Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2012

Η Μαρία Φαραντούρη τραγουδάει Λιβανελί





















01. Λέι λιμ λέι Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Τούτη η στάχτη που τη σέρνει ο βοριάς λέι λιμ λέι | ήταν κάποτε τα φύλλα της καρδιάς λέι λιμ λέι | που τα μάρανε η μαύρη ξενιτιά λέι λιμ λέι | κι η αγάπη σου τα πήρε στη φωτιά λέι λιμ λέι. | Μη καλέ μου μη ζητάς απ’ το βοριά λέι λιμ λέι | τη συμπόνια απ’ τη δόλια μου καρδιά λέι λιμ λέι | ένα δέντρο που το κάψαν κεραυνοί λέι λιμ λέι | δεν ανθίζει, δε φοβάται, δεν πονεί λέι λιμ λέι. | Τούτη η στάχτη που τη σέρνει ο βοριάς λέι λιμ λέι | ήταν κάποτε τα φύλλα της καρδιάς λέι λιμ λέι | άφησε την στα σοκάκια να χαθεί λέι λιμ λέι | πόσο πόνεσα ποτέ μη μαθευτεί λέι λιμ λέι.

02. Μοιρολόι Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μες στο κοιμητήρι, αχ, πικρή βροχή, | κάνε να μη σβήσει τούτο το κερί. | Κι ούτε ένα λουλούδι να μη μαραθεί, | δεν τον σκοτώσαν, έχει κοιμηθεί. | Κι εσύ, αγέρα, πάψε πια να κλαις, | δεν έχει φύγει, ψέματα μου λες. | Μην κοιτάς το στήθος που ’χει ματωθεί, | δεν τον σκοτώσαν, έχει κοιμηθεί. | Ζεστό σαν το ψωμί, καθάριο σαν νερό, | ένα παλληκάρι είκοσι χρονώ. | Ούτε που τ’ αφήσαν ν’ απολογηθεί, | δεν τον σκοτώσαν, έχει κοιμηθεί. | Μαύρο κοιμητήρι, πώς και να γενείς | κάμπος της ελπίδας και της προσμονής; | Ο αρχάγγελός μου έχει πια χαθεί, | μου τον σκοτώσαν, δε θα ξαναρθεί.

03. Karlı kayın ormanı Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Ναζίμ Χικμέτ

04. Ο παραγιός Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Είμαι παραγιός σαν και σένα | ένας παραγιός. | Δυο κορμιά βασανισμένα | όλο κι όλο μας το βιος. | Είμαι παραγιός σαν και σένα | κι όχι αφεντικό | Πού τα βρήκανε γραμμένα | ν΄ αρπαχτούμε εμείς τα δυο; | Είμαι παραγιός στην Αγιάσσο | κι είσαι στ΄ Αϊβαλί | Ρίξε σκάλα να περάσω | για να πιούμε ένα ρακί.

05. Με φυτέψανε σε καμένη γη Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Με φυτέψανε πάνω σε καμένη γη | Ήλιος κι άνεμος κι ούτε γύρω μια πηγή | Και μου ζητάς να γίνω δέντρο δροσερό | Δεν μπορώ. Είναι πια αργά | Το διψασμένο κλαρί δεν λυγά | Φύγε. Δεν υπάρχει γιατρειά | Δεν υπάρχει γιατρειά. | Πικρά φιλιά καίνε στα χείλη μου | Στο καλό, Απρίλη μου | άσε με στην ερημιά του καημού | Στα στρατόπεδα κι από κει στην προσφυγιά | Κάτσε μέτρησε πόσα χώρεσ΄ η καρδιά | και ξαφνικά μέσα στο δρόμο μου εσύ | Δυνατό, κόκκινο κρασί | Αχ, τι παιχνίδια μας παίζ΄ η ζωή... | Φύγε. Δεν υπάρχει γιατρειά. | Δεν υπάρχει γιατρειά. | Πικρά φιλιά καίν΄ στα χείλη μου | Στο καλό, Απρίλη μου | άσε με στην ερημιά του καημού.

06. Merhaba Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Είμ΄ ένας αγέρας | τρέχω στους δρόμους | μπαίνω στις καρδιές σας | άιντε γεια χαρά | Σαν το Μάη φέρνω | κήπους στη ζωή σας | άνθη ματωμένα | άιντε γεια χαρά | Είμαι ένας στίχος | του σεβντά τραγούδι | σέρνω τη φωνή σας | άιντε γεια χαρά | Είμαι ένα κύμα | μπαίνω μες στα σπίτια | βρέχω τ΄ όνειρά σας | άιντε merhaba | Μέσα στην ταβέρνα | με κρυφή παρέα | πίνω την αλήθεια | άιντε merhaba | Σαν τη φλόγα είμαι | την ψυχή ανάβω | λάμπει η οργή σας | άιντε merhaba | Σαν καπνό φουγάρου | τα σινιάλα δείχνω | τ΄ άπιαστο αγγίζω | άιντε γεια χαρά | Είμαι το τραγούδι | στις καρδιές τρυπώνω | και τις πέτρες λιώνω | άιντε γεια χαρά | Γεια χαρά σας φίλοι | άνοιξη κι Απρίλη | γεια χαρά αδέλφια | άιντε γεια χαρά.

07. Σαν το μετανάστη Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Σαν τον μετανάστη στη δική σου γη | μέρα νύχτα λύνεις δένεις την πληγή | κι όλα γύρω ξένα κι όλα πετρωμένα | και δεν ξημερώνει να `ρθει χαραυγή | Στράγγισε η ζωή σου που αιμορραγεί | κάθε ώρα τρόμος πόνος και κραυγή | και σ΄ ακούν οι ξένοι κι ο αδερφός σωπαίνει | αχ δεν είναι άλλη πιο βαθιά πληγή | Σύρμα κι άλλο σύρμα και χοντρό γυαλί | μάτωσε ο ήλιος την ανατολή | κλαις κι αναστενάζεις αχ ξενιτιά φωνάζεις | μα η ελπίδα μαύρο κι άπιαστο πουλί

08. Χιροσίμα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Ναζίμ Χικμέτ & Λευτέρης Παπαδόπουλος
Είμαι εφτά χρονών κορίτσι, | πέθανα στη Χιροσίμα | και χτυπάω πόρτα, πόρτα | μια υπογραφή ζητώντας. | Βάλε την υπογραφή σου, | όχι άλλη Χιροσίμα, | για να μη πεθάνουν κι άλλα | κοριτσάκια σαν κι εμένα.

09. Μίλα σιγά Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μίλα σιγά, πολύ σιγά | σαν θα ξαναβρεθούμε | μες στις φωνές μες στις κραυγές | να μην ξαναχαθούμε. | Σαλπιγκτή σώπασε, | έρημη κι άδεια είν΄ η πλατεία. | Στρατηγέ ξέχνα με, | ψάξε για μια νέα πελατεία. | Η ζωή βιάζεται | αχ και δε μ΄ άφησαν | να χαρώ εσένανε κι όσα | μαζί σου αγάπησα. | Μίλα σιγά, πολύ σιγά | απάνω στην καρδιά μου | χρόνια που ζω χωρίς να ζω | γιατί είσαι μακριά μου. | Μια στιγμή δώστε μου | μια στιγμή μόνο για μένα, | για να βρω μέσα μου | όσα δε μου έχετε κλεμμένα. | Η ζωή χάνεται | αχ και δεν μπόρεσα να χαρώ | εσένανε που μέχρι τώρα | δεν σε γνώρισα.

10. Bulut mu olsam Τραγούδι: Zulfi Livaneli
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Ναζίμ Χικμέτ

11. Οι μέρες μας Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Σαν ξερόφυλλα τ΄ ανέμου | μες στους δρόμους σκορπισμένα | φύλλα ποδοπατημένα | είναι οι μέρες μας. | Σαν κουβάρι που τ΄ αφήσαν | να ξετυλιχτεί στην τύχη | σιωπηλές σαν γκρίζοι ήχοι | είναι οι μέρες μας. | Όπως ο φυλακισμένος | που του έκλεισαν τις στράτες | απ΄ τα χέρια μας φευγάτες | είναι οι μέρες μας. | Σαν βιβλίο που `χουν κάψει | πριν κανείς το `χει διαβάσει | σαν τους φίλους που έχει χάσει | είναι οι μέρες μας. | Είναι οι μέρες μας.

12. Σαν τον Κερέμ Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Zulfi Livaneli | Στίχοι: Ναζίμ Χικμέτ & Γιάννης Ρίτσος
Τον έλεγαν Κερέμ κι αγάπησε πολύ | κι απ΄ τον βαρύ σεβντά τον άρπαξε η φωτιά | και κάηκε ο Κερέμ π’ αγάπησε πολύ | κι έχει στάχτη γενεί μες στην Ανατολή. | Μου λεν πως θα καώ κι εγώ σαν τον Κερέμ | με τούτη την φωνή που καίει την ψυχή. | Μολύβι ο καιρός κι ο άνεμος πικρός, | βάλτε όλοι σκοπό ν΄ αλλάξει ο καιρός. | Φωνάζω κι ας καώ κι εγώ σαν τον Κερέμ: | Αν δεν καώ εγώ, αν δεν καείς εσύ, | αν δεν καούμε εμείς ν΄ ανάψει πυρκαγιά, | πώς θέλεις να γενεί να φύγει η σκοτεινιά. | Για να λάμψει η νύχτα πώς θέλεις να γενεί, | αν δεν καώ εγώ, αν δεν καείς εσύ.

13. Το κοπάδι Οργανικό
Μουσική: Zulfi Livaneli

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης