Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013

Τραγούδια για τη Μελίνα





















Η Μελίνα Κανά σε τραγούδια του Νίκου Μαμαγκάκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Σμύρνη Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Αθηνά Καραταράκη
Σμύρνη, κερί κι ασήμι | για να σε πλάσω για να σε βρω. | Σμύρνη, κομμάτια εγίνη | καθρέφτης που 'πεσε απ' τον ουρανό. | Σμύρνη, ματώνει η μνήμη, | πέλαγος γίνεται φτάνει ως εδώ. | Σμύρνη, κλαίνε τα πλήθη, | καπνός σε κρύβει πού να σε βρω. | Σμύρνη, λυγμός σε πνίγει | κι ακούς τη νύχτα το ουρλιαχτό. | Σμύρνη, ράγισαν θρήνοι | τη νύχτα που 'σβησε τ' άσβηστο φως.

02. Στον Ταύρο Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Αθηνά Καραταράκη
Στον Ταύρο, στα Πετράλωνα, στο Γκάζι | στον ουρανό ψωμί, στη γη μαράζι | γυρίζω πίσω για να βρω τα βήματά μου | κι ένα κλειδί να ξεκλειδώσω την καρδιά μου. | Τις χωματένιες μάντρες, τις αλάνες | αρχόντισσες Σμυρνιές και φτωχομάνες | που βγαίν’ ο ήλιος να στεγνώσει τους καημούς τους | κι ο δυόσμος για να πιει τους στεναγμούς τους. | Τις νεραντζιές στα πεζοδρόμια καρφωμένες | τις δεκαοχτούρες στα παρτέρια κουρνιασμένες | τ’ αδέσποτα σκυλιά και τ’ αλητάκια | τα σιδεράδικα και τα κρυφά σοκάκια.

03. Η μάγισσα Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Βικτωρία Μακρή
Είχα μια μάνα μάγισσα | αληθινή μαγεύτρα, | με παρατσούκλι όμορφο | του έρωτα πλανεύτρα. | Με γύρναγε μες στις φωτιές | και στ' αντρικά τα μάτια, | ακόμα κι όταν γέλαγε | στα πρόχειρα κρεβάτια. | Τον άνεμο λιβάνιζε | κι εκείνος σταματούσε κι όλα | τα τρένα φεύγανε | για κει που αγαπούσε. | Μα δεν αγάπησε ποτέ, | θαρρώ ούτε κι εμένα. | "Ποτέ μη νιώσεις έρωτα | όσο αγαπάς εσένα". | Μου το 'λεγε και τρέχανε | καλέ μου τα μάτια της | στ' αστέρια και το σκοτάδι | το 'σκιζε σαν δίκοπα μαχαίρια. | Μα κείνος που την σκότωσε | είχε το βλέμμα ίσιο | και ξέχασα τα λόγια της | για να τον αγαπήσω.

04. Τα όργανα Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Βικτωρία Μακρή
Ρίξε τα όργανα στην πίστα κι άφησε με | την απουσία σου απόψε κέρασε με | μ’ ένα ζεϊμπέκικο βαρύ που λέει πολλά | πάρε τις βόλτες σου σεμνά και σιωπηλά. | Πάνω στα βήματα κι εγώ θα περπατήσω | τι άλλο απόμεινε κι αυτό για να το σβήσω | άσε με τώρα να τελειώνω τους καημούς | και να ξοφλήσω τους παλιούς λογαριασμούς. | Φέρε ό,τι έμεινε απόψε να τελειώνει | να βγουν τα γράμματα στη μαύρη την οθόνη. | Ήρθε το τέλος σε μια πίστα από γυαλιά | κι ήταν τα πόδια μου για χάρη σου γυμνά.

05. Μη με μαλώνεις άνοιξη Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Αθηνά Καραταράκη
Μη με μαλώνεις άνοιξη | που όλο κοιτάζω πίσω, | μια θύμηση με φώναξε | και στα παλιά γυρίζω. | Κι όλο ακούω αρώματα | μυρίζω τραγουδάκια, | της θύμησης τα χρώματα | είναι πικρά στιχάκια. | Μη μου θυμώνεις που γυρνώ | μπροστά μου δεν κοιτάω, | τα περασμένα τραγουδώ | θυμάμαι και πονάω. | Κι όλο ακούω αρώματα | μυρίζω τραγουδάκια, | της θύμησης τα χρώματα | είναι πικρά στιχάκια. | Μη με πληγώνεις άνοιξη | γιατί είμαι πονεμένος | κι απ' της αγάπης τους κριτές | αχ άνοιξη, αιώνια δικασμένος.

06. Εννέα όγδοα Οργανικό
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης

07. Δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Γιώργος Θέμελης
Δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες και τώρα πια ποιος να μιλήσει. | Ποιος να μιλήσει ποιος ν’ ακούσει, δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες. | Όλες οι πλάκες κουφαθήκαν κι απ’ του φεγγαριού την άλλη όψη | άγγελοι μαύροι κατεβαίνουν. | Δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες και τώρα πια ποιος να μιλήσει. | Δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες και τώρα πια ποιος να μιλήσει. | Ποιος να μιλήσει ποιος ν’ ακούσει, δώδεκα χτύπησαν οι δείχτες. | Όλες οι πλάκες κουφαθήκαν κι όλες οι φλόγες αναμμένες, | κίτρινες φλόγες μες στον κάμπο φέγγοντας τα έρημα κορμιά | μην τα πατήσει ο καβαλάρης

08. Χορεύουν τα λαμπιόνια Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Αθηνά Καραταράκη
Χορεύουν τα λαμπιόνια και λικνίζονται | σαν μεθυσμένοι ναύτες που ζαλίζονται | και συ στριφογυρίζεις το κορμάκι σου | καρφί είναι στην καρδιά το τακουνάκι σου. | Με παίρνεις και με ρίχνεις μες στα κύματα | κι αλλάζεις της ζωής μου τα νοήματα. | Και σ’ έχω μες στα στήθη μου, κάστρο και παραμύθι μου | παλιά γραφή που χάθηκε μα στην καρδιά μου γράφτηκε. | Χορεύουν τα λαμπιόνια και λικνίζονται | σα μεθυσμένοι ναύτες που ζαλίζονται | και συ αφήνεις κάτω τα μαλλάκια σου | μια λέξη δε μου λένε τα χειλάκια σου | Με παίρνεις και με ρίχνεις μέσα στ’ άδυτα | πότε με τα ρητά, πότε με τα άρρητα. | Και σ’ έχω μες στα στήθη μου, κάστρο και παραμύθι μου | παλιά γραφή που χάθηκε μα στην καρδιά μου γράφτηκε.

09. Μόνο τα πουλιά Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Βικτωρία Μακρή
Στην ταβέρνα με μεθάει να κοιτάζω | δυο τραπέζια που τα ένωσαν μαζί, | να μαι τάχα είμαι στην παρέα λογαριάζω | και δεν είμαι μοναχή μου στη ζωή. | Όλα μια φωτιά | και μια στάχτη όλα | μόνο τα πουλιά | είναι πάνω απ’ όλα. | Στο λιμάνι μου αρέσει να κοιτάζω | τα ταξίδια που δεν έκανα ποτέ, | τα καράβια με τα μάτια ν’ αγκαλιάζω | βοήθησέ με που είμαι μόνη μου ουρανέ. | Όλα μια φωτιά | και μια στάχτη όλα | μόνο τα πουλιά | είναι πάνω απ’ όλα.

10. Έξι τσιγγάνες Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: F. G. Lorca & Ξενοφών Κοκόλης
Μέσα στου κήπου τη νύχτα | έξι τσιγγάνες | στ’ άσπρα ντυμένες | χορεύουν. | Και μες στου κήπου τη νύχτα | στα μαλλιά τους στεφάνια, | χάρτινα ρόδα και γιασεμιά | μπουκετάκια. | Μέσα στου κήπου τη νύχτα | με δόντια σιντέφι | χαράζουν τον ίσκιο | το φλογισμένο. | Και μες στου κήπου τη νύχτα | οι σκιές μεγαλώνουν | μενεξεδένιες και φτάνουν | ως τα ουράνια.

11. Σαπφώ Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Σαπφώ
Πάει το φεγγάρι χάθηκε, επέρασε η ώρα | η πούλια εβασίλεψε μεσάνυχτα κοντεύουν | κι εγώ πλαγιάζω μόνη μου. | Βάσανα μόνο και καημοί, του έρωτα τα δώρα | σε παραμύθια μ’ έμπλεξε, μέσα τους με παιδεύει | και το μυαλό μου τίναξε, βοριάς αγριεμένος | που δέρνει τις βελανιδιές ψηλά πάνω στα όρη.

12. Πόθος Τραγούδι: Μελίνα Κανά
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης | Στίχοι: Αθηνά Καραταράκη
Είναι όταν ξυπνούν το σώμα λόγια που δεν λέει το στόμα, λόγια | όνειρα που μας φωνάζουν, μας γυρεύουν, μας μοιράζουν, όνειρα | Δεν είναι χάδι ούτε φιλί, καρδιά μου, του πόθου η πρώτη αφορμή | κρυφάγγιγμα είναι ξένο, ψέμα στα δυο κομμένο, λέξη παλιά κι αμαρτωλή | Όνειρα τις νύχτες σε φωνάζουν σε ψάχνουν σε μοιράζουν | όνειρα πόθοι π' αφήνουνε σημάδια φωνές μες στα σκοτάδια | Είναι όταν ξυπνούν το σώμα λόγια που δεν λέει το στόμα, λόγια | όνειρα που μας φωνάζουν, μας γυρεύουν, μας μοιράζουν, όνειρα | Δεν είναι βλέμμα σκοτεινό καρδιά μου από της νύχτας τον βυθό | μια ανάσα που θυμώνει σφυγμός, που δυναμώνει της ζήλια αναφιλητό | Όνειρα τις νύχτες σε φωνάζουν σε ψάχνουν σε μοιράζουν | όνειρα πόθοι π' αφήνουνε σημάδια φωνές μες στα σκοτάδια

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης