκε φασαρία | δυο λαχανάδες πιάσανε | και κάναν την κυρία | Τα σίδερα, βρε τα σίδερα, τα σίδερα τους φόρεσαν | τα σίδερα τους φόρεσαν και στη στενή τους πάνε | κι αν δε βρεθούν τα λάχανα | το ξύλο που θα φάνε | Κυρ αστυνό, βρε κυρ αστυνό, κυρ αστυνόμε μη βαράς | κυρ αστυνόμε μη βαράς, γιατί κι εσύ το ξέρεις | πως η δουλειά μας είναι αυτή | και ρέφα μη γυρεύεις | Εμείς τρώμε, βρε εμείς τρώμε, εμείς τρώμε τα λάχανα | εμείς τρώμε τα λάχανα, τσιμπούμε τις παντόφλες | για να μας βλέπουν τακτικά | της φυλακής οι πόρτες | Δε μας φοβί, βρε δε μας φοβί, δε μας φοβίζει ο θάνατος | δε μας φοβίζει ο θάνατος, δε μας τρομάζει η πείνα | γι' αυτό τσιμπούμε λάχανο | και την περνούμε φίνα

08. Κάποια μάνα αναστενάζει Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Μπάμπης Μπακάλης
Κάποια μάνα αναστενάζει | μέρα νύχτα ανησυχεί | το παιδί της περιμένει | που έχει χρόνια να το δει | Πάνω στην απελπισιά της | κάποιος την πληροφορεί | ότι ζει το παλικάρι | και οπωσδήποτε θα ΄ρθει | Με υπομονή προσμένει | και λαχτάρα στην καρδιά | ο λεβέντης να γυρίσει | απ' τη μαύρη ξενιτιά

09. Είδα κι έπαθα κυρά μου Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Στέλιος Χρυσίνης | Στίχοι: Χρ. Κολοκοτρώνης & Σταύρος Παντελίδης
Είδα κι έπαθα κυρά μου | να σε φέρω στα νερά μου | με λαχτάρες και ξενύχτια | και με χίλια καρδιοχτύπια. | Πω, πω κάτι μάτια | μ' έκαναν κομμάτια | πω, πω ένα στόμα | φίλα με ακόμα | μες στο στόμα. | Τέτοια γούστα, τέτοια γλύκα | αχ σε άλλη δεν τα βρήκα | να χορεύει και να πίνει | και τη φλόγα μου να σβήνει. | Τώρα που 'σαι πια κοντά μου | μες στα χέρια τα δικά μου | μια χρυσή ζωή θα ζήσεις | και όπως θες θα τη γλεντήσεις.

10. Άσχημες πληροφορίες Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Τόλης Χάρμας | Στίχοι: Τόλης Χάρμας
Άσχημες πληροφορίες | μου 'δωσαν για σένανε | με τα λόγια που μου είπαν με πληγώσανε | τη καρδιά μου σα χαρτί την τσαλακώσανε | Μου 'πανε το παρελθόν σου | ότι είναι σκοτεινό | ως και γράμματα μου στείλανε ανώνυμα | από δω και πέρα όμως κάτσε φρόνημα | Ξέχασα τα περασμένα | και δε τα θυμάμαι πια | άσ' το φέρσιμο που είχες το διπρόσωπο | κοίτα τώρα να με βγάλεις ασπροπρόσωπο

11. Θα μπλέξω μ' άλλην και θα κλαις Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Κώστας Μάνεσης
Θα μπλέξω μ' άλλην και θα κλαις | αφού μου κάνεις μπαμπεσιές, | σου το 'πα μια σου το 'πα δυο | μαζί δεν κάνουμε χωριό. | Δεν δίνω δυάρα τσακιστή | αφού δεν ήσουνα πιστή | κι αν δείχνεις πως δεν μ' αγαπάς | στο τέλος θα με κυνηγάς. | Αν δεν αλλάξεις τακτική | ψεύτρα και άστατη γυνή, | χωρίς κουβέντες πια πολλές | θα μπλέξω μ΄ άλλην και θα κλαις.

12. Το μινόρε της αυγής Τραγούδι: Σωτηρία Μπέλλου
Μουσική: Σπύρος Περιστέρης | Στίχοι: Μίνωας Μάτσας
Ξύπνα, μικρό μου, κι άκουσε | κάποιο μινόρε της αυγής, | για σένανε είναι γραμμένο | από το κλάμα κάποιας ψυχής. | Το παραθύρι σου άνοιξε | ρίξε μου μια γλυκιά ματιά | Κι ας σβήσω πια τότε, μικρό μου, | μπροστά στο σπίτι σου σε μια γωνιά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης