Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015

Τσιγάρα λαϊκά, τραγούδια νότια





















01. Η νύχτα Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Έσβησε τ' άστρο | και το φεγγάρι | κι έγινε η νύχτα | πικρή λαβωματιά | Πού να 'ναι τώρα | το παλικάρι | σε ποιο λιμάνι | ποια θάλασσα πλατιά | Στον κεραυνό και στη βροχή | κάνω κρυφά μια προσευχή | να 'χεις τον ήλιο συντροφιά | στη συννεφιά | Έκλεισαν όλες | του κόσμου οι στράτες | χάθηκε η μέρα | βασίλεψε το φως | Ρωτώ τη νύχτα | και τους διαβάτες | πού να 'ναι ο φίλος | πού να 'ναι ο αδερφός | Στον κεραυνό και στη βροχή | κάνω κρυφά μια προσευχή | να 'χεις τον ήλιο συντροφιά | στη συννεφιά

02. Πώς να σωπάσω Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Πώς να σωπάσω μέσα μου | την ομορφιά του κόσμου; | Ο ουρανός δικός μου | η θάλασσα στα μέτρα μου | Πώς να με κάνουν να τον δω | τον ήλιο μ' άλλα μάτια; | Στα ηλιοσκαλοπάτια | Μ' έμαθε η μάνα μου να ζω... | Στου βούρκου μέσα τα νερά | ποια γλώσσα μου μιλάνε | αυτοί που μου ζητάνε | να χαμηλώσω τα φτερά;

03. Το τραγούδι της ξενιτιάς Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες | και περπατώ στα ξένα | είναι το σπίτι ορφανό | αβάσταχτο το δειλινό | και τα βουνά κλαμένα | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | ένα χελιδονάκι, | να πάει να χτίσει τη φωλιά | στου κήπου την κορομηλιά | δίπλα στο μπαλκονάκι, | στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Να πάει στη μάνα υπομονή | δεμένη στο μαντίλι | προικιά στην αδερφούλα μου | και στη γειτονοπούλα μου | γλυκό φιλί στα χείλη

04. Πού να χωρέσει τ' όνειρο Τραγούδι: Βαγγέλης Πρπινιάδης & Ρία Νόρμα
Μουσική: Χρήστος Λεοντής | Στίχοι: Μιχάλης Παπανικολάου
Δρόμοι όλο λάσπη και σπίτια ρημαδιό | πού να χωρέσει τ' όνειρο σε κάμαρη δυο πήχες. | Έλα καλή μου, φόρεσε τ' άσπρο μαντήλι που είχες | και τ’ αύριο πιο καλό απ΄το χθες, για μας τους δυο. | Σφυρίζει η φάμπρικα, η βάρδια μου τελειώνει | κι αν θες ν' αλλάξουμε ζωή, να πάμε σε μιαν άλλη, | έλα καλή μου, φόρεσε τ' άσπρο μαντήλι σου πάλι | και τ' αύριο πιο καλό απ' το χθες για μας τους δυο. | Πέφτει σκοτάδι στους δρόμους τους στενούς | και τα παιδιά μαζεύτηκαν τριγύρω στο μαγκάλι. | Έχουμε οι δυο μας δύναμη να ξαναρχίσουμε πάλι | σε κόσμους άλλους κι ουρανούς, πιο φωτεινούς.

05. Πάει ο καιρός Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Πάει ο καιρός, πάει ο καιρός | που ήταν ο κόσμος δροσερός | και κάθε αυγή ξεκινούσε μια πηγή | για να ποτίσει όλη τη γη | Ήρθανε νύχτες και βροχές | και χειμωνιάσαν οι ψυχές | και στο βαθύ το σκοτάδι έχει σταθεί | ένα παιδί να ζεσταθεί | Τώρα το δάκρυ κυλάει στο χώμα, | και πέρα απ' το βοριά | ένα καράβι ρωτάει ακόμα | πού θα βρει στεριά | Πάει ο καιρός...

06. Σου στέλνω χαιρετίσματα Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Μιχάλης Μπουρμπούλης
Τώρα που αλλάξαν οι καιροί | μου γράφεις να γυρίσω | να δω μια μέρα πιο καλή | σαν άνθρωπος να ζήσω | Σου στέλνω χαιρετίσματα | με δυό μικρά πουλιά | λιγότερα συνθήματα | και πιο πολλή δουλειά | Μες σε ταβέρνες σκοτεινές | και κρύα καφενεία | μ’ ένα ρεμπέτικο μου λες | πως φταίει η κοινωνία | Σου στέλνω χαιρετίσματα | με δυό μικρά πουλιά | λιγότερα συνθήματα | και πιο πολλή δουλειά

07. Μην πιεις νερό Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Οι μάνες μπήκανε στις πόρτες | και τα κορίτσια στο στενό | Έλα γλυκέ μου από το δρόμο | που ‘ρχεσαι κάθε δειλινό | Μην πιεις νερό και με ξεχάσεις | μην πιεις νερό της λησμονιάς | Σύννεφο γίνε και σεριάνα | στον ουρανό της γειτονιάς | Πλυμένο το πουκάμισό σου | στολίζει ακόμα την αυλή | Ήταν γλυκό το καλοκαίρι | το ηλιοκαμένο σου κορμί | Μην πιεις νερό ....

08. Δραπετσώνα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μ' αίμα χτισμένο, κάθε πέτρα και καημός | κάθε καρφί του πίκρα και λυγμός | Μα όταν γυρίζαμε το βράδυ απ' τη δουλειά | εγώ και εκείνη όνειρα, φιλιά | Το 'δερνε αγέρας κι η βροχή | μα ήταν λιμάνι κι αγκαλιά και γλυκιά απαντοχή | Αχ, το σπιτάκι μας, κι αυτό είχε ψυχή. | Πάρ' το στεφάνι μας, πάρ' το γεράνι μας | στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή | Κράτα το χέρι μου και πάμε αστέρι μου | εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί | Ένα κρεβάτι και μια κούνια στη γωνιά | στην τρύπια στέγη του άστρα και πουλιά | Κάθε του πόρτα ιδρώτας κι αναστεναγμός | κάθε παράθυρό του κι ουρανός | Κι΄ όταν ερχόταν η βραδιά | μες στο στενό σοκάκι ξεφαντώναν τα παιδιά | Αχ, το σπιτάκι μας, κι αυτό είχε καρδιά | Πάρ' το στεφάνι μας, πάρ' το γεράνι μας | στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή | Κράτα το χέρι μου και πάμε αστέρι μου | εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί

09. Όταν βλέπετε να κλαίω Τραγούδι:Στέλιος Καζαντζίδης
Μουσική: Μάνος Λοΐζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Όταν βλέπετε να κλαίω | κάπου μέσα μου πονεί | πληγωμένο αηδονάκι | που του πήραν τη φωνή | Όταν βλέπετε να πίνω | στης ταβέρνας τη γωνιά | θέλω λίγο να ζεστάνω | της καρδιάς την παγωνιά | Κι όταν δείτε να γελάω | σαν το ξένοιαστο παιδί | σαν παλιά πως μ' αγαπούσες | στ' όνειρό μου θα 'χω δει

10. Το ξέρω πια δε μ' αγαπάς Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Γιώργος Ζαμπέτας | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Έρημοι δρόμοι γερμένοι ώμοι | και σπίτια ξένα σαν φυλακές | πριν από λίγο μου 'πες να φύγω | και γίναν στάχτη οι Κυριακές | και περπατώ κι ούτε ένα χέρι να πιαστώ | Το ξέρω πια δε μ' αγαπάς | μα πιο πολύ με νοιάζει | χωρίς αγάπη που θα πας | στη μπόρα και στ' αγιάζι | Έρημοι δρόμοι χωρίς συγνώμη | για μια γυναίκα μεσ' τη νυχτιά | πριν από λίγο μου 'πες να φύγω | σε μια σου λέξη τόσο φτωχιά | και περπατώ κι ούτε ψυχή να τυλιχτώ.

11. Φέρτε μια κούπα με κρασί Τραγούδι: Πόλυ Πάνου
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Χαράλαμπος Βασιλειάδης
Φέρτε μια κούπα με κρασί | και κάντε μου παρέα, | για μένα απόψε η βραδιά | είναι η τελευταία. | Βρε ζωή φαρμάκια στάζεις, | σε βαρέθηκα. | Κι αν χρυσά παλάτια τάζεις, | είναι ψεύτικα. | Πέστε τραγούδια θλιβερά | απ’ της καρδιάς τα βάθη, | δεν είναι άλλα πιο βαριά | απ’ τα δικά μου πάθη. | Βρε ζωή φαρμάκια στάζεις, | σε βαρέθηκα. | Κι αν χρυσά παλάτια τάζεις, | είναι ψεύτικα. | Κι αν δείτε, φίλοι, κάποτε | μια μάνα πικραμένη, | πέστε ας το πάρει απόφαση | κι ας μη με περιμένει. | Βρε ζωή φαρμάκια στάζεις, | σε βαρέθηκα. | Κι αν χρυσά παλάτια τάζεις, | είναι ψεύτικα.

12. Αυτά τα χέρια Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Δήμος Μούτσης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ποια χέρια πήραν, πήραν τα κεριά | Κι ήρθε ξανά, κι ήρθε ξανά το βράδυ | Και δεν μπορεί η παρηγοριά | Να με βρει στο, να με βρει στο σκοτάδι | Αυτά τα χέρια είναι δικά σου | Και τα 'χεις στείλει για να με δικάσουν | Είναι μαχαίρια που 'χουν τ' όνομα σου | Αυτά τα χέρια, τα χέρια τα δικά σου | Ποια χέρια γίναν, γίνανε σπαθιά | Χριστέ και Παναγιά μου | Κι από το στήθος, στήθος μου βαθιά | Θα κόψουν την, θα κόψουν την καρδιά μου | Αυτά τα χέρια είναι δικά σου | Και τα 'χεις στείλει για να με δικάσουν | Είναι μαχαίρια που 'χουν τ' όνομα σου | Αυτά τα χέρια, τα χέρια τα δικά σου

13. Όποια και να 'σαι Τραγούδι: Στέλιος Καζαντζίδης & Μαρινέλλα
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Γιώργος Σαμολαδάς
Όποια και να 'σαι, ό,τι και να 'σαι | κάνε μου απόψε συντροφιά. | Δεν σου ζητάω να μ' αγαπήσεις | λίγη ζητώ παρηγοριά. | Αν είν' η μοίρα μου σακατεμένη | δε φταίει ο κόσμος, ούτε κι εσύ. | Ό,τι αγαπάω εγώ πεθαίνει | και ξαναρχίζω απ' την αρχή. | Όσες γυναίκες έχω γνωρίσει | έφυγαν δίχως αφορμή | κι όμως δεν έχω καμιά μισήσει | στο ριζικό μου έχει γραφτεί. | Όποια και να 'σαι, ό,τι και να 'σαι | δυο λόγια πες μου τρυφερά, | λίγο η ψυχή μου να ξαλαφρώσει | κι αύριο πες μου γεια χαρά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης