Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2015

Τα τραγούδια μου





















01. Θέλω να τα πω Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Άκης Πάνου | Στίχοι: Άκης Πάνου
Θέλω να τα πω | χωρίς να με ρωτήσεις | Θέλω να τα πω | όπως υπάρχουν στο μυαλό | άλλο εξομολόγηση | και άλλο απαντήσεις | Θέλω να τα πω | σαν να παραμιλώ | Θέλω να τα πω

02. Χαροκόπου 1942-1953 Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Άκης Πάνου | Στίχοι: Άκης Πάνου
Εφτά νομά, σ’ ένα δωμά, | πού να ξαπλώ, να κλείσεις μά, ; | Ο ένας πάει σινεμά | ο άλλος πέφτει και κοιμά, | ύπνος με βάρδια δηλαδή | στην πόρτα σύρμα για κλειδί. | Εφτά νομά, δυστυχισμέ, | σ’ ένα δωμά, φυλακισμέ, | δικαίως αγανακτισμέ, | και με τα πάντα αηδιασμέ, | Πώς τα ’χεις έτσι μοιρασμέ, | ντουνιά ψευτοπολιτισμέ; | Οι δυο δουλε, απ’ τους εφτά | από τα χρέ, τι να προφτά, ; | Σαν τα τσουβά, σαν τα σκουπί, | εφτά νομά, χωρίς ελπί, | σ’ ένα δωμά, μισογιαπί. | Ποιος να φωνά, και τι να πει;

03. Πέντε χρόνια δικασμένος Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Βαγγέλης Παπάζογλου | Στίχοι: Βαγγέλης Παπάζογλου
Πέντε χρόνια δικασμένος μέσα στο γεντί κουλέ | από το πολύ σεκλέτι το 'ριξα στον αργιλέ | φύσα ρούφα τράβα τονε πάτα τονε κι άναφτονε | φύλα τσίλιες για τους Βλάχους κείνους τους δεσμοφυλάκους | Κι άλλα πέντε ξεχασμένος από σένανε καλέ | για παρηγοριά οι μάγκες μου πατούσαν αργιλέ | φύσα ρούφα τράβα τονε πάτα τονε κι άναφτονε | φύλα τσίλιες για τους Βλάχους κείνους τους δεσμοφυλάκους | Τώρα που 'χω ξεμπουκάρει μέσα απ' το γεντικουλέ | γέμωσε τον αργιλέ μας να φουμάρουμε καλέ | φύσα ρούφα τράβα τονε πάτα τονε κι άναφτονε | φύλα τσίλιες για τ' αλάνι κι έρχονται δυο πολιτσμάνοι

04. Βαρέθηκα τον αργιλέ Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Βαγγέλης Παπάζογλου | Στίχοι: Βαγγέλης Παπάζογλου
Βαρέθηκα τον αργιλέ | σιχάθηκα τη μαύρη | θ' αφήσω το κορμάκι μου | αλλού νταλκάδες να 'βρει | Τις όμορφες θα κυνηγώ | κρασί και σαντουράκι | κι όχι το παλιομπούζουκο | και το μπαγλαμαδάκι | Φύγε από με κουτόχορτο | χάσου κι εσύ τσιμπούκι | ν' ανοίξω τα ματάκια μου | από το μαστουρλούκι | Γιατί όσο τη φουμάριζα | έπεφτα και στο ζάρι | μπροστά με λέγαν έξυπνο | και πίσω παλαβιάρη

05. Άλλα μου λεν τα μάτια σου Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Θεόδωρος Δερβενιώτης | Στίχοι: Κώστας Μάνεσης
Μυστήριο κατάντησες για μένα | και τα ’χω, αγαπούλα μου, χαμένα, | και το σφυγμό σου νά ’βρω δεν μπορώ, | γι’ αυτό με τυραννάς τόσον καιρό. | Άλλα μου λεν τα μάτια σου | και άλλα η καρδιά σου. | Άλλα μου λεν τα χάδια σου | και άλλα τα φιλιά σου. | Μαζί μου παίζεις θέατρο αράδα, | μια τέτοια κωμωδία δεν ξανάδα. | Παράξενα στα μάτια με κοιτάς, | μα ούτ’ εσύ δεν ξέρεις τι ζητάς. | Άλλα μου λέν τα μάτια σου...

06. Χαϊδάρι Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Μάρκος Βαμβακάρης
Τρέξε μανούλα όσο μπορείς | τρέξε για να με σώσεις | κι απ' το Χαϊδάρι μάνα μου | να μ' απελευθερώσεις | Γιατί είμαι μελλοθάνατος | και καταδικασμένος | δεκαεφτά χρονών παιδί | στα σίδερα κλεισμένος | Απ' την οδό του Σέκερη | με πάνε στο Χαϊδάρι | κι ώρα την ώρα καρτερώ | ο Χάρος να με πάρει

07. Το γράμμα Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Γιώργος Ζαμπέτας | Στίχοι: Γιώργος Μητσάκης
Όταν θα λάβεις αυτό το γράμμα | εγώ θα είμαι πολύ μακριά | και θα πιστέψεις πως δε χωράνε | δύο αγάπες σε μια καρδιά | Όταν θα λάβεις αυτό το γράμμα | τότε θα κλάψεις με μαύρο κλάμα | Πάντα με μάσκα εσύ μιλούσες | κι ήθελες να 'χεις δυο αγκαλιές | μα που το βρήκες αυτό γραμμένο | εσύ να παίζεις με δυο καρδιές | Όταν θα λάβεις αυτό το γράμμα | τότε θα κλάψεις με μαύρο κλάμα | Κι εδώ τελειώνει μια ιστορία | μ' αυτό το κλάμα το θλιβερό | δε μετανιώνω που σ' αγαπούσα | όμως λυπάμαι που σ' αγαπώ

08. Αναστενάζω βγαίνει φωτιά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Καζαντζίδης | Στίχοι: Στέφανος Βαρτάνης
Αναστενάζω βγαίνει φωτιά | κλαίω ραγίζουν τα βουνά | από τα βάσανα μου τα βαριά | κι ο ουρανός αστράφτει και βροντά | Άκου θλιμμένε ουρανέ | τον αναστεναγμό μου | δως μου κουράγιο στην καρδιά, αχ | ν' αντέξω στον καημό μου | Της μοίρας μου κατάδικος | τραβώ τον δρόμο μου σκυφτός | Μοίρα σκληρή μη με χτυπάς | απάνω στην πληγή μου | άσε με λίγο να χαρώ, αχ | στη μαύρη τη ζωή μου

09. Τώρα κλαις Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Κατερίνα Στανίση
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Απόστολος Καλδάρας
Θα σου φύγω, στο ’χα πει | θα σου φύγω και γέλαγες εσύ | πριν μ’ αφήσεις σημάδια | και τα όνειρα άδεια | Θα σου φύγω, σ’ το ’χα πει | Τώρα κλαις γιατί κλαις | συ δεν είσαι που γέλαγες χτες | μόνη σου έχεις γκρεμίσει | όσα εγώ είχα χτίσει | τώρα τάχα γιατί κλαις | Θα σου φύγω, στο ’χα πει | θα σου φύγω και γέλαγες εσύ | θα βρεθεί άλλο ταίρι | να με πάρει απ’ το χέρι | και θα φύγω, στο ’χα πει | Τώρα κλαις γιατί κλαις | συ δεν είσαι που γέλαγες χτες | μόνη σου έχεις γκρεμίσει | όσα εγώ είχα χτίσει | τώρα τάχα γιατί κλαις

10. Καρδιά πληγωμένη Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Κατερίνα Στανίση
Μουσική: Γιώργος Λαύκας | Στίχοι: Γιώργος Λαύκας
Καρδιά πληγωμένη τίποτα πια δε σου μένει | καρδιά πληγωμένη τίποτα πια δε σου μένει | μια λέξη δε λες μόνο σιγοκλαίς απελπισμένη | Σκορπάμε σαν πουλιά μέσα απ' την καρδιά χίλιες ελπίδες | Φτωχή μου καρδιά μέσα στη ζωή χαρά δεν είδες | δεν εγέλασα ποτέ μες την ψεύτρα ζωή | πληγωμένη μου καρδιά πες μου εσύ το γιατί | Καρδιά πληγωμένη μες τον πόνο βυθισμένη | Καρδιά πληγωμένη μες τον πόνο βυθισμένη | μια λέξη δε λες για μια αγάπη κλαις που είναι χαμένη

11. Φύγε κι άσε με Τραγούδι: Κατερίνα Στανίση & Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Πάνος Γαβαλάς | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Φύγε κι άσε με ν’ απομείνω μόνος μου | φύγε κι άσε με να με λειώνει ο πόνος μου | και μη νοιάζεσαι τι θα γίνω στη ζωή | φύγε κι άσε με η καρδιά μου να καεί | Στη φτωχή καρδιά που σ’ αγάπησε πολύ | δώσε μ’ απονιά τη χαριστική βολή | Δίχως αφορμή θέλεις να χωρίσουμε, | την αγάπη μας θέλεις να τη σβήσουμε | όλα γκρέμισ’ τα αφού πια δε μ’ αγαπάς | φύγε κι άσε με και για μένα μη ρωτάς | Για χατίρι σου άσπρισα και γέρασα | τόσα βάσανα στη ζωή μου πέρασα | τώρα δώσε μου κι άλλη πίκρα για να πιω | φύγε κι άσε με να πεθάνω να χαθώ | Στη φτωχή καρδιά που σ’ αγάπησε πολύ | δώσε μ’ απονιά τη χαριστική βολή

12. Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Νικολόπουλος | Στίχοι: Μανώλης Ρασούλης
Όλο νόμοι κι αστυνόμοι και σπανίως υπονόμοι | το κακό παραμονεύει και τη χώρα υπονομεύει | Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει | μας διοικεί μας τυραννά μας γονατίζει μας χαλά | κι αυτή μας ανασταίνει | Πέστε να ‘ρθουν σεισμολόγοι είναι σοβαροί οι λόγοι | γιατί μπήκες στην καρδιά μου θα συμβεί σεισμός βαθιά μου | Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει | μας διοικεί μας τυραννά μας γονατίζει μας χαλά | κι αυτή μας ανασταίνει

13. Μη μου θυμώνεις μάτια μου Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Σταύρος Κουγιουμτζής
Μη μου θυμώνεις μάτια μου | που φεύγω για τα ξένα | πουλί θα γίνω και θα ρθω | πάλι κοντά σε σένα | Άνοιξ' το παραθύρι σου | ξανθέ βασιλικέ μου | και με γλυκό χαμόγελο | μια καληνύχτα πες μου | Μη μου θυμώνεις μάτια μου | τώρα που θα σ' αφήσω | κι έλα για λίγο να σε δω | να σ' αποχαιρετήσω | Άνοιξ' το παραθύρι σου | ξανθέ βασιλικέ μου | και με γλυκό χαμόγελο | μια καληνύχτα πες μου

14. Αχ χελιδόνι μου  Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Μάνος Λοΐζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αχ χελιδόνι μου πώς να πετάξεις | σ' αυτόν το μαύρο τον ουρανό | αίμα σταλάζει το δειλινό | και πώς να κλάψεις και πώς να κλάψεις | αχ χελιδόνι μου | Αχ παλικάρι μου τα τρένα φύγαν | δεν έχει δρόμο για μισεμό | κι όσοι μιλούσαν για λυτρωμό | πες μου πού πήγαν, πες μου που πήγαν | αχ παλικάρι μου | Άχου καρδούλα μου φυλακισμένη | δε βγαίνει ο ήλιος που καρτεράς | μόνο ο ντελάλης της αγοράς | σε ξεκουφαίνει, σε ξεκουφαίνει | άχου καρδούλα μου

15. Του κάτω κόσμου τα πουλιά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Φαρμακωμένος ο καιρός παραμονεύει | μες τα στενά του κάτω κόσμου να σε βρει | και δεκατρείς αιώνες άνεργος γυρεύει | την κιβωτό σου και το αίμα να σου πιει. | Σε καρτερούν μαστιγωτές και συμπληγάδες | μες τα μαλάματα μια νύφη ξαγρυπνά | κι έχει στ' αυτιά της κρεμασμένες τις Κυκλάδες | κι ειν' το κρεβάτι της λημέρι του φονιά. | Κρυφά τα λόγια τα πικρά μες το κοχύλι | κρυφά της θάλασσας τα μάγια στο βοριά | θα σβήσει κάποτε στο σπίτι το καντήλι | και μήτε πόρτα θα 'βρεις μήτε κλειδαριά. | Του κάτω κόσμου τα πουλιά και τα παγώνια | με φως και νύχτα σου κεντούν μια φορεσιά | άνθρωποι τρίζουν κι ακονίζουν τα σαγόνια | πηδούν και τρέχουν και σε φτάνουν στα μισά.

16. Ήταν πέντε ήταν έξι Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Σταύρος Κουγιουμτζής
Ήταν πέντε ήταν έξι κι έγινε εφτά | το παράπονο με πήρε κι έκλαψα πικρά | έκλαψα για τη ζωή μου και για το γραφτό | το ρολόι μου δείχνει οχτώ | Διάβασα τα γεγονότα και την κοσμική | για ποδόσφαιρο για φόνους και πολιτική | στην Ασία φασαρίες πείνα κι ερημιά | το ρολόι μου δείχνει εννιά | Μια γειτόνισσα απλώνει ρούχα καθαρά | πλένει με μια νέα σκόνη κι είναι αστραφτερά | με τραγούδια για τη φτώχεια και την ξενιτιά | ρετιρέ παίρνω στην Κηφισιά | Τα λουλούδια δε μυρίζουν είναι πλαστικά | ένα φίλο και μια αγάπη είχα μια φορά | τώρα βρέχει κάποιος τρέχει δεν μπορώ να δω | το ρολόι σταμάτησε εδώ

17. Όλα καλά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Σταύρος Κουγιουμτζής
Όλα καλά κι όλα ωραία | χτες ήσουν μ' άλλονε παρέα | και πού σοκάκι να τραγουδήσεις | δεν επιτρέπονται οι αναμνήσεις | Μίλα σιγά και μη φωνάζεις | είμαι κουτός και με τρομάζεις | δε θέλω κόσμο και φασαρία | αύριο μπαίνω στην ανεργία | Έχω ψυχή δεν έχω βράχο | πάλι με άφησες μονάχο | και μια σημαία σ' ένα μπαλκόνι | αλλάζει χρώματα και με σκοτώνει | Όλα καλά κι όλα ωραία | χτες ήσουν μ' άλλονε παρέα | και πού σοκάκι να τραγουδήσεις | δεν επιτρέπονται οι αναμνήσεις

18. Η φαντασία Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Δε φταις εσύ η φαντασία μου τα φταίει | που σ' έπλασε όπως ήθελε αυτή | η φαντασία μου που χρόνια με γελούσε | πως θα μ' ανοίξεις την καρδιά μου την κλειστή | Μα ποιο είναι κείνο το όνειρο | που βγαίνει πάντα αλήθεια | και δεν αφήνει χαρακιές στις περισσότερες καρδιές | και μια πληγή στα στήθια | Δε φταις εσύ η φαντασία μου τα φταίει | γι αυτό μην κλαις που φεύγω βιαστικά | σε μένα τώρα πια ταιριάζει για να κλάψω | για της καρδιάς μου τα χαμένα ιδανικά | Μα ποιο είναι κείνο το όνειρο | που βγαίνει πάντα αλήθεια | και δεν αφήνει χαρακιές στις περισσότερες καρδιές | και μια πληγή στα στήθια

19. Αχ ο μπαγλαμάς Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αχ ο μπαγλαμάς | μεσάνυχτα στα χέρια του Αρσένη | και συ μες τη βροχή να με κοιτάς σαν ξένη | και να μου παίρνεις την ψυχή | Αχ ο μπαγλαμάς | τα μάτια σου καράβια αραγμένα | στα μάτια του αλλουνού κανείς δεν είν’ για μένα | τ' ορφανοπούλι τ' ουρανού | Αχ ο μπαγλαμάς | μια τσίγκινη φωνή γεμάτη πόνο | κι εγώ που σ' αγαπώ με το βοριά μαλώνω | σ' ένα σοκάκι του Ντεπό

20. Μες του Βοσπόρου τα στενά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Μες του Βοσπόρου τα στενά | ο Γιάννης κλαίει τα δειλινά | και ο μεμέτης πλάι του | πίνει και τραγουδάει του | Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός | κι εγώ λαός κι εσύ λαός | εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ | όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ | Με λίγη αγάπη και κρασί | μεθάω κι εγώ μεθάς κι εσύ | πιες λίγο από το τάσι μου | αδέρφι και καρντάση μου | Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός | κι εγώ λαός κι εσύ λαός | εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ | όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ

21. Η γιορτή των ζεϊμπέκηδων Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Μες το μαχαλά πέφτει κουμπουριά | οι Ζεϊμπέκηδες χορεύουν στου Δελή Θρακιά | Πίνουνε ρακί τρώνε παστουρμά | και χτυπάνε τα ποδάρια με τα γεμενιά | Παλικάρια ένα κι ένα με σαλβάρια κεντημένα | και χρυσά κουμπιά | Έχουν τα σπαθιά στα χέρια και στο στόμα τα μαχαίρια | Γεια σας ρε παιδιά! | Καίγεται ο ντουνιάς σπάει ο ταμπουράς | σπάει απ' το σεβντά του κι ο Δελή Θρακιάς | Κράτα, ρε καρδιά λένε τα παιδιά | ώσπου να λευτερωθούμε απ' τον Κεχαγιά | Παλικάρια ένα κι ένα με σαλβάρια κεντημένα | και χρυσά κουμπιά | Έχουν τα σπαθιά στα χέρια και στο στόμα τα μαχαίρια | Γεια σας ρε παιδιά!

22. Αγάπη Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης
Αγάπη του ψωμιού και της φωτιάς | αγάπη της αρμύρας | ρεκλάμες θα μας πνίξουν κι αδειανά | κονσερβοκούτια μπύρας | Πού να σε ταξιδέψω | γυαλιά και λαμαρίνες | γεμίσανε τα χρόνια | με εκτελεσμένους μήνες | Αγάπη του ψωμιού και της βροχής | αγάπη στα μπαλκόνια | στην άσφαλτο τα αίματα θα δεις | και πλαστικά μπιτόνια | Πού να σε ταξιδέψω | γυαλιά και λαμαρίνες | γεμίσανε τα χρόνια | με εκτελεσμένους μήνες

23. Ξημερώνει  Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης
Η σκοτεινιά της κάμαρας | θα ρθει μαζί σου | ντύσου, ντύσου, ντύσου | κι η νύχτα αυτή που κράτησες δική σου | ντύσου, ντύσου | Ο κόσμος ξημερώνει | ο κόσμος ξημερώνει | Με τα φιλιά που κάρφωσα | εδώ βαθιά σου | βιάσου, βιάσου, βιάσου | κι αυτά που απόψε κέρδισες δικά σου | βιάσου, βιάσου | Ο κόσμος ξημερώνει | ο κόσμος ξημερώνει

24. Πάγωσε η τσιμινιέρα  Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Μάνος Λοΐζος | Στίχοι: Φώντας Λάδης
Πάγωσ' η τσιμινιέρα | κι απ' έξω από την πύλη | εργάτες μαζεμένοι συζητάνε | Προχώρησε η μέρα | με δαγκωμένα χείλη | σηκώνουν τα πανό και ξεκινάνε | Πέντε καμιόνια στείλαν | στου φεγγαριού τη χάση | και γύρισαν γεμάτα απεργοσπάστες | Γεμάτα ξαναφύγαν | κανείς δε θα περάσει | κάλλιο να πάμε όλοι μετανάστες | Πέρασε ένας μήνας | οι μηχανές σκουριάζουν | και τα παιδιά κρυώνουν και πεινάνε | στους δρόμους της Αθήνας | φέιγ βολάν μοιράζουν | εργάτες κι υποστήριξη ζητάνε

25. Παραπονεμένα λόγια Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Στης ανάγκης τα θρανία | και στης φτώχειας το σχολειό | μάθαμε την κοινωνία | και τον πόνο τον παλιό | Παραπονεμένα λόγια | έχουν τα τραγούδια μας | γιατί τ' άδικο το ζούμε | μέσα από την κούνια μας | Το σεργιάνι μας στον κόσμο | ήταν δέκα μέτρα γης | όσο πιάνει ένα σπίτι | και ο τοίχος μιας αυλής | Παραπονεμένα λόγια | έχουν τα τραγούδια μας | γιατί τ' άδικο το ζούμε | μέσα από την κούνια μας

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης