Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Μνήμες





















Ο Νότης Σφακιανάκης σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Τα κλεμμένα Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Χριστόφορος Γερμενής | Στίχοι: Ντιάνα Τζοβόλου
Μία τσιγγάνα μου ‘χε πει πως είμαι απ’ το Αϊβαλί | κι εγώ θυμήθηκα τα λόγια του παππού μου. | Στη Σμύρνη έφτιαχνε γλυκά και η γιαγιά μπαχαρικά | μέσα στο σπίτι του πατέρα του δικού μου. | Τα χρόνια που ‘μουν πιο μικρός, αναρωτιόμουν συνεχώς | γιατί ‘χε πάντα το μπαούλο γυαλισμένο. | Και πριν πεθάνει μου ‘χε πει να του φυλάξω το κλειδί | κι είδα το βλέμμα το στερνό του φοβισμένο. | Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά, δακρύζει πάντα η Παναγιά | γι’ αυτούς που έφυγαν διωγμένοι μες στα πλοία. | Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά, ακόμα καίει μια φωτιά | γιατί μεμέτηδες δανείζονται τα θεία. | Έφυγε δίχως παιδεμό, μα έζησε ξεριζωμό | αυτήν την λέξη την πρωτάκουσα στα έξι. | Είχα ρωτήσει να μου πει την ιστορία απ’ την αρχή | κι όπως μιλούσε έσταζε αίμα η κάθε λέξη. | Γι’ αυτό το άνοιξα κι εγώ το κασελάκι το παλιό | κι είδα τα λίγα που ‘χε πάρει, τα κρυμμένα. | Κανέλα, σμύρνα και νερό απ’ τα παράλια θαρρώ | και λίγο χώμα από τα μέρη τα κλεμμένα. | Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά, δακρύζει πάντα η Παναγιά | γι’ αυτούς που έφυγαν διωγμένοι μες στα πλοία. | Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά, ακόμα καίει μια φωτιά | γιατί μεμέτηδες δανείζονται τα θεία.

02. Μάτια παλάτια μου Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Ιωσήφ Σαρασίδης | Στίχοι: Διονύσης Αλεξίου
Δυο θάλασσες τα μάτια σου που πνίξαν την καρδιά μου | είναι καράβια στο βυθό απόψε τα όνειρά μου | Σ΄αγάπησα κι όσο θα ζω για σένα θ΄αναπνέω | μακριά σου κάθε μου λεπτό θα μοιάζει πιο μοιραίο | Μα αν με χρειαστείς και θέλεις να γυρίσεις | και δεν βρεις τη δύναμη ξανά να μ΄αντικρίσεις | ένα δάκρυ σου ψυχή μου να αφήσεις στα σκαλοπάτια μου | Αν με χρειαστείς τις νύχτες του χειμώνα | έλα να χαρείς και φίλα με στο στόμα | κρύψε τη σιωπή στου φεγγαριού το χρώμα | μάτια παλάτια μου μάτια παλάτια μου | Δυο μάγισσες τα μάτια σου που πήραν το μυαλό μου | κι είναι οι νύχτες μου φωτιές απ΄το παράπονό μου

03. Πάρ' τα Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Βασίλης Δήμας | Στίχοι: Βασίλης Δήμας
Τέλειωσες τώρα πια για μένα, | τέλειωσες τέρμα ως εδώ, | όνειρα πήγανε χαμένα | τέλειωσες μην σε ξαναδώ. | Πάρ 'τα, την ψυχή και το σώμα μου, πάρ' τα. | Μα να ξέρεις πως φέρθηκες σκάρτα | σ' έναν άνδρα που σ' ένοιωσε. | Πάρ' τα όλα όσα μου χάρισες, πάρ' τα. | Μα να ξέρεις πως φέρθηκες σκάρτα, | κι η παράσταση τελείωσε. Πάρ' τα. | Τέλειωσες τώρα τί να λέμε, | τέλειωσες δεν το συζητώ, | άσε με να παραπονιέμαι, | τίποτα πια δεν σου ζητώ. | Πάρ 'τα, την ψυχή και το σώμα μου, πάρ' τα. | Μα να ξέρεις πως φέρθηκες σκάρτα | σ' έναν άνδρα που σ' ένοιωσε. | Πάρ' τα όλα όσα μου χάρισες, πάρ' τα. | Μα να ξέρεις πως φέρθηκες σκάρτα, | κι η παράσταση τελείωσε. Πάρ' τα.

04. Γυναίκα μυστήριο Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Χριστόφορος Γερμενής | Στίχοι: Πάνος Φαλάρας
Πάλι κι απόψε περπατάς συλλογισμένος | μέσα στα δίχτυα της ξανά παγιδευμένος | και δεν μπορείς ν' αντισταθείς | κοντεύεις πια να τρελαθείς | φίλε μου είσαι απ' την καρδιά της τρελαμένος. | Είν' η γυναίκα στη ζωή ένα μυστήριο | κι ένα μυστήριο για πάντα παραμένει, | τη μια σου δίνει για να πιεις το δηλητήριο | κι ύστερα μ' ένα της φιλί σε ανασταίνει. | Όσο κι αν ψάξεις τελικά για να ξεφύγεις | δεν θα μπορέσεις την μορφή της ν' αποφύγεις | σκέψου καλά πως θα φερθείς | γιατί στο λέω, θα βρεθείς | στα ξενυχτάδικα τον πόνο σου να πνίγεις. | Είν' η γυναίκα στη ζωή ένα μυστήριο | κι ένα μυστήριο για πάντα παραμένει, | τη μια σου δίνει για να πιεις το δηλητήριο | κι ύστερα μ' ένα της φιλί σε ανασταίνει.

05. Θα βρω τη δύναμη Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: K. Harry | Στίχοι: Ηλίας Φιλίππου
Δε θέλω πια υποχρεώσεις κι εξαρτήσεις | από κανέναν ούτε από σένα που σου δόθηκα | κι έτσι αβασάνιστα κι απίστευτα προδώθηκα | θα δώσω μία και τη βιτρίνα της σιωπής μου | θα τη συντρίψω και θα πω όσα με πνίγουνε | ξένα φορτία από πάνω μου να φύγουνε | Θα βρω τη δύναμη σε μένα να επιστρέψω | να μη χρεώνομαι με λάθη δανεικά | κι αν σώσω τη ζωή μου ή την καταστρέψω | να πάρω εγώ όλα τα μπράβο ή τα μηδενικά | Δε θέλω πια να ανατρέπω τα όνειρά μου | για τον καθένα ούτε για σένα που σε πίστεψα | και για χατίρι σου τις άμυνές μου αχρήστεψα | θα δώσω μία και τη βιτρίνα της σιωπής μου | θα τη συντρίψω και θα πω τέρμα βαρέθηκα | ήρθε η στιγμή να ζήσω όσα ονειρεύτηκα

06. Μόνο για σένα Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Χριστόφορος Γερμενής | Στίχοι: Σοφία Αργυροπούλου
Δεν έχει φρένα το μυαλό τις σκέψεις μου να σταματήσω | ρίχνω το σπίρτο στο γυαλί να εξιλεωθώ | τι ρόλο παίζω στη ζωή σου ποιά μοίρα να ρωτήσω | μάτια μου θέλω κάτι να εξομολογηθώ | Μόνο για σένα καρδιά μου μόνο για σένα φως μου | μόνο για σένα θα ορκιζόμουνα πως δε θα σ΄αρνηθώ | Μόνο για σένα καρδιά μου μόνο για σένα φως μου | εγώ υπάρχω κι όσο ζω θα σ΄αγαπώ | Φωτιές ανάβουνε τα χείλη σου που καίνε την αλήθεια | ψάχνω στο μέρος της καρδιάς σου απάντηση να βρω | δε ξέρω αν είναι για σένα απλώς μία συνήθεια | μάτια μου ξέρω μόνο αυτό που θα σου πω | Μόνο για σένα καρδιά μου μόνο για σένα φως μου | μόνο για σένα θα ορκιζόμουνα πως δε θα σ΄αρνηθώ | Μόνο για σένα καρδιά μου μόνο για σένα φως μου | εγώ υπάρχω κι όσο ζω θα σ΄αγαπώ

07. Χάρε, να ήσουν άνθρωπος Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Σταύρος Σοφρωνας | Στίχοι: Άγγελος
Xάρε, να ήσουν άνθρωπος | για μία ώρα μόνο | να νοιώσεις από μοναξιά, | να νοιώσεις από πόνο | Θα'θελα να'σουν άοπλος, | να έβγαινες σεργιάνι | κι εγώ να κράταγα σπαθί, | να κράταγα δρεπάνι | Και στα καλά καθούμενα,έτσι γιατί γουστάρω, | ό,τι πολυτιμότερο έχεις να σου το πάρω | Μα εσύ δεν είσαι άνθρωπος,εσύ είσαι δολοφόνος | και που μιλάω με σένανε χαμένος πάει ο χρόνος | Χάρε,να ήσουν άνθρωπος | να δω τη δύναμή σου | να ήσουνα στη θέση μου, | να ήμουν στη δική σου | Και στα καλά καθούμενα,έτσι γιατί γουστάρω | ό,τι πολυτιμότερο έχεις να σου το πάρω | Μα εσύ δεν είσαι άνθρωπος,εσύ είσαι δολοφόνος | και που μιλάω με σένανε χαμένος πάει ο χρόνος

08. Δεν είμαι σαν τους άλλους Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Βασίλης Δήμας | Στίχοι: Βασίλης Δήμας
Πάψε πια να με συγκρίνεις με τον καθένα, | είναι άδικο να κρίνεις εσύ εμένα | κι αν τον έρωτά μου σβήνεις να ξέρεις ένα | Εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους, | τους δήθεν, τους μεγάλους | που τάχα σ' αγαπάνε | Εγώ δεν είμαι σαν εκείνους | που κάνουνε τους φίλους | και πίσω σου γελάνε | Γιατί εγώ σ' αγαπώ και το φωνάζω | και να ξέρεις δεν αλλάζω | έτσι ήμουν και έτσι θα'μια | Γιατί εγώ σ' αγαπώ σαν τη ζωή μου | και αν δεν είσαι εδώ μαζί μου | σαν μικρό παιδί φοβάμαι | Όσο θέλεις, πόνεσέ με, μη με λυπάσαι | σ' ένα τέλος άφησέ με και μη φοβάσαι | μ' ένα αντίο σκότωσέ με, μα να θυμάσαι | Εγώ δεν είμαι σαν τους άλλους, | τους δήθεν, τους μεγάλους | που τάχα σ' αγαπάνε | Εγώ δεν είμαι σαν εκείνους | που κάνουνε τους φίλους | και πίσω σου γελάνε | Γιατί εγώ σ' αγαπώ και το φωνάζω | και να ξέρεις δεν αλλάζω | έτσι ήμουν και έτσι θα 'μαι | Γιατί εγώ σ' αγαπώ σαν τη ζωή μου | και αν δεν είσαι εδώ μαζί μου | σαν μικρό παιδί φοβάμαι

09. Πόσο κακό μου κάνεις Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: K. Harry | Στίχοι: Ηλίας Φιλίππου
Άγγιξα κι απόψε μια παλιά πληγή μου | που από σένα έμεινε ανοιχτή | Ήσουν το μοιραίο λάθος στη ζωή μου | που η καρδιά μου το΄χει χρεωθεί | Βρήκα ένα γράμμα μια φωτογραφία | πράγματα δικά σου που κρατώ | μια το λέω ψέμα μια αδυναμία | σε μισώ ή ακόμα σ΄αγαπώ | Πόσο κακό μου κάνεις δεν το ξέρεις | όταν σε θυμηθώ | πόσο με καταστρέφεις δεν το ξέρεις | σε μισώ ή σ΄αγαπώ | δε ξέρω αν σ΄αγαπώ | Γύρισα κι απόψε τη ζωή μου πίσω | κι άλλη μια νύχτα αιμορραγώ | κάθε ανάμνησή σου θέλω να νικήσω | μα στη θύμησή σου πάλι τριγυρνώ | Βρήκα ένα γράμμα μια φωτογραφία | πράγματα δικά σου που κρατώ | μια το λέω ψέμα μια αδυναμία | σε μισώ ή ακόμα σ΄αγαπώ | Πόσο κακό μου κάνεις δεν το ξέρεις | όταν σε θυμηθώ | πόσο με καταστρέφεις δεν το ξέρεις | σε μισώ ή σ΄αγαπώ | δε ξέρω αν σ΄αγαπώ

10. Δεν κοιμάμαι Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Τριαντάφυλλος Μπαμπατζής | Στίχοι: Τριαντάφυλλος Μπαμπατζής
Δεν κοιμάμαι, δεν κοιμάμαι μοναχός | δεν τη νοιάζει, δεν τη νοιάζει δυστυχώς. | Δεν κοιμάμαι, δεν κοιμάμαι μοναχός | δεν τη νοιάζει, δεν τη νοιάζει δυστυχώς. | Κάποιος να πάει να της μιλήσει | και το μυαλό της να το γυρίσει. | Κάποιος να πάει να της το πει | την αγαπάω πίσω να 'ρθεί. | Δεν κοιμάμαι, δεν κοιμάμαι μοναχός. | δεν τη νοιάζει, δεν τη νοιάζει δυστυχώς. | Κάτι να γίνει, ν'αλλάξει γνώμη | να σταματήσει να με πληγώνει. | Κάτι να γίνει προτού πεθάνω | αν θα τη χάσω όλα τα χάνω. | Δεν κοιμάμαι, δεν κοιμάμαι μοναχός | δεν τη νοιάζει, δεν τη νοιάζει δυστυχώς. | Δεν κοιμάμαι, δεν κοιμάμαι μοναχός | δεν τη νοιάζει, δεν τη νοιάζει δυστυχώς.

11. Ανθρωπάκι Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: K. Harry | Στίχοι: Ηλίας Φιλίππου
Ήτανε το όνειρο που έγινε αλήθεια, | κι εγώ το τίποτα, μια απλή συνήθεια, | τώρα προδόθηκες κι έρχεσαι σε μένα, | με μάτια κόκκινα, χείλη σφιγμένα, | κρίμα για σένα.. | Μίλα μου γι' αυτόν λιγάκι | που 'χει κάψει τα όνειρά σου | ένα τόσο δα ανθρωπάκι | ήτανε ο ήρωάς σου | και γι' αυτό είμαστε χώρια | για φαντάσου. | Ήταν τα πάντα σου, το άλλο το μισό σου | κι εγώ το λάθος σου το χθεσινό σου, | μόλις σε πλήγωσε κι έφυγε με άλλη, | σε μένα γύρισες σε μαύρο χάλι, | κρίμα και πάλι. | Μίλα μου γι' αυτόν λιγάκι | που 'χει κάψει τα όνειρά σου | ένα τόσο δα ανθρωπάκι | ήτανε ο ήρωάς σου | και γι' αυτό είμαστε χώρια | για φαντάσου.

12. Αριστερά Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Ανδρέας Μέξας | Στίχοι: Γιώργος Παπαγιαννόπουλος
Το βλέμμα σου απόψε με σκοτώνει, | τα λόγια σου με κόβουνε στα δύο, | τη μάχη ότι έχασα δηλώνει, | απόψε στης καρδιάς σου, το πεδίο | Αριστερά! | Αριστερά να το καρφώσεις το μαχαίρι, | και τα φτερά,να μου τα κόψει,τώρα,το δικό σου χέρι | Αριστερά! είναι μεγάλη η καρδιά,θα την πετύχεις | Αριστερά! εκεί σημάδεψε και χτύπα με γερά | Το βλέμμα σου, γυαλί που με χαράζει, | την ώρα που μιλάς εσύ σαν ξένη, | που άλλος, τώρα, λες σε αγκαλιάζει, | και τίποτα μαζί μου δεν σε δένει | Αριστερά! | Αριστερά να το καρφώσεις το μαχαίρι, | και τα φτερά,να μου τα κόψει,τώρα,το δικό σου χέρι | Αριστερά! είναι μεγάλη η καρδιά,θα την πετύχεις | Αριστερά! εκεί σημάδεψε και χτύπα με γερά

13. Το νόημα του κόσμου Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Βασίλης Δήμας | Στίχοι: Βασίλης Δήμας
Δεν έχει αξία η ζωή χωρίς το θάνατο, | δεν έχει αξία το σωστό χωρίς το λάθος | κι αν κάτι μείνει αμετάβλητο κι αθάνατο, | αυτό θα είναι ό,τι έζησες με πάθος | Για μια φορά να ξαναρθείς σκοτάδι μου και φως μου, | στον έρωτα μπορείς να βρεις το νόημα του κόσμου | Δεν έχει αξία τ' όνειρό σου αν δεν το 'χτισες, | δεν έχει αξία η χαρά χωρίς τη λύπη | κι αν κάποια μέρα δεις πως όλα τα απόκτησες, | θα καταλάβεις ότι πάντα κάτι λείπει

14. Σαν δυο ξένοι Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Παύλος Αλεξίου | Στίχοι: Βασίλης Χρυσανθακόπουλος
Στο τίποτα εσύ μα κι εγώ στο πουθενά | να παραπατώ στου μυαλού μου τα κενά | ψάχνοντας να βρω κάτι να σου πω | Κάτι να σου πω και κάτι να μου πεις | πέρασε μια νύχτα και δε μίλησε κανείς | μα πες μου πώς μπορεί να΄μαστε μαζί | Και σαν δυο ξένοι που ο ένας απ΄τον άλλον περιμένει | στο απόλυτο μηδέν κι οι δυο χαμένοι | σαν δυο ξένοι σ΄έναν άδειο ουρανό | Και σαν δυο ξένοι που ο ένας απ΄τον άλλον περιμένει | στο απόλυτο μηδέν κι οι δυο χαμένοι | σαν δυο ξένοι σ΄έναν δρόμο σκοτεινό | Κρύβεσαι αλλού κι εγώ δεν ξέρω που | χάνομαι στην σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού | κι όλο προσπαθώ κάτι να σου πω | Κάτι να σου πω και κάτι να μου πεις | πέρασε μια νύχτα και δε μίλησε κανείς | μα πες μου πώς μπορεί να΄μαστε μαζί

15. Σκοτεινέ μου έρωτα Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Δημήτρης Λάζος | Στίχοι: Δημήτρης Λάζος
Σκοτεινέ μου έρωτά μου ακόμα ζεις | τόσα χρόνια στην καρδιά μου μόνο εσύ κατοικείς | Σκοτεινέ μου έρωτά μου πώς μπορείς | να με θες μα να διστάζεις πιο κοντά μου να βρεθείς | Τι να πω και τι να πεις | δε μπορώ δε μπορείς | μ΄ένα ψέμα να κρυφτώ να κρυφτείς | Τι να πω και τι να πεις | φταίω εγώ φταις κι εσύ | που δεν είμαστε δεν είμαστε μαζί | Σκοτεινέ μου έρωτά μου άλλο μην αργείς | κάνε κάτι μεσ΄τους δρόμους της ζωής μου να βρεθείς | Σκοτεινέ μου έρωτά μου πώς μπορείς | μια αγάπη που αντέχει να μη θέλεις να τη δεις

16. Δύσκολοι καιροί Τραγούδι: Νότης Σφακιανάκης
Μουσική: Βασίλης Δήμας | Στίχοι: Βασίλης Δήμας
Καλησπέρα, | είμ' εδώ για να σας πάω παραπέρα, | στον αέρα, και τραβάω τη σκανδάλη | μ' ένα στίχο μου για σφαίρα, | Προβληματίζομαι, | γιατί το αύριο αλλιώς τ' οραματίζομαι | πειραματίζομαι, | σ' ένα τετράδιο χωρίς να χρηματίζομαι, | και φυλακίζομαι. | Αν εθίζεσαι σ' αυτό που σου προσφέρουν | κι ενστερνίζεσαι απόψεις που θα φέρουν | μία άλλη ζωή, μία άλλη γεννιά, | δίχως επιλογή, δίχως ιδανικά. | Δέχομαι, ξέρω να υποδέχομαι | όμως δεν αποδέχομαι | ζω και απλά ανέχομαι. | Δύσκολοι καιροί, πού να βασιστώ, | άγνωστοι Θεοί μ' έκαναν πιστό. | Φιλοσοφώ, | γυρεύω νόημα σοφό για να σωθώ, | και μες στον κόσμο τον κουφό κραυγάζω, | φωνάζω, με τον τρόπο μου κατονομάζω, | με αναγκάζουνε να βλέπω κάθε απόβλητο, | θέλει να 'ναι μια ζωή στο απυρόβλητο, | όμως εγώ παίρνω θέση | αυτή που δεν τους αρέσει | το ηθικό μου δεν θα πέσει. | Κι αν τιτλοφόρησα την εποχή μου στείρα | φταίει που τώρα ιδιοτέλεια και μοίρα | έγιναν ένα όχι για 'σένα, όχι για 'μένα | για τον κανένα. | Όμως δεν μπαίνω στη μάζα | δεν είμαι ένα απ' τα μπάζα | εμπόρευμα ανήθικης εκποίησης | στο όνομα της παγκοσμιοποίησης. | Δύσκολοι καιροί, πού να βασιστώ, | άγνωστοι Θεοί μ' έκαναν πιστό.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης