Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2012

Λαϊκά τραγούδια απ' όλο τον κόσμο





















Η Βίκυ Μοσχολιού σε τραγούδια διαφόρων συνθετών

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Το γιλεκάκι που φορείς Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Σπύρος Ολλανδέζος | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωρίδης
Το γιλεκάκι που φορείς | εγώ στο χω ραμμένο | με πίκρες και με βάσανα | στο χω φοδραρισμένο | Άντε το μαλώνω, το μαλώνω | άντε κι ύστερα το μετανιώνω | άντε το μαλώνω και το βρίζω | άντε την καρδούλα του ραγίζω | Φόρα το μωρό μου | φόρα το μικρό μου | γιατί δε θα το ξαναφορέσεις άλλο πια | φόρα για να σαι, για να με θυμάσαι | για μετάξι έχω τα σγουρά σου τα μαλλιά | Με πήρε ο ύπνος κι έγειρα | στου καραβιού την πλώρη | και ήρθε και με ξύπνησε | του καπετάνιου η κόρη | Άντε το μαλώνω, το μαλώνω | άντε κι ύστερα το μετανιώνω | άντε το μαλώνω και το βρίζω | άντε την καρδούλα του ραγίζω | Φόρα το μωρό μου | φόρα το μικρό μου | γιατί δε θα το ξαναφορέσεις άλλο πια | φόρα για να σαι, για να με θυμάσαι | για μετάξι έχω τα σγουρά σου τα μαλλιά

02. Να ’τανε τι να ’τανε Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Το ‘ξερα πως θα ’φτανε | Και καβαλάρης θα ’τανε | Πως γύρναγε και γύρναγε | Τον κόσμο και με γύρευε | Κι όταν ανταμωθήκαμε | Στα μάτια κοιταχτήκαμε | Κι όταν αγαπηθήκαμε | Μια νύχτα λαβωθήκαμε | Το ’ξερα πως θα ’φτανε | Κι ο άνθρωπός μου θα ’τανε | Να ’τανε τι να ’τανε | Ένας αγέρας θα ’τανε | Ένα μαχαίρι θα ’τανε | Πληγές που όλα τα ’κανε | Και όταν λαβωθήκαμε | Στον πόνος μας χαθήκαμε | τον έρωτά μας πνίξαμε | και πια δεν ξανασμίξαμε | το ’ξερα πως θα ’φτανε | και ο καημός μου θα ’τανε

03. Σ' αγαπώ Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Σ' αγαπώ για να μπορώ | να κρατιέμαι στη ζωή | σ' αγαπώ για να γεννιέμαι | κάθε αυγή. | Σ' αγαπώ για τους φτωχούς | τους δειλούς, τους μοναχούς | Σ' αγαπώ για ν' αγαπώ | τη γη, το φως, το παν. | Τι να πρωτοπιάσω | για να θυμηθώ; | Αν ποτέ σε χάσω | Θα χαθώ | Αν ποτέ σε χάσω | ξέρω θα χαθώ. | άνοιξ' την καρδιά σου | να κλειστώ. | Κράτα με σ' ευχαριστώ | Σ' αγαπώ για να κοιτώ | κάθε μέρα πιο ψηλά | να πονώ για κάθε δάκρυ | που κυλά. | Σ' αγαπώ για τα παιδιά | στα νυχτερινά σχολειά | σ' αγαπώ για ν' αγαπώ | τον κόσμο που θα 'ρθει | και δεν θα ματωθεί.

04. Κρίμα που δεν θυμάσαι Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Κάτω στα στενορύμια | Στα καλντερίμια | Που ζει η φτώχεια | Εκεί μου πρωτομίλησες | Με πρωτοφίλησες | Τώρα σαν τον αγέρα | Κινάς για πέρα | Κι ούτε αν πεθαίνω νοιάζεσαι | Να φύγεις βιάζεσαι | Ώρα λοιπόν καλή σου | Και τράβα τον δρόμο σου | Ώρα λοιπόν καλή σου | Αφού δεν με θες | Κρίμα που δεν θυμάσαι | Τόσα που ζήσαμε | Κρίμα που δεν θυμάσαι | Τι ήσουνα χτες | Οι μεγαλοκυράδες | Στους μαχαλάδες | Που ζει η φτώχεια | Ήρθανε και σε πιάσανε | Σε ξελογιάσανε | Τώρα είσαι ένας άλλος | Μικρομεγάλος | Τους φίλους απαρνήθηκες | Στο ψέμα ντύθηκες

05. Εγώ θα ζω με τα όνειρα Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ο χωρισμός μες στο κλάμα μου | θα διαβάζεις τώρα το γράμμα μου, | θα λες ''πού βρήκε τη δύναμη | η φτωχή της καρδιά η αδύναμη'' | Φύγε κι άσε με μόνη μου | στη ζωή, στερνό χελιδόνι μου, | ξέρω, πια, φθινοπώριασε | κι η παλιά σου αγάπη ξεθώριασε. | Εγώ θα ζω με τα όνειρα | στα στενά δρομάκια, τ' απόμερα, | εκεί τα βράδια που σμίγαμε | κι αγκαλιά τα πανιά μας ανοίγαμε. | Φύγε κι άσε με μόνη μου | στη ζωή, στερνό χελιδόνι μου, | ξέρω, πια, φθινοπώριασε | κι η παλιά σου αγάπη ξεθώριασε.

06. Σάλμα για σάλαμα Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Κλείσαν τις φάμπρικες | Άνοιξαν φυλακές | Κάθε γωνιά και χαφιές | Χτυπήσαν απεργούς | Πιάσαν τους αρχηγούς | Και τους τραβάν στα μπουντρούμια | Χτυπήσαν απεργούς | Πιάσ’ το ντουφέκι, ακούς; | Σάλμα για σάλαμα | Δεν υπάρχει λεν, δουλειά για μας | Σάλμα για σάλαμα | Τοκογλύφο πιες το αίμα μας | Τι άλλο να σου πω; | Μας σφίγγουν το λαιμό | Και μας πετάν στον γκρεμό | Τι άλλο μου ζητάς | Γύρω σου δεν κοιτάς; | Πιάσ’ το τουφέκι και τράβα | Τι άλλο μου ζητάς | Με τους δικούς μας να πας

07. Το φεγγάρι μες στο δρόμο Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Το φεγγάρι μες στο δρόμο | Φλουρί βυζαντινό | Πού να βρω έναν ταχυδρόμο | Να δεις πως δεν πονώ | Το φεγγάρι μες στο τάσι | Ξανθό γλυκό κρασί | Ο καημός μου έχει περάσει | Και τώρα κλαις εσύ | Το φεγγάρι στ’ ανηφόρι | Χρυσή σταλαγματιά | Το καινούριο μου τ’ αγόρι | Μια γλύκα μια φωτιά

08. Πέφτει η Μαδρίτη Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Πέφτ΄ η Μαδρίτη, παντού φαλαγγίτες | Ριβέρα και Φράνκο, χαφιέδες κι αλήτες | κι εσύ νοιώθεις ξένος, γελάς μεθυσμένος | και λες "τι με νοιάζει για τους Ισπανούς" | Πέφτ' η Μαδρίτη κι ο κόσμος λουφάζει | κι ο Χίτλερ Νταχάου και φούρνους 'τοιμάζει | κι εσύ νιώθεις ξένος, γελάς βολεμένος | και λες "τι με νοιάζει για τους Γερμανούς" | Ξένος δεν είσαι όταν έρχεται η μπόρα | η μαύρη ώρα κι εσένα θα βρει | γι΄ αυτό άγρυπνος στάσου, πολέμα, στοχάσου | πως φταις που πληθαίνουν του κόσμου οι σταυροί | Πάει το Σαντιάγο στη νύχτα βουλιάζει | Νερούδα κι Αλλιέντε σκιά τους σκεπάζει | κι εσύ νιώθεις ξένος, γελάς χορτασμένος | Και λες "τι με νοιάζει για τους Χιλιανούς" | Πάει το Σαντιάγο και στην Αργεντίνα | Βιδέλα και φιέστες και αίμα και πείνα | κι εσύ νιώθεις ξένος, στη μπάλα χαμένος | δε σκέφτεσαι διόλου τους Αργεντινούς

09. Ο ναύτης το ναυτόπουλο Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Κορούλα μου, νυφούλα μου, πώς θα πορευτείς; | αχ πώς θα πορευτείς; | Μεγάλη θά 'ναι η χάρη μας | να πάρεις τον φουρνάρη μας | να τον παντρευτείς, να νοικοκυρευτείς | γλυκό ψωμί κορούλα μου, κοντά του να γευτείς | Μανούλα μου, καρδούλα μου, δεν τον αγαπώ | αχ δεν τον αγαπώ | ψωμί κι ελιά καλύτερα | παρά να κλαίω ύστερα | για το προξενιό, φιλί με το στανιό | Ας πάρει άλλη μάνα μου, τον όμορφο τον νιο. | Κορούλα μου, νυφούλα μου, πώς θα πορευτείς; | αχ πώς θα πορευτείς; | Ο ράφτης σε λιμπίζεται | στα μάτια σου ορκίζεται | Να τον παντρευτείς, να νοικοκυρευτείς | γλυκό ψωμί κορούλα μου, κοντά του να γευτείς | Μανούλα μου, καρδούλα μου, άλλον αγαπώ | αχ άλλον αγαπώ | το ναύτη τον ναυτόπουλο, | τ' ανέμου τ' αρχοντόπουλο | το μελαχρινό, στο λέω και πονώ | που με κρατάει στα μπράτσα του και πάω στον ουρανό

10. Αν θα 'ρθεις Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αν θα 'ρθεις | στην πόρτα θα με βρεις να κοιτώ | μη φανείς σε κάποια γωνιά | Αν θα 'ρθεις | για σε θα με δεις να ρωτώ | να παλεύω με τη λησμονιά | Αν ποτέ θα 'ρθεις | αν με λυπηθείς | αν με θυμηθείς | όταν πληγωθείς | αν ξανάρθεις θα το δεις πως σε κρατώ | σαν φυλαχτό | κρυμμένο μες στο αίμα μου | αν ξανάρθεις κάποτε όσο ζω | Αν θα 'ρθεις | δεν θα βρεις τα χρυσά μου μαλλιά | ο καιρός τούς πήρε το φως. | Αν θα 'ρθεις | τα μάτια μου πικρή μια γουλιά | και το στήθος μου ένας στεναγμός

11. Γειτονάκι, γειτονάκι μου Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Νίκος Λαβράνος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άνοιξε λες και μου χτυπάς | και τρέμω που καρδιοχτυπάς | κι ανάβω που θ' αγκαλιαστώ | με το κορμί σου το ζεστό. | Μα ο κύρης μου είναι ξυπνητός | κι η μάνα μου κεντάει | κι ο σκύλος μας αμολητός | να ορμήσει να σε φάει. | Γειτονάκι, γειτονάκι μου | με πονεί το σεντονάκι μου, | με πονεί το σεντονάκι μου | και δεν βρίσκω γιατρειά. | Γειτονάκι, γειτονάκι μου | με πονεί το σεντονάκι μου, | με πονεί το σεντονάκι μου | και εσύ είσαι μακριά. | Σαν προχωρήσει η νυχτιά | θα κάνω την αποκοτιά | να σου πετάξω το κλειδί | κι ανθρώπου μάτι μη σε δει. | Για' θα βουίξει η γειτονιά | κι αλίμονο σε μένα, | θα με κρεμάσει στη γωνιά | κι η μάνα που με γέννα. | Γειτονάκι, γειτονάκι μου | με πονεί το σεντονάκι μου, | με πονεί το σεντονάκι μου | και δεν βρίσκω γιατρειά. | Γειτονάκι, γειτονάκι μου | με πονεί το σεντονάκι μου, | με πονεί το σεντονάκι μου | και εσύ είσαι μακριά.

12. Πέρα στους πέρα κάμπους Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Παραδοσιακό | Στίχοι: Παραδοσιακό
Πέρα στους πέρα κάμπους που είναι οι ελιές | είν' ένα μοναστήρι που παν' οι κοπελιές | Πάω και 'γω ο καημένος για να λειτουργηθώ | να κάνω το σταυρό μου σαν κάθε Χριστιανός | Στο περιβόλι μπαίνω και βλέπω μια μηλιά | με μήλα φορτωμένη και πάνω κοπελιά | Της λέω έλα κάτω να χτίσουμε φωλιά | μα εκείνη κόβει μήλα και με πετροβολά | Ρωτώ ξαναρωτώ τη 'πο που 'σαι κοπελιά | από εδώ κοντά 'μαι π' αυτόν τον μαχαλά | Μα έχω γέρον άντρα και δυο μικρά παιδιά | π' ολημερίς με δέρνει έχει σκληρή καρδιά | Βαρύ σταμνί μου δίνει κι ένα κοντό σχοινί | ν' αργήσω να γεμίσω για να 'βρει αφορμή

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης