Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2013

Άι γαρούφαλλό μου





















01. Εις μνημόσυνον Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Βγήκαν λάμιες στο ποτάμι | σύννεφο έβαλαν γιορντάνι | κι άντρας ζώνει τ' άρματά του | πάει ταμένος του θανάτου | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι... γαρούφαλλό μου... | άι... γαρούφαλλό μου... | Άλογο φαρί καβάλα | δράκοι του 'στησαν κρεμάλα | μπρος στο μαρμαρένιο αλώνι | στέκει και το πεταλώνει | Ανέμη να γυρίσει | παραμύθι ν' αρχινήσει | μαύρο κρασί να πιούμε | το φεγγάρι έχει μεθύσει | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | και στην άκρη, στο ποτάμι | μια φλογέρα, ένα καλάμι | κάνει τον καημό φλογέρα | το παράπονό του αέρα | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | Ποιος πονεί και ποιος το θέλει | του ανέμου οι Αρχαγγέλοι | του καπνού 'ναι και τ' ανέμου | δεν το βάσταξα ποτέ μου | Ανέμη να γυρίσει | παραμύθι ν' αρχινήσει | μαύρο κρασί να πιούμε | το φεγγάρι έχει μεθύσει | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου... | Του Χάρου ειν’ το πανηγύρι | το χορό νεκρός να σύρει | τ' άστρα μες στο παραγάδι | και τον ήλιο στο σημάδι | Και ποιος θα σου κρατήσει | άσπρο στο χορό μαντήλι | μαγιάπριλο του κόσμου | πίκρα περπατάει στα χείλη | άι...γαρούφαλλό μου... | άι...γαρούφαλλό μου...

02. Όμορφό μου καλοκαίρι Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Βαγγέλης Σίμος | Στίχοι: Βαγγέλης Σίμος
Όμορφό μου καλοκαίρι | γρήγορα που χάνεσαι | μιαν αγάπη που 'χεις φέρει | παίρνεις και δε νοιάζεσαι. | Πρωτοβρόχι στην καρδιά μου | μία φλόγα έσβησε | μες στα κύματα η χαρά μου | σαν τον ήλιο έδυσε. | Όμορφό μου καλοκαίρι | πες μου γιατί βιάζεσαι | να μου φέρεις τον Σεπτέμβρη | και δε με αισθάνεσαι.

03. Ζεϊμπέκικος αμανές Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Νότης Μαυρουδής | Στίχοι: Γιάννης Κακουλίδης
Αμάν, και πώς θα βγει το ντέρτι μου | κι αυτό μου το μεράκι | Αμάν, κι ό,τι αγάπησα | το 'πνιξε το φαράκι, αδέρφια μου | Αμάν, και πώς να βγει η καρδούλα μου | πώς να βγει η ψυχή μου | Αμάν, κι όσο πολέμησα | νικήσαν οι εχθροί μου, αδέρφια μου | Αμάν, και τι θα γίνει η χώρα μου | και πού θα καταντήσει | Αμάν, που έφτασε η ώρα μου | ο χάρος να με ντύσει, αδέρφια μου | Αμάν, αμάν και πού 'ναι ο Θεός | αμάν, και πού 'σαι χάρε | αμάν, και πού 'σαι διάβολε | ένα χαμένο πάρε, αδέρφια μου

04. Τραγούδι που δεν άκουσα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Μίμης Πλέσσας | Στίχοι: Γιώργος Καλαμαριώτης
Τα μάτια μου σβησμένη πυρκαγιά | το δάκρυ μου φαρμάκι ως τη ρίζα | και συ να μου γελάς απ' την κορνίζα | σαν να μου γνέφεις γεια | Τραγούδι που δεν άκουσα ποτέ μου | να βρω, Χριστέ μου | αγόρι που δε γύρισες να σου το τραγουδήσω | να κλάψω, να μεθύσω | κι απ' τον καημό να σβήσω | Μακρόσυρτος χορός ο στεναγμός | κισσός που γυροφέρνει τη μαρκίζα | και συ να μου γελάς απ' την κορνίζα | αβάσταχτος καημός

05. Το κυκλάμινο Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Μικρό πουλί τριανταφυλλί | δεμένο με κλωστίτσα | με τα σγουρά φτεράκια του | στον ήλιο πεταρίζει | Κι αν το τηράξεις μια φορά | θα σου χαμογελάσει | κι αν το τηράξεις δυο και τρεις | θ' αρχίσεις το τραγούδι

06. Η λατέρνα Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Αργύρης Κουνάδης | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Στην ανηφόρα στο στενό, | Δεκάξι, δεκαεφτά χρονώ | κορίτσι μαραζώνει, | γεράνι στο μπαλκόνι | και παίρνω τον ανήφορο | υφάδι και στημόνι, | σπαθί το χελιδόνι | και παίρνω τον ανήφορο. | Γεμίζ' η γειτονιά φωνές, | το 'χεις κρυφό και δεν το λες | κρυφό παράπονό μου | στο γύρισμα του δρόμου, | η αγάπη μου μαράθηκε | της τάξανε στεφάνι, | χρόνια και δεν εφάνη, | η αγάπη μου μαράθηκε. | Κι εγώ της φύτεψα σταυρό, | στον ύπνο ψάχνω να την βρω | στον ύπνο μου γειτόνοι, | καρδιά και βαλαντώνει. | πικρό αγκάθι φύτρωσε | βαθαίνει και ριζώνει, | σφυρί χτυπά στ' αμόνι, | πικρό αγκάθι φύτρωσε. | Κι η γειτονιά σου φυλακή, | δεν είναι ξένοι ούτε δικοί | να βγουν για παρηγόρια, | κι εμείς, σαν ξεροβόρια, | να βγούμε ν' ανταμώσουμε | να πλέξουμε το Μάη, | ποτάμι και κυλάει, | φιλί να ξαναδώσουμε.

07. Άιντε και φύγαμε Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Βαγγέλης Ξύδης | Στίχοι: Βαγγέλης Ξύδης
Άντε και φύγαμε σ’ άγνωστα μέρη, | κανείς μας δεν ξέρει πού πάμε, παιδιά· | ποτέ δε ρωτάμε πού βγαίνει ο ήλιος, | ποτέ δε ρωτάμε ποιο δρόμο τραβά. | Άντε και φύγαμε σ’ άγνωστα μέρη, | άντε και φύγαμε, πάμε παιδιά. | Κάθε ξημέρωμα που ξεκινάμε | το αγαπάμε και μας αγαπά· | δεν μας τρομάζουνε τ’ ανεμοβρόχια, | μέσα στο πρόγραμμα είναι κι αυτά. | Άντε και φύγαμε ... | Ένας στην πρύμνη, άλλος στην πλώρη | και το καράβι μας πάει μπροστά· | δεν έχει ναύτες και καπετάνιο | και δεν γυρεύει να πιάσει στεριά. | Άντε και φύγαμε ... | Κι όταν η νύχτα τα δίχτυα απλώνει | όλη η παρέα μας μια αγκαλιά· | δεν έχουμε όνειρα, λύπες κι ελπίδες, | ζούμε, υπάρχουμε σαν τα πουλιά. | Άντε και φύγαμε ...

08. Ο καμηλιέρης Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Γιώργος Κόρος | Στίχοι: Λάκης Τσώλης
Καμηλιέρη, καμηλιέρη, | πάρε με κι εμέ μαζί, | στης Ανατολής τα μέρη | άιντε που 'χω να τα δω από παιδί. | Αλλάξανε, ρημάξανε, | τις καρδιές μας κάψανε, | αλλάξανε, ρημάξανε, | οι μανούλες κλάψανε. | Τράβα, φύγε καμηλιέρη | για να μην τα βλέπω πια, | τα όμορφα αυτά τα μέρη | άιντε που τα έκαψε η φωτιά. | Αλλάξανε, ρημάξανε, | τις καρδιές μας κάψανε, | αλλάξανε, ρημάξανε, | οι μανούλες κλάψανε.

09. Αμάραντος Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Αχ, για ιδέ καλέ για ιδέ | για ιδέστε τον αμάραντο! | (Για ιδέστε τον αμάραντο | σε τι βουνό φυτρώνει καλέ!) | Αχ φυτρώ καλέ φυτρώ | φυτρώνει μες στα δύσβατα. | (Φυτρώνει μες στα δύσβατα, | στις πέτρες στα λιθάρια καλέ.) | Αχ, ποτέ καλέ ποτέ. | Ποτέ του δε ποτίζεται! | Ποτέ του δε ποτίζεται | και δε κορφολογιέται καλέ.) | Αχ, τον τρών’ καλέ τον τρών’, | τον τρών’ τα λάφια και ψοφούν. | (Τον τρών’ τα λάφια και ψοφούν, | τ’ αγρίμια κι ημερεύουν καλέ.)

10. Αλήθεια είναι αγάπη μου Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Άνθισαν τα δένδρα όλα | Κι οι αμυγδαλιές | Αλήθεια είναι αγάπη μου | Σ’ αγαπώ | Άνθισε και εμέ ο μπαξές μου | Κι η καρδούλα μου | Αλήθεια είν’ αγάπη μου | Σ’ αγαπώ | Μπήκα για να σεργιανίσω | Και να κοιμηθώ | Αλήθεια είν’ αγάπη μου | Σ’ αγαπώ | Βρίσκω κόρη που κοιμάται | Μόνη μοναχή | Αλήθεια είν’ αγάπη μου | Σ’ αγαπώ | Ρίχνω μήλο τη βαραίνω | Δεν το δέχτηκε | Αλήθεια είναι αγάπη μου | Σ’ αγαπώ | Ρίχνω μάλαμα κι ασήμι | Χαμογέλασε | Αλήθεια είν’ αγάπη μου | Σ’ αγαπώ

11. Θαλασσάκι Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Νικόλαος Τάλιας | Στίχοι: Πόπη Παπανικήτα
Θάλασσα, θάλασσα τους | θαλασσινούς θαλασσάκι μου | μη τους θαλασσοδέρνεις, | θαλασσώνουμε για σένα | ξημερώνουμαι. | Ροδόσταμο, ροδόσταμο να γίνεσαι | ωχ κι αμάν, αμάν, | τη ρότα τους να ραίνεις | θαλασσάκι μου και φέρε | το πουλάκι μου. | Θάλασσα κι αλμυρό νερό | να σε ξεχάσω δεν μπορώ. | Να σε ξεχάσω δεν μπορώ | θάλασσα κι αλμυρό νερό. | Θάλασσα, θάλασσα που τον | έπνιξες ωχ κι αμάν, αμάν | της κοπελιάς τον άντρα, | θαλασσάκι μου και φέρε | το πουλάκι μου. | Κι η κοπελιά κι η κοπελιά | είναι μικρή θαλασσάκι μου | και δεν της παν τα μαύρα | θαλασσάκι μου και φέρε | το πουλάκι μου. | Θάλασσα κι αλμυρό νερό | να σε ξεχάσω δεν μπορώ. | Να σε ξεχάσω δεν μπορώ | θάλασσα κι αλμυρό νερό.

12. Τα τραγούδια μου Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Γεωργία Γραμματικού | Στίχοι: Γεωργία Γραμματικού
Λέω να κρύψω τα τραγούδια μου | και προπαντός τα πιο φευγάτα | και δεν θα βγουν αν δεν τους πω | σαν πας στην Καλαμάτα, σαν πας στην Καλαμάτα | Λέω να κρύψω και τους στίχους μου | που με κοιτάνε μουδιασμένοι | κι όλο για κάποια συζητούν | ιτιά λουλουδιασμένη, ιτιά λουλουδιασμένη | Πού να χωρέσεις δυόσμε, και εσύ μικρέ μου μενεξέ | που να χωρέσεις κόσμε, στων τραγουδιών μας τα σουξέ | οι φίλοι μου χαθήκανε σε ξέφραγο αμπέλι | κι ό,τι ρυθμό κι αν τραγουδώ, χορεύουν τσιφτετέλι | Λέω να βάλω τα τραγούδια μου | να ψάξουν σε όλα τα φεγγάρια | και μη γυρίσουν αν δε βρουν | σαράντα παλικάρια, σαράντα παλικάρια | Λέω να βάψω τα τραγούδια μου | με το φιλί που ’χω στα χείλη | να μου φιλήσουν σταυρωτά | του Γιάννη το μαντήλι, του Γιάννη το μαντήλι

13. Ανατολή και Δύση Τραγούδι: Ελένη Βιτάλη
Μουσική: Νίκος Ξύδης | Στίχοι: Νίκος Ξύδης
Ανατολή και Δύση | τον κόσμο έχω γυρίσει, φως μου | στην αγκαλιά σου μόνο | δεν γνώρισα τον πόνο, φως μου | Κλείσε την πόρτα με κλειδί | κι άσ’ την καρδιά σου ανοιχτή | μέσα σου πάλι να χαθώ | να φωτιστώ να σταυρωθώ | Ανατολή και Δύση | τη μοίρα μου θα ορίσει, φως μου | το αίμα για το κόμμα | το σώμα για το χώμα, φως μου | Κλείσε την πόρτα με κλειδί | κι άσ’ την καρδιά σου ανοιχτή | μέσα σου πάλι να χαθώ | να φωτιστώ να σταυρωθώ | Σ’ ανατολή και Δύση | η ελπίδα θα ανθίσει, φως μου | τα πάντα αν σου δώσω | το όνειρο αν σώσω, φως μου | Κλείσε την πόρτα με κλειδί | κι άσ’ την καρδιά σου ανοιχτή | μέσα σου πάλι να χαθώ | να φωτιστώ να σταυρωθώ

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης