Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2013

Μια ζωή Ελλάδα





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου | δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά | τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου | μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά | Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου | σε περιμένω να 'ρθεις | μ' ένα τραγούδι του δρόμου να ρθεις όνειρό μου | το καλοκαίρι που λάμπει τ' αστέρι με φως να ντυθείς

02. Όμορφη πόλη Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα & Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Όμορφη πόλη φωνές μουσικές | απέραντοι δρόμοι κλεμμένες ματιές | ο ήλιος χρυσίζει χέρια σπαρμένα | βουνά και γιαπιά πελάγη απλωμένα | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Η νύχτα έφτασε τα παράθυρα κλείσαν | η νύχτα έπεσε οι δρόμοι χαθήκαν

03α. Η μπαλάντα του Αντρίκου Τραγούδι: Λένα Αλκαίου & Μαρία Σουλτάτου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Βάρναλης
Είχε την τέντα ξομπλιαστή | η βάρκα του καμπούρη Αντρέα. | Γυρμένος πλάι στην κουπαστή | ονείρατα έβλεπεν ωραία. | Η Κατερίνα κι η Ζωή, | τ' Αντιγονάκι κι η Ζηνοβία. | Ω, τι χαρούμενη ζωή! | Χτυπάς, φτωχή καρδιά, με βία. | Τα μεσημέρια τα ζεστά | τη βάρκα παίρνανε τ' Αντρέα | για να τις πάει στ' ανοιχτά | όλες μαζί, τρελή παρέα. | Ήρθ' ο χειμώνας ο κακός | και σκόρπισε η τρελή παρέα | Και σένα βήχας μυστικός | σ' έριξε χάμω, μπάρμπα Αντρέα.

03β. Είχα φυτέψει μια καρδιά Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Με τ' αστεράκι της αυγής | στο παραθύρι σου σαν βγεις | κι αν δεις καράβι του νοτιά | να ΄ρχεται από την ξενιτιά | στείλε με τ' άσπρα σου πουλιά | γλυκά φιλιά | Με τ' αστεράκι της αυγής | στο παραθύρι σου σαν βγεις | κι αν δεις καράβι του νοτιά | να 'ρχεται από την ξενιτιά | στείλε με τ' άσπρα σου πουλιά | χίλια γλυκά φιλιά | Είχα φυτέψει μια καρδιά | στου χωρισμού την αμμουδιά | μα τώρα που ‘ρθα να σε βρω | με δαχτυλίδι και σταυρό | γίνε το φως μου και του κόσμου η ξαστεριά | κι απ' το παλιό μας το κρασί | δώσ' μου να πιω και πιες κι εσύ | να μείνω αγάπη μου για πάντα στην πικρή στεριά

03γ. Απρίλης Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Απρίλη μου, Απρίλη μου ξανθέ | και Μάη μυρωδάτε, καρδιά μου πώς αντέ- | Καρδιά μου πώς, καρδιά μου πώς αντέχεις | μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές | Γιομίζ' η γειτονιά τραγούδια και φιλιά | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ, μα το 'χω μυστικό | Αστέρι μου, αστέρι μου χλωμό | του φεγγαριού αχτίδα στο γαϊτανόφρυδο | Στο γαϊτανο, στο γαϊτανοφρυδό σου | κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο | Γιομίζ' η γειτονιά... | Λουλούδι μου, λουλούδι μυριστό | και ρόδο μυρωδάτο, στη μάνα σου θα 'ρθω | στη μάνα σου, στη μάνα σου θα 'ρθω | να πάρω την ευχή της και το ταίρι που αγαπώ | Γιομίζ' η γειτονιά...

04. Καϋμός Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Είναι μεγάλος ο γιαλός | είναι μακρύ το κύμα | είναι μεγάλος ο καημός | κι είναι πικρό το κρίμα | Ποτάμι μέσα μου πικρό | το αίμα της πληγής σου | κι από το αίμα πιο πικρό | στο στόμα το φιλί σου | Δεν ξέρεις τι ‘ναι παγωνιά | βραδιά χωρίς φεγγάρι | να μη γνωρίζεις ποια στιγμή | ο πόνος θα σε πάρει | Ποτάμι μέσα μου πικρό | το αίμα της πληγής σου | κι από το αίμα πιο πικρό | στο στόμα το φιλί σου

05. Τ’ όνειρο καπνός Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Έσπειρα στον κήπο σου χορτάρι | να 'ρχονται το βράδυ τα πουλιά | τώρα ποιο φεγγάρι σ' έχει πάρει | κι άδειασε τού κόσμου η αγκαλιά | Στης νύχτας το μπαλκόνι | παγώνει ο ουρανός | κι είν' η αγάπη σκόνη | και τ' όνειρο καπνός | Κύλησαν τα νιάτα στο ποτάμι | κι έγινε ο καιρός ανηφοριά | Ήμουνα στον άνεμο καλάμι | κι ήσουνα στην μπόρα λυγαριά

06. Η πόρτα μου είναι ανοιχτή Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Η πόρτα μου είναι ανοιχτή | αν κάποτε γυρίσεις | εκτός κι αν θες να ξεχαστείς ω, ω, ω, ω, ω, ω | και να με λησμονήσεις, | εκτός κι αν θες να ξεχαστείς ω, ω, ω, ω, ω, ω | και να με λησμονήσεις. | Έχω νερό για να πλυθείς, | κρεβάτι έχω στρωμένο | κι όταν πλυθείς και χτενιστείς, | ξάπλωσε για να κοιμηθείς. | Η πόρτα μου είναι ανοιχτή | και τα παράθυρά μου | μα πέρασ' όλη μου η ζωή ω, ω, ω, ω, ω, ω | κι είν' άδεια η καρδιά μου, | μα πέρασ' όλη μου η ζωή ω, ω, ω, ω, ω, ω | κι είν' άδεια η καρδιά μου. | Έχω νερό για να πλυθείς, | κρεβάτι έχω στρωμένο | κι όταν πλυθείς και χτενιστείς, | ξάπλωσε για να κοιμηθείς.

07. Χάθηκα Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Χάθηκα, | Μέσα στους δρόμους που μ' έδεσαν για πάντα | Μαζί με τα σοκάκια, μαζί με τα λιμάνια | Χάθηκα, | Γιατί δεν είχα τα φτερά και είχα εσένα Κατινιώ | Γιατ' είχα όνειρα πολλά | Και το λιμάνι, | και το λιμάνι είναι μικρό | Γιατ' ήμουν πάντα μόνος | Και θα 'μαι πάντα μόνος.

08. Μια νυχτερίδα στη σκεπή Τραγούδι: Λένα Αλκαίου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Μια νυχτερίδα στη σκεπή | φυλάει το σπιτικό μου | ποιος άραγε θα σου το πει | να μάθεις τον καημό μου | Σου στέλνω χαιρετίσματα | κι ο άνεμος τα παίρνει | κι αν πέσουν και στα κύματα | πίσω ξανά τα φέρνει | Μετρώ τις μέρες που περνούν | κι αυτές που ήσουν κοντά μου  | μα βλέπω ίδια πως πονούν | τα μάτια κι η καρδιά μου | Σου στέλνω χαιρετίσματα | κι ο άνεμος τα παίρνει | κι αν πέσουν και στα κύματα | πίσω ξανά τα φέρνει

09. Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ | και μυρσίνη συ δοξαστική | μη παρακαλώ σας μη | λησμονάτε τη χώρα μου! | Αετόμορφα έχει τα ψηλά βουνά | στα ηφαίστεια κλήματα σειρά | και τα σπίτια πιο λευκά | στου γλαυκού το γειτόνεμα! | Τα πικρά μου χέρια με τον κεραυνό | τα γυρίζω πίσω απ' τον καιρό | τους παλιούς μου φίλους καλώ | με φοβέρες και μ' αίματα!

10. Στο περιγιάλι το κρυφό Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Στο περιγιάλι το κρυφό | κι άσπρο σαν περιστέρι | διψάσαμε το μεσημέρι | μα το νερό γλυφό. | Πάνω στην άμμο την ξανθή | γράψαμε τ' όνομά της | Ωραία που φύσηξε ο μπάτης | και σβήστηκε η γραφή . | Με τι καρδιά, με τι πνοή, | τι πόθους και τι πάθος | πήραμε τη ζωή μας· λάθος! | κι αλλάξαμε ζωή.

11. Από το παράθυρό σου Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Είμαι ένα παιδί της νύχτας | ένας ίσκιος μοναχός | ένα δάκρυ από φεγγάρι | της αυγής ένας καημός | Σ'αγαπώ μα δε θα 'ρθω | να σε βρω, γιατί το ξέρω | σ'αγαπώ μα δε θα 'ρθω | το φαρμάκι θα σου φέρω | Από το παράθυρο σου | πέρασε το καλοκαίρι | πέρασε κι η συννεφιά | πέρασε όλη μας η αγάπη | πέρασε όλη μας η πίκρα | πέρασε και η χαρά | Είμαι μια βροχή στον ήλιο | μια φωτιά μες στη βροχή | μια φωνή μες στον αγέρα | μια σιωπή μες στη σιωπή | Σ'αγαπώ μα δε θα 'ρθω | να σε βρω, γιατί το ξέρω | σ'αγαπώ μα δε θα 'ρθω | το φαρμάκι θα σου φέρω

12. Η νήσος των Αζορών Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μποστ
Ένα πλοίον ταξιδεύον με υπέροχον καιρόν | αιφνιδίως εξοκείλει ανοιχτά των Αζορών. | Κι ένας νέος με μιαν νέα, ωραιότατα παιδιά | φθάνουν κολυμβών γενναίως εις πλησίον αμμουδιά. | Ζώντας βίον πρωτογόνου και ο νέος με την κόρη | κοίταζαν και κάπου, κάπου εάν έρχεται βαπόρι. | Αλλά φθάσαντος χειμώνος και μη φθάνοντος βαπόρι | απεβίωσεν ο νέος και απέθανεν η κόρη. | Αργότερα, αργότερα πλησίασαν δυο κότερα | ήρθε κι ένα βαπόρι ματαίως ψάχνον για να βρει | ματαίως ψάχνον για να βρει τον νέον και την κόρη. | Κατηραμένη νήσος, νήσος των Αζορών, | που καταστρέφεις νέους και θάπτεις των κορών. | Να πέσει τιμωρία από τον ουρανόν | να λείψεις απ' τους χάρτας και των ωκεανών.

13. Μαργαρίτα Μαγιοπούλα Τραγούδι: Σία Κοσκινά
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Είχα φυτέψει μια πορτοκαλιά | που την εζήλευε όλη η γειτονιά | Που την εζήλευε όλη η γειτονιά | είχα φυτέψει μια πορτοκαλιά | Αχ, Μαργαρίτα Μαγιοπούλα | Αχ, Μαργαρίτα Μαγιοπούλα | Αχ, Μαργαρίτα μάγισσα | Πρωί, πρωί την πότιζα φιλιά | το δειλινό την πήραν τα πουλιά | Το δειλινό την πήραν τα πουλιά | Πρωί, πρωί την πότιζα φιλιά

14. Λίγο ακόμα Τραγούδι: Μαρία Σουλτάτου & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Λίγο ακόμα θα ιδούμε | Λίγο ακόμα θα ιδούμε | Τις αμυγδαλιές ν' ανθίζουν | τις αμυγδαλιές ν' ανθίζουν | τις αμυγδαλιές ν' ανθίζουν | Λίγο ακόμα θα ιδούμε | Λίγο ακόμα θα ιδούμε | τα μάρμαρα να λάμπουν, να λάμπουν στον ήλιο | κι η θάλασσα να κυματίζει | Λίγο ακόμα, να σηκωθούμε | Λίγο ψηλότερα, λίγο ψηλότερα, λίγο ψηλότερα | Λίγο ακόμα, να σηκωθούμε | Λίγο ψηλότερα, λίγο ψηλότερα, λίγο ψηλότερα

15. Στα περιβόλια Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους | σαν άλλοτε θα στήσουμε χορό | και τον Χάρο θα καλέσουμε | να πιούμε αντάμα και να τραγουδήσουμε μαζί | Κράτα το κλαρίνο και το ζουρνά | κι εγώ θα 'ρθω με τον μικρό μου τον μπαγλαμά | Αχ, κι εγώ θα 'ρθω... | μες στης μάχης τη φωτιά με πήρες, Χάρε | πάμε στα περβόλια για χορό | Στα περβόλια, μες στους ανθισμένους κήπους | αν σε πάρω, Χάρε, στο κρασί | αν σε πάρω στον χορό και στο τραγούδι | τότες χάρισέ μου μιας νυχτιάς ζωή | Κράτα την καρδιά σου, μάνα γλυκιά | κι εγώ είμ' ο γιος που γύρισε για μια σου ματιά | Αχ, για μια ματιά.. | Για το μέτωπο σαν έφυγα, μανούλα | εσύ δεν ήρθες να με δεις | Ξενοδούλευες και πήρα μόνος μου το τρένο | που με πήγε πέρ' απ'τη ζωή...

16α. Βρέχει στη φτωχογειτονιά Τραγούδι: Λένα Αλκαίου & Μαρία Σουλτάτου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μικρά κι ανήλιαγα στενά | και σπίτια χαμηλά μου | βρέχει στη φτωχογειτονιά | βρέχει και στην καρδιά μου | Αχ ψεύτη κι άδικε ντουνιά | άναψες τον καημό μου | είσαι μικρός και δε χωράς | τον αναστεναγμό μου | Οι συμφορές αμέτρητες | δεν έχει ο κόσμος άλλες | φεύγουν οι μέρες μου βαριά | σαν της βροχής τις στάλες

16β. Δραπετσώνα Τραγούδι: Λένα Αλκαίου & Μαρία Σουλτάτου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μ' αίμα χτισμένο, κάθε πέτρα και καημός | κάθε καρφί του πίκρα και λυγμός | Μα όταν γυρίζαμε το βράδυ απ' τη δουλειά | εγώ και εκείνη όνειρα, φιλιά | Το 'δερνε αγέρας κι η βροχή | μα ήταν λιμάνι κι αγκαλιά και γλυκιά απαντοχή | Αχ, το σπιτάκι μας, κι αυτό είχε ψυχή. | Πάρ' το στεφάνι μας, πάρ' το γεράνι μας | στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή | Κράτα το χέρι μου και πάμε αστέρι μου | εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί | Ένα κρεβάτι και μια κούνια στη γωνιά | στην τρύπια στέγη του άστρα και πουλιά | Κάθε του πόρτα ιδρώτας κι αναστεναγμός | κάθε παράθυρό του κι ουρανός | Κι΄ όταν ερχόταν η βραδιά | μες στο στενό σοκάκι ξεφαντώναν τα παιδιά | Αχ, το σπιτάκι μας, κι αυτό είχε καρδιά | Πάρ' το στεφάνι μας, πάρ' το γεράνι μας | στη Δραπετσώνα πια δεν έχουμε ζωή | Κράτα το χέρι μου και πάμε αστέρι μου | εμείς θα ζήσουμε κι ας είμαστε φτωχοί

17. Κάθε πρωι που ξαναρχίζει Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Κάθε πρωί που ξαναρχίζει | μας έχει πάρει την καρδιά μας | στις φάμπρικες μια ιστορία | ζυμώνεται στα δάκρυα μας | Μα ποιος πονάει για όλα αυτά | και ποιος γι' αυτά θα κλάψει | ποιος θα μιλήσει στο Θεό | και ποιος θα του τα γράψει. | Μες στα γιαπιά και μες στη σκόνη | στις αγορές και στα σφαγεία | κι απ' το στρατό γραμμή τιμόνι | και στα παλιά μηχανουργεία | Μα ποιος πονάει για όλα αυτά | και ποιος γι' αυτά θα κλάψει | ποιος θα μιλήσει στο Θεό | και ποιος θα του τα γράψει.

18. Το γελαστό παιδί Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Brendan Francis Behan & Βασίλης Ρώτας
Ήταν πρωί του Αυγούστου κοντά στη ροδαυγή | βγήκα να πάρω αέρα στην ανθισμένη γη | βλέπω μια κόρη κλαίει σπαραχτικά θρηνεί | σπάσε καρδιά μου εχάθη το γελαστό παιδί | Είχεν αντρεία και θάρρος και αιώνια θα θρηνώ | το πηδηχτό του βήμα το γέλιο το γλυκό | ανάθεμα την ώρα κατάρα τη στιγμή | σκοτώσαν οι εχθροί μας το γελαστό παιδί | Μον' να 'ταν σκοτωμένο στου αρχηγού το πλάι | και μόνον από βόλι Εγγλέζου να 'χε πάει | κι από απεργία πείνας μέσα στη φυλακή | θα 'ταν τιμή μου που 'χασα το γελαστό παιδί | Βασιλικιά μου αγάπη μ' αγάπη θα στο λέω | για το ό,τι έκανες αιώνια θα σε κλαίω | γιατί όλους τους εχθρούς μας θα ξέκανες εσύ | δόξα τιμή στ' αξέχαστο γελαστό παιδί

19. Χρυσοπράσινο φύλλο Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λεωνίδας Μαλένης
Γη της λεμονιάς, της ελιάς | γη της αγκαλιάς, της χαράς | γη του πεύκου, του κυπαρισσιού | των παλικαριών και της αγάπης | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο | Γη του ξεραμένου λιβαδιού | γη της πικραμένης Παναγιάς | γη του λίβα, τ' άδικου χαμού | τ' άγριου καιρού, των ηφαιστείων | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο | Γη των κοριτσιών που γελούν | γη των αγοριών που μεθούν | γη του μύρου, του χαιρετισμού | Κύπρος της αγάπης και του ονείρου | Χρυσοπράσινο φύλλο | ριγμένο στο πέλαγο

20. Είμαι Ευρωπαίος Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Εκεί ψηλά, εκεί ψηλά, εκεί ψηλά στον Υμηττό | υπάρχει κά, υπάρχει κά, υπάρχει κάποιο μυστικό | Είμαι ευρωπαίος, έχω δυο αυτιά, το 'να για ν' ακούει τ' άλλο δεν γροικά | Αν στενάξει Τσέχος, Ρώσος, Πολωνός ο άνθρωπος πονάει, πέφτει ο ουρανός | Εκεί ψηλά, εκεί ψηλά, εκεί ψηλά στον Υμηττό | υπάρχει κά, υπάρχει κά, υπάρχει κάποιο μυστικό | Αν πονέσει μαύρος, Έλληνας, Ινδός, τι με νοιάζει μένα, ας νοιαστεί ο Θεός | Εκεί ψηλά, εκεί ψηλά, εκεί ψηλά στον Υμηττό | υπάρχει κά, υπάρχει κά, υπάρχει κάποιο μυστικό | Είμαι ευρωπαίος, έχω δυο αυτιά, το 'να μόνο ακούει απ' τ' Ανατολικά | την πόρτα μου χτυπάει και πάλι ο φασισμός, όμως σε τέτοιους ήχους είμ' εντελώς κουφός | Έχω ένα αυτί μεγάλο, τ' άλλο πολύ μικρό, έτσ' ήσυχος τρυγάω χαρά πολιτισμό | Εκεί ψηλά, εκεί ψηλά, εκεί ψηλά στον Υμηττό | υπάρχει κά, υπάρχει κά, υπάρχει κάποιο μυστικό

21α. Το φεγγάρι Τραγούδι: Μαρία Σουλτάτου & Λένα Αλκαίου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Το φεγγάρι κάνει βόλτα | στης κυράς μου τα μαλλιά | Παίξε Τσιτσάνη μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Τσιτσάνη μου | το μπουζουκάκι | να θυμηθούμε τα παλιά | Το φεγγάρι κάνει κύκλο | στης κυράς μου τη καρδιά | Παίξε Ζαμπέτα μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Ζαμπέτα μου | το μπουζουκάκι | να θυμηθούμε τα παλιά | Το φεγγάρι κάνει βόλτα | μα η κυρά δεν μ' αγαπά | Παίξε Γρηγόρη μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Γρηγόρη μου | το μπουζουκάκι | να ξεχαστούνε τα παλιά

21β. Το τραγούδι της ξενητειάς Τραγούδι: Μαρία Σουλτάτου & Λένα Αλκαίου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες | και περπατώ στα ξένα | είναι το σπίτι ορφανό | αβάσταχτο το δειλινό | και τα βουνά κλαμένα | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | ένα χελιδονάκι, | να πάει να χτίσει τη φωλιά | στου κήπου την κορομηλιά | δίπλα στο μπαλκονάκι, | στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Να πάει στη μάνα υπομονή | δεμένη στο μαντίλι | προικιά στην αδερφούλα μου | και στη γειτονοπούλα μου | γλυκό φιλί στα χείλη

22. Σερενάτα Τραγούδι: Μαρία Σουλτάτου & Λένα Αλκαίου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μποστ
Πτωχός εγώ, πτωχή κι εσύ, | πτωχή κι η γειτονιά σου, | πτωχά τα ρούχα που φορώ | και τα ενδύματά σου. | Αλλά παρά τον πτωχισμόν | και που στερείσαι προίκας, | επιφυλάσσω δι' εσέ | καλύτερας συνθήκας. | Χειμώνας, θέρος, άνοιξις | κι όλων των εποχών | καθώς και το φθινόπωρον | που πίπτουν των βροχών. | Θα κάνω παν το δυνατόν | δια να σε αποκτήσω | και οποιαδήποτε δουλειά | νά 'ρθω να σε ζητήσω. | Μη με ποτίζεις στεναγμοί | προ της κλειστής σου θύρας | και μου πετάς γι' ανταμοιβή | ογκώδεις ποτιστήρας.

23. Σ’ αυτή τη γειτονιά Τραγούδι: Αλέξανδρος Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Σ' αυτή τη γειτονιά | και βράδυ και πρωί | περάσαμε και χάσαμε | ολόκληρη ζωή | Σ' αυτή τη γειτονιά | μας πήραν οι καημοί | μας πήραν και μας πρόδωσαν | για μια μπουκιά ψωμί | Σ' αυτή τη γειτονιά | μες στο μικρό στενό | χαθήκαμε και ζήσαμε | μακριά κι απ' το Θεό

24. Αγάπη δίχως άκρη Τραγούδι: Καλλιόπη Βέττα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Αγάπη δίχως άκρη κι η θάλασσα πλατιά | Και της καρδιάς το δάκρυ, ω, ω, ω | Πικρή σταλαγματιά | Κοιμήσου παλικάρι στο κύμα τ' αρμυρό | Θ' αλλάξει το φεγγάρι, ω, ω, ω | Κι εγώ, κι εγώ θα καρτερώ | Αστροφεγγιά του Μάρτη, τ' Απρίλη ξαστεριά | Δε σου ’μελλε γλυκέ μου, ω, ω, ω | Να ξαναδείς στεριά | Κοιμήσου παλικάρι στο κύμα τ' αρμυρό | Θ' αλλάξει το φεγγάρι, ω, ω, ω | Κι εγώ, κι εγώ θα καρτερώ

25. Η επιστολή Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Είμαι καλά, πολύ καλά, για σας το ίδιο επιθυμώ. | Σ' όσους ρωτούν, δώστε φιλιά, δώστε θερμό χαιρετισμό. | Το δέμα τό 'λαβα προχτές, μα μην ξοδεύεστε πολύ. | Σαν πόρτες ήταν ανοιχτές κοντά σας όλη μου η ζωή. | Αύριο φεύγουν οι μισοί κι εμείς πηγαίνουμε γι' αλλού | μπορεί στεριά, μπορεί νησί, ας γίνει θέλημα Θεού.

26α. Η μπαλάντα του Αντρίκου Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Βάρναλης
Είχε την τέντα ξομπλιαστή | η βάρκα του καμπούρη Αντρέα. | Γυρμένος πλάι στην κουπαστή | ονείρατα έβλεπεν ωραία. | Η Κατερίνα κι η Ζωή, | τ' Αντιγονάκι κι η Ζηνοβία. | Ω, τι χαρούμενη ζωή! | Χτυπάς, φτωχή καρδιά, με βία. | Τα μεσημέρια τα ζεστά | τη βάρκα παίρνανε τ' Αντρέα | για να τις πάει στ' ανοιχτά | όλες μαζί, τρελή παρέα. | Ήρθ' ο χειμώνας ο κακός | και σκόρπισε η τρελή παρέα | Και σένα βήχας μυστικός | σ' έριξε χάμω, μπάρμπα Αντρέα.

26β. Η Μυρτιά Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Είχα μια θάλασσα στο νου | κι ένα περβόλι, περιβόλι τ' ουρανού. | Την ώρα π' άνοιγα πανιά | για την απάνω γειτονιά. | Στα παραθύρια τα πλατιά | χαμογελούσε μια μυρτιά. | Κουράστηκα να περπατώ | και τη ρωτώ και τη ρωτώ. | Πες μου, μυρτιά, να σε χαρώ: | Πού θα βρω χώμα, θα βρω χώμα και νερό | να ξαναχτίσω μια φωλιά | για της αγάπης τα πουλιά; | Στα παραθύρια τα πλατιά | είδα και δάκρυσε η μυρτιά. | Την ώρα π' άνοιγα πανιά | για την απάνω γειτονιά.

26γ. Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | περιστεράκι στον ουρανό... | τον ουρανό μες στα δυο σου μάτια κοιτάζω, | βλέπω την πούλια και τον Αυγερινό. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να'μπω στην κάμαρή σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | βαρκούλα στο Σαρωνικό... | Σαρωνικέ μου, τα κυματάκια σου δώσ' μου, | δώσ' μου τ' αγέρι, δώσ' μου το πέλαγο. | Η μάνα σου είναι τρελή | και σε κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να'μπω στην κάμαρή σου | μου ρίχνεις μεταξωτό σκοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα, | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή. | Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ, | δεντράκι στο Βοτανικό... | Πάρε το τραμ μόλις δεις πως πέφτει η νύχτα, | πέφτουν οι ώρες, πέφτω, λιποθυμώ. | Η μάνα μου είναι τρελή | και με κλειδώνει μοναχή, | σαν θέλω να' μπεις στην κάμαρή μου | σου ρίχνω μεταξωτό σχοινί, | και κλειδωμένους μας βλέπ' η νύχτα | μας βλέπουν τ'άστρα κ' η χαραυγή.

26δ. Απρίλης Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Απρίλη μου, Απρίλη μου ξανθέ | και Μάη μυρωδάτε, καρδιά μου πώς αντέ- | Καρδιά μου πώς, καρδιά μου πώς αντέχεις | μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές | Γιομίζ' η γειτονιά τραγούδια και φιλιά | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ | Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ, μα το 'χω μυστικό | Αστέρι μου, αστέρι μου χλωμό | του φεγγαριού αχτίδα στο γαϊτανόφρυδο | Στο γαϊτανο, στο γαϊτανοφρυδό σου | κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο | Γιομίζ' η γειτονιά... | Λουλούδι μου, λουλούδι μυριστό | και ρόδο μυρωδάτο, στη μάνα σου θα 'ρθω | στη μάνα σου, στη μάνα σου θα 'ρθω | να πάρω την ευχή της και το ταίρι που αγαπώ | Γιομίζ' η γειτονιά...

26ε. Βάρκα στο γυαλό Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα ανεβαίνω τα σκαλιά | για τα δυο σου μάτια | για τις δυο φωτιές | που όταν με κοιτάζουν | νιώθω μαχαιριές. | Βάρκα στο γιαλό | βάρκα στο γιαλό | γλάστρα με ζουμπούλι | και βασιλικό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα θα σου δίνω τα φιλιά. | Κι όταν σε μεθύσω | κι όταν θα σε πιω | θα σε νανουρίσω | με γλυκό σκοπό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα κατεβαίνω τα σκαλιά | φεύγω για τα ξένα | για την ξενιτιά | και μην κλαις για μένα | αγάπη μου γλυκιά.

26στ. Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου | δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά | τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου | μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά | Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου | σε περιμένω να 'ρθεις | μ' ένα τραγούδι του δρόμου να ρθεις όνειρό μου | το καλοκαίρι που λάμπει τ' αστέρι με φως να ντυθείς

27. Reprise-Αν θυμηθείς τ’ όνειρό μου Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην αγκαλιά μου κι απόψε σαν άστρο κοιμήσου | δεν απομένει στον κόσμο ελπίδα καμιά | τώρα που η νύχτα κεντά με φιλιά το κορμί σου | μέτρα τον πόνο κι άσε με μόνο στην ερημιά | Αν θυμηθείς τ' όνειρό μου | σε περιμένω να 'ρθεις | μ' ένα τραγούδι του δρόμου να ρθεις όνειρό μου | το καλοκαίρι που λάμπει τ' αστέρι με φως να ντυθείς

28. Ο Ζορμπάς Οργανικό
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης