Δευτέρα, 24 Δεκεμβρίου 2012

Που πας καραβάκι με τέτοιον καιρό;





















Η Αφροδίτη Μάνου σε τραγούδια της Αφροδίτη Μάνου

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Για ποια Ελλάδα Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Στη χώρα των ηρώων γεννήθηκα κι εγώ | Αντάρτες και θεοί κληρονομιά μου | Μετρούσα τούς αιώνες με τον ήλιο αρχηγό | Τα θαύματα του κόσμου όλα δικά μου | Μα κύλησαν τα χρόνια σε λάθος ποταμό | Ξεφτίλα, τηλεόραση και πλήξη | Τα πλοία στο λιμάνι σκουριάζουνε καιρό | Κι ένα αεράκι να μη λέει να φυσήξει | Φεύγει ένα κορίτσι, τρέχει σαν τον άνεμο | Σαν το χελιδόνι μπαίνει στην οθόνη | Άστραψε το νήμα, όνειρο παράνομο | Θεέ μου, φτάνει πρώτο | Για ποια Ελλάδα, ρε γαμώ το | Αθάνατη πατρίδα μου, προεκλογική | Της αφασίας και του μετ’ εμποδίων | Αδίστακτο τοπίο, τροχιά ελλειπτική | Των οραμάτων και των μυστηρίων | Μια πίκρα, μια μιζέρια που φτάνει ως το λαιμό | Με το που ανοίγεις την εφημερίδα | Ελλάδα σ’ αγαπούσα κι ακόμα σ’ αγαπώ | Όπως σε πρόλαβα, σε γνώρισα, σε είδα | Φεύγει ένα κορίτσι, τρέχει σαν τον άνεμο | Σαν το χελιδόνι μπαίνει στην οθόνη | Άστραψε το νήμα, όνειρο παράνομο | Θεέ μου, φτάνει πρώτο | Για ποια Ελλάδα, ρε γαμώ το | Στη χώρα των ηρώων, γεννήθηκα κι εγώ | Βαριά, πολύ βαριά η κληρονομιά μου | Τις μέρες να μετρώ με ένα ήλιο ναυαγό | Τα τραύματα του κόσμου όλα δικά μου

02. Βαβέλ Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Τι γυρεύει η Βαβυλώνα | μες' στον εικοστό αιώνα | Και ο Πύργος της Βαβέλ | ταξιδεύει με το ΚΤΕΛ | Στον πολιτισμό να φτάσει | να χορτάσει να ξεχάσει | Και να πάρει BMW | πριν να πεις "μολών λαβέ" | Να βάλουνε και σπόνσορα | τον Ναβουχοδονόσορα | Να φτιάξει κήπους κρεμαστούς | και καφενέδες ξακουστούς | Να μπαινοβγαίνουν Αλβανοί | με νες καφέ και ραβανί | Τι γυρεύει η Αλβανία | στην Ομόνοια στη γωνία | Καύκασος και Τραπεζούντα | στην Αθήνα στην Ραμνούντα | Τους ζηλεύω που νομίζουν | τον Παράδεισο πως χτίζουν | Μια τους διώχνεις από δω | μια τους φέρνει ο ξαποδώ | Να βάλουνε και σπόνσορα | τον Ναβουχοδονόσορα | Να φτιάξει κήπους κρεμαστούς | και καφενέδες ξακουστούς | Να μπαινοβγαίνουν Αλβανοί | με νες καφέ και ραβανί | Μη μιλάς γιατί δεν είδες | τις χαμένες τους πατρίδες | Μια ζωή μουσαφιραίοι | για των αλλωνών τα χρέη | Δε μπορείς έτσι να ζήσεις | στη σκιά της άγριας Δύσης | Καημός επί σειρά ετών | για ένα μπλουζάκι BENETTON | Να βάλουνε και σπόνσορα | τον Ναβουχοδονόσορα | Να φτιάξει κήπους κρεμαστούς | και καφενέδες ξακουστούς | Να μπαινοβγαίνουν Αλβανοί | με νες καφέ και ραβανί

03. Μεσάνυχτα στην πόρτα σου Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Πως βρέθηκα εδώ ούτε που ξέρω | σα δολοφόνος που γυρνάει, μ' όλο το ρίσκο. | Να το 'θελε η καρδιά ή φταίει αυτός ο στίχος | που 'θελε, σώνει και καλά, να μπει σε δίσκο. | Μεσάνυχτα, στην πόρτα σου | τα μάτια μου αρμενίζουν | και πίσω με γυρίζουν στα παλιά. | Μεσάνυχτα κι ορθάνοιχτα | τα χέρια μου για σένα | πως γίναν πάλι απόψε αγκαλιά. | Πως βρέθηκα εδώ ούτε που ξέρω | τί να 'χω βάλει τάχα, απόψε, με το νου μου. | Ταξίδι στο βυθό να πάρουν οξυγόνο | τα μπερδεμένα δίχτυα του μυαλού μου. | Μεσάνυχτα, στην πόρτα σου | τα μάτια μου αρμενίζουν | και πίσω με γυρίζουν στα παλιά. | Μεσάνυχτα κι ορθάνοιχτα | τα χέρια μου για σένα | πως γίναν πάλι απόψε αγκαλιά. | Πως βρέθηκα εδώ ούτε που ξέρω | τί τραγουδάει τώρα, αυτή η Νίνα Χάγκεν. | Τί μ' έφερε ως εδώ αυτό, θαρρώ, το ξέρω | οι μεθυσμένες ρόδες του Φολκσβάγκεν. | Μεσάνυχτα, στην πόρτα σου | τα μάτια μου αρμενίζουν | και πίσω με γυρίζουν στα παλιά. | Μεσάνυχτα κι ορθάνοιχτα | τα χέρια μου απόψε | πως γίναν πάλι απόψε αγκαλιά.

04. Μου το 'παν μάγοι δεκατρείς Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Η αγάπη που `ψαχνα να βρω | μια τρύπα ήταν στον καιρό | Αλλιώς είναι στην πράξη | κι ας λαλήσει κι ας χαράξει. | Η αγάπη είναι υποταγή | τα πόδια ν` ακουμπάν στη γη | Κόντρα, ισορροπία | στης καρδιάς σου τα τοπία. | Η αγάπη θέλει να πονάς | να μπορείς να κυβερνάς | Κι όπου είναι στο τιμόνι | Να `χει ν` ακριβοπληρώνει. | Μου το `παν μάγοι δεκατρείς | και μάγισσες εικοσιτρείς | Αλλιώς είναι γραμμένα | και για σένα και για μένα.

05. Σούπερμαν Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Το σαρανταπεντάρι μες την τσέπη | η οργάνωση όλη σ' επιφυλακή | κι εσύ θα κάνεις πάλι αυτό που "πρέπει" | με ψυχραιμία επαγγελματική. | Το ψεύτικο μουστάκι, η καμπαρντίνα | και στο κλεμμένο αμάξι ο "ψηλός" | Σικάγο θα την κάνεις την Αθήνα | που ξόφλησε η πουτάνα, εντελώς. | Μια σφαίρα στο κεφάλι, δυο στο στήθος | το "κάθαρμα" πεσμένο καταγής | μα δε σου μένει πια ούτε ένας μύθος | να τρέξεις από πίσω να κρυφτείς. | Μεσάνυχτα στην άδεια προκυμαία | στα χέρια σου μια κίτρινη σημαία | κι ο ουρανός ποτέ δεν ήταν τόσο αληθινός, | τα όνειρα σαλπάρανε γι' αλλού | κι εσύ, μ' αυτό το βλέμμα του τρελού... | Τι φταίει, άμα το μάθεις να μου γράψεις | κι όχι πολλές κουβέντες να χαρείς, | μια λέξη μόνο φτάνει για να κάψεις | του κόσμου τα σκουπίδια, αν τη βρεις. | Ως τότε με τους νόμους της αρένας | κάτι θα κάνω σίγουρα κι εγώ, | λυπάμαι, δε σε κάλεσε κανένας | ο Σούπερμαν δε μένει πια εδώ. | Κλεισμένος όλη μέρα μες τη γιάφκα | εσύ, σα μυθιστόρημα του Κάφκα | κι έξω η ζωή παράξενη και μπερδεμένη | και κάθε βράδυ μεθυσμένη, όμως ζωή. | Ανήφορος που δεν τελειώνει | και πρέσα που σε τσαλακώνει, όμως ζωή. | Και μόνο εσύ, με τον καθρέφτη σου μιλάς και δε γελάς. | Της γης οι "κολασμένοι" διασκεδάζουν | σε μπαρ, σε ντισκοτέκ και σινεμά | αλήθειες και πουκάμισα αλλάζουν, | το μέλλον είναι εδώ και μας πονά! | Το σαρανταπεντάρι μες την τσέπη | θανάσιμη βουτιά στο παρελθόν, | κανόνισε να γίνει αυτό που πρέπει | στον εαυτό σου παραδώσου | κι άστο να πάει στο διάολο λοιπόν!

06. Τρελή τι κάθεσαι και λες Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Τρελή, τι κάθεσαι και λες | τα περασμένα μην τα κλαις. | Ό,τι ήταν, πάει, πέρασε | ο χρόνος το προσπέρασε. | Στα μάτια σου, τα δυο νησιά | μ' αυτή την κοσμοχαλασιά | το ψέμα διαλύθηκε | και το κορμί σου πλύθηκε. | Είν' η ζωή της άνοιξης λουλούδι | κι εσύ το πιο όμορφο που γράφτηκε τραγούδι. | Κι αν είσαι μόνη σου ξανά | κι αν έζησες στο πουθενά, | η αγάπη που ονειρεύτηκες | θα 'ρθεί γιατί παιδεύτηκες. | Περπάτα μέσα στη βροχή | έτσι κι αλλιώς έχεις βραχεί, | το παρελθόν σου δέξου το | το μέλλον καταδέξου το. | Είν' η ζωή της άνοιξης λουλούδι | κι εσύ το πιο όμορφο που γράφτηκε τραγούδι.

07. Αριστερά στην Εδέμ Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Ό,τι έγινε, έγινε, κι όμως κάτι έμεινε, | σαν παιδική προσευχή, σαν καινούργια αρχή, | ουράνιο τόξο μετά τη βροχή. | Αριστερά στην Εδέμ, με τους αγγέλους στα F.M., | για τα παλιά να τραγουδάνε, | με μια γλυκιά μουσική, σαν να 'ναι όλοι εκεί, | και ώρα Ελλάδος ό,τι να 'ναι. | Όποιος χάνει, χάνεται, μα η ψυχή δεν πιάνεται, | βγάζει φτερά στο κενό, βρίσκει φως κι ουρανό, | την ομορφιά σου, ζωή, προσκυνώ. | Αριστερά στην Εδέμ, με τους αγγέλους στα F.M., | για τα παλιά να τραγουδάνε, | με μια γλυκιά μουσική, σαν να 'ναι όλοι εκεί, | και ώρα Ελλάδος ό,τι να 'ναι. | Αριστερά στην Εδέμ, με τους αγγέλους στα F.M., | για τα παλιά να τραγουδάνε, | με μια γλυκιά μουσική, σαν να 'μαστε όλοι εκεί, | και ώρα Ελλάδος ό,τι να 'ναι, | και ώρα Ελλάδος ό,τι να 'ναι, | και ώρα Ελλάδος ό,τι να 'ναι.

08. Ηπειρώτικο τραγούδι Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου & Χορωδία
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Φύσηξε βοριάς κι ο χάρτης το χορό χορεύει | που το φίδι των συνόρων ξέρει να γητεύει. | Αδερφέ μου, του χειμώνα, ράτσα μου βουνίσια | ποια Σειρήνα σε τραβάει, ρίζα Πωγωνίσια. | Ηπειρώτικο τραγούδι | μοιρολόι μου | Σ' όποιο χρόνο να γυρίσω | το ρολόι μου. | Ηπειρώτικο τραγούδι | τι σε πλάνεψε | Τον Αλή-πασά δε βλέπεις | που ζωντάνεψε. | Φύσηξε βοριάς κι ο χάρτης το χορό χορεύει | που χωρίζει τους ανθρώπους και τους αγριεύει. | Αδερφός, τον αδερφό του, μ` αίμα φοβερίζει | το φεγγάρι κάνει κύκλο κι όλο εδώ γυρίζει.

09. Φθινοπωρινός σκύλος Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Το ξέρω πως τα πήρε πια η βροχή | τα λόγια που ποτέ δε μου 'χες πει | Μα εγώ τα καταλάβαινα | παιδί και μεταλάβαινα | του έρωτά σου τ' άχραντα μυστήρια | Πού πάει ο έρωτας όταν πεθάνει | Σε ποιο αστέρι, σε ποιόν ουρανό | Φοράει της νύχτας το στεφάνι | Ή βάφει πορφυρό το δειλινό | Της άνοιξης το πρώτο δειλινό | Το ξέρεις πως δε φτάνει πια ο καιρός | να σβήσει εκείνο τ' άγριο το φως | Τις νύχτες που σε γλύκαινα | σαν γυμνασμένη λύκαινα | του έρωτα ζητώντας τα μαρτύρια | Πού πάει ο έρωτας όταν πεθάνει | Σε ποιο αστέρι, σε ποιόν ουρανό | Φοράει της νύχτας το στεφάνι | Ή βάφει πορφυρό το δειλινό | Της άνοιξης το πρώτο δειλινό

10. Πού πας καραβάκι με τέτοιο καιρό Τραγούδι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική: Αφροδίτη Μάνου | Στίχοι: Ζαχαρίας Παπαντωνίου
"Πού πας καραβάκι με τέτοιον καιρό; | Σε μάχεται η θάλασσα, δεν τη φοβάσαι; | Ανέμοι σφυρίζουν και πέφτει νερό, | πού πας καραβάκι με τέτοιον καιρό;" | "Για χώρα πηγαίνω πολύ μακρινή | θα φέξουνε φάροι πολλοί να περάσω | βοριάδες, νοτιάδες θα βρω μα θα φτάσω | με πρίμο αγεράκι, μ' ακέριο πανί." | "Κι αν οι κάβοι σου στήσουν τη νύχτα καρτέρι; | Απάνω σου αν πέσει το κύμα θεριό | και πάρει τους ναύτες και τον τιμονιέρη; | Πού πας καραβάκι με τέτοιον καιρό;" | "Ψηλά στο εκκλησάκι του βράχου που ασπρίζει | για μένα έχουν κάμει κρυφή λειτουργία | ορθός ο Χριστός το τιμόνι μου αγγίζει | στην πλώρη μου στέκει η παρθένα Μαρία."

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης