Σάββατο, 16 Μαρτίου 2013

Και τα μάτια κι η καρδιά




















Η Ελευθερία Αρβανιτάκη σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Το γκρίζο των ματιών σου Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Γιάννης Μήτσης | Στίχοι: Κώστας Φασουλάς
Ποιος άνεμος ξενύχτησε στα χέρια σου | και ζήλεψε την αύρα και την τρέλα σου | το πείσμα σου στους ώμους του φορτώθηκε | κι ήρθε μες στο κορμί μου και καρφώθηκε. | Ψυχή μου αλλοπαρμένη κι απροστάτευτη | σε μια θηλιά δεμένη, χρόνια αγιάτρευτη | πού βρήκες τόσο θάρρος να πορεύεσαι | κι ό,τι ποτέ δεν θα `ρθει ονειρεύεσαι. | Κράτα με, κράτα με, μακρύς ανήφορος | μες στην αγάπη σου μικρός κι ανήμπορος. | Ποιο σύννεφο να ζήλεψε την μπόρα σου | το γκρίζο των ματιών σου και την φόρα σου | κι απρόσκλητο τις νύχτες μ` επισκέπτεται | χωρίς ποτέ τον πόνο μου να σκέφτεται.

02. Το τέλος μας δες Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Zeljko Joksimonic | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Το τέλος μας δες φυσάει προς τα μένα | τη φλόγα εγώ δε θα φοβηθώ | θα είμαι εδώ με τα χέρια ανοιγμένα | να καώ να καώ στον χωρισμό | Δε νιώθω οργή δε νιώθω θυμό | σαν γη απ΄τη γη κι εγώ θα καώ | δε νιώθω οργή δε νιώθω θυμό | μπροστά στη φωτιά ξέρω να σ΄αγαπώ | Σ΄ ευχαριστώ για όσο απ΄το φιλί σου | σ΄ ευχαριστώ για όσο απ΄το κορμί σου | το λίγο αυτό για μένα ήταν αρκετό | Σ΄ ευχαριστώ για τη ζωή, ζωή μου | για το καρφί που αντί να πω πληγή μου | πόνεσα μα είπα σ΄αγαπώ | Το τέλος μας δες δε γράφει αντίο | πεθαίνεις εσύ σε γεννάω εγώ | γιατί ένας μπορεί ν΄ ανασαίνει για δύο | και μετά και μετά τον χωρισμό | Σ΄ ευχαριστώ για όσο απ΄το φιλί σου | σ΄ ευχαριστώ για όσο απ΄το κορμί σου | το λίγο αυτό για μένα ήταν αρκετό | Σ΄ ευχαριστώ για τη ζωή, ζωή μου | για το καρφί που αντί να πω πληγή μου | πόνεσα μα είπα σ΄αγαπώ

03. Τον έρωτα ρωτάω Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Θοδωρής Παπαδόπουλος | Στίχοι: Σμαρώ Παπαδοπούλου
Τον έρωτα ρωτάω και μόνη μου απαντάω | τα χρόνια αν λυγίζουν όποια σχέση αντικρίζουν. | Δεν ξέρω πώς κολλάνε και το γυαλί δε σπάνε | μα πάλι με φοβίζουν όταν όνειρα δε χτίζουν. | Κι εσύ του χτες δεσμώτης ανήμπορος σαν πότης | στο πανηγύρι του Αη-Γιαννιού είσαι γιορτής χαρμάνι | μα δε σε λένε Γιάννη, μα δε σε λένε Γιάννη | κι έχω για σπίτι μου τη γη, τον ουρανό ταβάνι. | Δε θέλω στην αγάπη να κρύβεται το δάκρυ | κι ούτε στον πηγαιμό σου να `μαι εδώ για το καλό σου. | Το αύριο δε δίνεις μα πίσω δεν μ` αφήνεις | και στις δικές μου πλάτες έχω δυο ζωές φευγάτες. | Κι εσύ του χτες δεσμώτης ανήμπορος σαν πότης | στο πανηγύρι του Αη-Γιαννιού είσαι γιορτής χαρμάνι | μα δε σε λένε Γιάννη, μα δε σε λένε Γιάννη | κι έχω για σπίτι μου τη γη, τον ουρανό ταβάνι.

04. Στο παλάτι της καρδιάς σου Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: A. Quintero | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Στο παλάτι της καρδιάς σου | όταν ήρθα ήμουν τσιγγάνα | μαύρο κάρβουνο η ματιά σου | πήρα κι άναψα φωτιά. | Κι ώσπου να τελειώσει η νύχτα | τ` ουρανού είχα πιει το νάμα | και βασίλισσα είχα γίνει | με κορώνα στα μαλλιά. | Μα η φωτιά που `χω για αίμα | και στα δάχτυλα τα ζίλια | σου ξεσήκωσαν τη ζήλια | που αρρωσταίνει τα φιλιά. | Κι όπως έκλεινε η καρδιά σου | σε κελί χωρίς μια γρίλια | πως θα φύγω από κοντά σου | είπα κι έκλαψα πικρά. | Να μη μου λες πια σε θέλω, σε θέλω | τέτοια αγάπη είναι σκλαβιά | όπως τα πουλιά πεθαίνω, πεθαίνω | λαχταρώ τη λευτεριά. | Άνοιξέ μου αυτή τη πόρτα | άνοιξε την κλειδαριά | σαν τυφλά είν` απ` τα σκοτάδια | και τα μάτια κι η καρδιά. | Και σου τραγουδώ με πόνο, με πόνο | να μη με ξανασκεφτείς | το κλειδάκι γύρνα μόνο | της χρυσής μου φυλακής | εδώ σαν πετάω ματώνω. | Με βιασύνη να σ` αφήσω | βγήκα κι έπιασα τους δρόμους | μα μου στέλναν ταχυδρόμους | τα φιλιά σου όλα μαζί. | Πού βρεθήκαν τόσα αγκάθια | τόση μοναξιά στους ώμους | κι είπα ό,τι υπάρχει ωραίο | στην αγάπη μόνο ζει. | Να μ` αγαπάς μόνο θέλω, δεν θέλω | να πετάξω πιο μακριά | όπως τα πουλιά μαθαίνω | έτσι δίπλα στα κλαδιά. | Άνοιξέ μου αυτή τη πόρτα | άνοιξε την κλειδαριά | μόνο τα δικά σου χνώτα | μου ζεσταίνουν την καρδιά. | Σε ικετεύω με πόνο, με πόνο | και μην το ξανασκεφτείς | το κλειδάκι γύρνα μόνο | της χρυσής μου φυλακής | να λες μ` αγαπάς να λιώνω. | Άνοιξέ μου αυτή την πόρτα | άνοιξε την κλειδαριά | μόνο τα δικά σου χνώτα | μου ζεσταίνουν την καρδιά. | Σε ικετεύω με πόνο, με πόνο | και μην το ξανασκεφτείς | το κλειδάκι γύρνα μόνο | της χρυσής μου φυλακής | αγάπη μου λες και λιώνω.

05. Πες μου Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Allison Rick & Lara Fabian | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Δε θέλω λόγια εγώ | σε ένα φάκελο κλειστό | χωρίς μια μυρωδιά | απ` τα δικά σου τα μαλλιά. | Δε θέλω γράμματα | να λένε πράγματα σκληρά | να λένε, ως εδώ εμείς οι δυο. | Δε θέλω λόγια εγώ | που δεν μπορώ να τα κοιτώ | θέλω να βλέπω το κορμί | που την αγάπη θ` αρνηθεί. | Αν θες να χωριστείς | να με κοιτάς και να το ζεις | ό,τι έχεις να μου πεις | εδώ να `ρθεις. | Πες μου, πες μου | πες πως θες να με νικάς | πως είσαι εντάξει, πως γελάς. | Πες μου, πες μου | πες πως θες να με νικάς | μα πρώτα | πες μου πώς μπορείς | ξεχνώντας με να ζεις. | Δε θέλω γράμματα | να περιγράφουν την καρδιά | να λεν πως κάποτε | αληθινά μ` αγάπησε. | Δε θέλω γράμματα | που να χωρίζουν σιωπηλά | ό,τι έχεις πες το εδώ | για να τ` ακούσουμε κι οι δυο.

06. Δε μιλώ για μια νύχτα εγώ Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Λοιπόν εδώ είναι το κορμί | λοιπόν εδώ είναι η βραδιά | κάνε τη θάλασσα γραμμή | να περπατήσει η καρδιά | λοιπόν εδώ είναι η στιγμή | λοιπόν εδώ είναι ό,τι αγαπάς | κάνε τον ουρανό γυαλί | μέχρι τ` αστέρια να με πας. | Όχι δε μιλώ για μια νύχτα εγώ | δε μιλώ για ένα βράδυ εγώ | δε μιλώ για ένα χάδι εγώ | για όλη τη ζωή μας εγώ μιλώ. | Όχι δε μιλώ για μια νύχτα εγώ | δε μιλώ για ένα βράδυ εγώ | δε μιλώ για ένα χάδι εγώ | για όλη τη ζωή μας σου μιλώ. | Για μια ολόκληρη ζωή | για μια ολόκληρη χαρά | γι` αυτό γεννιέται το κορμί | γι αυτό ανασταίνεται η καρδιά | για μια δικιά μας αστραπή | μέσα στον ξένο ουρανό | γι αυτό το λίγο που διαρκεί | για την αγάπη σου μιλώ.

07. Τόσο μεγάλα λόγια Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Γιώργος Καραδήμος | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Πήρα μια λέξη που `γνεψες | και όλη σου την ύλη | και πριν βραδιάσει τρεις φορές | σε φίλησα στα χείλη. | Και πριν βραδιάσει τέσσερις | πήρα το μυστικό σου | "Σου βάζω βέρα στην καρδιά | κι όχι στο δάχτυλό σου" | Είναι μια νύχτα σαν κι αυτή | που η καρδιά δε συγχωρεί | αχ, η καρδιά δε συγχωρεί | τόσο μεγάλα λόγια. | Πάρε όλη την ανάσα μου | και καν' τη φυλαχτό σου | σ' ένα βαζάκι από γυαλί | κι από τον εαυτό σου. | Από γυαλί σε έφτιαξαν | από γυαλί με βρήκες | και μ` ένα "γεια σου" γυάλινο | απ' την καρδιά μου βγήκες.

08. Άσε με να σε μισήσω Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Ποίμης Πέτρου | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Θέλω χρόνο να ξεχάσω | από σένα ν` αποδράσω, μήπως και σωθώ. | Θέλω πάλι ν` αγαπήσω | ένα χέρι να κρατήσω, και να σηκωθώ. | Να `ταν το δικό σου χέρι | που το ξέρω και με ξέρει, όνειρο τρελό... | Αν με νοιάζεσαι λιγάκι | τώρα γύρνα μου την πλάτη, τώρα που μπορώ. | Άσε με να σε μισήσω μήπως και σωθώ. | Άσε με να σε μισήσω | κάθε ίχνος σου να σβήσω | κάθε λέξη, κάθε σου ψευτιά. | Κι αν ποτέ σε συναντήσω | απ` την άλλη θα γυρίσω | πριν φουντώσει πάλι η φωτιά. | Μέσα στο βαθύ σου βλέμμα | η αλήθεια και το ψέμα | έστησαν και πάλι το χορό. | Άσε με να σ` αγαπήσω | πριν στον άνεμο σκορπίσω | πριν να γίνω φύλλο και φτερό. | Θέλω χρόνο να ξεχάσω | από σένα ν` αποδράσω, μήπως και σωθώ. | Αν με νοιάζεσαι λιγάκι | τώρα γύρνα μου την πλάτη, τώρα που μπορώ. | Άσε με να σε μισήσω μήπως και σωθώ. | Άσε με να σε μισήσω... | Αν με νοιάζεσαι λιγάκι | τώρα γύρνα μου την πλάτη, τώρα που μπορώ. | Θέλω πάλι ν` αγαπήσω | να πιστέψω, να ελπίσω και ν` αγαπηθώ.

09. Ξένη καρδιά Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Είμαι ό,τι ήμουνα | μη μ` απαρνηθείς | που γινόμουνα | χέρι να πιαστείς. | Είμαι το αίμα σου | κι ας μη θέλεις πια | μες στο βλέμμα σου | τρέμω σαν φωτιά. | Ανοιχτά, σου `χω ανοιχτά | μα εσύ δεν έρχεσαι-αχ, σεβντά. | Ανοιχτά, σου `χω ανοιχτά | γιατί δεν έρχεσαι | αχ, ξένη καρδιά. | Τώρα τώρα/τώρα ,φως μου | τι ώρα είναι τώρα μη ρωτήσεις. | Τώρα, τώρα, φως μου | τώρα είναι η ώρα να γυρίσεις | ξένη καρδιά. | Είμαι ό,τι ήμουνα | κι ας μη μοιάζω πια | μέσα μου έγινα | νύχτα ξαφνικά. | Μα είμαι σώμα σου | κι έχω για χορό | την εικόνα σου | μέχρι να καώ.

10. Τα μυστικά του κόσμου Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Γιάννης Μήτσης | Στίχοι: Κώστας Φασουλάς
Ξέρω μια θάλασσα απόκρημνη βαθειά | που κρύβει μέσα της τα μυστικά του κόσμου | όσοι ταξίδεψαν την είπαν ξενιτιά | όπως αυτή που τώρα ζω για σένα φως μου. | Ξέρω δυο μάτια που δακρύζουνε συχνά | για μια αγάπη που δε γνώρισε λιμάνι | είναι το δάκρυ τους καημός που δεν περνά | κι όμως ποτέ τους δε γυρέψανε βοτάνι. | Ξέρω μια νύχτα που παλεύει να σωθεί | σαν παραμύθι που πληγώθηκε απ` το χρόνο | λένε τ` αστέρια της πως έχει τρελαθεί | μα εγώ τη νιώθω και συχνά την ανταμώνω.

11. Μια ευχή Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Ποίμης Πέτρου | Στίχοι: Λήδα Ρουμάνη
Ξύπνησα μ' ένα λυγμό | βρέθηκα σε πανικό | τρέχω στη νύχτα ν` αλλάξω εαυτό | τα βήματά σου πατώ. | Ήσουνα λέει εδώ | κι απέναντί σου εγώ | άλλαξα χρώμα στους τοίχους μα εσύ | ξέβαφες κάθε μου αρχή. | Φύγε, φοβάμαι, φοβάμαι να σε δω | φύγε, η νύχτα δε θ` αντέξει και τους δυο | φύγε, φοβάμαι όταν θα σε ξαναδώ | θα `σαι ό,τι θέλω να ζω. | Τον εαυτό μου κοιτώ | σε νιώθω ακόμα εδώ | κλείνω τα μάτια και είσαι εκεί | παραμιλάς μια ευχή.

12. Mirame Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη & Buika
Μουσική: Javier Limon | Στίχοι: Javier Limon
El tiempo era testigo | de nuestros besos, | besos prohibidos. | La sombra triste de la aurora | libre ya no brilla | desde que te fuiste. | Y la verde oliva | de la verde rama, | y la verde orilla | de la agüilla en calma; | y en el horizonte | se ve reflejado | el aroma inquieto | de nuestro pasado. | Mírame, | me dijiste mírame, | me cogiste de la mano | y me acariciaste, | no me olvides nunca, | tú me susurraste. | Mírame | me dijiste mírame, | lágrimas de otoño | cubriendo el camino, | mientras tú te alejas | yo más te miro.

13. Πες μου Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Rick Allison | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Δε θέλω λόγια εγώ | σε ένα φάκελο κλειστό | χωρίς μια μυρωδιά | απ` τα δικά σου τα μαλλιά. | Δε θέλω γράμματα | να λένε πράγματα σκληρά | να λένε, ως εδώ εμείς οι δυο. | Δε θέλω λόγια εγώ | που δεν μπορώ να τα κοιτώ | θέλω να βλέπω το κορμί | που την αγάπη θ` αρνηθεί. | Αν θες να χωριστείς | να με κοιτάς και να το ζεις | ό,τι έχεις να μου πεις | εδώ να `ρθεις. | Πες μου, πες μου | πες πως θες να με νικάς | πως είσαι εντάξει, πως γελάς. | Πες μου, πες μου | πες πως θες να με νικάς | μα πρώτα | πες μου πώς μπορείς | ξεχνώντας με να ζεις. | Δε θέλω γράμματα | να περιγράφουν την καρδιά | να λεν πως κάποτε | αληθινά μ` αγάπησε. | Δε θέλω γράμματα | που να χωρίζουν σιωπηλά | ό,τι έχεις πες το εδώ | για να τ` ακούσουμε κι οι δυο.

14. Δε μιλώ για μια νύχτα εγώ Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης
Λοιπόν εδώ είναι το κορμί | λοιπόν εδώ είναι η βραδιά | κάνε τη θάλασσα γραμμή | να περπατήσει η καρδιά | λοιπόν εδώ είναι η στιγμή | λοιπόν εδώ είναι ό,τι αγαπάς | κάνε τον ουρανό γυαλί | μέχρι τ` αστέρια να με πας. | Όχι δε μιλώ για μια νύχτα εγώ | δε μιλώ για ένα βράδυ εγώ | δε μιλώ για ένα χάδι εγώ | για όλη τη ζωή μας εγώ μιλώ. | Όχι δε μιλώ για μια νύχτα εγώ | δε μιλώ για ένα βράδυ εγώ | δε μιλώ για ένα χάδι εγώ | για όλη τη ζωή μας σου μιλώ. | Για μια ολόκληρη ζωή | για μια ολόκληρη χαρά | γι` αυτό γεννιέται το κορμί | γι αυτό ανασταίνεται η καρδιά | για μια δικιά μας αστραπή | μέσα στον ξένο ουρανό | γι αυτό το λίγο που διαρκεί | για την αγάπη σου μιλώ.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης