Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2016

Σπάει το ρόδι





















01. Ανάβει η ανατολή Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στάμος Σέμσης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Σπάει το ρόδι η ζωή | σκορπίζονται τα ρόδια | καθώς ξυπνάω το πρωί | μες στα γυμνά σου πόδια. | Ανάβει η ανατολή | λαμποκοπά η αλήθεια | που με ραμφίζουν σαν πουλί | τα δυο γυμνά σου στήθια. | Και χάνομαι μες στον καιρό | ρίζα βαθιά στο χώμα | όταν με σέρνει στο χορό | το ατέλειωτό σου σώμα.

02. Δώδεκα φεγγάρια Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Μιχάλης Νικολούδης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Θα σου στολίσω ένα στεφάνι | για δώδεκα παλιά φεγγάρια | να λάμπεις σαν το πυροφάνι | όταν νυστάζουν τα λυχνάρια. | Πάνω στην πέτρα θα σκαλίσω | το αίνιγμα της ομορφιάς σου. | Το αίνιγμα που θα το λύσω | όταν με πάρουν τα φιλιά σου. | Κι έτσι, ωραία σαν μια δύση | με δυο σταλιές ανατολή | ίσως να δεις τι έχω κερδίσει | που σ’ αγαπώ τόσο πολύ.

03. Άρρωστος καιρός Τραγούδι: Βασίλης Παπακωνσταντίνου & Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Αντώνης Μιτζέλος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άρρωστος καιρός σακατεμένος | κι όλα πουλημένα μ' έναν παρά | Λεύτερος και αλυσοδεμένος | στέκομαι στου κόσμου την ουρά | Συνθηματολόγοι στις οθόνες | και πυροτεχνήματα σωρό | Λόγια, μόνο λόγια δυο αιώνες | κι ύστερα μια τρύπα στο νερό | Λόγια, λόγια, λόγια | Λόγια, μόνο λόγια | Έλιωσε η βροχή κάποιαν αφίσα | που για αγώνες πάλι μας καλεί | Άρρωστος καιρός κι η νύχτα γκρίζα | μίλια μακριά η ανατολή | Συνθηματολόγοι στις οθόνες | και πυροτεχνήματα σωρό | Λόγια, μόνο λόγια δυο αιώνες | κι ύστερα μια τρύπα στο νερό | Λόγια, λόγια, λόγια | Λόγια, μόνο λόγια

04. Στο σώμα σου να κατοικώ Τραγούδι: Σαββέρια Μαργιολά & Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Μιχάλης Κουμπιός | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Στο σώμα σου να κατοικώ και τίποτ’ άλλο! | Να σταματήσω να φοβάμαι, ν’ αμφιβάλλω. | Σ’ αυτό το σώμα το γυμνό, που ‘ναι σα χιόνι | και το κρατώ και το φιλώ και όλο λιώνει. | Τι έρωτας αβάσταχτος, τρελός | γεμάτος από λάμψεις και ταξίδια! | Στα χέρια σου έχω γίνει σαν πηλός. | Ποτέ, καμιά στιγμή, δεν είναι ίδια! | Στο σώμα σου να κατοικώ-και τίποτ’ άλλο. | Στο σώμα αυτό το μαγικό και το μεγάλο. | Μες στα ρυάκια του να ζω και ν’ ανασαίνω | τη σκοτωμένη μου καρδιά για ν’ ανασταίνω.

05. Σ' αγαπώ και σε θέλω Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Παναγιώτης Καλαντζόπουλος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Του έρωτά μου τα πράσινα φύλλα | τη γυμνή ομορφιά σου αγκαλιάζουν. | Κύλα αγάπη μου, μάτια μου, κύλα | όπου οι δρόμοι της νύχτας σε βγάζουν. | Σ’ αγαπώ, σ’ αγαπώ και σε θέλω | δίχως μέτρο και δίχως πυξίδα. | Στο δικό σου το βλέμμα ανατέλλω. | Το κορμί σου η δική μου πατρίδα. | Πόσα χρόνια σε πρόσμενα, πόσα | νά ‘ρθεις, ξάφνου, τον κόσμο ν’ αλλάξεις. | Της καρδιάς να μου μάθεις τη γλώσσα | και τον ήλιο βαθιά να μου στάξεις!

06. Μ' όποια να 'ναι Τραγούδι: Μπάμπης Στόκας
Μουσική: Ηλίας Μακρίδης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Θα βγω και θα πλαγιάσω μ’ όποια να ‘ναι | στα πρώτα μπαρ, στην πρώτη τη γωνιά | γιατί τα σωθικά σου όταν πονάνε | στη λάσπη ψάχνεις πάντα λησμονιά. | Στο πάτωμα βαριά θα κοιμηθώ | χαράματα, ένα κουρέλι πάλι. | Και σένα, που ‘σαι σ’ άλλο προσκεφάλι | δε θα προφτάσω να σ’ ονειρευτώ. | Θα βγω και θα φορτώσω το μυαλό μου | με βρόμικες εικόνες και καπνούς | για να γλιτώσω απ’ τον εαυτό μου | απόψε που μου σάλταρε ο νους

07. Μαχαιρωμένο τραγούδι Τραγούδι: Δημήτρης Μπάσης
Μουσική: Γιώργος Καζαντζής | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Βρήκανε, λέει, ένα τραγούδι | που ‘χε στο στήθος μαχαιριά | σε κάποιο βρόμικο πεζούλι | μια νύχτα στην Καλαμαριά | Ψάξαν να βρούνε το μαχαίρι | στα βράχια και την αμμουδιά | αλλά το βρήκαν βυθισμένο | μες στην πικρή μου την καρδιά. | Δικό σου ήταν το μαχαίρι | όπως δικός σου είμαι κι εγώ | κι ας μου ματώνεις τα τραγούδια | που γράφω και σου τραγουδώ.

08. Έφυγες ολόγυμνη Τραγούδι: Δ. Μητροπάνος & Π. Τερζής & Γ. Νταλάρας
Μουσική: Τάσος Γκρους | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Είχαμε καλή παρέα, είχαμε και μπαγλαμά | κι έπινα το πρόσωπό σου ίσαμε το χάραμα | δε μιλούσες, δε γελούσες, μοναχά ταξίδευες. | Πες μου μες σε τόσους άντρες τι χαμένο γύρευες; | Είχαμε καλή παρέα κι όλοι τραγουδούσαμε | κι ένα άλλο πεπρωμένο πόσο λαχταρούσαμε! | Κι άξαφνα πετάς τα ρούχα και η νύχτα φώτισε! | Αχ, γι’ αυτό το τσιφτετέλι ποιος θεός σε φώτισε; | Κι αφού χόρεψες λιγάκι, έφυγες ολόγυμνη | κι έσκυβαν και σε φιλούσαν χίλια άστρα κι ουρανοί. | Έτσι διάλυσ’ η παρέα, σώπασε κι ο μπαγλαμάς | κι ήρθε η μοναξιά να κάτσει στα πικρά τα μάτια μας.

09. Το πέλαγο κορμί σου Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Σαν τους γεροναύτες στα παλιά | στα χρόνια που ταξίδευα στο πέλαγο κορμί σου | κι όπου κρυφή βραχοσπηλιά | καιγόμουν στην ορμή σου. | Πού’σαι να μου δώσεις φως μου | ένα φιλί στο στόμα | Ο πόνος μου ‘γινε αδελφός | και με τραβάει στο χώμα. | Σαν τους πελαγίσους χαράζω τις βραδιές | στο σώμα μου τα μάτια σου τα χιλιοφιλημένα | κι έχω στο στήθος δυο καρδιές | για σένα και για μένα.

10. Εννιά μαχαίρια Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Σοφία Τσέρου
Μουσική: Σπύρος Κουρκουνάκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Εννιά μαχαίρια μάλωναν | ποιο κόβει ποιο ματώνει | ποιο θα διαλέξει ο χάροντας | να το φοράει στη ζώνη. | Και κάποιο μαχαιρόπουλο | στη ρεματιά, στο ρέμα | να μεγαλώσει έπινε | αντίς για γάλα αίμα. | Μα το μεγαλομάχαιρο | πεντάπικρή μου αγάπη | η μοναξιά μου το’ σπρωχνε | ως της καρδιάς τα βάθη.

11. Ένα φιλί για κείνον Τραγούδι: Αρετή Κετιμέ & Δημήτρης Μπάσης
Μουσική: Ανδρέας Κατσιγιάννης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Κεντούσες την Ανατολή | μ’ ένα χρυσό βελόνι | κι έβαλες κάπου ένα πουλί | που ‘μοιαζε χελιδόνι. | Τι θέλει, σου είπα, το πουλί | πάνω απ’ τους μιναρέδες; | Και λες πετάει στο Αϊβαλί | με τους πολλούς μπαξέδες. | Και τι θα κάνει στο Αϊβαλί | γλυκιά μακρυμαλλούσα; | Έχει στο στόμα ένα φιλί | για κείνον που αγαπούσα. | Χρόνια και χρόνια που κεντάς | χωρίς να τελειώνεις | κι αναστενάζει ο σεβντάς | και σε λιώνεις. | Κι όλο πετάει το πουλί | χωρίς ποτέ να φτάσει | κάποια βραδιά στο Αϊβαλί | μ’ αγάπη να γιορτάσει.

12. Εσύ που ξέρεις Τραγούδι: Μπάμπης Τσέρτος & Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Πέτρος Βαγιόπουλος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Εσύ που ξέρεις τα πολλά | κι ο νους σου κατεβάζει | το κάθε της ματόφυλλο | πόσο μετάξι βγάζει; | Και συ που ρίχνεις τα χαρτιά | και ριζικά διαβάζεις | πόσα βενέτικα φλουριά | απ’ τα μαλλιά της βγάζεις; | Και συ που πίνεις τον καφέ | και βλέπεις το φλυτζάνι | πόσο ζυγίζει ο στεναγμός | που πάει να με πεθάνει;

13. Όλα γραφτήκανε για σένα Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Χάρις Αλέξιου
Μουσική: Γιώργος Νταλάρας | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Οι λέξεις που ‘ναι έξω απ’ τα τραγούδια | κρυώνουνε τα βράδια και φοβούνται | και βρίσκουν καταφύγιο στα λουλούδια | και σε όσες, σαν και σένα, αγαπιούνται. | Τα λόγια που 'ναι μέσα στα τραγούδια | χορεύουν με τις νότες μαγεμένα | περνούν τα χρόνια κι είναι σαν καινούρια | γιατί όλα γραφτήκανε για σένα

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης