Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2013

Τα τραγούδια της Ελπίδας



















Ο Παντελής Θαλασσινός σε τραγούδια του Παντελή Θαλασσινού

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Ελπίδα Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Παντελής Θαλασσινός
Πάω με όρτσα το πανί και την ελπίδα βάρκα, | με τη Βιολέτα τη Φανή και με τη Φαίδρα τσάρκα. | Ορτσάρισε, ορτσάρισε, κράτα την πλώρη ίσια, | στην αλυκή φουντάρισε και στα παντερονήσια. | Πόδισε, Γιάννη, πόδισε, πάρ' το σχοινί στα χέρια, | ρόδισε η αυγούλα ρόδισε και σβήσανε τ' αστέρια. | Στο πέλαγο ξανοίγομαι και το πανί μολάρω, | σοφράνο πάω πνίγομαι, σταβέντο κουπαστάρω. | Ορτσάρισε, ορτσάρισε, κράτα την πλώρη ίσια, | στην αλυκή φουντάρισε και στα παντερονήσια. | Πόδισε, Γιάννη, πόδισε, πάρ' το σχοινί στα χέρια, | ρόδισε η αυγούλα ρόδισε και σβήσανε τ' αστέρια. | Ο φάρος κάνει σήματα και τονε σβήνει η μέρα, | σοφράνο βρίσκω κύματα, σταβέντο βρίσκω αέρα. | Ορτσάρισε, ορτσάρισε, κράτα την πλώρη ίσια, | στην αλυκή φουντάρισε και στα παντερονήσια. | Πόδισε, Γιάννη, πόδισε, πάρ' το σχοινί στα χέρια, | ρόδισε η αυγούλα ρόδισε και σβήσανε τ' αστέρια.

02. Ο δικός μου Θεός Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Μαίρη Φασουλάκη
Ο δικός μου Θεός | δε μυρίζει λιβάνι, | δεν φοράει στεφάνι | κι έχει μαύρα μαλλιά. | Στέκει φάρος λευκός | στο μικρό μου λιμάνι | λούζει φως το κορμί μου | και με παίρνει αγκαλιά. | Ο δικός μου Θεός | δεν χωράει σε εικόνες, | δεν χωράει σε κανόνες, | δεν φοράει χρυσά. | Είν’ το φέγγος του μόνο | που ζεσταίνει χειμώνες | η ζεστή του ανάσα | όταν έξω φυσά. | Ο δικός μου Θεός | έχει κάρβουνα μάτια | και δυο ολόλευκα άτια | με αγγέλων φτερά. | Αν τη νύχτα κοιτάξεις | του ουρανού τα σημάδια | θα μας δεις να πετάμε | με τα χέρια ανοιχτά. | Ο δικός μου Θεός | αγαπάει το γέλιο, | αγαπάει το χρώμα, | αγαπάει τη βροχή. | Τόνε βρίσκω στη θάλασσα, | στης βροχής τη σταγόνα. | Τόνε ψάχνω σε σένα | που έχεις χρόνια χαθεί...

03. Χαλάλι σου Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Χρυσάνθη Τουφεξή
Να μπλεχτώ στα μαλλιά σου... κλαδάκι | ξαφνικά να βρεθώ στην παλάμη σου, | στη ματιά σου να πέσω λιγάκι, | κι αν με κόψεις στα δύο... χαλάλι σου, | κι αν με κόψεις στα δύο... χαλάλι σου. | Να γλιστρώ δροσερά σαν νεράκι | απ’ το στόμα σου ως το λαιμό, | το κορμί να ριγάει στ’ αεράκι | και στεγνώνω επάνω σου εγώ, | και στεγνώνω επάνω σου εγώ. | Να γενώ του καπνού συννεφάκι | το τσιγάρο σου κάθε που ανάβεις | στων χειλιών σου επάνω τ’ αυλάκι | την αγάπη μου να μεταλάβεις, | την αγάπη μου να μεταλάβεις. | Να χωθώ κοφτερό χαλικάκι | στο σανδάλι της λήθης που βάζεις | να σου κόψω το δρόμο λιγάκι, | να `μαι λόγος για ν’ αναστενάζεις, | να `μαι λόγος για ν’ αναστενάζεις.

04. Υγρός Ιούλιος Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Πόλυς Κυριάκου
Η βροχή ζεστή | Φέρνει το ληστή | Πιο κοντά να μου πίνει το αίμα. | Ο Ιούλιος | Ήταν Δούρειος | Ένα δέμα γεμάτο ψέμα. | Εκατό φιλιά | Δε σε φέρνουν πια. | Έχει αλλάξει το τοπίο... | Και τα σύννεφα | Έτσι στα κρυφά | Το βουλιάξανε πάλι το πλοίο... | Κι όλα γύρω μου | Των ονείρων μου | Και της φαντασίας μου είναι δώρα. | Τραγουδάω μεν | Όμως στο ρεφρέν | Η ζεστή βροχή θα γίνει μπόρα... | Εκατό φιλιά | Δε σε φέρνουν πια. | Έχει αλλάξει το τοπίο... | Και τα σύννεφα | Έτσι στα κρυφά | Το βουλιάξανε πάλι το πλοίο...

05. Πότε θ’ ανοίξουμε πανιά Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Κώστας Ουράνης
Πότε θ΄ ανοίξουμε πανιά για τα Νησιά του Νότου | πότε το ρου θ' ανέβουμε του ποταμού Αμαζόνα; | Καιρός μας πια να πάψουμε να βλέπουμε μπροστά μας | των ίδιων πάντα λιμανιών τη νυσταγμένη εικόνα! | Ας σβήσει η νέα μας ορμή (σαν βήματα στον άμμο | από το κύμα) την παλιάν, ασάλευτη ζωή μας! | Σημαία υψώστε τη ψυχή στο πιο αψηλό κατάρτι: | δεν είναι αλήθεια ότι ήρθαμε αργά στην εποχή μας! | Μπορούμε ακόμα μια ζωή να ζήσουμε καινούρια, | αντίς να μαραζώνουμε σαν τον κομμένο δυόσμο: | φτάνει να κάνουμε πανιά σαν τους Θαλασσοπόρους | που, μια πατρίδα αφήνοντας, έβρισκαν ένα κόσμο!

06. Τα περιβόλια της καρδιάς Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Ελένη Σιούφια
Υπάρχουν λόγια που δεν γίνονται τραγούδια, | όπως εκείνα που δεν μπόρεσα να πω... | Σκύβουν τα μάτια και ανθίζουν σαν λουλούδια | στο περιβόλι της καρδιάς το μυστικό... | Υπάρχουν λόγια που δε θέλουν παραγάδια, | μες στο βυθό της μοναξιάς σιγοπατούν. | Πάνω στην άμμο δεν αφήνουνε σημάδια, | χάνονται μέσα στις ψυχές που νοσταλγούν... | Υπάρχουν λέξεις που θα μείνουν πάντα σκέψεις, | υπάρχουν λόγια που θα γίνουνε πουλιά. | Κρυφά να κλαίνε τις αλήθειες τους να λένε | στα περιβόλια της καρδιάς τα μυστικά... | Υπάρχουν λόγια που τραγούδια δεν ορίζουν, | τα κρύβουν πάντα όσοι ξέρουν ν' αγαπούν. | Κρυφά τις νύχτες μεσ' τα μάτια μας σκορπίζουν | κι αργά στα χείλη την αρμύρα τους κερνούν... | Υπάρχουν λέξεις που θα μείνουν πάντα σκέψεις, | υπάρχουν λόγια που θα γίνουνε πουλιά. | Κρυφά να κλαίνε τις αλήθειες τους να λένε | στα περιβόλια της καρδιάς τα μυστικά... | Υπάρχουν λόγια που δεν γίνονται πατρίδες, | σαν τα καράβια στα πελάγη τριγυρνούν. | Για τις χαμένες της αγάπης τις παρτίδες | λένε μονάχα οι σιωπές που κουβαλούν...

07. Δεν τραγουδιέται η ομορφιά Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Παντελής Θαλασσινός
Δεν τραγουδιέται η ομορφιά | Τραγούδια δωσ’ μου χίλια | Τραγούδι με τ’ αντάμωμα | στο στόμα και στα χείλια. | Δε τραγουδώ τα μάτια σου | και το χαμόγελό σου | τραγούδι με το χάιδεμα | στο ωραίο πρόσωπό σου. | Μονάχα ο άνεμος μπορεί | που φύσηξε δεξιά σου | να τραγουδάει την μουσική | που είναι αντάξια σου, | ο άνεμος που φύσηξε | και πήρε τα μαλλιά σου... | Δε τραγουδάω στα αστέρια μου | αν είμαι μακριά σου | τραγούδια με τα χέρια μου | παίζω στην αγκαλιά σου. | Δεν τραγουδιέται η ομορφιά | και το γλυκό το μέλι | σταλαγματιές τα μάτια σου | που στάξαν οι αγγέλοι. | Μονάχα ο άνεμος μπορεί | που φύσηξε δεξιά σου | να τραγουδάει την μουσική | που να ΄ναι αντάξια σου, | ο άνεμος που φύσηξε | και πήρε τα μαλλιά σου...

08. Είδα στον ύπνο μου Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Ελένη Σιούφια
Είδα στον ύπνο μου θηρία μεθυσμένα, | γυμνό το σώμα μου με μάτια γερασμένα, | τοπίο ανάποδο η ζωή που δεν την έζησα, | λίγο στο δρόμο της περπάτησα και έσβησα... | Είδα στον ύπνο μου το μίζερο χιτώνα σου, | κάποιο παιδί να ξαγρυπνάει στον ελαιώνα σου, | σκόρπια τσιγάρα δίχως λύπη για προσάναμμα | μια εποχή χωρίς ελλειπή στα πεντάγραμμα. | Είδα στον ύπνο μου τον κήπο των θαυμάτων | και τη γενιά μου σ' ένα κάδο απορριμμάτων | σ' άδειο στρατόπεδο μια νύχτα ξενιτεύτηκα | πριν πάρει είδηση κανείς τι ονειρεύτηκα | Είδα στον ύπνο μου καράβια της ελπίδας, | κάποιο μαχαίρι στην κορφή της πυραμίδας | ποιος σε προδίνει, ποιον προδίνεις δεν το έψαξα | Είδα στον ύπνο μου τον ύπνο σου και έκλαψα...

09. Αν πιάσεις την αγάπη Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Πόλυς Κυριάκου
Αν πιάσεις την αγάπη στο λάθος το φτερό | θα μείνεις μ’ ένα αγκάθι γλυκό και κοφτερό | Αν πιάσεις το μαχαίρι στην κόψη την καλή | θα ματωθεί το χέρι και η Ανατολή | Αν πιάσεις ένα δάκρυ ανθρώπου αλλουνού | θα μοιραστείς το μέλι της γης και τ’ ουρανού | Αν πιάσεις άδειο βλέμμα ανθρώπου που πονά | θ’ ανέβεις δίχως ψέμα στα πιο ψηλά βουνά | Αν πιάσεις μαύρη νύχτα με καθαρή ψυχή | θα πει πως δεν φοβάσαι τη μέρα που θα ’ρθει | Μ’ αν πιάσεις την αγάπη εκεί που σπαρταρά | όλου του κόσμου θα ’χεις το φως και τη χαρά

10. Βαθιές αναπνοές Τραγούδι: Παντελής Θαλασσινός
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός | Στίχοι: Ηλίας Κατσούλης
Βαθιές αναπνοές | σαν κτύποι στο κελί μου | τα λόγια σου καλή μου | σ’ αυτό το βουητό. | Βαθιές αναπνοές | ανάσες της ερήμου | μικρό λευκό κερί μου | τη φλόγα σου κοιτώ. | Κλείνω τα βλέφαρα τα μάτια ανοιχτά | παίρνω βαθιές αναπνοές απ’ τη ζωή σου | τρέχουν σαν άλογα τα χρόνια φτερωτά | κι εγώ κρατιέμαι από την αναπνοή σου. | Βαθιές αναπνοές | αγγελοβάλσαμό μου | σ’ αυτόν τον καλπασμό μου | κρυμμένη προσευχή. | Βαθιές αναπνοές | όλα τα σ’ αγαπώ σου | πάνω στο πρόσωπό σου | σαν φώτα στη βροχή. | Κλείνω τα βλέφαρα τα μάτια ανοιχτά | παίρνω βαθιές αναπνοές απ’ τη ζωή σου | τρέχουν σαν άλογα τα χρόνια φτερωτά | κι εγώ κρατιέμαι από την αναπνοή σου.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης