Τρίτη, 22 Απριλίου 2014

Γρηγόρης Μπιθικώτσης (1963-1971)





















Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Είμαι αϊτός χωρίς φτερά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Σαν τον αετό είχα φτερά ώ, ώ, ώ | και πέταγα | και πέταγα πολύ ψηλά | μα ένα χέρι λατρεμένο | ένα χέρι λατρευτό | μου τα κόβει τα φτερά μου | για να μη ψηλά πετώ | Είμ' αετός χωρίς φτερά | χωρίς αγάπη και χαρά | χωρίς αγάπη και χαρά | είμ' αετός χωρίς φτερά | Το χέρι αυτό το λατρευτό ώ, ώ, ώ | μες στη ζωή | μες στη ζωή θα τ' αγαπώ | ότι και να μου 'χει κάνει | όλα του τα συγχωρώ | με φτερούγες τσακισμένες | πάντα εγώ θα τ' αγαπώ

02. Άπονη ζωή  Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άπονη ζωή | μας πέταξες στου δρόμου την άκρη | μας αδίκησες | ούτε μια στιγμή | δεν ήρθες να μας διώξεις το δάκρυ | μας κυνήγησες | το κρίμα μας βαρύ | μας γέννησες φτωχούς | με την καρδιά πικρή | γεμάτη στεναγμούς | Άπονη ζωή | δεν θέλαμε παλάτια κι αστέρια | να μας χάριζες | μια μπουκιά ψωμί | για μας τα ορφανά περιστέρια | ας χαλάλιζες | μας έδειρε ο βοριάς | μας ήπιε η βροχή | το αίμα της καρδιάς | γιατί είμαστε φτωχοί

03. Στα χέρια σου μεγάλωσαν Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Φτωχολογιά, για σένα κάθε μου τραγούδι | για τους καημούς σου, που σεργιανούν στη γειτονιά | Φτωχολογιά, που απ' τον πηλό πλάθεις λουλούδι | και τους καημούς σου τους πλέκεις ψιλοβελονιά | Στα χέρια σου μεγάλωσαν και πόνεσαν και μάλωσαν | άνδρες μ' ολοκάθαρη ματιά | Ψηλά κυπαρισσόπουλα, χαρά στα κοριτσόπουλα | που 'χουν κι αγκαλιάζουν τη φωτιά

04. Του Βοτανικού ο μάγκας Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Λάκης Τσώλης
Του Βοτανικού ο μάγκας πέθανε την Κυριακή | και τον κλάψαν οι κοπέλες κι όλοι οι φίλοι οι καρδιακοί. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια, στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει. | Πάντα όμορφα γλεντούσε και δεν έκανε κακό | και τον αγαπούσαν όλοι μέσα στο Βοτανικό. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια, στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει. | Του Βοτανικού ο μάγκας είχε ωραίο παρελθόν | απ’ τα γλέντια και απ’ τους μάγκες θα ’ναι τώρα πια απών. | Του Βοτανικού το μάγκα, το καλύτερο παιδί, | στα μπουζούκια στις ταβέρνες πια κανείς δε θα τον δει.

05. Σαββατόβραδο στην Καισαριανή Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει | σαν αμάξι γέρικο στην ανηφοριά | κάθε απομεσήμερο στο παλιό μας στέκι | πίσω απ' το μαγέρικο του Ντελη-βοριά | Κι όλα μοιάζαν ουρανός και ψωμί σπιτίσιο | κι όλα μοιάζαν ουρανός και γλυκό, γλυκό ψωμί | Γνώριζες τα βήματα ξέκρινα τους ήχους | και φωτιές ανάβαμε με σβηστή φωνή | τις βραδιές συνθήματα γράφαμε στους τοίχους | πέφταμε φωνάζοντας κάτω οι Γερμανοί | Κι όλα μοιάζαν ουρανός και ψωμί σπιτίσιο | κι όλα μοιάζαν ουρανός και πικρό, πικρό ψωμί | Τάχα τι να ζήλεψαν στα χλωμά σου μάτια | που γιομαν τ' απόβραδο γλύκα πρωινή | ήρθαν και βασίλεψαν τα βαθιά σου μάτια | κάποιο Σαββατόβραδο στην Καισαριανή | Κι όλα γίναν κεραυνός πελαγίσια αρμύρα | κι όλα γίναν κεραυνός και πικρό, πικρό ψωμί

06. Στ' Αποστόλη το κουτούκι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Στ' Αποστόλη το κουτούκι | στ' Αποστόλη το κουτούκι | στ' Αποστόλη το κουτούκι | πήγα κι άκουσα μπουζούκι. | Και στο στενό το μαγαζί | μπήκε κι ο πόνος μου μαζί. | Κι όπως έκλαιγε το τέλι | κι όπως έκλαιγε το τέλι | κι όπως έκλαιγε το τέλι | έκλαψα κι εγώ μαζί. | Αποστόλη αδερφέ μου | Αποστόλη αδερφέ μου | Αποστόλη αδερφέ μου, | σαν πονάς τι κάνεις, πε μου. | Πώς νταγιαντιέται ο χωρισμός | και της γυναίκας ο καημός; | Αποστόλη αδερφέ μου | Αποστόλη αδερφέ μου | Αποστόλη αδερφέ μου, | πες μου εσύ που 'σαι παθός. | Και στο στενό το μαγαζί | μπήκε κι ο πόνος μου μαζί. | Κι όπως έκλαιγε το τέλι | κι όπως έκλαιγε το τέλι | κι όπως έκλαιγε το τέλι | έκλαψα κι εγώ μαζί.

07. Μάγκας βγήκε για σεργιάνι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για να βρει κανά τεκέ | Είχε ο δόλιος να φουμάρει | μέρες αργιλέ | Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για κανά τεκέ | Μόνος κάθεται και λέει | καμιά τζούρα πού θα βρει | Να γεμίσει το κεφάλι | να μαστουρωθεί | Μόνος κάθεται και λέει | τζούρα που θα βρει | Δεν τα θέλει τα παλάτια, | όλα τα περιφρονεί | Μια μελαχρινή του φτάνει | φίνος να γενεί | Κι άλλη μια ξανθούλα θέλει | να την παντρευτεί | (Είχε ο δόλιος να φουμάρει | μέρες αργιλέ | Μάγκας βγήκε για σεργιάνι | για κανα τεκέ)

08. Άσπρη μέρα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Θα ποτίσω μ' ένα δάκρυ μου αλμυρό | τον καιρό, πικρά καλοκαίρια, | έμαθα κοντά σου να περνώ, | Νεκρά περιστέρια | γέμισε η αυγή τον ουρανό. | Θα γυρίσω λυπημένη Παναγιά. | Έχε γεια, μην κλαις το μαράζι, | μάθε φυλακτό να μην κρεμάς. | Να λες "Δεν πειράζει, | Θα 'ρθει η άσπρη μέρα και για μας".

09. Μάτια βουρκωμένα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάτω στον Πειραιά | στα Καμίνια | φτώχεια καλή καρδιά | μα και γκρίνια | μάζεψα μια βραδιά | τα σαΐνια | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω | Μάτια βουρκωμένα | παραπονεμένα | δίχως αγάπη και πόνο | κανένας δεν ζει | μάτια βουρκωμένα | πάρτε με κι εμένα | πάρτε με τώρα να πάμε | στο κόσμο μαζί  | Κάτω στον Πειραιά | στο μουράγιο | είπα να σκοτωθώ | μα τον άγιο | μα έκανα υπομονή | και κουράγιο | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω

10. Το μεσημέρι καίει το μέτωπό σου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Ελένη Λιάκου
Μεγάλο της ζωής μας το ταξίδι | μας κούρασε και όμως προχωράμε | χαμένοι και οι δυο απ' το παιχνίδι | στο ίδιο όνειρο πια δεν χωράμε. | Το μεσημέρι καίει το μέτωπό σου, | το βράδυ δεν αντέχω στο σκοτάδι. | Κάθε πρωί αλλάζεις το σκοπό σου | κι έγινε σίδερο βαρύ το χάδι. | Δύσκολο το παιχνίδι της αγάπης | εάν αυτή δεν είναι καθώς πρέπει | όταν ο ένας γίνεται σατράπης | κι ο άλλος τέτοια δεν τα επιτρέπει. | Το μεσημέρι καίει το μέτωπό σου, | το βράδυ δεν αντέχω στο σκοτάδι | κάθε πρωί αλλάζεις το σκοπό σου | κι έγινε σίδερο βαρύ το χάδι.

11. Όταν σημάνει η ώρα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Άκης Πάνου | Στίχοι: Άννα Μπακιρτζή
Ξέρω πως θα φύγεις μακριά μου | Μέσα από την αγκαλιά μου | Θα πετάξεις σαν πουλί | Ξέρω πως θα κλάψουμε κι οι δυο | Στο πικρότερο αντίο | Στο πικρότερο φιλί | Κι όταν σημάνει η ώρα | Τότε καρδιά μου χρυσή | τη μεγαλύτερη μπόρα | Θα την περάσεις εσύ | Στάλα δεν με ρώτησες μια στάλα | Αν χωράν μαζί με τ' άλλα | Τα φαρμάκια τούτα δω | Πίσω πότε θα γυρίσεις πίσω | Πόσες νύχτες θα μετρήσω | Ώσπου να σε ξαναδώ

12. Ρολόι, κομπολόι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Άκης Πάνου | Στίχοι: Άννα Μπακιρτζή
Ένα ρολόι μου 'χες χαρίσει | που το κοιτούσα όταν αργούσες | που το κοιτούσα όταν αργούσες | και το ρωτούσα αν μ' αγαπούσες | Θα το δώσω το ρολόι | και θα πάρω κομπολόι | να μετράω τους καημούς | και τους αναστεναγμούς | Τώρα δεν είσαι στην αγκαλιά μου | και την καρδιά μου η ζήλια τρώει | τι να το κάνω τέτοιο ρολόι | κάθε του χτύπος και μοιρολόι

13. Επίσημη αγαπημένη Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Ελένη Λιάκου
Ξύπνησα νύχτα και μες στη σκέψη μου άναψαν φώτα. | Ήρθες κι εσύ έτσι απροσκάλεστη στου νου την πόρτα. | Μες στην καρδιά μου σε καλοδέχτηκα, αγαπημένη, | μεγάλη επίσημη, που τόσα χρόνια ήσουν χαμένη. | Ας ήτανε αληθινό το όνειρο τ’ αποψινό, | το όνειρο τ’ αποψινό ας ήτανε αληθινό. | Κοντά μου ήρθες, δειλά μου έδωσες τ’ άσπρο σου χέρι | και τα δυο χείλη σου με τα δικά μου γίνανε ταίρι. | Ξύπνησα νύχτα κι από κοντά μου ήσουν φευγάτη | κι ήμουνα μόνος μου στην άδεια κάμαρα, στ’ άδειο κρεβάτι. | Ας ήτανε αληθινό το όνειρο τ’ αποψινό, | το όνειρο τ’ αποψινό ας ήτανε αληθινό.

14. Στου Μπελαμή το ουζερί Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Στου Μπελαμή το ουζερί | Τα ούζα έπινε σερί | Το παλικάρι το χλωμό το πικραμένο | Όπως κι εγώ κάποια φορά | Όταν  με πρόδωσαν σκληρά | Και από τότε με πιοτό αργοπεθαίνω | Στου Μπελαμή το ουζερί | Λόγια πικρά, κορμιά νεκρά | Βλέμμα σβησμένο | Ζήση μου ψεύτρα και σκληρή | Μου 'δειξες δρόμο σκοτεινό | Και λαθεμένο | Παλικαράκι μου χλωμό άκου και εμένα τι θα σου πω | δεν πρέπει άντρας για γυναίκα να δακρύζει. | Ξέχασ' την και άλλη αγάπη βρες | Πάψε να πίνεις και να κλαις | δες το φινάλε μου και πες μου αν αξίζει | Στου Μπελαμή το ουζερί | Λόγια πικρά, κορμιά νεκρά | Βλέμμα σβησμένο | Ζήση μου ψεύτρα και σκληρή | Μου 'δειξες δρόμο σκοτεινό | Και λαθεμένο

15. Μια γυναίκα φεύγει Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Ελένη Λιάκου
Μαραμένα μες στο βάζο τα λουλούδια | λυπημένα σ' ένα κάδρο αγγελούδια. | Δίπλα η βρύση με ρυθμό στάζει φριχτό | τρίζει η πόρτα κι είν' το σπίτι ανοιχτό. | Μια γυναίκα φεύγει, μια σωστή κυρία | τα βήματά της σβήνουν μια θλιβερή ιστορία. | Κάνει κρύο κι η βροχή πάγωσε στη στέγη | μια γυναίκα φεύγει, μια γυναίκα φεύγει. | Στο τραπέζι ένα γράμμα πεταμένο | το ρολόι στις οχτώ σταματημένο. | Φεύγει ο χρόνος και το χτες είναι νεκρό | κλείνει η μοίρα το ρομάντζο το πικρό.

16. Μια Κυριακή Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γιάννης Σπανός | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μια Κυριακή, ποιος το περίμενε πως θα 'ταν Κυριακή | Μια Κυριακή, ήρθες με τσίπουρο πιωμένος και ρακί | Μπήκες και πήρες το παιδί μου, μια Κυριακή | Βγήκες και πήρες την ψυχή μου, μια Κυριακή | Δεν το μπορώ, το προσκεφάλι του το άδειο να θωρώ | Δεν το βαστώ, να 'ναι το στόμα του γαρύφαλλο κλειστό | Κι έλα, ξερίζωσ' την καρδιά μου, σαν τον ανθό | Να μπω κι εγώ απ' το χώμα χάμω, να κοιμηθώ | Μια Κυριακή, ποιος το περίμενε πως θα 'ταν Κυριακή

17. Ο μπαγλαμάς Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γιάννης Σπανός | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άκου πως κλαίει ο μπαγλαμάς | κλαίει κορίτσι μου για μας | δάκρυ τα τέλια στάζουνε | οι δρόμοι μας αλλάζουνε | Αναστενάζει ο μπαγλαμάς | δεν ήταν η χαρά για μας | πώς να ταιριάξω μ' άλληνε | ψεύτικε κόσμε γυάλινε

18. Αύριο πάλι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Δήμος Μούτσης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Αύριο πάλι, αύριο πάλι θα 'ρθω να σε βρω | Κρίμα που δεν με πιστεύεις | Κρίμα που μ' αφήνεις μόνο μου να ζω | Αύριο πάλι, αύριο πάλι θα 'ρθω να σου πω | Κρίμα που δεν με πιστεύεις | Κρίμα που δεν ξέρεις πόσο σ' αγαπώ

19. Ο κυρ Θάνος Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Ο κυρ Θάνος πέθανε παραπονεμένος | ώρα δυο στο καπηλειό του Χατζηθωμά. | Τελευταία πέρναγε φτώχειες ο καημένος | κι είχε βάλει ενέχυρο και τον μπαγλαμά. | Τον μπαγλαμά, τ' αδέρφι του | που τού 'φτιαχνε το κέφι του | ενέχυρο τον έδωσε | και ο κυρ Θάνος έσβησε. | Κάποιος αν του πλήρωνε κάτι λίγα χρέη | θα 'χε τ' οργανάκι του, θα 'ταν στη ζωή. | Μα κανείς δεν ρώτησε, τάχα γιατί κλαίει. | Τον καημό του αλλουνού ποιος τον εννοεί; | Τον μπαγλαμά, τ' αδέρφι του | που τού 'φτιαχνε το κέφι του | ενέχυρο τον έδωσε | και ο κυρ Θάνος έσβησε.

20. Ρίξε μια ζαριά καλή Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Ρίξε μια ζαριά καλή και για μένα βρε ζωή | Φέρε και καμιά εξάρες, φτάνουν πια ντόρτια και δυάρες | Φτάνουν πια τόσοι καημοί | Φέρε και καμιά εξάρες, φτάνουν πια ντόρτια και δυάρες | Φτάνουν πια τόσοι καημοί | Ρίξε μια ζαριά καλή και για μένα βρε ζωή | Και για μένα βρε ζωή ρίξε μια ζαριά καλή | Φίλος και λαβωματιά κι ειν' η αγάπη μου φωτιά | Πού να πω τα βάσανά μου, πού να πω τα μυστικά μου | που μου καίνε την καρδιά | Ρίξε μια ζαριά καλή και για μένα βρε ζωή | Και για μένα βρε ζωή ρίξε μια ζαριά καλή | Δεν είμαι παιδί κακό, γιατί θέλεις να πονώ | Έφτασε η ψυχή στο στόμα, μ' ένα ασσόδυο ακόμα | απ' τον κόσμο θα χαθώ | Ρίξε μια ζαριά καλή και για μένα βρε ζωή | Και για μένα βρε ζωή ρίξε μια ζαριά καλή

21. Ο έρωτας γεννήθηκε για δύο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Ο έρωτας γεννήθηκε για δύο | Και τρίτος δεν χωράει μες στους δυο | Γι' αυτό απ' τη ζωή σου εγώ θα φύγω | Ο τρίτος φέρνει πάντα χωρισμό | Αγάπη μου γι' αυτό | Θα κλάψουμε κι οι δυο | Αφού ήτανε της μοίρας μας γραφτό | Ο έρωτας γεννήθηκε για δύο | Ο τρίτος φέρνει πάντα χωρισμό | Στο δρόμο της ζωής μου ήρθες βράδυ | για σένα και για μένα είναι αργά | και φύγε όπως ήρθες στο σκοτάδι | πριν έρθει στις καρδιές μας συμφορά

22. Το θύμα ο Νικολός Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Κώστας Βίρβος
Με φωνάζαν θαλασσόλυκο Νικόλα | γιατί ήμουν στις φουρτούνες μες στα όλα | γιατί είχα μια λεβέντικη καρδιά | που τη χάρισα μια νύχτα στον Περαία | σε δυο μάτια σαν τη θάλασσα ωραία | μα εκείνα μου την κάψαν μια βραδιά | Μια βραδιά στον Αϊ Βασίλη | είχαν στεφανώματα | κι έκλαψα την νύχτα εκείνη | ως τα ξημερώματα | Τώρα φίλο μου τον πόνο έχω κάνει | και δεν βγαίνω όταν πιάνουμε λιμάνι | μόνο γέρνω στην κουκέτα σιωπηλός | κι επειδή των αλλονών κάνω την βάρδια | για να κλαίω την αγάπη μου τα βράδια | με φωνάζουνε το θύμα ο Νικολός

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης