Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2016

Η Αθήνα του ’60 τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Αθήνα Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

02. Ξημερώνει Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Το σύννεφο έφερε βροχή | κι έχουμε μείνει μοναχοί | έγινε η βροχή χαλάζι | δεν πειράζει, δεν πειράζει. | Τι έχει ο φτωχός να φοβηθεί | σπίτι, ουρανός όπου σταθεί | το δισάκι του στον ώμο | για το δρόμο, για το δρόμο. | Άιντε ν' απλώσουμε πανιά | στ' όνειρο και στη λησμονιά | δάκρυα η ζωή στεγνώνει | ξημερώνει, ξημερώνει.

03. Μανούλα μου Τραγούδι: Φώτης Δήμας
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Αχ, τι ντροπή, τέτοια ντροπή | μάνα μου και πως βγαίνει | όσο κι αν τρέξει ο ποταμός | μάνα μου δε την πλένει | Τι να μου κάνουν δάκρυα δυο | και στεναγμοί σαρανταδυό, μανούλα μου | τι κι αν το δάκρυ μου νωπό | βουβό το στόμα και πικρό, μανούλα μου | Και τρέχω κάποιον για να βρω | να με ρωτάει και τον ρωτώ | τι θα γενεί, τι θα γενεί | ποιος θα πονεί, ποιος θα πονεί | μανούλα μου, μανούλα μου

04. Ο κυρ Αντώνης Τραγούδι: Νινή Ζαχά
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ο κυρ Αντώνης πάει καιρός που ζούσε στην αυλή | με ένα κανάτι κι ένα κρεβάτι και με κρασί πολύ | είχε δυο μάτια γαλανά κι αχτένιστα μαλλιά | κι ένα λουλούδι πάντα φορούσε στα ρούχα τα παλιά | Αχ κυρ Αντώνη πώς σ' αγαπάμε και μαζί σου τ' άστρα μετράμε | τις φωτιές για σένα πηδάμε ώσπου να ρθει βροχή | και το θυμό σου πάντα ξεχνάμε σαν πουλιά μαζί τριγυρνάμε | σαν παιδιά με σένα γελάμε σαν κάνεις προσευχή | Ο κυρ Αντώνης βιάζεται να πάει να κοιμηθεί | γιατί το βράδυ στα όνειρά του θέλει να θυμηθεί | ό,τι ποτέ δεν έζησε μες τ' όνειρό του ζει | μα η νύχτα φεύγει και λυπημένο τον βρίσκει η χαραυγή | Αχ κυρ Αντώνη πώς σ' αγαπάμε και μαζί σου τ' άστρα μετράμε | τις φωτιές για σένα πηδάμε ώσπου να ρθει βροχή | και το θυμό σου πάντα ξεχνάμε σαν πουλιά μαζί τριγυρνάμε | σαν παιδιά με σένα γελάμε σαν κάνεις προσευχή | Μα ένα βράδυ ο κυρ Αντώνης στρώνει να κοιμηθεί | κι όταν ξυπνάμε τον καρτεράμε στην πόρτα να φανεί | μα ο κυρ Αντώνης δε θα βγει ποτέ του στην αυλή | αφού για πάντα μες τ' όνειρό του θέλησε πια να ζει

05. Μια Παναγιά Τραγούδι: Κώστας Χατζής
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μια Παναγιά | μιαν αγάπη μου έχω κλείσει | σ' ερημοκλήσι αλαργινό | κάθε βραδιά | της καρδιάς την πόρτα ανοίγω | κοιτάζω λίγο και προσκυνώ. | Πότε θα 'ρθει, πότε θα 'ρθει | το καλοκαίρι | πότε τ' αστέρι θ' αναστηθεί | να σου φορέσω στα μαλλιά | χρυσό στεφάνι | σαν πυροφάνι σ' ακρογιαλιά. | Μια Παναγιά | μιαν αγάπη μου έχω κλείσει | σ' ερημοκλήσι αλαργινό | κάθε βραδιά | της καρδιάς την πόρτα ανοίγω | δακρύζω λίγο και προσκυνώ.

06. Το βαλς των χαμένων ονείρων Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

07. Το τραγούδι της Ευρυδίκης Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Έτσι καθώς στεκόμουν | στο σταθμό μονάχη | είχες γυρίσει παίζοντας τη ράχη | Με είδες σε είδα | θέλησα ένα χάδι | μα ο σκοπός κίνησε στο δρόμο | Τον πήραν τρένα | τον πήραν σύννεφα καπνού | τον πήρανε τα μάτια σου | και χάθηκα στον Άδη | Είσαι καλός είσαι κακός δεν ξέρω | πως σε λεν Ορφέα και μένα Ευρυδίκη

08. Για σένα την αγάπη μου Τραγούδι: Γιάννης Βογιατζής
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Για σένα την αγάπη μου | τον ουρανό θ' ανοίξω | και με κρασί των αστεριών | τον πόνο μου θα πνίξω. | Για σένα την αγάπη μου | κι άλλες καρδιές θα κλάψουν | και τα ποτάμια του καιρού | μες τ' όνειρο θ' αλλάξουν. | Για σένα την αγάπη μου | μιαν εκκλησιά θα κτίσω | και μ' άγιο δισκοπότηρο | θα 'ρθω να σε ποτίσω.

09. Θάλασσα πλατιά Τραγούδι: Αλίκη Βουγιουκλάκη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Γιώργος Ρούσσος
Θάλασσα πλατιά | σ' αγαπώ γιατί μου μοιάζεις | θάλασσα βαθιά | μια στιγμή δεν ησυχάζεις | λες κι έχεις καρδιά | τη δικιά μου την μικρούλα την καρδιά | Όνειρα τρελά | που πετούν στο κύμα πάνω | φτάνουν στην καρδιά | και τα νιάτα μας ξυπνάνε | όνειρα τρελά | και οι πόθοι φτερουγίζουν σαν πουλιά | Έχω έναν καημό | που με τρώει γλυκά και με λιώνει | έχω ένα καημό θα 'ρθω να στον πω | αδερφή μου εσύ θάλασσα που σ' αγαπώ | Κύματα πουλιά | στα ταξίδια σας που πάτε | τα αλαργινά | την κρυφή μου λύπη πάρτε | κι από ‘κει μακριά | να μου φέρετε κι εμένα τη χαρά

10. Κουρασμένο παλικάρι Τραγούδι: Νινή Ζαχά
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κουρασμένο παλικάρι | τώρα που δε μ’ αγαπάς | πάρε το χρυσό φεγγάρι | στον παράδεισο να πας | Ήσουν λυπημένο κύμα, | δεν είχες ακρογιάλι να σταθείς | στης αγάπης μας το μνήμα | καρτερώ να ’ρθεις να κοιμηθείς | Κουρασμένο παλικάρι, | γίνε φως του αυγερινού | κι άσ’ τη νύχτα να σε πάρει | στο περβόλι του ουρανού

11. Χάρτινο το φεγγάρι Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

12. Συνέβη στην Αθήνα Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Μικρό παιδί απ' την αυγή | είχα μείνει μόνη στην πηγή. | Νερό ζητούσα και καρτερούσα | μέσα απ' τα δέντρα τ' άλογο να βγει. | Μα τ' άλογό μου δεν θα βρει | ούτ' εμένα ούτε την πηγή | κι έτσι θλιμμένο και διψασμένο | πίσω απ' το φράχτη θ' αποκοιμηθεί. | Αυτό που ακούτε συνέβη στην Αθήνα | πάνω στο δρόμο που ανθίζουνε τα κρίνα. | Μεθά ο αγέρας, μεθάνε και τα κρίνα | κι ό,τι αγαπάμε γεννιέται στην Αθήνα. | Μεθά ο αγέρας, μεθάνε και τα κρίνα | κι ό,τι αγαπάμε γεννιέται στην Αθήνα.

13. Ο κυρ Μιχάλης Τραγούδι: Φώτης Δήμας
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Άσπρισ' η κούτρα σου Μιχάλη | αλλά μυαλό, αλλά μυαλό | δεν λέει να βάλει. | Μωρ' λένε "όχι" στους πολλούς, | τα βάζουνε με τους τρελούς | Μιχάλη μου, κύριε Μιχάλη μου;  | Κράτα το στόμα σου κλειστό | κράτα για σε, κράτα για σένα | το σωστό. | Κι άσε με εμένα τον κουτό | κατά πως θέλω να γελώ | το χάλι μου κύριε Μιχάλη μου.

14. Μες σ' αυτή τη βάρκα Τραγούδι: Αλίκη Βουγιουκλάκη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Μες σ' αυτή τη βάρκα είμαι μοναχή | κι έχω συντροφιά μου κάτασπρο πουλί | Σημάδι ρίχνω στο γιαλό, μα πώς να σου το πω | Είσαι ένα αστέρι μακρινό, τη νύχτα σε φιλώ | Θέλω να φυτέψω πεύκο λυγερό | για να μεγαλώσει και να το χαρώ | Σημάδι ρίχνω... | Μπλέκω τα μαλλιά μου μ' άστρα και βροχή | και στα όνειρά μου κάνω προσευχή | Σημάδι ρίχνω...

15. Τ' αστέρι του βοριά Τραγούδι: Κώστας Χατζής
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τ' αστέρι του βοριά | θα φέρει η ξαστεριά | μα πριν φανεί μέσα από το πέλαγο πανί | θα γίνω κύμα και φωτιά | να σ' αγκαλιάσω ξενιτιά | Κι εσύ χαμένη μου Πατρίδα μακρινή | θα γίνεις χάδι και πληγή | σαν ξημερώσει σ' άλλη γη | Τώρα πετώ για της ζωής το πανηγύρι, | Τώρα πετώ για της χαράς μου τη γιορτή | Φεγγάρια μου παλιά | καινούρια μου πουλιά | διώχτε τον ήλιο και τη μέρα απ' το βουνό | για να με δείτε να περνώ | σαν αστραπή στον ουρανό.

16. Αθήνα Τραγούδι: Γιάννης Βογιατζής
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μ' άσπρα πουλιά και σύννεφα | τον ουρανό θα ντύσω | και τ' ονομά σου αθάνατο | στην πέτρα θα κεντήσω | Στο περιβόλι τ' ουρανού | θα μπω για να διαλέξω | κι απ' τη μυρτιά κι αμάραντο | στεφάνι να σου πλέξω | Αθήνα, Αθήνα | Χαρά της γης και της αυγής | μικρό γαλάζιο κρίνο | Κάποια βραδιά στην αμμουδιά | κοχύλι σου θα μείνω

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης