Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012

12 τραγούδια F. G. Lorca





















01. Το τραγούδι του καβαλάρη Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Στο μαύρο το φεγγάρι | σπιρούνια των ληστών αρχίζουν τραγούδι | Μαύρο πουλάρι | πού πας τον νεκρό σου καβαλάρη; | Σκληρά είναι τα σπιρούνια | του ακίνητου ληστή | κρύο πουλάρι | τι άρωμα ανθισμένου μαχαιριού! | Στο μαύρο το φεγγάρι | ματώθηκε η πλαγιά της Σιέρα Μορένα | μαύρο πουλάρι | πού πας τον νεκρό σου καβαλάρη; | Η νύχτα σπιρουνίζει | την μαύρη της κοιλιά | κεντώντας αστέρια | κρύο πουλάρι | τι άρωμα ανθισμένου μαχαιριού! | Στο μαύρο το φεγγάρι | μαζί με μια κραυγή, φωτιά του θριάμβου | Μαύρο πουλάρι | πού πας τον νεκρό σου καβαλάρη;

02. Σεβιλλιάνικο νανούρισμα Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αυτό το λασποτόπι | δεν έχει θάλασσα | Το γέννησε τσιγγάνα | στο δρόμο τ΄ άφησε | Ναι δεν έχει θάλασσα | όχι δεν έχει θάλασσα | Το γέννησε τσιγγάνα | στον δρόμο τ΄ άφησε | Κι αυτό το αγοράκι | δεν έχει κρεβατάκι | μον' έχει πατερούλη | πατέρα μαραγκό | που τ΄ αγοράκι τό' χει | μονάκριβό του γιο

03. Οι ρηγάδες της τράπουλας Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αν η μάνα σου γυρεύει | βασιλιά για να σου δώσει | πες της τέσσερις πως θά' βρει | στα χαρτιά της τράπουλας: | Ρήγα, κούπα και μπαστούνι | σπαθί, ρήγα και καρό | Τρέξε και σε πιάνω | τρέξε και σε κλέβω | κι άμα δεν μ΄ ακούσεις | σκάγια σου γεμίζω τ' όμορφο κεφάλι | Απ' το λιόδενδρο τραβιέμαι | μες στα σπάρτα κρύβομαι | και στολίζομαι στο κλήμα | Αχ και να' σουν ταίρι μου...

04. Το πρώτο φιλί Τραγούδι: Έλενα Κυρανά
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Εκείνη η καρδούλα | που είχα στο σχολείο | μ' επάνω της ζωγραφιστό | το πρώτο αλφαβητάρι | να είναι τάχα μέσα σου | μέσα σου μαύρη νύχτα; | Κρύο, κρύο παγωνιά | σα νερό στην ποταμιά | Και το φιλί το πρώτο | που 'χε φιλιού τη γεύση | και ήταν δροσερή βροχή | Στα παιδικά μου χείλη | να είναι τάχα μέσα σου | μέσα σου μαύρη νύχτα; | Κρύο, κρύο παγωνιά | σα νερό στην ποταμιά

05. Θάνατος την αυγή Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Νύχτα με τέσσερα φεγγάρια | Νύχτα μονάχα μ' ένα δέντρο | Νύχτα μονάχα μ' έναν ίσκιο | και μ' ένα έρημο πουλί | Τα χνάρια ψάχνω στο κορμί μου | των πυρωμένων σου φιλιών | Φιλιά χωρίς να τον αγγίζει | δίνει στον άνεμο η πηγή | Σαν κέρινο, πικρό λεμόνι | που έχει αρχίσει να ξασπρίζει | μέσα στη χούφτα μου κρατάω | το όχι που μου έχεις πει. | Νύχτα με τέσσερα φεγγάρια | Νύχτα μονάχα μ' ένα δέντρο | Κι όλο γυρίζει ο έρωτάς μου | στην άκρη ενός βελονιού.

06. Από έρωτα πεθαίνουν τα κλαριά Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Η νύχτα στέκει μουσκεμένη | μέσα στου ποταμιού τις όχθες | και στα στήθια της Λολίτας | από έρωτα πεθαίνουν τα κλαριά | Γυμνή η νύχτα τραγουδάει | πάνω στου Μάρτη τα γιοφύρια | Λούζ' η Λολίτα το κορμί της | με νάρδους και γλυφό νερό. | Η νύχτα, από πιοτό και ασήμι | λάμπει ανάμεσ' απ' τις στέγες | Ασήμι από ρυάκια και καθρέφτες | απ' τ' άσπρα πόδια σου πιοτό

07. Κόρδοβα Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Κόρδοβα μακρινή και μόνη | πουλάρι μαύρο, φεγγάρι γεμάτο | κι ελιές στο δισάκι μου | Αν και τους ξέρω τους δρόμους | ποτέ δεν θα φτάσω στην Κόρδοβα | Αχ τι ατέλειωτος δρόμος | Αχ πουλάρι μου γενναίο | Ο θάνατος αχ με καρτεράει | προτού να φτάσω στην Κόρδοβα | Μέσα από τον κάμπο | μέσα από τον άνεμο | πουλάρι μαύρο, φεγγάρι κόκκινο | Ο θάνατος με παραμονεύει | από τους πύργους της Κόρντοβας

08. Αποχαιρετισμός Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Αν πεθάνω | άσε το μπαλκόνι ανοιχτό | Τρώει πορτοκάλια το παιδί | απ' το μπαλκόνι μου το βλέπω | Θερίζει ο θεριστής τα στάχια | απ' το μπαλκόνι τον ακούω. | Αν πεθάνω | άσε το μπαλκόνι ανοιχτό

09. Μπαλκόνι Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Δείτε τη Λόλα που τραγουδάει | Την τριγυρίζουν μικροί τορέρος | κι από την πόρτα το μπαρμπεράκι | ρυθμό κρατάει με το κεφάλι | Δείτε τη Λόλα που τραγουδάαι | και τη χαϊδεύουν μέντα και βασιλικός | Ναι, είν' η Λόλα, που ώρες τώρα | καθρεφτιζόταν μέσα στα νερά

10. Κεφαλόδεσι Τραγούδι: Έλενα Κυρανά
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Τα χεράκια μου καλέ μου | σου κεντήσανε μια κάπα | με λουλούδια μοσχοκάρφια | πελερίνα από νερό | Το φεγγάρι είναι καλέ μου | μια σταλίτσα πηγαδάκι | και τα λούλουδα καλέ μου | τίποτ' άλλο πια δε θέλουν | μόνο τα γερά σου μπράτσα | που τη νύχτα με αγκαλιάζουν | μόν' τα μπράτσα σου καλέ μου | που τη νύχτα μ' αγκαλιάζουν | Όταν ήρθες για το γάμο | άσπρη άνοιξη καλέ μου | και του αλόγου τα νύχια | τέσσερις λυγμοί ασήμι | Το φεγγάρι είναι καλέ μου | μια σταλίτσα πηγαδάκι | και τα λούλουδα καλέ μου | τίποτ' άλλο πια δε θέλουν | μόνο τα γερά σου μπράτσα | που τη νύχτα μ' αγκαλιάζουν | μόν' τα μπράτσα σου καλέ μου | που τη νύχτα με αγκαλιάζουν

11. Χάρτινο τριαντάφυλλο Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Το φιλί μου ήταν ρόδι | βαθύ και ανοιγμένο | Μα χάρτινο το στόμα σου | τριαντάφυλλο | Τώρα γύρω μου ένας κάμπος | ένας κάμπος χιονισμένος | Σίδερα τα δυο μου χέρια | φτιαγμένα για τ΄ αμόνια | Μα ήταν το σώμα σου | δειλινού καμπάνα | Τώρα γύρω μου ένας κάμπος | ένας κάμπος χιονισμένος

12. Μπαλάντα των τριών ποταμών Τραγούδι: Γιάννης Πουλόπουλος
Μουσική: Γιάννης Γλέζος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ο ποταμός Γουαδαλκιβίρ περνάει | Από πορτοκαλιές και από λιόδεντρα | Τα δυο ποτάμια της Γρανάδας | Τρέχουν από το χιόνι στο σιτάρι. | Αχ η αγάπη που πάει, πάει με τον αγέρα | Αχ η αγάπη που πάει, πίσω δεν γυρνά. | Ο ποταμός Γουαδαλκιβίρ περνάει | Με γένια κόκκινα ροδιάς | Τα δυο ποτάμια της Γρανάδας | Το 'να με κλάμα, το άλλο με αίμα. | Αχ η αγάπη που πάει, πάει με τον αγέρα | Αχ η αγάπη που πάει, πίσω δεν γυρνά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης