Τετάρτη, 19 Δεκεμβρίου 2012

Ένα τσιγάρο κι ένας ψεύτης





















01. Ελλάδα μου Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίλτος Σελλάς | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Κάποιες φορές γίνομαι βάρκα και πετάω | μέσα σε κήπους και σε θάλασσες παλιές | κρυφά φωνές ελληνικές να συναντάω | τον Οδυσσέα και τους άλλους ποιητές. | Που μες στα ποιήματα με λίγα κύματα | μιλούν για αισθήματα που καίνε σαν φωτιές. | Κάποιες φορές γίνομαι αέρας και φυσάω | μέσα στου Άργους τις μικρές πορτοκαλιές | κι απ` του κορμιού σου τα λουλούδια που μαδάω | φύλλο το φύλλο πιο πολύ σε αγαπάω | Ελλάδα μου, που ξέρεις να μου λες | με λίγα κύματα χιλιάδες σήματα | για τα αισθήματα που καίνε σαν φωτιές. | Που μες στα ποιήματα με λίγα κύματα | μιλούν για αισθήματα που καίνε σαν φωτιές. | Κάποιες φορές γίνομαι αέρας και φυσάω | μέσα στου Άργους τις μικρές πορτοκαλιές | κι απ` του κορμιού σου τα λουλούδια που μαδάω | φύλλο το φύλλο πιο πολύ σε αγαπάω | Ελλάδα μου, που ξέρεις να μου λες | χίλια σήματα στα λίγα κύματα | για τα αισθήματα που καίνε σαν φωτιές.

02. Σαββάτο βράδυ Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Λίνος Κόκοτος | Στίχοι: Κυριάκος Ντούμος
Μέσα στην κυκλοφορία | μέσα στη βροχή | πέρναγες την Εγνατία | Σάββατο πρωί. | Κόλλαγε το φόρεμά σου | πάνω στο κορμί | ήμουνα ο έρωτάς σου | ήσουν η ζωή. | Σαββάτο βράδυ | ένας καθρέφτης | ένα τσιγάρο κι ένας ψεύτης | Σαββάτο βράδυ | να προσέχεις | όλα για μένα είσαι εσύ. | Μέσα απ` τη φωτογραφία | βράδυ και πρωί | μου` στελνες την αμαρτία | και την ενοχή. | Μου` στελνες όλες τις νύχτες | που σ` αρνήθηκα | τα ζεστά σου τα σεντόνια | που κοιμήθηκα.

03. Είναι νύχτα και τα ξέρει όλα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μιχάλης Τούμπουρος | Στίχοι: Μιχάλης Γελασάκης
Τράβα τις κουρτίνες | κοίτα το φεγγάρι, έχει σηκωθεί. | Κάτσε στο μπαλκόνι όταν νιώθεις μόνη | για να σου δοθεί. | Πες του τα μυστικά σου | να έρθει πιο κοντά σου. | Είναι νύχτα και τα ξέρει όλα | Θα `χει κάτι να σου πει | για κείνους που κοιτάζει τώρα | άστεγους χωρίς σκεπή. | Είναι νύχτα και τα ξέρει όλα | Θα `χει κάτι να σου πει | για εκείνους που φωτίζει τώρα | αγκαλιά σε μια σκεπή. | Κλείσε τις κουρτίνες | άσε το φεγγάρι, έχει πια χαθεί. | Αύριο θα είναι λίγο πιο γεμάτο | λίγο πιο βαθύ. | Πες του τα όνειρά σου | και θα `ρθει πιο κοντά σου.

04. Καταδικάζομαι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Χάρις Τσεκούρα | Στίχοι: Χάρις Τσεκούρα
Μη με ρωτήσεις πού τραβώ | δεν ξέρω πού πηγαίνω | ό,τι κι αν είχα στο δωσα | χωρίς κουπιά παλεύω. | Δεν ξέρω αν σε χρειάζομαι | για να καταδικάζομαι | σκοτάδια ν’ αγαπάω. | Ακόμα αν σε νοιάζομαι | για να παραμυθιάζομαι | εσένα πως νικάω. | Μη μου ζητήσεις να σου πω | τις νύχτες τι γυρεύω | πάλι απόψε έχασα | το τελευταίο τρένο. | Ένα ξέρω και στο λέω | θάλασσα είσαι βαθιά μου | ήλιος μες στα όνειρά μου | ουρανός και γη.

05. Θα 'θελα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Kiki Lesendric | Στίχοι: Μιχάλης Γελασάκης
Θα `θελα να `μαι μαζί σου όταν πονάς | μαζί την ώρα που ξυπνάς | να μου θυμώνεις, να γελάς. | Θα `θελα να είμαι τρένο που οδηγείς | στην επιφάνεια της γης | μικρός να γίνομαι μπελάς. | Θα `θελα τις πληγές που αρνήθηκα | ντροπαλά και ανήθικα | να τις πάρω αγκαλιά. | Θα `θελα όσα χάδια λυπήθηκα | και να δώσω φοβήθηκα | να τ` αφήσω στα δικά σου σκαλιά. | Άφησα στον άνεμο τα φύλλα μου | μη με ξεχάσεις, μίλα μου | και θα νικήσω το Νοτιά. | Έφυγα ν` αφήσω πίσω ό,τι πονά | καθώς ο χρόνος θα γεννά | λόγια που πήρανε φωτιά. | Θα `θελα τις πληγές που αρνήθηκα | ντροπαλά και ανήθικα | να τις πάρω αγκαλιά. | Θα `θελα όσα χάδια λυπήθηκα | και να δώσω φοβήθηκα | να τ` αφήσω στα δικά σου σκαλιά.

06. Το τασάκι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Λίνος Κόκοτος | Στίχοι: Δημήτρης Μπρούχος
Μες στης ζωής μου το τασάκι | τσιγάρα, μάγισσες και δράκοι | σαν μετανάστευσης βαγόνι | που χρόνια φεύγει και πληγώνει. | Σαν πρώτη μέρα στο σχολείο | σαν αραγμένο σάπιο πλοίο | γράμμα ανεπίδοτο κρυμμένο | γέλιο στον τοίχο κρεμασμένο. | Σε ποια να δώσω τη ζωή μου | πόσο να πιάνει κι η ψυχή μου. | Χριστέ, πώς μοιάζουμε κι οι δυο μας | καθώς κρατάμε το σταυρό μας. | Κράτα γερά, πιάσε το κύμα | να κάνει αυτό το πρώτο βήμα | να σπάσει κάθε σου κατάρτι | πολέμα εσύ σαν τον αντάρτη.

07. Βάλσαμο τραγούδι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μανώλης Μητσιάς | Στίχοι: Μανώλης Μητσιάς
Παραγγέλνουνε οι ναύτες | παραγγέλνει το χακί | παραγγέλνουν οι πιλότοι | κι η φρουρά του Κοεμτζή. | Τέτοιο βάλσαμο τραγούδι | δεν ξανα ‘χε ακουστεί | παραγγέλνει ο βεζίρης | ο νονός του νταβατζή. | Παραγγέλνουνε τ` αλάνια | παραγγέλνει κι ο νταής | παραγγέλνουνε οι μάγκες | κι ο πλανόδιος εραστής.

08. Σε ποια θάλασσα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μανόλης Ανδρουλιδάκης | Στίχοι: Λίνα Δημοπούλου
Πίσω απ' το τζάμι κοίταγες | τη νύχτα της βροχής | κι ένιωθα πως θα κύλαγες | μαζί της να χαθείς | Τα δάκρυα που έκλαιγες | μου πνίγαν το λαιμό | λάθη δικά μου έκαιγες | κι έπινα τον καπνό | Σε ποια θάλασσα να πέσω | σε ποιο μαύρο σύννεφο να δέσω | στην καρδιά της κόλασης να τρέξω | τον καημό πως έφταιξα ν' αντέξω | Σε ποια θάλασσα να πέσω | Με τη ζωή μου πλήρωσα | κι είμαι χωρίς ζωή | που την αγάπη πλήγωσα | και δεν με συγχωρεί | Σε ποια θάλασσα να πέσω | σε ποιο μαύρο σύννεφο να δέσω | στην καρδιά της κόλασης να τρέξω | τον καημό πως έφταιξα ν' αντέξω | Σε ποια θάλασσα να πέσω

09. Καρδιά μου εδώ Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μανόλης Ανδρουλιδάκης | Στίχοι: Λίνα Δημοπούλου
Αυτή τη νύχτα, πίσω απ` τα φώτα και τις σκιές | απ` τους ψιθύρους και τις κραυγές, σε ψάχνω. | Αυτή τη νύχτα, στων αστεριών τις τρελές τροχιές | και στων κυμάτων τις διαδρομές, σε ψάχνω. | Καρδιά μου εδώ, καρδιά μου εκεί χτυπάς | κι αν κουραστώ να προχωράς. | Καρδιά μου εδώ, καρδιά μου εκεί με πας | κι αν δεν τη βρω, μη σταματάς. | Αυτή τη νύχτα, μέσα στης πόλης τις πυρκαγιές | και στων δακρύων τις ερημιές, σε ψάχνω. | Αυτή τη νύχτα, θα ζήσω όλες μου τις ζωές | στης αγκαλιάς σου τις αμμουδιές, σε ψάχνω. | Καρδιά μου εδώ, καρδιά μου εκεί με πας | κι αν δεν τη βρω μη σταματάς | κι αν κουραστώ να προχωράς.

10. Τρένο νυχτερινό Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μανόλης Ανδρουλιδάκης | Στίχοι: Βασίλης Κανιάρης
Από παιδί σε αγαπούσα | χωρίς να ξέρεις πως σ` αγαπώ | κι αν μια βραδιά συναντηθούμε | τώρα δεν πρέπει να σου το πω. | Είν` η ζωή μας ένα ταξίδι | με ένα τρένο νυχτερινό | και μες στη νύχτα θα προσπεράσεις | χωρίς να μάθεις πως σ` αγαπώ. | Όταν περνά, όταν τελειώνει | ένα ταξίδι μοναδικό | άλλοι το ζουν το όνειρό τους | κι άλλοι πεθαίνουν απ` τον καημό.

11. Αν είναι να σε βρω Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Μιχάλης Γελασάκης
Στο φιλί έσβησε το φως | για να μείνει ο έρωτας κρυφός | μες στη γη κάτι σαν πληγή | κάθε που νυχτώνει να αιμορραγεί. | Είσαι εκεί πάλι φυλακή | ένα βλέμμα μόνο μου αρκεί | για να πω όσα είχα σκοπό | κάποιο μόνο κυριακάτικο ρεπό. | Αν είναι να σε βρω | θα κρατήσω θέση για το θησαυρό. | Αν είναι να σε βρω | θα σκαλίσω για το στήθος σου σταυρό | και θ` αφήσω τη βροχή | να μας πάει σ` άλλη εποχή. | Ξαφνικά είδα να νικά | η καρδιά κι εγώ με δανεικά | μυστικά, λόγια βιαστικά | και μικρά μηνύματα περαστικά. | Πληρωμές μόνο οι εκδρομές | στου μυαλού τις τόσες διαδρομές | που πατούν όσοι περπατούν | και αυτές που αγαπήσανε κρατούν. | Αν είναι να σε βρω | θα κρατήσω θέση για το θησαυρό. | Αν είναι να σε βρω | θα σκαλίσω για το στήθος σου σταυρό | και θ` αφήσω τη σιωπή | του έρωτα τραγούδι να μας πει.

12. Βιβλίο συμβάντων Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος | Στίχοι: Κώστας Λαχάς
Βρέχει απόψε στο βιβλίο των συμβάντων | βαλσαμωμένα ινδάλματα μιας άλλης εποχής. | Παράφωνος ανηφορίζω στην οδό Αβάτων | κι εσύ Χαλκίδα δυσανάγνωστη σελίδα ενοχής | Δίχως νιότη, δίχως έρωτα | περπατάμε σιωπηλοί | όνειρά μου αφανέρωτα | και η νύχτα απειλή | Μύλος, Φραγκιά, Φραγκιά και Μύλος | ανεβοκατεβαίνουν τα λεωφορεία της γραμμής. | Άγονα δρομολόγια μου ψιθυρίζει ένας φίλος | πάμε κι ερχόμαστε σαν την παλίρροια κι εμείς

13. Θα κάνω πραξικόπημα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος | Στίχοι: Κώστας Λαχάς
Στην ίδια λούμπα έπεσες | σαν την αρχαία Εύα | το μήλο δάγκασες κι εσύ | με στυλ αναρχικό. | Απ` τα ψηλά στα χαμηλά | με προσοχή κατέβα | ήταν βαρύ αμάρτημα | και προπατορικό. | Παραστράτημα βαρύ ήταν κι ατόπημα | Πραξικόπημα θα κάνω πραξικόπημα. | Είμαι σβέλτος και ουδέποτε αργώ | την αγάπη μας την έκανες μαστίχα | τα προνόμιά σου διά βίου καταργώ | εγώ πάντα ανοιχτά τα μάτια είχα.

14. Πού να 'σαι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Χάρις Τσεκούρα | Στίχοι: Χάρις Τσεκούρα
Στάζει νότες απόψε το φεγγάρι | και ασημόσκονη σκεπάζει τις σκιές | στα δυο ανοίγει, φως μου, το σκοτάδι | και φανερώνεις όλες | όλες τις πληγές. | Πού να `σαι | απόψε, αγάπη μου, πού να `σαι | ποιο σύννεφο σε πήρε | δεν ξέρουν έξι ουρανοί | κι ο έβδομος δε σ` είδε. | Θέλω σαν τότε που ήσουνα κοντά μου | στη φωτεινή του φεγγαριού διαδρομή | να γέρνεις πάνω στην καρδιά μου | να γίνεσαι αγάπη | αγάπη και φιλί.

15. Χαμένος ήχος Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Κινδύνης
Μην επιμένεις άλλο πια Μαρία | εκείνη την παλιά φωτογραφία | απ' όνειρα παλιά ν' αδειάσει ο τοίχος | είναι παλιός, είναι χαμένος ήχος. | Και θέλει νιάτα και καρδιά η ελευθερία | μην επιμένεις άλλο πια Μαρία | μην επιμένεις άλλο πια, άλλο πια, άλλο πια, Μαρία. | Μας βασανίζει του καιρού μας η ανία | κλείσαν τα σύνορα του κόσμου μας Μαρία, | και τα συνθήματα γινήκαν μόνο λέξεις | εδώ που φτάσαμε δεν έχεις να διαλέξεις. | Είμαστ' απ' έξω απ' αυτήν την ιστορία | μη με πικραίνεις άλλο πια Μαρία, | μη με πικραίνεις άλλο πια, άλλο πια, άλλο πια, Μαρία. | Μην επιμένεις άλλο πια Μαρία | να με θυμάσαι στον ΕΛΑΣ επιλοχία | τα χρόνια δεν τα παίρνεις πίσω | ήρθ' ο καιρός, ήρθ' ο καιρός πια να τη σκίσω. | Εκείνη την παλιά φωτογραφία | μη με πικραίνεις άλλο πια Μαρία, | μη με πικραίνεις άλλο πια, άλλο πια, άλλο πια, Μαρία.

16. Τα τρένα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Σπύρος Ρασσιάς | Στίχοι: Σπύρος Ρασσιάς
Τα τρένα που φτιαχτήκανε γι` αντίο | πώς μοιάζουν ταξιδιάρικα πουλιά | που φεύγουν όταν έρχεται το κρύο | παλιά μου τρένα φθινοπωρινά. | Τα τρένα τα παλιά | σε μάθανε, καρδιά | και ξέρουν να σου φτιάχνουν συγκινήσεις. | Ολόκληρη ζωή | σε μια διαδρομή | θα κλείσουνε χιλιάδες αναμνήσεις. | Κι εγώ ο τελευταίος στη γραμμή | παρέα με την άδεια μου ζωή. | Τα τρένα που φτιαχτήκανε γι` αντίο | ταιριάζουν με τον γκρίζο ουρανό | ξωπίσω σαν παλιό νεκροταφείο | αφήνουνε τον έρημο σταθμό. | Τα τζάμια τα θολά | στα τρένα τα παλιά | πώς κρύβουνε δυο μάτια βουρκωμένα. | Με μία πνιχτή φωνή | σαν να `ναι από ντροπή | ακούω να σφυρίζουν λυπημένα.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης