Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013

Εκείνη τη νύχτα





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίμη Πλέσσα

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Τα βάσανα αν πουλιότανε Τραγούδι: Δημήτρης Ψαριανός
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Τα βάσανα αν πουλιότανε | ω, ρε τι θα γινότανε | Κάνε τα δύσκολα απλά | και μη σκαλίζεις στα τυφλά | ασ' τα μην τα μπερδεύεις | Κι ας ήρθε η ζωή ληστής | σε ποιον τον πόνο σου να πεις | το δίκιο μη γυρεύεις | Τα βάσανα αν πουλιότανε | άκου τι θα γινότανε | ρέστοι κι αρχοντάδες | όλοι μαχαραγιάδες | τα βάσανα αν πουλιότανε | ω, ρε τι θα γινότανε | Κάνε τα δύσκολα απλά | έχει γυρίσματα πολλά | το ζάρι όταν πιάνει | κάνε αδέρφι το Βοριά | ρίξε ακόμα μια ζαριά | γύρισε το ροδάνι

02. Τραγούδι που δεν άκουσα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Τα μάτια μου σβησμένη πυρκαγιά | το δάκρυ μου φαρμάκι ως τη ρίζα | και συ να μου γελάς απ' την κορνίζα | σαν να μου γνέφεις γεια | Τραγούδι που δεν άκουσα ποτέ μου | να βρω, Χριστέ μου | αγόρι που δε γύρισες να σου το τραγουδήσω | να κλάψω, να μεθύσω | κι απ' τον καημό να σβήσω | Μακρόσυρτος χορός ο στεναγμός | κισσός που γυροφέρνει τη μαρκίζα | και συ να μου γελάς απ' την κορνίζα | αβάσταχτος καημός

03. Βρε κόσμε ψεύτη Τραγούδι: Βλάσσης Μπονάτσος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Ωραίος είσαι | βρε κόσμε ψεύτη | σ' άλλους να στρώνεις τα χαλιά | και στο πουγκί τους μάλαμα | Ωραίος είσαι | βρε κόσμε ψεύτη | σ' άλλους να στρώνεις τα χαλιά | και μας στο δρόμο μας τσαλιά | να ρίχνεις για προσάναμμα | Ωραίος είσαι, φίλε μου | κόσμε μου παλιοψεύτη | να μας ζεστάνεις δε μπορείς | με μια κουβέρτα ξέφτι | Ωραίος είσαι | βρε κόσμε κλέφτη | πότε από δω πότε από κει | στο ρίξιμο δεν πιάνεσαι | Ωραίος είσαι | βρε κόσμε κλέφτη | στο ρίξιμο δεν πιάνεσαι | σε μας κουκί, σ' αυτούς φλουρί | βρε, πώς μεγαλοπιάνεσαι

04. Συνήθεια Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Τα δυο μου χέρια απλώνω | στου ήλιου την καρδιά | για να μαδήσουν λιόσπορους | γιορντάνι να σου φτιάσω | να 'ρθω να σε προφτάσω | πριν πέσει η βραδιά | Ολόγυρά μου στοίχειωσες | σαν το παλιό τραγούδι | εδώ στο πλάι κάθεσαι | μα εγώ σ' αναζητώ | βαθιά στα μάτια σε κοιτώ | μα πάλι δε σε βλέπω | κι ας είσαι εδώ | Τα δυο μου χέρια απλώνω | δεν είσαι πουθενά | μα εγώ σε νιώθω πλάι μου | σ' αγγίζω σε χαϊδεύω | τριγύρω σου χορεύω | και σε φιλώ ξανά

05. Πάρε, κόσμε Τραγούδι: Βλάσσης Μπονάτσος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Αγοράζω, πουλάω, νοικιάζω, ζητάω, αρπάζω, χαρίζω | ξηλώνω και ράβω | Πάρε, κόσμε όσα μένουν | ένας τρώει δυο πεθαίνουν | ένας τρώει, ωχ | Ξηλώνω και ράβω | σκισμένες υπολήψεις | χωρίς προκαταλήψεις | στο μακαρά χρυσή κλωστή | σίγουρη λύση και σωστή | Αγοράζω, πουλάω, νοικιάζω, ζητάω, αρπάζω, χαρίζω | ξηλώνω και ράβω | Πάρε, κόσμε όσα μένουν | ένας τρώει δυο πεθαίνουν | ένας τρώει, ωχ | Ξενοιάζω, δακρύζω | μονάχα από τα γέλια | και κρέμασα στα τέλια | τους στεναγμούς και τη ντροπή | κι ο κόσμος ό,τι θέλει ας πει | Αγοράζω, πουλάω, νοικιάζω, ζητάω, αρπάζω, χαρίζω | ξηλώνω και ράβω | Πάρε, κόσμε όσα μένουν | ένας τρώει δυο πεθαίνουν | ένας τρώει, ωχ | Νοικιάζω, πουλάω | καλάμι για καβάλα | στα σύννεφα τρεχάλα | αναποδιές, τρικλοποδιές | και δέκα πέτρινες καρδιές | Αγοράζω, πουλάω, νοικιάζω, ζητάω, αρπάζω, χαρίζω | ξηλώνω και ράβω | Πάρε, κόσμε όσα μένουν | ένας τρώει δυο πεθαίνουν | ένας τρώει, ένας τρώει, ένας τρώει...

06. Ποιος ζει και ποιος πεθαίνει Τραγούδι: Δημήτρης Ψαριανός
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Στη γειτονιά μου την παλιά | ο ήλιος δεν χαράζει | μέσα στα μάτια τ' ανοιχτά θεριεύει ο πόνος κι αλιχτά | δεμένος στο μαράζι | Κι ο ήλιος δεν ζεσταίνει | είναι μικρός | Ποιος ζει και ποιος πεθαίνει | καημός πικρός | Στη γειτονιά μου την παλιά | παιδιά στα λασπονέρια | ετούτη η γης σαν μια πληγή | κλέβει τον ήλιο η αυγή | χειμώνες καλοκαίρια | Στην γειτονιά μου την παλιά | μετρούνε την ρυτίδα | σημαδεμένα τα χαρτιά | πίσω απ' την πλάτη σαϊτιά | καρφώνει την ελπίδα

07. Πήρε ο Χάρος χρώματα Τραγούδι: Βλάσσης Μπονάτσος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Πήρε ο Χάρος χρώματα | κι έτρεξε ξημερώματα | να στήσει καβαλέτο | Μάτι και χέρι σβέλτο | και γιόμισε το χάραμα | κόκκινο γαίμα σκέτο | Και συ, λυράρη μου πανηγυρτζή | μεθύστακα, χωρατατζή | πώς τραγουδάς | πώς κελαηδάς | πώς το αντέχεις και γελάς | Πέτα τα μπιχλιμπίδια σου | τις χάντρες, τα στολίδια σου | και κλάψε με τη λύρα | Πικρό τραγούδι πήρα | τον πόνο μου μονόχορδα | που σέρνεται τριγύρα

08. Αίμα και θάλασσα Τραγούδι: Δημήτρης Ψαριανός
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Φέρτε με καβαλάρη | τον πιο τρανό λυράρη | να παίξει στους αγέλαστους | για να ξεσηκωθούνε | μα κείνοι πάντα αγέλαστοι | κάποιον μοιρολογούνε | Αίμα και θάλασσα | μέσα στα δυο του μάτια | κι ένα κορμί κομμάτια | δεμένο στα σκοινιά | κατάρα στο φονιά | Φέρτε καλοκυράδες | φέρτε κρασί, μπρούσκο κρασί | με χίλιους μαστραπάδες | κρασί για τους αμέθυστους | να πιούνε να καούνε | μα κείνοι πάντα αμέθυστοι | κάποιον μοιρολογούνε

09. Χαράματα σε παίρνουνε Τραγούδι: Μαρία Δουράκη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Χαράματα σε παίρνουνε | παιδί μου πού σε πάνε; | Κι η μοίρα μου στα τέσσερα διπλώνει | Πέφτουν οι κοντακιές διπλές | για να σου πάρουν λέξη | Κι η μέρα που θα φέξει | είμαι για να με κλαις | Πέστε μου ποιος τον είδε | πέστε μου ποιος τον είδε | αυτόν που 'χε στο βλέφαρο | του Χάρου το σημάδι | Που μες τη νύχτα χάθηκε | χωρίς να πει πού πήγε | πέστε μου ποιος τον είδε; | Χαράματα σε πήρανε | παιδί μου πού σε πήγαν; | Κι η πίκρα μου τα σύννεφα βουρκώνει | Κάνει τη γης δυο σπιθαμές | τη θάλασσα πέντ-έξι | κι η μέρα που θα φέξει | είμαι για να με κλαις

10. Το καΐκι των τρελών Τραγούδι: Βλάσσης Μπονάτσος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Δέκα τρελοί τ' αρπάξανε | μια νύχτα το ψαράδικο | του γερο-τουφεξή, του καϊκτσή | Το βάψανε, τ' αλλάξανε | και βίρα το τρελάδικο | στο φλόκο δένει τ' άδικο | και στο Βοριά καρσί | Άλλα-γι' άλλα, άλλα-γι' άλλα | ήμουνα κι εγώ εκεί | με το τρύπιο μου βρακί | -άλλα-γι' άλλα- | τζοβαΐρια να τους τάζω | και στη τρέλα τους ν' αράζω | Δέκα τρελοί στοιχειώσανε | στο πέλαγο το άβολο | του γερο-τουφεξή, του καϊκτσή | Τώρα που πελαγώσανε | τάζουνε για παράβολο | τον ίσκιο τους στο διάβολο | να βγούνε στο νησί

11. Νανούρισμα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιάννης Κακουλίδης
Θε μου, φεγγάρι να μη βγει | ήλιος να μην ανάψει | ο άγγελός μου να μη δει | τον κόσμο και τρομάξει | Νάνι σου, γιε μου, νάνι σου | του κύρη σου να μοιάσεις | να πολεμήσεις τους κακούς | και να τον ξεπεράσεις | Γιε μου, ετούτο τον ντουνιά | όταν θα μεγαλώσεις | σαν τον πατέρα σου κι εσύ | να πας να τον ισιώσεις | Ξέρω τι συμφορές θα δεις | ξέρω και μαραζώνω | νάνι του, του αντάρτη μου | που θα τον καμαρώνω

12. Εκείνη τη νύχτα Τραγούδι: Μαρία Δουράκη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Μιλήστε για τους άλλους σταυρωμένους | για τους χαροκαμένους | το γιο μου και το γιο της | βλαστάρια που θερίσανε κατάστηθα φωτιά | εκείνη τη νυχτιά | στο κούρσεμα της νιότης | Ξύλο στο ξύλο κάρφωναν | τρεις μέρες το σταυρό τους | με την ψυχή στο στόμα | προσμένοντας ακόμα | εκείνους που δε στάθηκαν | μια νύχτα στο πλευρό τους | Μιλήστε για τους άλλους σταυρωμένους | τους αδικοχαμένους | και πού να σε πετύχω | αγόρι που δε χώραγε του κόσμου η ξεγνοιασιά | στην κοσμοχαλασιά | σε ψάχνω τοίχο, τοίχο

13. Ο Χάρος χαροπάλευε Τραγούδι: Βλάσσης Μπονάτσος & Δημήτρης Ψαριανός
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Ο Χάρος χαροπάλευε | δεμένος ούτε σάλευε | με την κλωστή της λευτεριάς | στο κάστρο της Αρβανιτιάς | Και μείς τον γυροφέρνουμε | και την ψυχή του σέρνουμε | πιο δυνατοί απ' το θάνατο | το σίδερο και τη φωτιά | Πέτρωσε μες τα μάτια μας | το δάκρυ της χαράς μας | ήρθε η ώρα ν' ακουστεί | σπασμένος ο ζουρνάς μας | Και το χαροδρεπάνι του | το κάνουμε στεφάνι του | το πλένουμε απ' τη σκουριά | το γαίμα και τη λασπουριά | Και μείς τονε στολίζουμε | και το χορό αρχίζουμε | πιο δυνατοί απ' το θάνατο | το σίδερο και τη φωτιά | Πέτρωσε μες τα μάτια μας | το δάκρυ της χαράς μας | ήρθε η ώρα ν' ακουστεί | σπασμένος ο ζουρνάς μας

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης