Σάββατο, 27 Ιουλίου 2013

Η Νάνα Μούσχουρη τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι Vol. 2





















Η Νάνα Μούσχουρη σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Κάθε τρελό παιδί Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Κείνο το πρωί του είπα καλημέρα | κείνο το πρωί του είπα καλημέρα. | Κάθε τρελό παιδί | έχει στο χέρι | φιλί της Παναγιάς | κι ένα μαχαίρι. | Κι η μάνα του δεν τραγουδά | κι η μάνα του δεν τραγουδά. | Κάθε που σφάζονται | δυο περιστέρια | η νύχτα καίγεται | στα δυο του χέρια. | Και το κορίτσι δε μιλά | και το κορίτσι δε μιλά.

02. Ξημερώνει Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Το σύννεφο έφερε βροχή | κι έχουμε μείνει μοναχοί | έγινε η βροχή χαλάζι | δεν πειράζει, δεν πειράζει. | Τι έχει ο φτωχός να φοβηθεί | σπίτι, ουρανός όπου σταθεί | το δισάκι του στον ώμο | για το δρόμο, για το δρόμο. | Άιντε ν' απλώσουμε πανιά | στ' όνειρο και στη λησμονιά | δάκρυα η ζωή στεγνώνει | ξημερώνει, ξημερώνει.

03. Επίλογος Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

04. Ήταν του Μάη το πρόσωπο Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήταν του Μάη το πρόσωπο | του φεγγαριού η ασπράδα | ένα περπάτημα ελαφρύ | σαν σκίρτημα του κάμπου | Κι αν θα διψάσεις για νερό | θα στύψουμε ένα σύννεφο | κι αν θα πεινάσεις για ψωμί | θα σφάξουμε ένα αηδόνι

05. Μανούλα μου Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Αχ, τι ντροπή, τέτοια ντροπή | μάνα μου και πως βγαίνει | όσο κι αν τρέξει ο ποταμός | μάνα μου δε την πλένει | Τι να μου κάνουν δάκρυα δυο | και στεναγμοί σαρανταδυό, μανούλα μου | τι κι αν το δάκρυ μου νωπό | βουβό το στόμα και πικρό, μανούλα μου | Και τρέχω κάποιον για να βρω | να με ρωτάει και τον ρωτώ | τι θα γενεί, τι θα γενεί | ποιος θα πονεί, ποιος θα πονεί | μανούλα μου, μανούλα μου

06. Τώρα που πας στην ξενιτιά Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τώρα που πας στη ξενιτειά | πουλί θα γίνω του νοτιά | γρήγορα να σ' ανταμώσω. | Για να σου φέρω τον σταυρό | που μου παράγγειλες να βρω | δαχτυλίδι να σου δώσω. | Ήσουν κυπαρίσσι στην αυλή μου αγαπημένο | ποιος θα μου χαρίσει το φιλί που περιμένω. | Στ' όμορφο ακρογιάλι καρτερώ να μου 'ρθεις πάλι | σαν μικρό χαρούμενο πουλί.  | Χρυσή μου αγάπη έχε γεια | να 'ναι μαζί σου η Παναγιά | κι όταν 'ρθει το περιστέρι. | Θα χω κρεμάσει φυλαχτό | στο παραθύρι τ' ανοιχτό | την καρδιά μου σαν αστέρι. | Ήσουν κυπαρίσσι στην αυλή μου αγαπημένο | ποιος θα μου χαρίσει το φιλί που περιμένω. | Στ' όμορφο ακρογιάλι καρτερώ να μου ρθεις πάλι | σαν μικρό χαρούμενο πουλί.

07. Συνέβη στην Αθήνα Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Μικρό παιδί απ' την αυγή | είχα μείνει μόνη στην πηγή. | Νερό ζητούσα και καρτερούσα | μέσα απ' τα δέντρα τ' άλογο να βγει. | Μα τ' άλογό μου δεν θα βρει | ούτ' εμένα ούτε την πηγή | κι έτσι θλιμμένο και διψασμένο | πίσω απ' το φράχτη θ' αποκοιμηθεί. | Αυτό που ακούτε συνέβη στην Αθήνα | πάνω στο δρόμο που ανθίζουνε τα κρίνα. | Μεθά ο αγέρας, μεθάνε και τα κρίνα | κι ό,τι αγαπάμε γεννιέται στην Αθήνα. | Μεθά ο αγέρας, μεθάνε και τα κρίνα | κι ό,τι αγαπάμε γεννιέται στην Αθήνα.

08. Το φεγγάρι είναι κόκκινο Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Το φεγγάρι είναι κόκκινο | το ποτάμι είναι βαθύ | κι η αγάπη μου στα χέρια σου | είναι κάτασπρο πουλί. | Το φεγγάρι είναι πράσινο | το ποτάμι είναι γαλάζιο | έλα αγάπη μου και χόρεψε | ίσα μ' αύριο το πρωί. | Το φεγγάρι πήγε κι έπεσε | στο ποτάμι το βαθύ | κι η αγάπη μου κιτρίνισε | σαν τη φλόγα στο κερί. | Έλα αγάπη μου και χόρεψε | ίσα μ' αύριο το πρωί.  | Το φεγγάρι πήγε κι έπεσε | στο ποτάμι το βαθύ | κι η αγάπη μου κιτρίνισε | σαν τη φλόγα στο κερί. | Έλα αγάπη μου και χόρεψε | ίσα μ' αύριο το πρωί.

09. Το τριαντάφυλλο στο στήθος Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Είχε σημάνει ο εσπερινός θυμάμαι | που γέμισε ο ουρανός πουλιά. | Καθώς στεκόσουν πλάι μου θυμάμαι | σε πήρα και σε σήκωσα ψηλά. | Κυλάν τα σύννεφα και τρέχει η φωνή μου | να την ακούσεις και να 'ρθεις. | Και μες στο κήπο αφήνω το κορμί μου | κρυμμένο στα λουλούδια να το βρεις. | Σ' αναζητώ κάθε πρωί στο περιβόλι. | Με τη δροσιά, με το νοτιά καίγομαι όλη. | Δυο τριαντάφυλλα μαζεύω στη ποδιά μου | που σαν έρθεις να μυρίζουν τα μαλλιά μου. | Για δες τη νύχτα πως ο κήπος μας δακρύζει | καθώς ο αγέρας το τραγούδι σου σφυρίζει.

10. Ξέρω κάποιο στενό Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Γιώργος Οικονομίδης
Ξέρω κάποιο στενό που δεν βλέπει ουρανό | που δεν βλέπει τις νύχτες τ' αστέρια | ξέρω κάποιο στενό σκοτεινό, μακρινό | που το ξέχασαν τα καλοκαίρια. | Κι όμως του σπιτιού σου ο δρόμος | ο στενός κι ο σκοτεινός | έχει των ματιών σου τ' άστρα | που δεν τα 'χει ο ουρανός. | Ξέρω κάποιο στενό που δεν βλέπει ουρανό | που δεν έχει φωνές στα μπαλκόνια | ξέρω κάποιο στενό σκοτεινό, μακρινό | που το ξέχασαν τα χελιδόνια. | Απ' της άνοιξης τη ζήλια | δεν ανθίζουν τα κλωνιά | μα έχει τα δικά σου χείλια | για μπουμπούκια η γειτονιά.

11. Η μπαλάντα του στρατιώτη Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μπέρτολτ Μπρεχτ & Οδυσσέας Ελύτης
Την ώρα που ο λεβέντης | στον πόλεμο κινούσε | η αγαπημένη του έκλαιγε | και τον παρακαλούσε: | -Μακριά στη μάχη σαν βρεθείς | καλέ μου, έχε το νου σου | φυλάξου από τη μάνητα | κι απ' το σπαθί του οχτρού σου. | Μπροστά πολύ μην προχωρείς | πίσω μην απομένεις | μπροστά φωτιά, πίσω φωτιά | καταμεσής να μένεις. | Μονάχα ξέρει ο μεσιανός | να τρέξει να πηδήξει | κι αυτός μονάχα σπίτι του | μια μέρα θα γυρίσει.

12. Αθήνα Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μ' άσπρα πουλιά και σύννεφα | τον ουρανό θα ντύσω | και τ' ονομά σου αθάνατο | στην πέτρα θα κεντήσω | Στο περιβόλι τ' ουρανού | θα μπω για να διαλέξω | κι απ' τη μυρτιά κι αμάραντο | στεφάνι να σου πλέξω | Αθήνα, Αθήνα | Χαρά της γης και της αυγής | μικρό γαλάζιο κρίνο | Κάποια βραδιά στην αμμουδιά | κοχύλι σου θα μείνω

13. Το πέλαγο είναι βαθύ Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Το πέλαγο είναι βαθύ, | κι η αγάπη είναι μεγάλη | έχω έναν πόνο στην ψυχή | και ποιος θα μου τον βγάλει | Το πέλαγο είναι γλυκό, | χάδι μαζί και δάκρυ | και με κυλάει αφρίζοντας | στου ορίζοντα την άκρη. | Το πέλαγο είναι παιδί, | τρέχει και δεν το φτάνω | παιδί και στην αγάπη του, | που σαν παιδί το χάνω.

14. Σαν σφυρίξεις τρεις φορές Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Μη μου μιλάτε για λιβάδια | μη μου μιλάτε για φωτιές | τα πουλιά έχουν ξαπλώσει | κάτω από τις αμυγδαλιές. | Τι ζητάς από το χώμα | σαν το πλένει η βροχή | λίγη αγάπη για το σώμα | και λίγο χάδι στη ψυχή. | Σαν σφυρίξεις τρεις φορές | θα σ' αγγίξω στο σκοτάδι | θα με δεις μες στις φωτιές | σαν σφυρίξεις τρεις φορές.

15. Αγάπη που γινες δίκοπο μαχαίρι Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μιχάλης Κακογιάννης
Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι | κάποτε μου 'δινες, μόνο τη χαρά | μα τώρα πνίγεις τη χαρά στο δάκρυ | δε βρίσκω άκρη, δε βρίσκω γιατρειά  | Φωτιές ανάβουνε μες στα δυο του μάτια | τ' αστέρια σβήνουνε όταν με θωρεί | σβήστε τα φώτα σβήστε το φεγγάρι | σαν θα με πάρει τον πόνο μου μη δει

16. Στο Λαύριο γίνεται χορός Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Έριξα πέτρα στο πηγάδι | για να βρω νερό | ένα χρυσό φλουρί στον Άδη | και σε καρτερώ. | Δεν έχω ελπίδα να χαρώ | τη χάρη σου μεσ' το χορό. | Ποιος είν' απόψε ο τυχερός; | στο Λαύριο γίνεται χορός. | Ψυχή στο βράχο καρφωμένη | με εφτά καρφιά | Μπόρα πικρή σε περιμένει | Και μια συννεφιά | Εφτά καρφιά εφτά παιδιά | Μου 'χουν ματώσει την καρδιά. | Ποιος είν' απόψε ο τυχερός; | στο Λαύριο γίνεται χορός. | Μια σπίθα ανάβει | μέσα απ' τη σβησμένη πυρκαγιά | Κι είναι κερί που καίει τη νύχτα | μπρος στην Παναγιά. | Ποιος είν' απόψε ο τυχερός; | στο Λαύριο γίνεται χορός.

17. Ήταν καμάρι της αυγής Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήταν καμάρι της αυγής | και καβαλάρης όμορφος. | Τώρα μια χούφτα χιόνι. | Γύρισε κάμπους και βουνά | και πανηγύρια πέρασε | στην αγκαλιά των κοριτσιών. | Ποιος το ‘λπιζε να γίνουνε | τα μούσκλια τα νυχτιάτικα | στεφάνι στα μαλλιά του;

18. Με τ' άσπρο μου μαντήλι Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Με τ' άσπρο μου μαντήλι | θα σ' αποχαιρετήσω | και για να μού 'ρθεις πίσω | στην εκκλησιά θα μπω. | Θ' ανάψω το καντήλι | και το κερί θα σβήσω, | τα μάτια μου θα κλείσω | και θα σ' ονειρευτώ. | Γιατί είσαι λυπημένο, | και δε μιλάς κι εσύ, | πουλί ταξιδεμένο | σε μακρινό νησί. | Είχα τα δυο σου χείλη, | κρυφό της νύχτα αστέρι, | μα το δικό μου αστέρι | μην παίρνεις απ' εδώ. | Σου χάρισα κοχύλι | να το κρατάς στο χέρι, | ως τ' άλλο καλοκαίρι | που θα σε ξαναδώ.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης