Τετάρτη, 24 Ιουλίου 2013

Ο Μάνος Χατζιδάκις στους μεγάλους συνθέτες





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Χασάπικο 40 Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήλιε μου ήλιε μου βασιλιά μου | μη μ' αφήνεις σήμερα | συννεφιά, συννεφιά στην καρδιά μου | στο κορμί μου σίδερα | Αγόρι ματωμένο θεριά σε ζώσανε | χαράματα σε πήραν και σε σταυρώσανε | Ήλιε μου ήλιε μου βασιλιά μου | πες μου τι μου ζήλεψες | φώτισες μια στιγμή την καρδιά μου | κι ύστερα βασίλεψες | Αγόρι ματωμένο θεριά σε ζώσανε | χαράματα σε πήραν και σε σταυρώσανε

02. Η κυρά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Τρέξτε φτάστε βρε παιδιά | να θαυμάστε την κυρά | που στολίζεται και ράβει | και την γειτονιά ανάβει. | Κάτω απ' το παράθυρό της | στέκεται ένας στρατιώτης | κι απ' την πίσω πόρτα βγαίνει | ναύτης που 'χει αφήσει γένι. | Κι όταν βγει στο παραθύρι | πώς φοβάμαι μη με δείρει | και κλειστώ σε μοναστήρι | και με φάνε οι καλογήροι. | Τρέξτε φτάστε βρε παιδιά | να θαυμάστε την κυρά | που στολίζεται και ράβει | και την γειτονιά ανάβει. | Κάθε γλάστρα στον καιρό της | κι η κυρά στον αργαλειό της | και το δειλινό ο καλός της | κάνει πάντα το δικό της. | Κάθε γλάστρα στην αυλή της | κάτι γίνεται στ' αυτί της | και σαν ξημερώσει πάλι | θα 'χει τ' άστρο προσκεφάλι. | Τρέξτε φτάστε βρε παιδιά | να θαυμάστε την κυρά | που στολίζεται και ράβει | και την γειτονιά ανάβει.

03. Μια Παναγιά Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μια Παναγιά | μιαν αγάπη μου έχω κλείσει | σ' ερημοκλήσι αλαργινό | κάθε βραδιά | της καρδιάς την πόρτα ανοίγω | κοιτάζω λίγο και προσκυνώ. | Πότε θα 'ρθει, πότε θα 'ρθει | το καλοκαίρι | πότε τ' αστέρι θ' αναστηθεί | να σου φορέσω στα μαλλιά | χρυσό στεφάνι | σαν πυροφάνι σ' ακρογιαλιά. | Μια Παναγιά | μιαν αγάπη μου έχω κλείσει | σ' ερημοκλήσι αλαργινό | κάθε βραδιά | της καρδιάς την πόρτα ανοίγω | δακρύζω λίγο και προσκυνώ.

04. Ένας μύθος Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς & Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Θρασύβουλος Σταύρου
Ένα μύθο θα σας πω | που τον μάθαμε παιδιά. | Ήταν κάποιος μια φορά | που ‘φυγε στην ερημιά.  | Κι από τότε στα βουνά | ζούσε πια με το κυνήγι.  | Κι από μίσος στις γυναίκες | δεν κατέβη στο χωριό.  | Για τον μύθο που μας λέτε | άλλον μύθο θα σας πω.  | Ήταν κάποιος μια φορά | δίχως σπίτι και γωνιά.  | Για τους άνδρες είχε φρίκη | κι ένα μίσος φοβερό. | Όμως όλες τις γυναίκες | τις αγάπαγε θαρρώ.

05. Θαλασσοπούλια μου Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάτω στην άσπρη που κοιμάσαι ακρογιαλιά | θα 'ρθώ με του ουρανού τ' αστέρια | να σου κεντήσω με κοχύλια τα μαλλιά | με βότσαλα τα χέρια | Απ' της καρδιάς την ανθισμένη την φωλιά | θα στείλω κι άλλα περιστέρια | να νανουρίσουν τ' όνειρό σου με φιλιά | του Μάη γαριφαλιά. | Θαλασσοπούλια μου, θαλασσοπούλια μου | κοιμάται η πούλια μου, κοιμάται η πούλια μου...

06. Οδός ονείρων Τραγούδι: Γιώργος Μαρίνος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Κάθε κήπος έχει | μια φωλιά για τα πουλιά. | Κάθε δρόμος έχει | μια καρδιά για τα παιδιά. | Μα κυρά μου εσύ, | σαν τι να λες με την αυγή | και κοιτάς τ' αστέρια | που όλο πέφτουν σαν βροχή. | Δως μου τα μαλλιά σου | να τα κάνω προσευχή, | για να ξαναρχίσω | το τραγούδι απ' την αρχή. | Κάθε σπίτι κρύβει | λίγη αγάπη στη σιωπή. | Μα ένα αγόρι έχει | την αγάπη για ντροπή.

07. Ο αμαξάς Τραγούδι: Αλίκη Βουγιουκλάκη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Αλέκος Σακελλάριος
Καροτσέρη, καροτσέρη | άσ' το καμουτσίκι απ' το χέρι | και μην το κτυπάς | Δε χρειάζεται να τρέχεις | όταν τόσο πια κοντά σου έχεις | κείνον που αγαπάς | Άσ' το τ' αμάξι μονάχο να κυλάει | κι όπου κι αν πάει για μένα είναι καλά | όλα είναι εντάξει κι η αγάπη μου είναι πλάι | κι όταν γελάει ο κόσμος μου γελά | Όλα γύρω μου είναι ωραία | κι έχω την αγάπη μου παρέα | δίπλα μου εδώ να | Άσ' τη ρόδα να γυρίζει | μια τρελή χαρά με πλημμυρίζει | και με κυβερνά | Άσ' το, τ’ αμάξι..

08. Φέρτε μου ένα μαντολίνο Τραγούδι: Ζωή Φυτούση
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Φέρτε μ' ένα μαντολίνο | για να δείτε πως πονώ | κι ύστερα θα γίνω κρίνο | κι ύστερα πια θα χαθώ | Τι με νοιάζει κι αν χαθώ | αφού θα 'χω γίνει κρίνο | φέρτε μ' ένα μαντολίνο | Το παιδί που μ΄ αγαπάει | όλο θέλει να ρωτά | τι σημαίνει Κυριακή | Σκέφτομαι γιατί ρωτάει | και φοβάμαι ότι ξεχνά | πως τον είδα Κυριακή | Φέρτε μ' ένα μαντολίνο | για να δείτε πως πονώ | κι ύστερα θα γίνω κρίνο | κι ύστερα πια θα χαθώ | Τι με νοιάζει κι αν χαθώ | αφού θα 'χω γίνει κρίνο | φέρτε μ' ένα μαντολίνο | Το παιδί που μ΄ αγαπάει | όλο θέλει να ρωτά | που πηγαίνουν τα πουλιά | Μα το δάκρυ μου κυλάει | και καθώς αυτός κοιτά | τον σκεπάζω με φιλιά

09. Μίλησέ μου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Άνοιξα στον κήπο μου πηγάδι, | να ποτίζω τα πουλιά, | νά 'ρχεσαι κι εσύ πρωί και βράδυ | σα μικρή δροσοσταλιά. | Ήρθες μια βραδιά με τον αγέρα, | αναστέναξ΄η καρδιά | σού 'πα με λαχτάρα "καλησπέρα" | και μου είπες "έχε γεια". | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | πώς να σε ξεχάσω πε μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | μόνο στ΄ όνειρό μου σε φιλώ. | Φύτεψα στην πόρτα σου χορτάρι | Να 'χεις ίσκιο και δροσιά, | Κι΄ ήρθα πριν αλλάξει το φεγγάρι | να σου φέρω ζεστασιά. | Σ' έβγαλα στου Ήλιου τ΄ ανηφόρι | στα σοκάκια τα πλατιά | μα ήρθε παγωνιά και ξεροβόρι | και δε μ άναψες φωτιά. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | πώς να σε ξεχάσω πε μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | μόνο στ' όνειρό μου σε φιλώ.

10. Η πίκρα σήμερα Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Η πίκρα σήμερα | δεν έχει σύνορα | κι εσύ δεν έπρεπε να μ' αρνηθείς. | Κάποτε αλίμονο | στο μεσοχείμωνο | τον ήλιο σου 'φερα να ζεσταθεί | Κοίτα πώς κλαίει ο ουρανός | δεν είναι πια γιορτή. | Έγινε τ' όνειρο καπνός | πες μου γιατί, γιατί. | Κοίτα πώς κλαίει ο ουρανός | μα εσύ καρδιά μην κλαις, | κι όταν χτυπάει ο κεραυνός, | τραγούδι εσύ να λες. | Νύχτωσε, βράδιασε, | ο κόσμος άδειασε, | κρύβω το δάκρυ μου και καρτερώ. | Μα εσύ δεν έρχεσαι, | βρέχει και βρέχεσαι, | ποτήρι μου 'δωσες, φαρμακερό.

11. Σ' αγαπώ Τραγούδι: Αλίκη Βουγιουκλάκη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Αλέκος Σακελλάριος
Σ' αγαπώ κι απόψε θα στο πω | σ' αγαπώ καλέ μου σα Θεό μου σ' αγαπώ | πιες και συ κρασί ν' αδειάσει κι η μισή | πιες και συ καλέ μου το δικό μου το κρασί. | Η ζωή περνά και πίσω δεν γυρνά | η ζωή μας φαρμάκια μας κερνά | και ποτέ, ποτέ βρε άνθρωπε κουτέ | το ποτήρι μη το ξεχνάς ποτέ.

12. Φιλντισένιο καραβάκι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Φιλντισένιο καραβάκι | στ' όνειρό μου ήρθες μιαν αυγή | και με πήρε ταξιδάκι | να γυρίσουμε τη γη. | Είδα χώρες, είδα τόπους | πικραμένα είδα τα παιδιά | κόσμο εγνώρισα κι ανθρώπους | κι έβαλα πόνο στη καρδιά | Καραβάκι μου ξεκίνα | πάμε πάλι στην Αθήνα | τραγουδάνε τα πουλιά στην Αττική | Πάμε πάλι στο Παγκράτι | Πού 'ναι οι δρόμοι του γεμάτοι | με χαρούμενες φωνές την Κυριακή | Τι να πω για την Ευρώπη | Τι να πω για την Αμερική | δεν αλλάζουν οι ανθρώποι | έχουνε βάσανα κι εκεί | Πήγα σ' όλα τα λιμάνια | σε δρομάκια πέρασα στενά | λεβεντιά και περηφάνια | δεν είδα φως μου πουθενά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης