Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου 2014

Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης στην ιστορία του λαϊκού τραγουδιού




















Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Άπονη ζωή  Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άπονη ζωή | μας πέταξες στου δρόμου την άκρη | μας αδίκησες | ούτε μια στιγμή | δεν ήρθες να μας διώξεις το δάκρυ | μας κυνήγησες | το κρίμα μας βαρύ | μας γέννησες φτωχούς | με την καρδιά πικρή | γεμάτη στεναγμούς | Άπονη ζωή | δεν θέλαμε παλάτια κι αστέρια | να μας χάριζες | μια μπουκιά ψωμί | για μας τα ορφανά περιστέρια | ας χαλάλιζες | μας έδειρε ο βοριάς | μας ήπιε η βροχή | το αίμα της καρδιάς | γιατί είμαστε φτωχοί

02. Να 'τανε το '21 Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Σώτια Τσώτου
Μου ξανάρχονται ένα, ένα χρόνια δοξασμένα | να 'τανε το 21 να 'ρθει μια στιγμή | Να περνάω καβαλάρης στο πλατύ τ' αλώνι | και με τον Κολοκοτρώνη να 'πινα κρασί | Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα | και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά | και να κρατάω τις νύχτες με τ' άστρα | μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά | Μου ξανάρχονται ένα, ένα χρόνια δοξασμένα | να 'τανε το 21 να 'ρθει μια βραδιά | Πρώτος το χορό να σέρνω στου Μοριά τις στράτες | και ξοπίσω μου Μανιάτες και οι Ψαριανοί | Κι όταν λαβωμένος γέρνω κάτω απ' τους μπαξέδες | να με ραίνουν μενεξέδες χέρια κι ουρανοί | Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα | και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά | και να κρατάω τις νύχτες με τ' άστρα | μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά | Μου ξανάρχονται ένα, ένα χρόνια δοξασμένα | να 'τανε το 21 να 'ρθει μια βραδιά

03. Πού 'ναι τα χρόνια Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Κουγιουμτζής | Στίχοι: Άκος Δασκαλόπουλος
Πήγα στα μέρη που σε είχα πρωτοδεί | μικρό κορίτσι ήσουν κι ήμουνα παιδί | Πού 'ναι τα χρόνια ωραία χρόνια | που 'χες λουλούδια μες στην καρδιά | πού 'ναι η αγάπη γλυκιά μου αγάπη | να μας ζεστάνει στην παγωνιά. | Στ' αρχοντικό σου το σπιτάκι το φτωχό | ήρθα να κλάψω με παράπονο πικρό | Πού 'ναι τα χρόνια ωραία χρόνια | που 'χες λουλούδια μες στην καρδιά | πού 'ναι η αγάπη γλυκιά μου αγάπη | να μας ζεστάνει στην παγωνιά. | Κλεισμένη η πόρτα και χαμένα τα κλειδιά | βρέχει στους δρόμους και στην άδεια μου καρδιά | Πού 'ναι τα χρόνια ωραία χρόνια | που 'χες λουλούδια μες στην καρδιά | πού 'ναι η αγάπη γλυκιά μου αγάπη | να μας ζεστάνει στην παγωνιά.

04. Μέσα στο παλιό μου σπίτι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Δήμος Μούτσης | Στίχοι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μέσ' απ' το παλιό μου σπίτι | βγαίνει ένας καπνός, | είναι σαν φωνή που βγαίνει | κι αναστεναγμός, | είναι σύννεφο και μπόρα | και βαρύς καημός. | Μέσα στο παλιό μου σπίτι | ήλιος δεν θα μπει, | σβήσανε τα όνειρά μου | σαν της νύχτας το κερί | και στο παραθύρι η γλάστρα | έχει μαραθεί.

05. Σαββατόβραδο στην Καισαριανή Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει | σαν αμάξι γέρικο στην ανηφοριά | κάθε απομεσήμερο στο παλιό μας στέκι | πίσω απ' το μαγέρικο του Ντελη-βοριά | Κι όλα μοιάζαν ουρανός και ψωμί σπιτίσιο | κι όλα μοιάζαν ουρανός και γλυκό, γλυκό ψωμί | Γνώριζες τα βήματα ξέκρινα τους ήχους | και φωτιές ανάβαμε με σβηστή φωνή | τις βραδιές συνθήματα γράφαμε στους τοίχους | πέφταμε φωνάζοντας κάτω οι Γερμανοί | Κι όλα μοιάζαν ουρανός και ψωμί σπιτίσιο | κι όλα μοιάζαν ουρανός και πικρό, πικρό ψωμί | Τάχα τι να ζήλεψαν στα χλωμά σου μάτια | που γιομαν τ' απόβραδο γλύκα πρωινή | ήρθαν και βασίλεψαν τα βαθιά σου μάτια | κάποιο Σαββατόβραδο στην Καισαριανή | Κι όλα γίναν κεραυνός πελαγίσια αρμύρα | κι όλα γίναν κεραυνός και πικρό, πικρό ψωμί

06. Δε σου χρωστάω τίποτα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης 
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Δε σου χρωστάω τίποτα | με χτύπησαν αλύπητα | ζωή οι κεραυνοί σου | μάνα και δεν ενοιάστηκες | σαν να το καταράστηκες | που λιώνει το παιδί σου | Μάνα και δεν ενοιάστηκες | ζωή με καταράστηκες | ποτέ να μη γελάσω | να μη χαρώ τα νιάτα μου | και μαύρη να 'ν' η στράτα μου | αντίκρυ θα περάσω | Πικρό το μεροκάματο | παρέα με το θάνατο | απ' το πρωί ως το βράδυ | κλειστά παραθυρόφυλλα | το δάκρυ στα ματόφυλλα | και τ' όνειρο ρημάδι | Δεν περιμένω τίποτα | με ματωμένο ίδρωτα | σωριάστηκα στο χώμα | κι ούτ' ένα χέρι απλώθηκε | μαντήλι δεν ματώθηκε | στο πληγωμένο στόμα

07. Ο μπαγλαμάς Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γιάννης Σπανός | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άκου πως κλαίει ο μπαγλαμάς | κλαίει κορίτσι μου για μας | δάκρυ τα τέλια στάζουνε | οι δρόμοι μας αλλάζουνε | Αναστενάζει ο μπαγλαμάς | δεν ήταν η χαρά για μας | πώς να ταιριάξω μ' άλληνε | ψεύτικε κόσμε γυάλινε

08. Αύριο πάλι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Δήμος Μούτσης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Αύριο πάλι, αύριο πάλι θα 'ρθω να σε βρω | Κρίμα που δεν με πιστεύεις | Κρίμα που μ' αφήνεις μόνο μου να ζω | Αύριο πάλι, αύριο πάλι θα 'ρθω να σου πω | Κρίμα που δεν με πιστεύεις | Κρίμα που δεν ξέρεις πόσο σ' αγαπώ

09. Μάτια βουρκωμένα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάτω στον Πειραιά | στα Καμίνια | φτώχεια καλή καρδιά | μα και γκρίνια | μάζεψα μια βραδιά | τα σαΐνια | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω | Μάτια βουρκωμένα | παραπονεμένα | δίχως αγάπη και πόνο | κανένας δεν ζει | μάτια βουρκωμένα | πάρτε με κι εμένα | πάρτε με τώρα να πάμε | στο κόσμο μαζί  | Κάτω στον Πειραιά | στο μουράγιο | είπα να σκοτωθώ | μα τον άγιο | μα έκανα υπομονή | και κουράγιο | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω

10. Άσπρη μέρα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Θα ποτίσω μ' ένα δάκρυ μου αλμυρό | τον καιρό, πικρά καλοκαίρια, | έμαθα κοντά σου να περνώ, | Νεκρά περιστέρια | γέμισε η αυγή τον ουρανό. | Θα γυρίσω λυπημένη Παναγιά. | Έχε γεια, μην κλαις το μαράζι, | μάθε φυλακτό να μην κρεμάς. | Να λες "Δεν πειράζει, | Θα 'ρθει η άσπρη μέρα και για μας".

11. Είχε κι εκείνος μιαν αγάπη Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης | Στίχοι: Μιχάλης Παπανικολάου
Πυκνή ομίχλη στο λιμάνι | κι ο Παναγιώτης απ' τη Μάνη | λειώνει στο κλάμα | Σφυρίζουν στα βαθειά καράβια | σιωπή και νέκρα στα μουράγια | κι ούτε ένα γράμμα | Είχε κι εκείνος μιαν αγάπη και την έχασε | γιατί τον ξέχασε | παντοτινά | Είχε κι εκείνος μιαν αγάπη και την έχασε | και μένει μόνος του | τα δειλινά | Μονάχος τώρα στην κουβέρτα | βαριά η καρδιά του σαν την πέτρα | μετράει τ' αστέρια | κι ο νους του τρέχει στο νησί του | στην όμορφη του τη καλή του | τα μεσημέρια

12. Ας ήταν τ΄ όνειρο να βγει Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Βαγγέλης Πιτσιλαδής | Στίχοι: Γιάννης Κιούρκας
Η θάλασσα ματώθηκε | κι η ξαστεριά δακρύζει | γιατί καρδιά πληγώθηκε | χωρίς να το αξίζει. | Ας ήταν τ’ όνειρο να βγει | στον ουρανό σεργιάνι, | να το ζηλεύει ο καημός, | πόνος να μην το φτάνει. | Κι αν θά ’βρει την αγάπη μου | παρέα να της κάνει. | Ας ήταν τ’ όνειρο να βγει | στον ουρανό σεργιάνι.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης