Κυριακή, 27 Μαρτίου 2016

14 μεγάλα τραγούδια του Μάριου Τόκα





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μάριου Τόκα

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Σαν τρελό φορτηγό Τραγούδι: Γιάννης Πάριος
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Γιάννης Πάριος
Το φως θα σβήσω | θα γείρω στο κρεβάτι | δεν θα κλείσω μάτι | θα σε θυμηθώ. | Το φως θα σβήσω | κι απόψε από γινάτι | δεν θα πάρω χάπι | δεν θα κοιμηθώ. | Θα σε θυμηθώ | όπως θέλω εγώ | με τα μάτια κλαμένα, με τα μάτια κλαμένα | μόνο για μένα. | Θα σε θυμηθώ | σαν τρελό φορτηγό | με τα φρένα σπασμένα, με τα φρένα σπασμένα | να πέφτεις σε μένα. | Θα σε θυμηθώ. | Το φως θα σβήσω | και στου μυαλού το χάρτη | σαν τον υπνοβάτη | θα σ' ακολουθώ. | Το φως θα σβήσω | και σ' ένα πλοίο αντάρτη | γλάρο σε κατάρτι | θα σε θυμηθώ.

02. Ψηλά τα χέρια Τραγούδι: Στέλιος Διονυσίου
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Φίλιππος Γράψας
Συλλαμβάνεσαι απόψε | ν' αγνοείς αυτά που λέω | και να λες χωρίς να ντρέπεσαι | πως εγώ για όλα φταίω | Συλλαμβάνεσαι απόψε | ν' αγνοείς το αίσθημά μου | και να παίζεις επικίνδυνα | με την συμπεριφορά μου | Ψηλά τα χέρια | σ' είχα δίπλα μου στ' αστέρια | κι έκλεψες τον έρωτά μου | Ψηλά τα χέρια | Θέλεις ξένα καλοκαίρια | Θέλω πίσω την καρδιά μου | Συλλαμβάνεσαι απόψε | ξαφνικά να κρύβεις λόγια | και να ψάχνεις, αν κατάλαβα | για καινούργια δρομολόγια | Συλλαμβάνεσαι απόψε | να 'χεις έτοιμο ένα αντίο | και να λες ότι τελειώσανε | όλα πια για μας τους δύο

03. Σ' αγαπώ Τραγούδι: Γιάννης Πάριος
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Σε λίγο ξημερώνει μα κοιμήσου εσύ | μεθάει η αγάπη, αγάπη μου, σαν το παλιό κρασί, | το πιο ζεστό τραγούδι η ανάσα σου | κι αυτή η τρικυμία μέσα στα μάτια σου. | Σ' αγαπώ | σαν το γέλιο του Μάη, σ' αγαπώ | σ' αγαπώ | σαν παλιά αμαρτία σε θέλω. | Σε λίγο ξημερώνει μα κοιμήσου εσύ | μεθάει η αγάπη, αγάπη μου, σαν το παλιό κρασί, | στους δρόμους του κορμιού σου που ξενύχτησα | στους δρόμους του κορμιού σου που ξεψύχησα.

04. Μόνος γυρίζω Τραγούδι: Νίκος Νομικός
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Πάλι σε γύρευα όλο το βράδυ | μέχρι που σβήσανε τα πρώτα άστρα | κι ένας αγέρας παραπονιάρης | για σένα μου 'λεγε πάνω στα κάστρα. | Μόνος γυρίζω στη Σαλονίκη | μια στην Καμάρα και μια στα τρένα, | βρήκα σπιτάκι με λίγο νοίκι | κι αυτό ακόμα μου λέει για σένα. | Πάλι με δάκρυα πάω στην Κρήνη | και με παράπονο στα Χίλια Δέντρα, | μα ο βαρδάρης που δε μ' αφήνει | πάλι για σένανε πιάνει κουβέντα.

05. Σήκω να χορέψουμε Τραγούδι: Κατερίνα Κούκα
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Φίλιππος Γράψας
Απόψε ήρθα τους καημούς μου να ξεμπλέξω, | απ' τη ζωή σου να σε κλέψω κι αν μπούμε | σε βεντέτα τον κίνδυνο αγαπούσε κι ο Θεός | και έπλασε μια νύχτα τη γυναίκα. | Σήκω να χορέψουμε κερνάω μοναξιά, | ξέρω πως κερνάς μια από τα ίδια. | Σήκω να χορέψουμε να δεις τι ομορφιά | έχουν τα ζεϊμπέκικα ταξίδια. | Απόψε ήρθα, στη δικιά μας αμαρτία | οι δυο μας έχουμε απαρτία. | Μονάχα χαμογέλα, οι άνετοι του έρωτα | θα βγουν ν' ανοίξουνε πανιά γι αυτή τη τρέλα. | Σήκω να χορέψουμε κερνάω μοναξιά, | ξέρω πως κερνάς μια από τα ίδια. | Σήκω να χορέψουμε να δεις τι ομορφιά | έχουν τα ζεϊμπέκικα ταξίδια.

06. Στάζεις έρωτα Τραγούδι: Τόλης Βοσκόπουλος
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Με πήρες στου έρωτά σου τον πλανήτη, | σε είδα εκεί βασίλισσα κι αρχόντισσα του πόθου | αναδυόμενη Αφροδίτη, μεσάνυχτα στο φωτισμένο σπίτι | το σώμα σου προσκύνησα και ομολόγησα: | Στάζεις έρωτα, αμαρτία μου γλυκιά | όταν λιώνεις βαθιά στάζεις μέλι, | στάζεις έρωτα να σε πίνουν οι αγγέλοι. | Γυμνή στα μεταξένια μαξιλάρια σε είδα | σαν βασίλισσα κι αρχόντισσα, του πόθου | Αυγουστιάτικα φεγγάρια με κέρδισες στου έρωτα | τα ζάρια, το σώμα σου προσκύνησα και ομολόγησα: | Στάζεις έρωτα, αμαρτία μου γλυκιά | όταν λιώνεις βαθιά στάζεις μέλι, | στάζεις έρωτα να σε πίνουν οι αγγέλοι.

07. Κι όλο εγώ περίμενα Τραγούδι: Διονύσης Θεοδόσης
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Ανδρέας Νεοφυτίδης
Σκόρπιζαν τα χρόνια κι η αγάπη μου, δίχως πυξίδα | έγραφε κύκλους στ' άδειο λιμάνι μου | κι άπλωνα τα χέρια στο σκοτάδι μου κι άγγιζα μόνο | μόνο το σχήμα του κορμιού σου στο κρεβάτι μου | Κι όλο εγώ περίμενα κι όλο εγώ περίμενα | να σ' έφερνε ένα πλοίο | κι όλο εγώ περίμενα αγάπη μου στο κρύο | γύρισες, κι όμως, λέει το βλέμμα σου αντίο | Έκλεινα τα μάτια, άναβε ο πόθος μου, η νύχτα ατέλειωτη | μια γιορτή που τελειώνει όλος ο κόσμος μου | κι άπλωνα τα χέρια στο σκοτάδι μου κι άγγιζα μόνο | μόνο το σχήμα του κορμιού σου στο κρεβάτι μου | Κι όλο εγώ περίμενα κι όλο εγώ περίμενα | να σ' έφερνε ένα πλοίο | κι όλο εγώ περίμενα αγάπη μου στο κρύο | γύρισες, κι όμως, λέει το βλέμμα σου αντίο

08. Όποιο δρόμο και να πάρω Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Ανδρέας Νεοφυτίδης
Νύχτα ντυμένη με πανσέληνο και θάλασσα | κι εγώ χρυσό φιλί στ' ολόγυμνο κορμί σου, | νύχτα ντυμένη με πανσέληνο και μέθυσα | σ' εκείνη τη γλυκιά την τρικυμία της φωνής σου. | Όποιο δρόμο και να πάρω | στο σώμα σου απάνω περπατώ, | όποιο δρόμο και να πάρω | γίνεσαι σκιά μου, σ' αγαπώ. | Νύχτα ντυμένη με πανσέληνο και μ' έπαιρνες | εκεί που δε μπορεί παρά ν' αναστενάζεις, | νύχτα ντυμένη με πανσέληνο και τρόμαζα | στη σκέψη πως μπορεί ποτέ μια τέτοια νύχτα να ξεχάσεις.

09. Αν δε γεννηθείς αστέρι Τραγούδι: Κατερίνα Κούκα
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Φίλιππος Γράψας
Τόλμησε να μ' αγαπήσεις, | βρες πώς θα με κατακτήσεις | που 'μαι πάντα ένα παιδί. | Τόλμησε να με κερδίσεις | έτσι για να ανακαλύψεις | τι σημαίνει ο έρωτας μου δηλαδή. | Αν δεν γεννηθείς αστέρι | η ζωή πώς περιμένεις να σε ξέρει, | αν δεν γεννηθείς βοριάς | πώς θα διώξεις τα σκοτάδια | της καρδιάς. | Αν δεν γεννηθείς αστέρι | η ζωή πώς περιμένεις να σε ξέρει, | αν δεν γεννηθείς φωτιά | πώς θα μένει στάχτη | πίσω σου η βραδιά. | Τόλμησε να μ' αγαπήσεις | μήπως έτσι μ' αποκτήσεις | σα χαμένο θησαυρό. | Τόλμησε να μου ζητήσεις φήμες | λόγια κι εξηγήσεις που δε βγήκαν | τόσα χρόνια να σε βρω. | Αν δεν γεννηθείς αστέρι | η ζωή πώς περιμένεις να σε ξέρει, | αν δεν γεννηθείς βοριάς | πώς θα διώξεις τα σκοτάδια | της καρδιάς. | Αν δεν γεννηθείς αστέρι | η ζωή πώς περιμένεις να σε ξέρει, | αν δεν γεννηθείς φωτιά | πώς θα μένει στάχτη | πίσω σου η βραδιά.

10. Σαν τρένα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Μάριος Τόκας
Σαν τραίνα ξεκινάνε | Τα όνειρα που ήτανε | δεμένα στον σταθμό | Φαντάροι που γυρνάνε | Στα μέτωπα και έχουνε | Αντί όνομα αριθμό | Κράτησε κι αυτό το δάκρυ | Βάλ' το συντροφιά στον στεναγμό | Κράτησε κι αυτό το δάκρυ | Μη στερεύεις άλλο τον καημό | Σ' αυτό το τραίνο βάλαν | Ποιος ξέρει ποιος να το 'κανε; | Και σένανε μαζί | Μες στο βαγόνι πάνε | Τα όνειρα παρέα | Με μια καρδιά χρυσή

11. Οι γυναίκες που ερωτεύονται Τραγούδι: Αλέκα Κανελλίδου
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Ανδρέας Νεοφυτίδης
Η αγάπη με αγάπη κουβεντιάζει μα η αγάπη | που σου έδωσα γυρνά και με δικάζει. | Η αγάπη με αγάπη μεγαλώνει μα η αγάπη | που σου έδωσα γυρνά και με σκοτώνει. | Μη με ρωτάς γιατί μελαγχολώ στης μοναξιάς μου | τους βροχερούς χειμώνες, ίσως μάτια μου | στον κόσμο αυτό που ζω οι γυναίκες | που ερωτεύονται να μένουν πάντα μόνες. | Η αγάπη με αγάπη κουβεντιάζει μα η αγάπη | που σου έδωσα φοβάμαι σε κουράζει. | Η αγάπη με αγάπη μεγαλώνει μα η αγάπη | που σου έδωσα γυρνά και με σκοτώνει.

12. Άγγελέ μου και φονιά Τραγούδι: Κατερίνα Κούκα
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Είπα να σ' αφήσω, μια ζωή σε δυο αγάπες | να μοιράζομαι με τρομάζει. | Είπα να σ' αφήσω, μα η νύχτα | είναι δρόμος που στα χέρια σου με βγάζει. | Να τρελαθώ άλλη μια με τα φιλιά σου | και να πεθάνω άγγελέ μου και φονιά | στην αγκαλιά σου. | Είπα να ξεχάσω πως χτυπάει η καρδιά μου | τις στιγμές που σε θυμάμαι. | Είπα να ξεχάσω, μα συνήθισα κοντά σου | κι όλα επάνω σου με πάνε. | Να τρελαθώ άλλη μια με τα φιλιά σου | και να πεθάνω άγγελέ μου και φονιά | στην αγκαλιά σου.

13. Αλήτης Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Μάριος Τόκας
Σε χίλιους δυο μπελάδες | Για σένα μπλέκουμαι | Στην γειτονιά σου όλοι | Για αλήτη μ' έχουνε | Τόσα στο κατώφλι σου | Βράδυ ξαγρυπνώ | Άνοιξε για λίγο την πόρτα | Πώς ν' αντέξω, πώς | Αχ, δεν μπορώ μοναχός | Τι τάχα σού 'χω φταίξει | Και μάγια μού 'κανες | Και με κακολογούνε | Στις γύρω γειτονιές

14. Μύκονος Τραγούδι: Κατερίνα Κούκα
Μουσική: Μάριος Τόκας | Στίχοι: Φίλιππος Γράψας
Αντί να πάρω την ζωή μου επί πόνου | φεύγω σουλάτσο στα μελτέμια της Μυκόνου | κι αντί να ζω με υποσχέσεις σου επίσημες | φεύγω για νύχτες που δεν είναι κατοικήσιμες | κι αντί να ψάχνομαι και να ζητώ αντίποινα | φεύγω για βράδια μυκονιάτικα επικίνδυνα. | Εγώ στους ανεμόμυλους | με άνεμους παλιόφιλους | και μια καρδιά που βιάζεται να ζήσει. | Κι εσύ στη σοβαρότητα | να κλαις που η ανθρωπότητα | το έβαλε σκοπό ν’ αυτοκτονήσει. | Αντί να κάθομ' ό,τι λες να μεταφράζω | στείλε τα γράμματά σου αλλού, δε σε διαβάζω | κι αντί να ζω με υποσχέσεις σου επίσημες | φεύγω για νύχτες που δεν είναι κατοικήσιμες | κι αντί να ψάχνομαι και να ζητώ αντίποινα | φεύγω για βράδια μυκονιάτικα επικίνδυνα. | Εγώ στους ανεμόμυλους | με άνεμους παλιόφιλους | και μια καρδιά που βιάζεται να ζήσει. | Κι εσύ στη σοβαρότητα | να κλαις που η ανθρωπότητα | το έβαλε σκοπό ν’ αυτοκτονήσει.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης