Τρίτη, 22 Απριλίου 2014

Τα ζεϊμπέκικα του Γρηγόρη και του Στράτου





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Δώδεκα η ώρα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Δώδεκα η ώρα θα 'ρθω, βρε Μαριώ, | στο παράθυρό σου κάτι να σου πω. | Αν σε καταλάβει, Μαριώ, η μάνα σου, | πες της πως πονάνε τα φυλλοκάρδια σου. | Πες της για να πάει να φέρει το γιατρό | κι ώσπου να τον φέρει έχουμε καιρό. | Η βάρκα μάς προσμένει στην ακρογιαλιά | να φύγουμε, Μαριώ μου, μακριά στην ξενιτιά. | Στο παράθυρό σου κάτι να σου πω | δώδεκα η ώρα θα 'ρθω, βρε Μαριώ.

02. Κάντε πέρα να χορέψω Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Γιάννης Καραμπεσίνης | Στίχοι: Γιάννης Καραμπεσίνης
Κάντε πέρα να χορέψω | και να μη μου βγει κανείς, | κάντε τόπο να χορέψει | ο Νικόλας, ο Νικόλας ο βαρύς. | Απόψε έχω μεγάλη στεναχώρια, | μάλωσα με το πρόσωπο κι είμαστε χώρια.  | Κάντε τόπο να χορέψω, | να τα πιω και να ξεσπάσω, | απ' τον πόνο μου απόψε | και τα σί, και τα σίδερα θα σπάσω. | Απόψε έχω μεγάλη στεναχώρια, | μάλωσα με το πρόσωπο κι είμαστε χώρια.

03. Τρελοκόριτσο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Γιάννης Παπαδόπουλος
Γεννήθηκες για την καταστροφή | κι ήρθες να γκρεμίσεις μια ζωή, | δε συλλογίστηκες τι πας να κάνεις | μαχαίρι μου ’μπηξες, τρελή θα με πεθάνεις | Και τώρα τρελοκόριτσο γελάς | μα κατά βάθος κλαις και μ’ αγαπάς | Μ’ ένα ποτήρι πίναμε κι οι δυο | τώρα τα ’χεις κάνει ρημαδιό | που με παράτησες χωρίς αιτία | και με ρεζίλεψες σ’ όλη την κοινωνία | Και τώρα τρελοκόριτσο γελάς | μα κατά βάθος κλαις και μ’ αγαπάς | Κουρέλι μου ’χεις κάνει την καρδιά | που μ’ άφησες, σκληρή, κάποια βραδιά | παλάτι σου ’χτισα πάνω στα αστέρια | όμως το γκρέμισαν, τρελή, τα δυο σου χέρια | Και τώρα τρελοκόριτσο γελάς | μα κατά βάθος κλαις και μ’ αγαπάς

04. Γιατί καλέ γειτόνισσα Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Άκης Πάνου | Στίχοι: Άκης Πάνου
Βρήκα την πόρτα σου κλειστή | και το κλειδί παρμένο. | κοντεύουνε χαράματα | κι απ' έξω περιμένω. | Γιατί καλέ γειτόνισσα | αφού σου τηλεφώνησα | και είπες πως θ' αφήσεις το κλειδί; | γιατί σκληρή γειτόνισσα | παιδεύεις την καρδούλα μου; | γιατί με βασανίζεις δηλαδή; | Πότε μου λες πως δε με θες | και πότε με γυρεύεις | ας ήξερα πώς σκέπτεσαι | και τι θεό λατρεύεις. | Γιατί καλέ γειτόνισσα | αφού σου τηλεφώνησα | και είπες πως θ' αφήσεις το κλειδί; | γιατί σκληρή γειτόνισσα | παιδεύεις την καρδούλα μου; | γιατί με βασανίζεις δηλαδή;

05. Μου σπάσανε τον μπαγλαμά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Μου σπάσανε τον μπαγλαμά | Κάτι παλιόμαγκες εψές αργά | Τον σπάσανε και φύγανε | Τα τέλια μ' απομείνανε | Τρίκι, τρίκι, τρίκι, τρίκι | μου 'διωχνε τον πόνο | Τρίκι, τρίκι, | και κυλούσε η παλιοζωή | Τον είχα σαν μικρό παιδί | και βασιλιά μες το τσαρδί | Αυτός με παρηγόραγε, | αυτός με καταλάβαινε | Τρίκι, τρίκι, τρίκι, τρίκι | μου 'διωχνε τον πόνο | Τρίκι, τρίκι, | και κυλούσε η παλιοζωή | Με τις γλυκές του τις πενιές | μου γιάτρευε πολλές πληγές | Τώρα στο έρμο μου τσαρδί, | αχ ποιος θα με παρηγορεί. | Τρίκι, τρίκι, τρίκι, τρίκι | μου 'διωχνε τον πόνο | Τρίκι, τρίκι, | και κυλούσε η παλιοζωή

06. Καλύτερα μαζί σου και τρελός Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Αλέκος Χρυσοβέργης | Στίχοι: Σπύρος Γιατράς & Ειρήνη Χρυσοβέργη
Πέταξα τα σκεπάσματα | και φόρεσα ό,τι βρήκα, | και μες στην νύχτα με βροχή | τρεις παρά δέκα βγήκα. | Ρωτάω "καρδιά μου, πού με πας;" | Μου λέει "σ’ εκείνη που αγαπάς". | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός. | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός. | Πάταγα στα βροχόνερα | και μ’ έδερνε τ’ αγιάζι, | μα μόνο η αγάπη σου | εμένανε με νοιάζει. | Ρωτάω "καρδιά μου, πού με πας;" | Μου λέει "σ’ εκείνη που αγαπάς". | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός. | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός. | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός. | Καλύτερα μαζί σου και τρελός | παρά μονάχος μου και λογικός.

07. Ο ταξιτζής Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Τάκης Μουσαφίρης | Στίχοι: Βασίλης Παπαδόπουλος
Πήγαινέ με όπου θέλεις, ταξιτζή, | μαύρες ώρες και πικρές περνάω. | Ψάξε να βρεις μιαν ερημιά | να μην ακούω φωνή καμιά, | τη νύχτα αυτή πονάω. | Πριν από λίγο χώρισα, δεν έχω πού να πάω | πριν από λίγο χώρισα και σαν τρελός γυρνάω. | Πήγαινέ με όπου θέλεις, ταξιτζή. | Πήγαινέ με όπου θέλεις, ταξιτζή, | πού θα πάμε είναι το τελευταίο. | Εσύ που άκουσες πολλά | κι είδες ακόμα πιο πολλά | συγχώρα με που κλαίω.

08. Ο κυρ Θάνος Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Ο κυρ Θάνος πέθανε παραπονεμένος | ώρα δυο στο καπηλειό του Χατζηθωμά. | Τελευταία πέρναγε φτώχειες ο καημένος | κι είχε βάλει ενέχυρο και τον μπαγλαμά. | Τον μπαγλαμά, τ' αδέρφι του | που τού 'φτιαχνε το κέφι του | ενέχυρο τον έδωσε | και ο κυρ Θάνος έσβησε. | Κάποιος αν του πλήρωνε κάτι λίγα χρέη | θα 'χε τ' οργανάκι του, θα 'ταν στη ζωή. | Μα κανείς δεν ρώτησε, τάχα γιατί κλαίει. | Τον καημό του αλλουνού ποιος τον εννοεί; | Τον μπαγλαμά, τ' αδέρφι του | που τού 'φτιαχνε το κέφι του | ενέχυρο τον έδωσε | και ο κυρ Θάνος έσβησε.

09. Τι σου φταίει το παιδί Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μάγια μου 'κανες κυρά μου | και με πέθανες | δως μου πίσω την χαρά μου | και με ξέκανες. | Θα στο πούνε κι οι γειτόνοι | τι σου φταίει το παιδί | θέλεις ντε καλά και σώνει | να πεθάνει δηλαδή | Λειώνει απ' το παρακάλι | η καρδούλα μου | δάκρυα θα πάω πάλι | στην μανούλα μου

10. Το σχολείο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γιώργος Μουφλουζέλης | Στίχοι: Γιώργος Μουφλουζέλης
Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο | ούτε έχω μάθει γράμματα πολλά | ξέρω όμως ένα κι ένα κάνουν δύο | και πως τα φωνήεντα είναι εφτά | Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει | τα δικά μου χούγια και τα φυσικά | η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται | όταν η λήγουσα είναι μακρά | Εσύ που κάνεις όλα πως τα ξέρεις | κι όλο εξυπνάδες έχεις στο μυαλό | πες μου για να μάθω ποιο έχει γίνει | πρώτα η κότα ή το αυγό | Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει | τα δικά μου χούγια και τα φυσικά | η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται | όταν η λήγουσα είναι μακρά | Εγώ δεν έχω βγάλει το σχολείο | ούτε έχω μάθει γράμματα πολλά | ξέρω όμως ένα κι ένα κάνουν δύο | και πως τα φωνήεντα είναι εφτά | Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει | τα δικά μου χούγια και τα φυσικά | η προπαραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται | όταν η λήγουσα είναι μακρά

11. Ποιος σου είπε για τους μάγκες Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Τάκης Σούκας | Στίχοι: Βασίλης Παπαδόπουλος
Ποιος το είπε για τους μάγκες πως χαθήκανε; | Ποιος το είπε πως τα τρένα τους πατήσανε; | Ποιος το είπε για τους μάγκες πως τη βάψανε, | πως ταξίδεψαν με βάρκα και βουλιάξανε ; | Όσο υπάρχει τράπουλα | θα βγαίνουνε ρηγάδες, | κι όσο υπάρχουν δάσκαλοι | θα βγαίνουν μαθητάδες. | Ποιος το είπε για τους μάγκες πως χαθήκανε; | Ποιος το είπε πως τα τρένα τους πατήσανε; | Ποιος το είπε πως οι μάγκες χρεοκόπησαν | και οι ψευτοκυριλέδες τους εκτόπισαν; | Όσο υπάρχει τράπουλα | θα βγαίνουνε ρηγάδες, | κι όσο υπάρχουν δάσκαλοι | θα βγαίνουν μαθητάδες.

12. Ένας αλήτης πέθανε Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Κώστας Καπλάνης | Στίχοι: Κώστας Μάνεσης
Ένας αλήτης πέθανε στου πάρκου την πλατεία | μα ούτε μάτια εδάκρυσαν ούτε καρδιές εράγισαν | Άραγε, άραγε ποιος να ’ναι αιτία | αχ γιατί τόση κακία (αχ κακούργα, κακούργα κοινωνία) | Για κάποιο παραστράτημα, για μια συκοφαντία | οι φίλοι τον μισήσανε κι οι πόρτες όλες κλείσανε | Άραγε, άραγε ποιος να ’ναι αιτία, | αχ γιατί τόση κακία (αχ κακούργα, κακούργα κοινωνία) | Ένας αλήτης πέθανε εχτές αργά το δείλι | ο Χάρος τον αγκάλιασε εκεί που τον αντάμωσε | Μέσα στου πάρκου στου πάρκου την πλατεία | αχ γιατί τόση κακία (αχ κακούργα, κακούργα κοινωνία)

13. Μάγκας βγήκε για σεργιάνι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για να βρει κανά τεκέ | Είχε ο δόλιος να φουμάρει | μέρες αργιλέ | Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για κανά τεκέ | Μόνος κάθεται και λέει | καμιά τζούρα πού θα βρει | Να γεμίσει το κεφάλι | να μαστουρωθεί | Μόνος κάθεται και λέει | τζούρα που θα βρει | Δεν τα θέλει τα παλάτια, | όλα τα περιφρονεί | Μια μελαχρινή του φτάνει | φίνος να γενεί | Κι άλλη μια ξανθούλα θέλει | να την παντρευτεί | (Είχε ο δόλιος να φουμάρει | μέρες αργιλέ | Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για κανα τεκέ)

14. Ο παλιατζής Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Αντώνης Ρεπάνης | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Αυτό το σπίτι που το βλέπεις σκοτεινό | τον παλιατζή απόψε νά ’ρθει περιμένει | για να μαζέψει ακόμα ό,τι μένει | από μια αγάπη που χτυπήθηκε σκληρά | από του μαύρου χωρισμού τη συμφορά | Πάρε ό,τι θέλεις, παλιατζή | από μια αγάπη που δε ζει | αφού δε ζούμε πια μαζί | πάρε ό,τι θέλεις, παλιατζή | Πάρ’ το τσουβάλι κι έλα μέσα, παλιατζή | έχω ενθύμια πολλά να το γεμίσεις | Μάζεψε όλες τις σκληρές μου αναμνήσεις | δεν έχω δύναμη να βλέπω τα παλιά | που μου θυμίζουν μια χαμένη αγκαλιά | Πάρε ό,τι θέλεις...

15. Τα δυο σου χέρια πήρανε Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης | Στίχοι: Μάρκος Βαμβακάρης
Τα δυο σου χέρια πήρανε | βεργούλες και με δείρανε | και τη χαρά μου πήρανε | Τα χέρια σου με κάψανε | που άλλον αγκαλιάσανε | και δε με λογαριάσανε | Μ' αυτά τα χέρια σου τα δυο | σκάψε τη γης βαθιά να μπω | να μη σε βλέπω και πονώ

16. Το μπουζούκι του Νικόλα Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Νίκος Καρανικόλας | Στίχοι: Νίκος Καρανικόλας
Δυο φίλοι απ' την Κοκκινιά | κάναν στο μαγαζί ζημιά | το μπουζούκι του Νικόλα του το σπάσανε | και το κέφι του απόψε το χαλάσανε | Όλα τα φταίει μια μικρή | που μπήκε μες στο μαγαζί | τη ματιά της στο Νικόλα την επέταξε | κι απ' τα φυλλοκάρδια μέσα αναστέναξε | Νικόλα μη σκοτίζεσαι | και μην κακοκαρδίζεσαι | το μπουζούκι σου οι φίλοι κι αν στο σπάσανε | της μικρής τα μάτια φταίνε που κοιτάξανε | Όλα τα φταίει μια μικρή | που μπήκε μες στο μαγαζί | τη ματιά της στο Νικόλα την επέταξε | κι απ' τα φυλλοκάρδια μέσα αναστέναξε

17. Τα ματόκλαδά σου λάμπουν Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάρκος Βαμβακάρης | Στίχοι: Μάρκος Βαμβακάρης
Τα ματόκλαδά σου λάμπουν βρε | σαν τα λούλουδα του κάμπου | σαν τα λούλουδα του κάμπου βρε | τα ματόκλαδά σου λάμπουν | Τα ματάκια σου αδερφούλα βρε | μου ραγίζουν την καρδούλα | μου ραγίζουν την καρδούλα βρε | τα ματάκια σου αδερφούλα | Τα ματόκλαδά σου γέρνεις βρε | νου και λογισμό μου παίρνεις | νου και λογισμό μου παίρνεις βρε | Τα ματόκλαδά σου γέρνεις βρε | Τα ματάκια σου να βγούνε βρε | σαν και μένα δε θα βρούνε | σαν και μένα δε θα βρούνε βρε | τα ματάκια σου να βγούνε

18. Ένας αητός γκρεμίστηκε Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Αντώνης Ρεπάνης | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Αητός αητό μεγάλωνε | του ’λεγε και τον μάλωνε | αητόπουλο γεννήθηκες | μ’ αητό να ζευγαρώσεις | αητούς κι εσύ να δώσεις | Εσύ είσαι ένα αητόπουλο | της συννεφιάς ρηγόπουλο | Κι εκείνο επαράκουσε | επήγε κι εξεστράτησε | μια πέρδικα ορέχτει | σε ρούγα πάει και πέφτει | κι ένας αητός γκρεμίστηκε | και το βουνό εσείστηκε | Εσύ είσαι ένα αητόπουλο | της συννεφιάς ρηγόπουλο

19. Του Βοτανικού ο μάγκας Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Λάκης Τσώλης
Του Βοτανικού ο μάγκας πέθανε την Κυριακή | και τον κλάψαν οι κοπέλες κι όλοι οι φίλοι οι καρδιακοί. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια, στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει. | Πάντα όμορφα γλεντούσε και δεν έκανε κακό | και τον αγαπούσαν όλοι μέσα στο Βοτανικό. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια, στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει. | Του Βοτανικού ο μάγκας είχε ωραίο παρελθόν | απ’ τα γλέντια και απ’ τους μάγκες θα ’ναι τώρα πια απών. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει.

20. Μπαγλαμάδες και μπουζούκια Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Αντώνης Κατινάρης | Στίχοι: Θάνος Σοφός
Σαν έρθει η ώρα να πεθάνω | να μην τρομάξετε παιδιά | εγώ το γλέντι μου θα κάνω | και τη στερνή μου τη βραδιά | Οι συνήθειες που έχω δε θ' αλλάξουνε | μπαγλαμάδες και μπουζούκια θα με κλάψουνε  | Το τελευταίο μου ποτήρι | θέλω γεμάτο να το δω | κι απ' της ζωής το πανηγύρι | να φεύγω και να τραγουδώ | Οι συνήθειες που έχω δε θ' αλλάξουνε | μπαγλαμάδες και μπουζούκια θα με κλάψουνε

21. Σε τούτο το στενό Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Δημήτρης Γκούτης
Σε τούτο το στενό, | σε τούτο το δρομάκι | ξεψύχησ’ ένας έρωτας | και χάθηκε μι’ αγάπη. | Καταραμένο σούρουπο | καταραμένο δείλι, | αλλού τον ένανε | κι αλλού τον άλλονε | μας έχεις στείλει. | Με λόγια θλιβερά, | με λόγια πικραμένα | κι εσύ με πλήγωσες πολύ, | αλλά κι εγώ εσένα. | Σε τούτο το στενό, | σε τούτο το δρομάκι | στερνή φορά με φίλησες | και χόρτασα φαρμάκι.

22. Στο τιμόνι που κρατάω Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Νίκος Δαλέζιος | Στίχοι: Νίκος Δαλέζιος
Στο τιμόνι που κρατάω, | μόνο εσένα αγαπάω. | Και αν από συνήθεια | κοιτάξω καμιά άλλη, | εσένα έχω στην καρδιά, | αγάπη μου μεγάλη. | Στο τιμόνι που κρατάω, | μόνο εσένα αγαπάω. | Στα χιλιόμετρα που κάνω, | σ' αγαπάω, να πεθάνω. | Και αν εμάς του οδηγούς | μας λένε γυναικάδες, | άλλοι έχουν το όνομα | και άλλοι έχουν τις χάρες. | Στο τιμόνι που κρατάω, | μόνο εσένα αγαπάω.

23. Όταν συμβεί στα πέριξ Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Γιατί ρωτάτε να σας πω | αφού σας είναι πια γνωστό | όταν συμβεί στα πέριξ φωτιές να καίνε | πίνουν οι μάγκες αργιλέ | Φωτιές ανάβει στο μυαλό | ένα ζεϊμπέκικο γλυκό | αυτοί χορεύουνε κι εγώ σφυρίζω | της μαστούρας το σκοπό | Η νύχτα φέρνει την αυγή | κι ο μπαγλαμάς μου κελαηδεί | ένα κελάηδισμα το ίδιο πάντα | στης μαστούρας το σκοπό

24. Λέγε με παλιόπαιδο Τραγούδι: Στράτος Διονυσίου
Μουσική: Τάκης Μουσαφίρης | Στίχοι: Τάκης Μουσαφίρης
Λέγε με παλιόπαιδο, λέγε με αλήτη, | όπως θες εσύ. | Λέγε με παλιόπαιδο, λέγε με ξενύχτη, | μέχρι και ληστή. | Μα μη με λες αχάριστο και παλιοεγωιστή. | Για όσα έκανα για σένα | μη μου λες ευχαριστώ, | μα δεν μπορείς εσύ εμένα | να με λες αχάριστο. | Λέγε με παλιόπαιδο, λέγε με αλήτη, | μέχρι και ληστή. | Μα μη με λες αχάριστο και παλιοεγωιστή. | Λέγε με παλιόπαιδο, λέγε με αλήτη, | λέγε με όπως θες, | πως με τα ξενύχτια μου στο δικό μας σπίτι | άναψα φωτιές. | Μα μη με λες αχάριστο, αγάπη μου, αν θες.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης