Σάββατο, 29 Αυγούστου 2015

14 ζεϊμπέκικα με τον Δημήτρη Μητροπάνο





















Ο Δημήτρης Μητροπάνος σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Πέρασε το καλοκαίρι Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου | Στίχοι: Γιάννης Κιούρκας
Απόψε θα σας πω | για τα δυο μάτια π' αγαπώ | απόψε θα σας πω | για τα δυο μάτια π' αγαπώ | που λαχταρώ | Πέρασε το καλοκαίρι | και στο κλάμα της βροχής | σε προσμένω περιστέρι | στην αυλή, στην αυλή μου να φανείς | Δε μπορώ να σε μισήσω | και για σε κακό να πω | κι αν ποτέ γυρίσεις πίσω | πιο πολύ, πιο πολύ θα σ' αγαπώ

02. Το παλιό κουτούκι Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Γιώργος Μανισαλής | Στίχοι: Κώστας Ψυχογιός
Πάλι πίνω μοναχός στο παλιό κουτούκι | που το πνίγει ο καπνός κι οι διπλοπενιές | σαν ψυχή ανθρώπινη κλαίει το μπουζούκι | προδομένους έρωτες ψεύτρες αγκαλιές | Εδώ κερνάει ο μπουφετζής | τους πονεμέ, τους πονεμένους λησμονιά | εδώ ξεχνάω ο δυστυχής | και τη δική, και τη δική σου απονιά | Ζήσε πλούσια εσύ στα ψηλά σαλόνια | και αν ζω ή πέθανα μην ξαναρωτάς | στο φτωχό το μαγαζί με κερνούν συμπόνια | κάποιο παλιομπούζουκο και ο μπαγλαμάς | Εδώ κερνάει ο μπουφετζής | τους πονεμέ, τους πονεμένους λησμονιά | εδώ ξεχνάω ο δυστυχής | και τη δική, και τη δική σου απονιά

03. Πώς να σ' ανταμώσω Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Γιώργος Κοινούσης | Στίχοι: Γιώργος Κοινούσης
Φύλλα κίτρινα και μαραμένα | σκορπάει ο άνεμος φτερά | έγινε κρύσταλλο το χιόνι | κοπήκανε και τα σχοινιά | Πώς να σ' ανταμώσω | και πώς να σε βρω | πάλι βγήκε ψέμα τ' όνειρό μου αυτό | και τα περασμένα μου 'ρθαν στο μυαλό | και τα περασμένα μου 'ρθαν στο μυαλό | Νύχτα άγρια και φοβισμένη | οι δρόμοι έρημοι βουβοί | έγιν' η αγάπη η δική μου | ένα πουλί μες στο κλουβί | Πώς να σ' ανταμώσω | και πώς να σε βρω | πάλι βγήκε ψέμα τ' όνειρό μου αυτό | και τα περασμένα μου 'ρθαν στο μυαλό | και τα περασμένα μου 'ρθαν στο μυαλό | πώς να σ' ανταμώσω

04. Κυρά ζωή Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου | Στίχοι: Τάσος Οικονόμου
Πήρα σαν ένα χωρατό | κυρά ζωή τα βάσανα | γιατί αλλιώς από νωρίς | θα μ' είχε φάει η μαύρη γης. | Όλο τάζεις, όλο τάζεις και όλο λες, | βρε ζωή μες στο μαράζι | σαν μας ρίχνεις δε σε νοιάζει | κι ούτε σ' είδαμε να κλαις. | Πήρα σαν ένα χωρατό | κυρά ζωή το ψέμα σου | γιατί αλλιώς μιας και φτωχός | ούτε που θα 'στεκα ορθός.

05. Σε μια στοίβα καλαμιές Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Τάκης Μουσαφίρης | Στίχοι: Τάκης Μουσαφίρης
Σε μια στοίβα καλαμιές αποκοιμήθηκα | και έβλεπα από την αρχή πως ξαναγεννήθηκα | πως ξαναγεννήθηκα | Έβλεπα φωτιές στο δρόμο | έβλεπα παντού φωτιές | πως καιγόνταν τα κορμιά μας | ζούσαν μόνο οι ψυχές | και δεν είχαν ούτε πόνο | ούτε και λαβωματιές | να 'μενα στον άλλο κόσμο | να μην ξύπναγα ποτές | Σε μια στοίβα καλαμιές αποκοιμήθηκα | σαν με ξύπνησε η βροχή αχ πόσο λυπήθηκα | αχ πόσο λυπήθηκα | Έβλεπα φωτιές στο δρόμο | έβλεπα παντού φωτιές | πως καιγόνταν τα κορμιά μας | ζούσαν μόνο οι ψυχές | και δεν είχαν ούτε πόνο | ούτε και λαβωματιές | να 'μενα στον άλλο κόσμο | να μην ξύπναγα ποτές

06. Όταν κλαίει ένας άνδρας Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Βασίλης Κουμπής | Στίχοι: Κώστας Γεωργουσόπουλος
Όταν κλαίει ένας άντρας | άσ' την πόρτα σφαλιστή | μην τρυπώσει ξένο μάτι | μες την κάμαρη και δει | Άναψέ του το τσιγάρο | κάτσε δίχως να μιλάς | κι όταν βαριαναστενάζει | κάνε πως αλλού κοιτάς | Αν χτυπήσουνε οι φίλοι | δώσ' τους τόπο να σταθούν | πιάστε δυνατό τραγούδι | οι φωνές να σκεπαστούν | Όταν κλαίει ένας άντρας | δεν αντέχει μοναχός | κι αν ορφάνεψε από φίλους | ξαγρυπνάει ο Θεός

07. Πες μου πού πουλάν καρδιές Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Τάκης Μουσαφίρης | Στίχοι: Τάκης Μουσαφίρης
Πες μου πού πουλάν καρδιές να σου πάρω μια | πες μου πού πουλάν χαρές να σου πάρω δυο | πες μου πού πουλάν ψυχές να σου πάρω μια | πού πουλάν αϊτόφτερα να σου πάρω δυο | Θέλω να 'χεις δυο καρδιές | ν' αγαπάς διπλά τον κόσμο | θέλω να 'χεις δυο ψυχές | γιομάτες να 'ναι δυόσμο | θέλω να 'σαι αετός | Πες μου πού πουλάν καρδιές να σου πάρω μια | πες μου πού πουλάν ψυχές να σου πάρω δυο | πού πουλάν τις Κυριακές τις γιορτές τις σκόλες | πες μου πού πουλάν χαρές να στις πάρω όλες | Θέλω να 'σαι αετός | σ' αψηλά να πας λημέρια | το κρασί σου ήλιου φως | και να κερνάς τ' αστέρια | θέλω να 'σαι αετός

08. Της ζωής το μαγαζί Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Τάκης Μουσαφίρης | Στίχοι: Τάκης Μουσαφίρης
Άνοιξ' η ζωή ένα μαγαζί | και πουλάει στεναχώριες. | Στεναχώρια μια, στεναχώρια δυο | κι από πού να κρατηθώ; | Κι από πάνω τώρα εσύ | με κερνάς πικρό κρασί | με δηλητήριο, με δηλητήριο. | Δηλητήριο, δηλητήριο | στον απάνω τον κόσμο | δηλητήριο, εισιτήριο | για τον άλλο κόσμο. | Άνοιξ' η ζωή ένα μαγαζί | και πουλάει και φαρμάκια. | Τα φαρμάκια μια, τα φαρμάκια δυο | και πώς θα τα καταπιώ;

09. Κλαίει απόψε η γειτονιά Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου | Στίχοι: Βασίλης Μαρινάτος
Ας ήταν και να πέθαινα ξημέρωμα Σαββάτου... | Όλη η ζωή μου δίχως νόημα, | ξαδέρφη του, ξαδέρφη του θανάτου. | Ας ήταν και να πέθαινα | ξημέρωμα Σαββάτου. | Κλαίει απόψε η γειτονιά | μαζί με την καρδιά μου. | Πού είσαι, αγάπη μου γλυκιά, | να δεις τα δάκρυα μου; | Όλη η ζωή μου δίχως νόημα, | μία ψευτιά, μία ψευτιά μεγάλη. | Και το δικό σου βάσανο | να δω πού θα με βγάλει. | Κλαίει απόψε η γειτονιά | μαζί με την καρδιά μου. | Πού είσαι, αγάπη μου γλυκιά, | να δεις τα δάκρυά μου;

10. Δώσε μου φωτιά Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Γιώργος Μανισαλής | Στίχοι: Κώστας Ψυχογιός
Δώσε μου φωτιά ν' ανάψω | βάλε μου κρασί να πιω | πρέπει απόψε να ξεγράψω | ό,τι στον κόσμο αγαπώ | Δώσε μου φωτιά να κάψω πια απ' την καρδιά | του χωρισμού το βάσανο | βάλε μου να πιω απ' το πιοτό το δυνατό | της λησμονιάς το βάλσαμο | Δώσε μου ανθούς να ρίξω | όπου πας κι όπου διαβείς | δώσε μου ψυχή ν' αντέξω | τα χαστούκια της ζωής | Δώσε μου φωτιά να κάψω πια απ' την καρδιά | του χωρισμού το βάσανο | βάλε μου να πιω απ' το πιοτό το δυνατό | της λησμονιάς το βάλσαμο

11. Τώρα που τραγουδώ Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου | Στίχοι: Τάσος Οικονόμου
Κι όμως τώρα που τραγουδώ, | δυο κομματάκια, δυο κομματάκια | είμαι δυο. | Της είχα τάξει τη ζωή | μ' όρκο στ' ανεμοβρόχι, | της είχα δώσει το φιλί | για φυλαχτό να τό' χει. | Κι όμως τώρα που τραγουδώ, | δυο κομματάκια, δυο κομματάκια | είμαι δυο. | Πού 'ναι η αγάπη σου, | πού 'ναι ποιον πεθαίνει; | Πού ξεριζώνει βάσανα, | ποιους στεναγμούς διαβαίνει; | Πού 'ναι η αγάπη σου, | πού 'ναι ποιον πεθαίνει; | Της είχα τάξει τη ζωή | κάθε καημό να σβήνει, | της είχα δώσει το φιλί | ανάσα μου να γίνει. | Κι όμως τώρα που τραγουδώ, | δυο κομματάκια, δυο κομματάκια | είμαι δυο. | Πού 'ναι η αγάπη σου...

12. Σκουριασμένο το κλειδί Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Νάκης Πετρίδης | Στίχοι: Πυθαγόρας
Στον τοίχο σκουριασμένο το κλειδί | δεν ήρθε ούτε θα ‘ρθει το παιδί | στον ποταμό τον Καλαμά | ξεψύχησε να πολεμά | και το κλειδί μες τη σκουριά | και το παιδί για λευτεριά | Στον τοίχο το γιλέκο το παλιό | κι η σάκα που επήγαινε σχολειό | κι η μάνα του το βράδυ αυτό | θα του κρατήσει φαγητό | το σπίτι μύρισε βαριά | και το παιδί για λευτεριά | στον τοίχο σκουριασμένο το κλειδί

13. Όπου πάει να ξημερώσει Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου | Στίχοι: Τάσος Οικονόμου
Όπου πάει να ξημερώσει μ’ αρχινάει ο παιδεμός | κι όσο βλέπω τους ανθρώπους μ’ αγκαλιάζει ο καημός | αφού έγινες καημός. | Αχ και ν’ άκουγα στην πόρτα τα δικά σου κλάματα, | αχ και ν’ άρχιζα σαν πρώτα να σου τάζω τάματα | σαν σε πιάνουν κλάματα. | Όπου πάει να ξημερώσει πέφτω μέσα στη φωτιά | κι όσο βλέπω δε γυρίζεις λιώνω μες στην ερημιά | αφού είσαι μακριά. | Αχ και ν’ άκουγα στην πόρτα τα δικά σου κλάματα, | αχ και ν’ άρχιζα σαν πρώτα να σου τάζω τάματα | σαν σε πιάνουν κλάματα.

14. Η παγωνιά Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Γιώργος Ζαμπέτας | Στίχοι: Χαράλαμπος Βασιλειάδης
Είναι βραδιά με παγωνιά | στo κρύο ξεπαγιάζω | μπήκα στo πρώτο καπηλειό | που είν' ανοιχτό | και στη γωνιά αράζω | Ταβερνιάρη ήρθα τώρα για να πιω | για να λησμονήσω και να λησμονηθώ | για να λησμονήσω και να λησμονηθώ | H ώρα πέρασε γοργά | ρημάξανε οι στράτες | στα δάχτυλά μoυ τους μετρώ | την ώρα αυτή | τους βραδινούς διαβάτες | Ταβερνιάρη ήρθα τώρα για να πιω | για να λησμονήσω και να λησμονηθώ | για να λησμονήσω και να λησμονηθώ

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης