Κυριακή, 2 Μαρτίου 2014

Η Ελλάδα του Μίκη Θεοδωράκη





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Στο περιγιάλι το κρυφό Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Στο περιγιάλι το κρυφό | κι άσπρο σαν περιστέρι | διψάσαμε το μεσημέρι | μα το νερό γλυφό. | Πάνω στην άμμο την ξανθή | γράψαμε τ' όνομά της | Ωραία που φύσηξε ο μπάτης | και σβήστηκε η γραφή . | Με τι καρδιά, με τι πνοή, | τι πόθους και τι πάθος | πήραμε τη ζωή μας· λάθος! | κι αλλάξαμε ζωή.

02. Δόξα τω Θεώ Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Απ' το πρωί μες στη βροχή | και μέσα στο λιοπύρι | για μια μπουκιά κι ένα ποτήρι | και δόξα τω Θεώ | Παράθυρο για τ' όνειρο | κι αυλή για το σεργιάνι | ο ίσκιος σου να μη σε φτάνει | και δόξα τω Θεώ | Πέτρα στην πέτρα ολημερίς | χτίζω και δεν σε φτάνω | ήλιε μου πόσο είσαι πάνω | και δόξα τω Θεώ

03. Μάνα μου και Παναγιά Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Ο ήλιος ήσουν κι η αυγή | της νύχτας το φεγγάρι | της μάνας μου ήσουν η ευχή | της Παναγιάς η χάρη | Έφυγες και κλαίει ο άνεμος το κύμα | κλαίνε τ' άστρα κι η νυχτιά | κλαίει κι η μάνα μου στο μνήμα | κλαίει, κλαίει κι η Παναγιά | Στον πυρετό ήσουνα δροσιά | κερί μες στο σκοτάδι | άστρο στην κοσμοχαλασιά | βασιλικός στον Άδη | Έφυγες και κλαίει ο άνεμος το κύμα | κλαίνε τ' άστρα κι η νυχτιά | κλαίει κι η μάνα μου στο μνήμα | κλαίει, κλαίει κι η Παναγιά

04. Απρίλη μου Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Απρίλη μου, Απρίλη μου ξανθέ | και Μάη μυρωδάτε, καρδιά μου πώς αντέ- | Καρδιά μου πώς, καρδιά μου πώς αντέχεις | μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές | Γιομίζ' η γειτονιά τραγούδια και φιλιά | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ, μα το 'χω μυστικό | Αστέρι μου, αστέρι μου χλωμό | του φεγγαριού αχτίδα στο γαϊτανόφρυδο | Στο γαϊτανο, στο γαϊτανοφρυδό σου | κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο | Γιομίζ' η γειτονιά... | Λουλούδι μου, λουλούδι μυριστό | και ρόδο μυρωδάτο, στη μάνα σου θα 'ρθω | στη μάνα σου, στη μάνα σου θα 'ρθω | να πάρω την ευχή της και το ταίρι που αγαπώ | Γιομίζ' η γειτονιά...

05. Σε πότισα ροδόσταμο Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στον άλλο κόσμο που θα πας | κοίτα μη γίνεις σύννεφο | κοίτα μη γίνεις σύννεφο | κι άστρο πικρό της χαραυγής | και σε γνωρίσει η μάνα σου | που καρτερεί στην πόρτα | Σε πότισα ροδόσταμο | με πότισες φαρμάκι | της παγωνιάς αητόπουλο | της ερημιάς γεράκι | Πάρε μια βέργα λυγαριά | μια ρίζα δεντρολίβανο | μια ρίζα δεντρολίβανο | και γίνε φεγγαροδροσιά | να πέσεις τα μεσάνυχτα | στη διψασμένη αυλή σου | Σε πότισα ροδόσταμο | με πότισες φαρμάκι | της παγωνιάς αητόπουλο | της ερημιάς γεράκι

06. Μαρίνα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω, | Λουΐζα και βασιλικό | Μαζί μ' αυτά να σε φιλήσω, | και τι να πρωτοθυμηθώ | Τη βρύση με τα περιστέρια, | των αρχαγγέλων το σπαθί | Το περιβόλι με τ' αστέρια, | και το πηγάδι το βαθύ | Τις νύχτες που σε σεργιανούσα, | στην άλλη άκρη τ' ουρανού | Και ν' ανεβαίνεις σε θωρούσα, | σαν αδελφή του αυγερινού | Μαρίνα πράσινο μου αστέρι | Μαρίνα φως του αυγερινού | Μαρίνα μου άγριο περιστέρι | Και κρίνο του καλοκαιριού

07. Του μικρού βοριά Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Του μικρού βοριά παράγγειλα, να 'ναι καλό παιδάκι | Μη μου χτυπάει πορτόφυλλα και το παραθυράκι | Γιατί στο σπίτι π' αγρυπνώ, η αγάπη μου πεθαίνει | και μες στα μάτια την κοιτώ, που μόλις ανασαίνει | Γεια σας περβόλια, γεια σας ρεματιές | Γεια σας φιλιά και γεια σας αγκαλιές | Γεια σας οι κάβοι κι οι ξανθοί γιαλοί | Γεια σας οι όρκοι οι παντοτινοί | Με πνίγει το παράπονο, γιατί στον κόσμο αυτόνα | τα καλοκαίρια τα 'χασα κι έπεσα στον χειμώνα | Σαν το καράβι π' άνοιξε τ' άρμενα κι αλαργεύει | βλέπω να χάνονται οι στεριές κι ο κόσμος λιγοστεύει

08. Σωτήρης Πέτρουλας Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Σωτήρη Πέτρουλα, Σωτήρη Πέτρουλα | σε πήρε ο Λαμπράκης σε πήρε η Λευτεριά | σε πήρε ο Λαμπράκης σε πήρε η Λευτεριά | Μάρτυρες ήρωες οδηγούνε | τα γαλάζια μάτια του μάς καλούνε | Σωτήρη Πέτρουλα, Σωτήρη Πέτρουλα | αηδόνι και λιοντάρι βουνό και ξαστεριά | αηδόνι και λιοντάρι βουνό και ξαστεριά | Μάρτυρες ήρωες οδηγούνε | τα γαλάζια μάτια του μάς καλούνε | Σωτήρη Πέτρουλα, Σωτήρη Πέτρουλα | οδήγα το λαό σου οδήγα μας μπροστά | οδήγα το λαό σου οδήγα μας μπροστά | Μάρτυρες ήρωες οδηγούνε | τα γαλάζια μάτια του μάς καλούνε | Σωτήρη Πέτρουλα, Σωτήρη Πέτρουλα

09. Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ Τραγούδι: Γιώργος Καπερνάρος
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | περιστεράκι στον ουρανό... | τον ουρανό μες στα δυο σου μάτια κοιτάζω, | βλέπω την πούλια και τον Αυγερινό. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να'μπω στην κάμαρή σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | βαρκούλα στο Σαρωνικό... | Σαρωνικέ μου, τα κυματάκια σου δώσ' μου, | δώσ' μου τ' αγέρι, δώσ' μου το πέλαγο. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να'μπω στην κάμαρή σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | δεντράκι στο Βοτανικό... | Πάρε το τραμ μόλις δεις πως πέφτει η νύχτα, | πέφτουν οι ώρες, πέφτω, λιποθυμώ. | Η μάνα μου είναι τρελή | και με κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να' μπεις στην κάμαρή μου | σου ρίχνω μεταξωτό σχοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή.

10. Βράχο, βράχο Τραγούδι: Γιώργος Καπερνάρος
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Είναι βαριά η μοναξιά | είναι πικρά τα βράχια | παράπονο η θάλασσα | και μου ‘πνιξε τα μάτια | Βράχο, βράχο τον καημό μου | τον μετράω και πονώ | κι είναι το παράπονο μου | πότε μάνα θα σε δω | Πάρε με θάλασσα πικρή | πάρε με στα φτερά σου | πάρε με στο γαλάζιο σου | στη δροσερή καρδιά σου | Βράχο, βράχο τον καημό μου | τον μετράω και πονώ | κι είναι το παράπονο μου | πότε μάνα θα σε δω | Πάρε με να μην ξαναδώ | τα βράχια και το χάρο | κάνε το κύμα όνειρο | και τη σιωπή σου φάρο | Βράχο, βράχο τον καημό μου | τον μετράω και πονώ | κι είναι το παράπονο μου | πότε μάνα θα σε δω | Γίνε αστέρι κι ουρανός | γίνε καινούργιος δρόμος | να μην βαδίζω μοναχός | να μην πηγαίνω μόνος | Βράχο, βράχο τον καημό μου | τον μετράω και πονώ | κι είναι το παράπονο μου | πότε μάνα θα σε δω

11. Βάρκα στο γιαλό Τραγούδι: Γιώργος Καπερνάρος
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα ανεβαίνω τα σκαλιά | για τα δυο σου μάτια | για τις δυο φωτιές | που όταν με κοιτάζουν | νιώθω μαχαιριές. | Βάρκα στο γιαλό | βάρκα στο γιαλό | γλάστρα με ζουμπούλι | και βασιλικό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα θα σου δίνω τα φιλιά. | Κι όταν σε μεθύσω | κι όταν θα σε πιω | θα σε νανουρίσω | με γλυκό σκοπό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα κατεβαίνω τα σκαλιά | φεύγω για τα ξένα | για την ξενιτιά | και μην κλαις για μένα | αγάπη μου γλυκιά.

12. Βραδιάζει Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Ξημέρωμα σε γύρεψα | το δειλινό σε βρήκα | με την καρδιά σου μίλησα | στη μαύρη μοίρα μπήκα | Βοριάς χτυπά την πόρτα μου | και στην ψυχή μου αγιάζι | και στα πικρά τα μάτια μου | Στιγμή, στιγμή βραδιάζει | Τα μάτια σου εγύρεψα | στο φως να περπατήσω | να γίνω όνειρο γλυκό | καημούς παλιούς ν’ αφήσω

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης