Τρίτη, 19 Μαΐου 2015

Το ταξίδι





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Αργύρη Κουνάδη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Ο καπετάνιος Τραγούδι: Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Αδέρφια πάρτε τ’ άρματα, εμπρός, ξεσηκωθείτε | ο Άρης κάνει πόλεμο, φοβέρα δεν τον σκιάζει | γύρω του μαυροσκούφηδες, ξοπίσω του λιοντάρια | κι ο Όλυμπος κι ο Κίσαβος γέρνουν και προσκυνάνε | Μαύρο φαρί τον πάει καβάλα | κι Αρχάγγελος τραβάει μπροστά | ποια γη ποια ρεματιά στα σπλάχνα θα τον πάρει | σαράντα πήχες λεβεντιά τον πρωτοκαβαλλάρη | Μπροστά ο Γοργοπόταμος κι οι λύκοι στο γιοφύρι | καπνοί, λιωμένο σίδερο, δρολάπι φλογισμένο | τ’ αδέρφια τους οι σταυραϊτοί ανάβουνε τη σπίθα | στα μάτια τη φουντώνουνε και πυρκαγιά την κάνουν | Μαύρο φαρί τον πάει καβάλα... | Μα ήρθαν χρόνοι δίσεκτοι, στοιχειώσαν τα τραγούδια | νεράιδες πήραν τ’ άρματα, νεράιδες το μπροστάρη | τα παλληκάρια μη ρωτάς γερόντισσα τι κλαίνε | ανταρτομάνα μάθε το, μοιρολογάν το γιο σου | Μαύρο φαρί τον πάει καβάλα... | Στα διάσελα και στις κορφές, στο μαύρο το φαρί σου | να μπόραγα να σ’ έβλεπα γενιά μου προδομένη | τα φυσεκλίκια σταυρωτά, στα χείλια το τραγούδι | να βγάλει η στέρφα γης ανθούς, χρυσό στεφάνι ο ήλιος | Μαύρο φαρί τον πάει καβάλα...

02. Μήνυμα Τραγούδι: Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Μάνα, το στερνό φιλί μου | πριν με πάρουν από δω | ξημερώνει στο κελί μου | θα σε δω, δε θα σε δω | Απ’ τα σύρματα σκισμένο το μαντίλι ανέμιζες | Και στα δυο πικρά σου μάτια ένα κόσμο γκρέμιζες | Μάνα μ’ άνοιξα τη φλέβα | στέλνω μήνυμα στερνό | στην Καισαριανή ανέβα | έτσι ήτανε γραφτό | Μάνα, κόκκινα χορτάρια | όπου βρεις να σε χαρώ | κλάψε για τα παλληκάρια | που κοπήκαν στον ανθό

03. Το στρατί για που τραβούσε Τραγούδι: Αντώνης Καλογιάννης
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Το αίμα σα νερομπογιά | πουλιόταν μια δεκάρα | κι η λεβεντιά με την οργιά | ξεψύχαγε στα κάρα | Μα ‘γω σου το ‘πα στον καιρό | κι ήτανε φως φανάρι | προτού να μπούμε στο χορό | λαθέψαμε στ’ αχνάρι | και κανένας δε ρωτούσε | το στρατί για πού τραβούσε | Μαντάτα ήρθαν στα χωριά | και κλαιν τα καταράχια | και πάλι στην ανηφοριά | τσαπράζια και σελάχια | Εμείς στα χέρια τα σπαθιά | κι οι άλλοι με τα λόγια | στην άμμο χτίζαν με πλιθιά | ανώγια και κατώγια

04. Χαϊδάρι Τραγούδι: Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Ήρθ’ ο Χάρος στο Χαϊδάρι | μες στη σκοτεινή νυχτιά | ποιον θ’ αφήσει ποιον θα πάρει | με μολύβι και φωτιά | Ποιον θ’ αφήσει ποιον θα πάρει | με μολύβι και φωτιά | αίμα στ’ άσπρο το ντουβάρι | πικρομάνα έχε γεια | Αίμα στ’ άσπρο το ντουβάρι | πικρομάνα έχε γεια | ήρθ’ ο Χάρος στο Χαϊδάρι | πότε θα ‘ρθει η Λευτεριά

05. Κι' είναι ο Μάης Τραγούδι: Λήδα
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Χτυπούν την πόρτα στο στενό, αηδόνι πληγωμένο | ψάχνουν μα δε σε βρίσκουνε, στον κόρφο μου κρυμμένο | Κι είναι ο Μάης που γελά, στα μάτια σου χορεύει | κι είναι η ώρα του φονιά, γυρνά και σε γυρεύει | Κεντήσαν σίδερο καυτό, κορμάκι μες το γαίμα | στάλα τη στάλα κι άνθισαν γαρούφαλα στο ρέμα | Κι είναι ο Μάης που γελά, στα μάτια σου χορεύει | κι είναι η ώρα του φονιά, γυρνά και σε γυρεύει | Φωτιά στάζουν τα μάτια του, σαν νύχτες του Δεκέμβρη | και στο κατώφλι κάθεται, λυσσομανά να σ’ εύρη | Κι είναι ο Μάης που γελά, στα μάτια σου χορεύει | κι είναι η ώρα του φονιά, γυρνά και σε γυρεύει | Τα βάσανα του λιναριού με πάνε και με φέρνουν | που σ’ έκρυψα αγόρι μου και την ψυχή μου παίρνουν | Κι είναι ο Μάης που γελά, στα μάτια σου χορεύει | κι είναι η ώρα του φονιά, άσ’ τον να σε γυρεύει

06. Το ταξίδι Τραγούδι: Αντώνης Καλογιάννης
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Βράδιασε πάλι από νωρίς | σκοτείνιασ΄η ψυχή μου | κι όλα μικραίνανε θαρρείς | κι ούτε να κλάψεις δεν μπορείς | ψυχή μου μοναχή μου | Μακρινό είναι το ταξίδι | κι ούτε φως ούτε στασίδι | Δείξε μου δρόμο να σταθώ | πέτρα να ξαποστάσω | καρδιά μου να σ΄ακολουθώ | κι όπου με πας κι όπου βρεθώ | να φτάσω, πού να φτάσω | Μακρινό είναι το ταξίδι | κι ούτε φως, ούτε στασίδι

07. Τον φίλο μου τον λέγανε Χριστό Τραγούδι: Λήδα
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Τον φίλο μου τον λέγανε Χριστό | σκηνή στο Μακρονήσι | χαμόγελο σβηστό | στα σύρματα τον παν να προσκυνήσει | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό | Τον φίλο μου τον λέγανε Χριστό | στο μέτωπο τ’ αγκάθι | το δάκρυ του πνιχτό | προδότη να τον λεν και κατακάθι | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό | Τον φίλο μου τον λέγανε Χριστό | τα χείλια του σφιγμένα | γαρούφαλλο κλειστό | και γύρω του κοράκια διψασμένα | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό | κι αυτός αργά να σέρνει το Σταυρό

08. Αετόπουλο Τραγούδι: Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Μην είδατε, μωρέ μην είδατε, | μην είδατε ένα αετόπουλο, ναι | στα σίδερα ριγμένο, το καημένο | στα σίδερα ριγμένο | μαύρη μάνα | Τον γιο μου, τον μωρέ, τον γιο μου | τον γιο μου τον λεβεντονιό, ναι | σαράντα μέρες κλέφτη, μαύρη μάνα | Δέκα μπροστά, μωρέ δέκα μπροστά. | δέκα μπροστά τον πήγαιναν, ναι | ξοπίσω του σαράντα, το καημένο, | ξοπίσω του σαράντα, μαύρη μάνα | Πικρή χολή, μωρέ, πικρή χολή | πικρή χολή αντίς νερό, ναι | να πιει να ξεδιψάση, το καημένο | να πιει να ξεδιψάση, μαύρη μάνα | Κι εκεί που τον, μωρέ, κι εκεί που τον | κι εκεί που τον εσέρνανε, ναι, | και που περιγελούσαν, το καημένο | και τον περιγελούσαν, μαύρη μάνα | Τα σίδερα μωρέ, τα σίδερα | τα σίδερα ετσάκισε, ναι, | και τα βουνά επήρε, το καημένο | και τα βουνά επήρε, μαύρη μάνα

09. Ξενιτεμένο μου πουλί Τραγούδι: Λήδα
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Ξενιτεμένο πουλί | και παραπονεμένο | μωρέ ξένε μου | και παραπονεμένο. | Η ξενιτιά σε χαίρεται | κι εγώ έχω τον καημό σου | μωρέ ξένε μου | κι εγώ έχω τον καημό σου. | Τι να σου στείλω ξένε μου | ν’ αυτού στα ξένα πού ‘σαι | μωρέ ξένε μου | ν’ αυτού στα ξένα πού ‘σαι. | Να στείλω μήλο σέπεται | κυδώνι μαραγκιάζει | μωρέ ξένε μου | κυδώνι μαραγκιάζει. | Να στείλω και το δάκρυ μου | σ’ ένα χρυσό μαντήλι | μωρέ ξένε μου | σ’ ένα χρυσό μαντήλι. | Το δάκρυ μου ‘ναι καυτερό | και καίει το μαντήλι | μωρέ ξένε μου | και καίει το μαντήλι.

10. Ρίζα Τραγούδι: Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Μες στην καρδιά πικρό κεντρί | κι είναι η καρδιά μου άδεντρη | ρίζα βαθιά, πού να ‘βρεις φως | κι είν’ ο καημός απόκρυφος | Μες στη φωτιά λεβεντονιούς | έστειλα αδέλφια μου και γιους | ρίζα μ’ αυτούς σε πότισα | πού πήγαν δε σε ρώτησα | Χρόνια σκληρά με δίχως βιος | πάντα μπροστά κι ολόιδιος | ρίζα πλατιά του μισεμού | τρέχεις στη φλέβα μέσα μου | Ρίξε κλωνιά να δω χαρά | μέσα στα χρόνια τα’ άχαρα | ρίζα πικρή του γδικιωμού | ώρα να βρω το δίκιο μου

11. Κύριε τάδε Τραγούδι: Αντώνης Καλογιάννης
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Για την πατρίδα μου μιλούσες κι έλεγες πολλά | και στα χέρια τη μετρούσες κι ήτανε ψιλά | κι ήρθε νύχτα, μες στην μπόρα ψάχνω να σε βρω | την ουρά σου μες στα σκέλια έκρυβες θαρρώ | Κύριε τάδε, πάλι μπροστά | παράσημα κουδουνιστά | η πατρίς σου ευγνωμονούσα | ενδοξότατε… | Κύριε τάδε, να ‘σαι καλά | και δε ρωτώ πολλά, πολλά | και γελάω, πάντα γελούσα | εντιμότατε… | Τα φαρδιά σου τα μανίκια ήταν σιγουριά | για του άδικου την ώρα, για παρηγοριά | Κι ήρθαν νύχτα μες στην μπόρα, θάρρος για να βρω | την ουρά σου μες στα σκέλια έκρυβες θαρρώ

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης