Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2013

Άπονα μάτια





















01. Τι να τα κάνεις τα φτερά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Πώς να πετάξω στα ψηλά | που 'ναι τα χέρια μου φτωχά | και δω χρειάζονται φτερά | τη μοίρα μου ν' αλλάξω | Μα τα φτερά μας βγαίνουνε | την ώρα που πεθαίνουμε | στου κάτω κόσμου τα βαθιά | τι να τα κάνεις τα φτερά | Πώς να σε πάρω αγκαλιά | που 'χω στα χέρια μου καρφιά | και συ ζητάς να βρω φτερά | ψηλά να σ' ανεβάσω | Μα τα φτερά μας βγαίνουνε | την ώρα που πεθαίνουμε | στου κάτω κόσμου τα βαθιά | τι να τα κάνεις τα φτερά

02. Άπονα μάτια Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Γέμισε ο κόσμος άπονα μάτια | που σε κοιτάζουνε και σε δικάζουνε | τι κι αν είσαι πονεμένος στη ζωή σου αδικημένος | δε λογαριάζουνε | Σε ρηχά νερά σκουριάζω σε ρηχά νερά | κι όσο και ν' αναστενάζω | δε με βγάζει πουθενά | Γέμισε ο τόπος άπληστα χέρια | που όλα τ' αρπάζουνε και σε τρομάζουνε | κι αν δεν έχεις να πληρώσεις την καρδιά σου και να δώσεις | στην κομματιάζουνε | Σε ρηχά νερά σκουριάζω σε ρηχά νερά | κι όσο και ν' αναστενάζω | δε με βγάζει πουθενά

03. Τριανταφυλλιές Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Το πικρό ψωμί που τρώγαμε στο φως | τ' αρμυρό νερό απ' το δάκρυ σου θυμάμαι | καλλιτέχνη δε μας έμαθε ο Θεός | απ' τα δύσκολα του κόσμου ν' αγαπάμε | Τριανταφυλλιές μ' αγκάθια τριανταφυλλιές | ειν' του κόσμου τα σινάφια και οι αγκαλιές | τριανταφυλλιές μ' αγκάθια λόγια που μου λες | μ' αγκαλιάζεις με ματώνεις κι ύστερα με κλαις | Μεροκάματο κι ο ύπνος μας μισός | σ' ένα όνειρο κι οι δυο μας να χωράμε | άλλα λούσα δε μας έδωσε ο Θεός | απ' τα ρούχα της δουλειάς μας που φοράμε | Τριανταφυλλιές μ' αγκάθια τριανταφυλλιές | ειν' του κόσμου τα σινάφια και οι αγκαλιές | τριανταφυλλιές μ' αγκάθια λόγια που μου λες | μ' αγκαλιάζεις με ματώνεις κι ύστερα με κλαις

04. Ό,τι έχει και δεν έχει Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Τι να τα κάνω τ' ακριβά του κόσμου τα πανάκριβα | απ' την καρδιά μου τα 'κρυβα και δεν της τα μαρτύρησα | τα πλούτη δεν κυνήγησα | Ό,τι έχει και δεν έχει η δική μου τσέπη | να τα παίρνεις η καρδιά μου σου το επιτρέπει | άμα θέλεις παραπάνω τότε δε σου κάνω | για χατίρι σου δεν μπαίνω σε κυκλώματα | και στη φτώχεια μου δε δίνω δικαιώματα | Εγώ δε βάζω κλάματα γι ασήμια και μαλάματα | να τα 'χω στα γεράματα στον πειρασμό κρατήθηκα | γι αυτό και δεν πουλήθηκα | Ό,τι έχει και δεν έχει η δική μου τσέπη | να τα παίρνεις η καρδιά μου σου το επιτρέπει | άμα θέλεις παραπάνω τότε δε σου κάνω | για χατίρι σου δεν μπαίνω σε κυκλώματα | και στη φτώχεια μου δε δίνω δικαιώματα

05. Το δίκιο μου πού να το βρω Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Το δίκιο μου πού να το βρω το ψάχνω τόσα χρόνια | γκρέμισα μόνος μου βουνό και μ' έλιωσαν τα χιόνια | Δε γεννήθηκε για μένα ο άνθρωπος ακόμα | για να πει τα πικραμένα που 'χω μες το στόμα | Όσες αλήθειες και να πω το ψέμα φτιάχνει νόμο | κι ό,τι να βρω και ν' αγαπώ το χάνω σ' ένα δρόμο | Δε γεννήθηκε για μένα ο άνθρωπος ακόμα | για να πει τα πικραμένα που 'χω μες το στόμα

06. Αναφορές Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Χρήστος Γκάρτζος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Χρόνια η αναζήτηση τ' όνομά σου γράφει | να σε βρω δε σ' ήβρα πουθενά | και Ιθάκη μου 'γινες τώρα του Καβάφη | μακρινό ταξίδι στη φωτιά | Τι κουράγιο αύριο η μέρα θα μου φέρει | που 'φυγες και πώς να κρατηθώ | και 'γινα ναυάγιο κίχλη του Σεφέρη | μέσα στης ζωής μου το βυθό | Μα την ώρα που ένιωσα πέτρινο σπουργίτι | γύρεψε η ζωή μου να πιαστεί | χτύπησαν την πόρτα μου στίχοι του Ελύτη | μέσα από το Άξιον Εστί | Κι αν σου μιλώ μ' αναφορές | είναι γιατί οι ποιητές για έρωτα μιλάνε | κι αν πικραθήκαμε μην κλαις | μέσα από τόσες συμφορές μάθαμε ν' αγαπάμε

07. Πολλές φορές χρειάστηκε Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Λευτέρης Χαψιάδης
Πολλές φορές χρειάστηκε | και τα 'βαλα με δέκα | μ' αληθινά φοβήθηκα | μ' αντίπαλο γυναίκα | Καράβια σέρνουν μάτια μου | τα μάτια τα δικά σου | παγίδα είναι θανάσιμη | η πλάνα η αγκαλιά σου | Για μια γυναίκα έγινε | ο πόλεμος στην Τροία | με σένα ξαναγράφεται | η ίδια ιστορία

08. Χριστέ και Παναγία μου Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Χριστέ και Παναγία μου | άκου την ιστορία μου | από μικρός ορφάνεψα | έκλαψα και ζητιάνεψα | και κείνη τώρα που αγαπώ | πάει με τσάκισε στα δυο | Χριστέ και Παναγιά μου | μέτρα τα βάσανά μου | Χριστέ και Παναγία μου | πικρή ειν' η ιστορία μου | τα χείλη μου δε γέλασαν | κι όλοι τους με ξεγέλασαν | και μία μέρα ένα πρωί | πρέπει να φύγω απ' τη ζωή | Χριστέ και Παναγιά μου | μέτρα τα βάσανά μου

09. Το όγδοο θαύμα Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Λευτέρης Χαψιάδης
Ήταν εφτά τα θαύματα | γίναν οχτώ με σένα | κι όλα τα κάλλη του ντουνιά | τα έχεις μαζεμένα | Θα είχε κέφια ο Θεός | την ώρα που γεννιόσουν | και έβαλε όλες τις φυλές | για σένα να μαλώσουν | Με μια ματιά σου γίνονται | κομμάτια οι καθρέφτες | κι όσοι ελπίσαν στην αρχή | στο τέλος βγήκαν ψεύτες | Θα είχε κέφια ο Θεός | την ώρα που γεννιόσουν | και έβαλε όλες τις φυλές | για σένα να μαλώσουν

10. Πήγα και σου παρήγγειλα Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Παραδοσιακό
Πήγα και σου παρήγγειλα | στην Πόλη τα προικιά σου | στη Βενετιά τα ρούχα σου | και τα διαμαντικά σου | Μέσα σε γυάλινο κλουβί | τους δυο μας να μας κλείσουν | αχ να παραπέσουν τα κλειδιά | και να μας λησμονήσουν | Κάλλιο να δω το αίμα μου | στη γη να γίνει αλώνι | παρά εκείνη που αγαπώ | άλλος να τη μαλώνει

11. Και πού δεν πήγα Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Κώστας Κοφινιώτης
Και πού δεν πήγα και πού δε γύρισα | την ευτυχία για να βρω | μα δεν τη βρήκα σ' όλες τις θάλασσες | μόνο στα μάτια σου που αγαπώ | Την ευτυχία βρήκα στα μάτια σου | κι είδα τον κόσμο να μου γελάει | όμως δεν κράτησε όσο περίμενα | κι έχω χειμώνα μέσα στο Μάη | Την ευτυχία που την περίμενα | κι έλεγα κάποτε ότι θα 'ρθει | ήρθε για λίγο όπως τα όνειρα | κι έμεινε όνειρο όπως κι εσύ | Την ευτυχία βρήκα στα μάτια σου | κι είδα τον κόσμο να μου γελάει | όμως δεν κράτησε όσο περίμενα | κι έχω χειμώνα μέσα στο Μάη

12. Εγώ είμαι γιος της Κοκκινιάς Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Στέλιος Βαμβακάρης | Στίχοι: Λευτέρης Χαψιάδης
Εμένα τα τραγούδια μου | σαν μοιρολόγια μοιάζουν | τον πόνο της Ανατολής | στη Δύση κουβεντιάζουν | Εγώ είμαι γιος της Κοκκινιάς | της προσφυγιάς εγγόνι | και κλαίει η Σμύρνη μέσα μου | σαν πληγωμένο αηδόνι | Εμένα με νανούρισαν | ταξίμια κι αμανέδες | του Μάρκου τα ρεμπέτικα | μέσα απ' τους καφενέδες

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης