Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

Εγώ τραγούδαγα





















Η Ελένη Βιτάλη σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Ίσως φταίνε τα φεγγάρια Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Νότης Μαυρουδής | Στίχοι: Τάσος Σαμαρτζής
Μες στο φτηνό ξενοδοχείο και στα σεντόνια των πολλών | μες σε καθρέφτες δίχως μνήμη θα ξεκινήσουμε λοιπόν | γλιστρούν τα όνειρα στον ύπνο όπως τα τρένα στο σταθμό | και στην ανάσα σου γυρεύω κάποιο αρχαίο σκηνικό | Ίσως φταίνε τα φεγγάρια που ‘μαι τόσο μοναχή | νιώθω πως γερνώ τα βράδια και χρωστάω στη ζωή | ίσως φταίνε τα φεγγάρια και πολλοί με λεν τρελή | που όλο ψάχνω στα σκοτάδια μήπως κάτι και συμβεί | ίσως φταίνε τα φεγγάρια ίσως πάλι φταις κι εσύ | Μια αχτίδα φως περνά τις γρίλιες και σβήνει αυτά που γίναν χθες | πώς μπλέκουν λέω οι ιστορίες και των ανθρώπων οι τροχιές | μες στο φτηνό ξενοδοχείο και στα σεντόνια των πολλών | μες σε καθρέφτες δίχως μνήμη θα τελειώσουμε λοιπόν | Ίσως φταίνε τα φεγγάρια που ‘μαι τόσο μοναχή | νιώθω πως γερνώ τα βράδια και χρωστάω στη ζωή | ίσως φταίνε τα φεγγάρια και πολλοί με λεν τρελή | που όλο ψάχνω στα σκοτάδια μήπως κάτι και συμβεί | ίσως φταίνε τα φεγγάρια ίσως πάλι φταις κι εσύ

02. Βελούδινα χειλάκια Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Κώστας Καλδάρας | Στίχοι: Γιώργος Κρητικός
Αχ το είδα στον καθρέφτη | το τζίνι που σε θρέφει | με ομορφιές. | Αχ στο βήμα σου από κάτω | ραγίζει το Σαββάτο | στις γειτονιές. | Στα βελούδινα χειλάκια | κόκκινο κραγιόν | μπαίνεις μες στα πηγαδάκια | κι οι άντρες φανταράκια | λένε παρών. | Στα κουνήματα της μέσης | χάνω τις στροφές | κι ώσπου να σε σημαδέψω | το βλέμμα σου να κλέψω | γίνονται χθες. | Αχ τον είδα στον καθρέφτη | τον ήλιο σου το φταίχτη | να καίει φωτιές. | Αχ τον είδα να σ’ ανάβει | και να πουλάς το χάδι | με πυρκαγιές.

03. Εις μνημόσυνον Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Βγήκαν λάμιες στο ποτάμι | σύννεφο έβαλαν γιορντάνι | κι άντρας ζώνει τ' άρματά του | πάει ταμένος του θανάτου | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι... γαρούφαλλό μου... | άι... γαρούφαλλό μου... | Άλογο φαρί καβάλα | δράκοι του 'στησαν κρεμάλα | μπρος στο μαρμαρένιο αλώνι | στέκει και το πεταλώνει | Ανέμη να γυρίσει | παραμύθι ν' αρχινήσει | μαύρο κρασί να πιούμε | το φεγγάρι έχει μεθύσει | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | και στην άκρη, στο ποτάμι | μια φλογέρα, ένα καλάμι | κάνει τον καημό φλογέρα | το παράπονό του αέρα | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | Ποιος πονεί και ποιος το θέλει | του ανέμου οι Αρχαγγέλοι | του καπνού 'ναι και τ' ανέμου | δεν το βάσταξα ποτέ μου | Ανέμη να γυρίσει | παραμύθι ν' αρχινήσει | μαύρο κρασί να πιούμε | το φεγγάρι έχει μεθύσει | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | Του Χάρου ειν’ το πανηγύρι | το χορό νεκρός να σύρει | τ' άστρα μες στο παραγάδι | και τον ήλιο στο σημάδι | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου...

04. Η κιβωτός Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Ελένη Βιτάλη | Στίχοι: Ελένη Βιτάλη
Γεννήθηκα στην Κιβωτό | μαζί με τ' άλλα ζώα | και τώρα εδώ σας τραγουδώ | δαιμόνια κι αθώα | Γεννήθηκα και μου 'δωσαν | για προίκα μια μαγκούρα | να τη βαράω με δύναμη | στου νου την καμπούρα | Είμαι εξάρτημα εγώ της μηχανής σας | κι ο γιος μου τ' ανταλλακτικό | θα 'ναι εντάξει μια ζωή στη δούλεψή σας | είναι από άριστο υλικό | Γεννήθηκα με ένα γιατί | μες την καρδιά κρυμμένο | ποιους μάγκες εξυπηρετώ | ποιοι μ' έχουν κουρδισμένο | Με φέρανε και μου 'πανε | ποτέ μιλιά μη βγάλω | πως είναι που γεννήθηκα | προνόμιο μεγάλο | Είμαι εξάρτημα εγώ της μηχανής σας... | Γεννήθηκα στην Κιβωτό | εννιά και δεκατρία | την ώρα που οι πλανήτες μου | βαράγαν μα… | Μαρία με τα κίτρινα | με βάση τα δεδόμενα | εδώ ο πλανήτης χάνεται | κι εσύ το παίζεις γκόμενα | Είμαι εξάρτημα εγώ της μηχανής σας....

05. Ταχεία Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Τάκης Σούκας | Στίχοι: Νίκος Μπακογιάννης
Κοίτα με στα μάτια και θα καταλάβεις | όλα όσα θέλω να σου πω. | Της χαράς το τρένο τρέχα να προλάβεις, | πάνω το εισιτήριο γράφει "σ' αγαπώ". | Πάρε την ταχεία της καρδιάς μου και ξεκίνα | στο δικό μου δρόμο να βρεθείς. | Θα 'ναι το ταξίδι που θα κάνεις από εκείνα | που δεν θα ξεχάσεις όσο ζεις. | Της χαράς το τρένο τρέχα να προλάβεις | πάνω το εισιτήριο γράφει "σ' αγαπώ". | Κοίτα με στα μάτια, κοίτα με να νιώσεις | όλα όσα θέλω να σου πω. | Πρόλαβε το τρένο πριν το μετανιώσεις, | πάνω το εισιτήριο γράφει "σ' αγαπώ". | Πάρε την ταχεία της καρδιάς μου και ξεκίνα | στο δικό μου δρόμο να βρεθείς. | Θα 'ναι το ταξίδι που θα κάνεις από εκείνα | που δεν θα ξεχάσεις όσο ζεις. | Πρόλαβε το τρένο πριν το μετανιώσεις, | πάνω το εισιτήριο γράφει "σ' αγαπώ".

06. Το τραγούδι των γύφτων Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Διονύσης Τσακνής | Στίχοι: Διονύσης Τσακνής
Δεν έχω τόπο, δεν έχω ελπίδα, | δε θα με χάσει καμιά πατρίδα | και με τα χέρια μου και την καρδιά μου | φτιάχνω τσαντίρια στα όνειρά μου | Νάις μπαλαμό, νάις μπαλαμό | και το λουμνό τ' αφεντικό | νάγια δόμλες ατζέι μπαλαμό | Και τα γκανίκια μας όταν χορεύουν, | με χασταρώματα που σε μαγεύουν, | κουνάνε σώματα και τα πιτέ τους, | μέσα σε κλείνουνε στις αγκαλιές τους. | Νάις μπαλαμό, νάις μπαλαμό, | και το λουμνό τ' αφεντικό | νάγια δόμλες ατζέι μπαλαμό

07. Οι μοναχικές γιαγιάδες Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Ελένη Βιτάλη | Στίχοι: Ελένη Βιτάλη
Γίνεται γλέντι μάτια μου | σήκω αν θέλεις κι έλα | μη βάλεις καθημερινά | ούτε και τα καλά σου | Και μην το παίξεις γκόμενα | και φοβηθεί η κοπέλα | που κρύβεις μες στα στήθια σου | και στη μικρή καρδιά σου | Τη γριά που χαιρετίζω | στο απέναντι μπαλκόνι | τόσο λίγο τη γνωρίζω | μα η ματιά της με πληγώνει | Κι όπως φεύγουνε οι μέρες | και περνάνε οι βδομάδες | έτσι κρύβουνε οι κοπέλες | τις μοναχικές γιαγιάδες | Κι όπως φεύγουνε οι μέρες | και περνάνε οι βδομάδες | έτσι κρύβουνε οι κοπέλες | τις μελλοντικές γιαγιάδες | Είναι μέσα μου κρυμμένη | είμαι μέσα της κι εγώ | τι να σκέφτεται η καημένη | την κοιτάζω κι απορώ | Κι όπως φεύγουνε οι μέρες | και περνάνε οι βδομάδες | έτσι κρύβουνε οι κοπέλες | τις μοναχικές γιαγιάδες | Κι όπως φεύγουνε οι μέρες | και περνάνε οι βδομάδες | έτσι κρύβουνε οι κοπέλες | τις μελλοντικές γιαγιάδες

08. Η εγγόνα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Ελένη Βιτάλη | Στίχοι: Ελένη Βιτάλη
Είμαι εγγόνα είμαι κόρη είμαι μάνα και το λέω | έχω γιο έχω μαμά και γιαγιά | έχω αδέρφια και ξαδέρφια έχω άντρα και κουνιάδα | έχω πεθερό και πεθερά. | Κάθε μέρα που ξυπνάω αρχίζω να τηλεφωνάω | καλημέρα σας τι κάνετε καλά | τι θα φάτε, τι θα πιείτε κάνει κρύο να ντυθείτε | τι παλιόκαιρος και τούτος ξαφνικά! | Τα προβλήματα τα άλλα τα μεγάλα τα τρανά | τα 'χω κρύψει στην ντουλάπα και δεν τα 'πα πουθενά | κι όταν μου 'ρχεται να κλάψω να φωνάξω να εκραγώ | πάω ψωνίζω και γυρίζω με χαρούμενο καημό. | Είμαι εγγόνα είμαι κόρη είμαι μάνα και το λέω | έχω γιο έχω μαμά και γιαγιά. | Την τιμή μου την εκράτησα όπως μου 'λεγε η μαμά μου | να την δώσω στου παιδιού μου τον μπαμπά | να την πάρει η πεθερά μου να χαρεί και η γιαγιά μου | και περήφανες να βγουν στη γειτονιά. | Κάθε μέρα που ξυπνάω αρχίζω να τηλεφωνάω | καλημέρα σας τι κάνετε καλά | τι θα φάτε, τι θα πιείτε κάνει κρύο να ντυθείτε | τι παλιόκαιρος και τούτος ξαφνικά. | Τα προβλήματα τα άλλα τα μεγάλα τα τρανά | τα 'χω κρύψει στην ντουλάπα και δεν τα 'πα πουθενά | κι όταν μου 'ρχεται να κλάψω να φωνάξω να εκραγώ | πάω ψωνίζω και γυρίζω με χαρούμενο καημό. | Είμαι εγγόνα είμαι κόρη είμαι μάνα και το λέω | έχω γιο έχω μαμά και γιαγιά.

09. Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Διονύσης Τσακνής | Στίχοι: Διονύσης Τσακνής
Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον | στο μέλλον που φτιάχνετε όπως θέλετε | αφού η ιστορία σας ανήκει | σαρώστε το λοιπόν αν επιμένετε | Στ' αυτιά μου δεν χωράνε υποσχέσεις | το έργο το 'χω δει μη με τρελαίνετε | το πλοίο των ονείρων μου με πάει | σε κόσμους που εσείς δεν τους αντέχετε | Μένω μονάχος στο παρόν μου | να σώσω οτιδήποτε, αν σώζεται | κι ας έχω τις συνέπειες του νόμου | συνένοχο στο φόνο δε θα μ' έχετε | Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον | το κόλπο είναι στημένο και στα μέτρα σας | ξεγράψτε με απ' τα κατάστιχά σας | στον κόπο σας δεν μπαίνω και στα έργα σας | Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον | στο μέλλον που φτιάχνετε όπως θέλετε | αφού η ιστορία σας ανήκει | σαρώστε το λοιπόν αν επιμένετε | Μένω μονάχος στο παρόν μου | να σώσω οτιδήποτε, αν σώζεται | κι ας έχω τις συνέπειες του νόμου | συνένοχο στο φόνο δε θα μ' έχετε

10. Ένα χειμωνιάτικο πρωί Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Ελένη Βιτάλη | Στίχοι: Ελένη Βιτάλη
Ένα χειμωνιάτικο πρωί | έφυγα απ' το σπίτι σαν τρελή | ο αέρας μου τρυπούσε | το κορμί και μου ζητούσε | μια απόφαση ηρωική. | Πήρα εφημερίδα και στυλό | βρήκα διαμέρισμα φτηνό | τρία νοίκια να το κλείσω | έπιπλα για να το ντύσω | και δεν θέλω να σε ξαναδώ | Ήρθε η νύχτα η σκληρή κι' εγώ | νοιώθω σαν απόκληρη εδώ | θέλω πίσω να γυρίσω | και συγνώμη να ζητήσω | αλλά ντρέπομαι να σου το πω | Πώς χωρίς εσένα είμαι μισή | δεν πετιέται έτσι μια ζωή | θέλω πίσω να γυρίσω | και συγνώμη να ζητήσω | μα με κυνηγάει μια φυγή | Ένα χειμωνιάτικο πρωί | έφυγα απ' το σπίτι σαν τρελή | ο αέρας μου τρυπούσε | το κορμί και μου ζητούσε | μια απόφαση ηρωική

11. Άσε με να λέω Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη & Νίκος Πορτοκάλογλου
Μουσική: Τάκης Σούκας | Στίχοι: Σμαρούλα Μαραγκουδάκη
Άσε με να λέω πως θα σε αφήσω, | λόγια είναι μόνο, ό,τι και να πω. | Άσε με να φύγω και να περπατήσω | λίγο ν’ ανασάνω και θα ξαναρθώ. | Μα όταν λέω πως μαζί σου θα ξεκόψω | γίνεσαι φλόγα που με καίει και γυρίζω | σαν το τσιγάρο που όλο λέω "θα το κόψω" | κι όμως με πάθος πιο πολύ ξανακαπνίζω. | Άσε με να λέω πως δεν θα σ’ αφήσω, | μες στην αγκαλιά μου πια να ξαναμπείς. | Πως αυτή τη νύχτα την πόρτα θα σου κλείσω | λόγια είναι μόνο, λόγια της στιγμής. | Μα όταν λέω πως μαζί σου θα ξεκόψω | γίνεσαι φλόγα που με καίει και γυρίζω | σαν το τσιγάρο που όλο λέω "θα το κόψω" | κι όμως με πάθος πιο πολύ ξανακαπνίζω.

12. Εγώ τραγούδαγα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Ελένη Βιτάλη | Στίχοι: Ελένη Βιτάλη
Εγώ τραγούδαγα τα βράδια στα σκυλάδικα | σ' ένα χαμόγελο κρυμμένη και πουλούσα | μια καρδιά μικρού παιδιού και άδικα | μες τα σκοτάδια λίγο φως αναζητούσα | μια καρδιά μικρού παιδιού και άδικα | μες τα σκοτάδια λίγο φως αναζητούσα | Μικρός ο κόσμος μου, στα μέτρα μου ασήμαντος | πως να γεννήσει η μιζέρια ένα θαύμα | μια λεπτομέρεια μονάχα εγώ του σύμπαντος | μια υποχρέωση η ζωή μου και ένα τάμα | μια λεπτομέρεια μονάχα εγώ του σύμπαντος | μια υποχρέωση η ζωή μου και ένα τάμα | Σ' ένα υπόγειο της Βάθης κλαριτζίδικο | μ' ένα γαρύφαλλο στ' αυτί καρικατούρα | μεσοτοιχία να βρωμάει το σουβλατζίδικο | και η πελατεία ξαπλωμένη απ' τη μαστούρα | μεσοτοιχία να βρωμάει το σουβλατζίδικο | και η πελατεία ξαπλωμένη απ' τη μαστούρα | Κι εσύ να βλέπεις γραφικά τα δυστυχήματα | έτσι σε έχει μάθει ο καιρός σου | δημιουργείς προκάτ παραστρατήματα | και εμπειρία μεταφράζεις το φρικιό σου | δημιουργείς προκάτ παραστρατήματα | και εμπειρία μεταφράζεις το φρικιό σου | Εγώ τραγούδαγα τα βράδια στα σκυλάδικα | σ' ένα χαμόγελο κρυμμένη και πουλούσα | μια καρδιά μικρού παιδιού και άδικα | μες τα σκοτάδια λίγο φως αναζητούσα | μια καρδιά μικρού παιδιού και άδικα | μες τα σκοτάδια λίγο φως αναζητούσα

13. Δρόμοι που αγάπησα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Γιώργος Σταυριανός | Στίχοι: Στέλιος Χατζημιχαήλ
Δρόμοι που χάθηκα | με σένα πλάι μου | δεν είσαι εδώ | σκιά που έφυγε | μέσα στη θύμηση | ήσουν εσύ | Σβήνεις και χάνεσαι | κι όμως ξανάρχεσαι | κι ακροβατώ | Δρόμοι που αγάπησα | ένα αδιέξοδο | δεν είσαι εδώ | κι εγώ να χάνομαι | φτιάχνοντας το αύριο | και προορισμούς | δρόμους περπάτησα | πόρτες που άνοιξα | για να σε βρω | Σβήνω και χάνομαι | κι όλο ξανάρχομαι | κι ακροβατώ | σβήνεις και χάνεσαι | κι όλο ξανάρχεσαι | και σ’ αγαπώ | Πνοή της θάλασσας | μέσα μου πέταξε | και δε γυρνά | μοιάζει κι η αγάπη | μ’ ένα χαμόγελο | που προσπερνά

14. Δεν πιστεύω σε κανένα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Τάκης Σούκας | Στίχοι: Νίκος Λουκάς
Κανένα δεν πιστεύω πια και δε φοβάμαι | καλό δεν έχω τίποτα για να θυμάμαι | για την αγάπη που 'δωσα γι' αυτή λυπάμαι | δε πιστεύω σε κανένα δε φοβάμαι | Εγώ δεν πείραξα κανένα μα όλοι με πειράξανε | αγάπες πλήρωσα με αίμα και κείνες με ρημάξανε | εγώ δεν πείραξα κανένα μα όλοι με πειράξανε | αγάπες πλήρωσα με αίμα και κείνες με ρημάξανε | Κανένα δε πιστεύω πια και δε φοβάμαι | αυτοί που λένε μια ζωή πως μ' αγαπάνε | στα λόγια έχουν τη ψευτιά και την πουλάνε | δεν πιστεύω σε κανένα δε φοβάμαι | Εγώ δεν πείραξα κανένα μα όλοι με πειράξανε | αγάπες πλήρωσα με αίμα και κείνες με ρημάξανε | εγώ δεν πείραξα κανένα μα όλοι με πειράξανε | αγάπες πλήρωσα με αίμα και κείνες με ρημάξανε

15. Είμαστε χαμένοι από χέρι Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Τάκης Σούκας | Στίχοι: Νίκος Λουκάς
Είμαστε χαμένοι από χέρι, | αν πούμε ότι θα χωρίσουμε. | Ο ένας μια ζωή τον άλλον ξέρει | με άλλους δεν θα συνηθίσουμε. | Θα με ζητάς, θα σε ζητάω | και θα πονάς και θα πονάω. | Ο ένας για τον άλλον θα υποφέρει, | είμαστε χαμένοι από χέρι. | Είμαστε χαμένοι από χέρι, | φαρμάκι ο χωρισμός, δεν πίνεται. | Στις καρδιές μας δίκοπο μαχαίρι, | ν’ αλλάξουμε ζωή δεν γίνεται. | Θα με ζητάς, θα σε ζητάω | και θα πονάς και θα πονάω. | Ο ένας για τον άλλον θα υποφέρει, | είμαστε χαμένοι από χέρι.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης