Τετάρτη, 21 Δεκεμβρίου 2011

Επιτάφιος & Επιφάνια





















01. Που πέταξε τ’ αγόρι μου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου | καρδούλα της καρδιάς μου | πουλάκι της φτωχιάς αυλής | ανθέ της ερημιάς μου. | Πού πέταξε τ' αγόρι μου | πού πήγε, πού μ' αφήνει. | Χωρίς πουλάκι το κλουβί | χωρίς νερό η κρήνη. | Πώς κλείσαν τα ματάκια σου | και δεν θωρείς που κλαίω | και δεν σαλεύεις δεν γροικάς | τα που πικρά σου λέω.

02. Χείλι μου μοσχομύριστο Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Μαλλιά σγουρά που πάνω τους | τα δάχτυλα περνούσα | τις νύχτες που κοιμόσουνα | και πλάι σου ξαγρυπνούσα. | Φρύδι μου γαϊτανόφρυδο | και κοντυλογραμμένο, | καμάρα που το βλέμμα μου | κούρνιαζε αναπαμένο. | Μάτια γλαρά που μέσα τους | αντίφεγγαν τα μάκρη | πρωινού ουρανού και πάσκιζα | μην τα θαμπώσει δάκρυ. | Χείλι μου μοσκομύριστο | που ως λάλαγες ανθίζαν | λιθάρια και ξερόδεντρα | κι αηδόνια φτερουγίζαν.

03. Μέρα Μαγιού Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Μέρα Μαγιού μου μίσεψες | μέρα Μαγιού σε χάνω | άνοιξη γιε που αγάπαγες | κι ανέβαινες απάνω | Στο λιακωτό και κοίταζες | και δίχως να χορταίνεις | άρμεγες με τα μάτια σου | το φως της οικουμένης | Και μου ιστορούσες με φωνή | γλυκιά ζεστή κι αντρίκεια | τόσα όσα μήτε του γιαλού | δεν φτάνουν τα χαλίκια | Και μου 'λεγες πως όλ' αυτά | τα ωραία θαν' δικά μας | και τώρα εσβήστης κι έσβησε | το φέγγος κι η φωτιά μας

04. Βασίλεψες αστέρι μου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Βασίλεψες αστέρι μου, | βασίλεψε η πλάση. | Κι ο ήλιος, κουβάρι ολόμαυρο, | το φέγγος του έχει μάσει. | Κόσμος περνά και με σκουντά, | στρατός και με πατάει | κι εμέ το μάτι ουδέ γυρνά | ουδέ σε παρατάει. | Την άχνα απ' την ανάσα σου | νιώθω στο μάγουλό μου, | αχ, κι ένα φως, μεγάλο φως | στο βάθος πλέει του δρόμου. | Τα μάτια μου σκουπίζει τα | μια φωτεινή παλάμη. | Αχ κι η λαλιά σου, γιόκα μου | στο σπλάχνο μου έχει δράμει. | Και να που ανασηκώθηκα, | το πόδι στέκει ακόμα. | Φως ιλαρό λεβέντη μου | μ' ανέβασε απ' το χώμα. | Σημαίες τώρα σε ντύσανε, | παιδί μου εσύ κοιμήσου. | Κι εγώ τραβώ στ' αδέρφια σου | και παίρνω τη φωνή σου.

05. Ήσουν καλός Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Ήσουν καλός κι ήσουν γλυκός | κι είχες τις χάρες όλες, | όλα τα χάδια του αγεριού, | του κήπου όλες τις βιόλες. | Το πόδι ελαφροπάτητο | σαν τρυφερούλι ελάφι, | πάταγε το κατώφλι μας | κι έλαμπε σα χρυσάφι. | Νιότη απ' τη νιότη σου έπαιρνα | κι ακόμη αχνογελούσα, | τα γερατειά δεν τρόμαζα, | το θάνατο αψηφούσα. | Και τώρα πού θα κρατηθώ, | πού θα σταθώ, πού θα ‘μπω, | που απόμεινα ξερό δεντρί | σε χιονισμένο κάμπο; | Πώς θα γυρίσω μοναχή | στο ερμαδιακό καλύβι; | Έπεσε η νύχτα στην αυγή | και το στρατί μού κρύβει. | Ωχ, δεν ακούστηκε ποτές | και δε μπορεί να γίνει | να καίγουνται τα χείλια μου | και να ‘μαι μπρος στην κρήνη.

06. Στο παραθύρι στέκοσουν Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Στο παραθύρι στεκόσουν | κι οι δυνατές σου οι πλάτες | φράζαν ακέρια την μπασιά | τη θάλασσα τις τράτες. | Κι ο ίσκιος σου σαν αρχάγγελος | πλημμύριζε το σπίτι | κι εκεί στ' αυτί σου σπίθιζε | η γαζία τ' αποσπερίτη. | Κι ήταν το παραθύρι μας | η θύρα όλου το κόσμου | κι έβγαζε στον παράδεισο | που τ' άστρα ανθίζαν φως μου. | Κι ως στεκόσουν και κοίταζες | το λιόγερμα ν' ανάβει | σαν τιμονιέρης φάνταζες | κι η κάμαρα καράβι. | Και μες στο χλιο και γαλανό | το απόβραδο έγια λέσα | μ' αρμένιζες στη σιγαλιά | του γαλαξία μέσα. | Και το καράβι βούλιαξε | κι έσπασε το τιμόνι | και στου πελάγου το βυθό | πλανιέμαι τώρα μόνη.

07. Να ‘χα τ’ αθάνατο νερό Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Να'χα τ'αθάνατο νερό | ψυχή καινούργια να 'χα | να σού 'δινα να ξύπναγες | για μια στιγμή μονάχα | Να δεις, να πεις, να το χαρείς | ακέραιο τ'όνειρό σου | να στέκεται ολοζώντανο | κοντά σου, στο πλευρό σου | Βροντάνε στράτες κι αγορές | μπαλκόνια και σοκάκια | και σου μαδάμε οι κορασιές | Λουλούδια στα μαλάκια | Με τα χεράκια σου τα δυο | τα χιλιοχαϊδεμένα | όλη τη γης αγκάλιαζα | κι όλα ήτανε για μένα

08. Γλυκέ μου εσύ δε χάθηκες Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Γιε μου ποια μοίρα στο ’γραφε, ωιμέ | και ποια μου το’ χε γράψει. | Τέτοιον καημό τέτοια φωτιά, καημέ | στα στήθια μου ν’ ανάψει. | Γλυκέ μου εσύ δεν χάθηκες, ωιμέ, | μέσα στις φλέβες μου είσαι. | Γιε μου, στις φλέβες ολουνών | καημέ έμπα βαθιά και ζήσε.

09. Άρνηση Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Στο περιγιάλι το κρυφό | κι άσπρο σαν περιστέρι | διψάσαμε το μεσημέρι | μα το νερό γλυφό. | Πάνω στην άμμο την ξανθή | γράψαμε τ' όνομά της | Ωραία που φύσηξε ο μπάτης | και σβήστηκε η γραφή . | Με τι καρδιά, με τι πνοή, | τι πόθους και τι πάθος | πήραμε τη ζωή μας· λάθος! | κι αλλάξαμε ζωή.

10. Κράτησα τη ζωή μου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Κράτησα τη ζωή μου | ταξιδεύοντας ανάμεσα σε κίτρινα δέντρα, | κάτω απ' το πλάγιασμα της βροχής | σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες | με τα φύλλα της οξιάς | καμιά φωτιά | στην κορυφή τους βραδιάζει.

11. Άνθη της πέτρας Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Άνθη της πέτρας μπροστά στην πράσινη θάλασσα | με φλέβες που μου θύμιζαν άλλες αγάπες | γυαλίζοντας στ' αργό ψιχάλισμα | Άνθη της πέτρας φυσιογνωμίες που ήρθαν | όταν κανένας δεν μιλούσε και μου μίλησαν | που μ' άφησαν να τις αγγίξω ύστερα από την σιωπή | μέσα σε πεύκα σε πικροδάφνες και σε πλατάνια

12. Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιώργος Σεφέρης
Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές | υπάρχει μια δίψα υπάρχει μια αγάπη | υπάρχει μια έκσταση, | όλα σκληρά σαν τα κοχύλια | μπορείς να τα κρατήσεις | μες στη παλάμη σου. | Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές | μέρες ολόκληρες σε κοίταζα στα μάτια | και δε σε γνώριζα μήτε με γνώριζες.

13. Που πέταξε τ’ αγόρι μου Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου | καρδούλα της καρδιάς μου | πουλάκι της φτωχιάς αυλής | ανθέ της ερημιάς μου. | Πού πέταξε τ' αγόρι μου | πού πήγε, πού μ' αφήνει. | Χωρίς πουλάκι το κλουβί | χωρίς νερό η κρήνη. | Πώς κλείσαν τα ματάκια σου | και δεν θωρείς που κλαίω | και δεν σαλεύεις δεν γροικάς | τα που πικρά σου λέω.

14. Χείλι μου μοσχομύριστο Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Μαλλιά σγουρά που πάνω τους | τα δάχτυλα περνούσα | τις νύχτες που κοιμόσουνα | και πλάι σου ξαγρυπνούσα. | Φρύδι μου γαϊτανόφρυδο | και κοντυλογραμμένο, | καμάρα που το βλέμμα μου | κούρνιαζε αναπαμένο. | Μάτια γλαρά που μέσα τους | αντίφεγγαν τα μάκρη | πρωινού ουρανού και πάσκιζα | μην τα θαμπώσει δάκρυ. | Χείλι μου μοσκομύριστο | που ως λάλαγες ανθίζαν | λιθάρια και ξερόδεντρα | κι αηδόνια φτερουγίζαν.

15. Μέρα Μαγιού Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Μέρα Μαγιού μου μίσεψες | μέρα Μαγιού σε χάνω | άνοιξη γιε που αγάπαγες | κι ανέβαινες απάνω | Στο λιακωτό και κοίταζες | και δίχως να χορταίνεις | άρμεγες με τα μάτια σου | το φως της οικουμένης | Και μου ιστορούσες με φωνή | γλυκιά ζεστή κι αντρίκεια | τόσα όσα μήτε του γιαλού | δεν φτάνουν τα χαλίκια | Και μου 'λεγες πως όλ' αυτά | τα ωραία θαν' δικά μας | και τώρα εσβήστης κι έσβησε | το φέγγος κι η φωτιά μας

16. Βασίλεψες αστέρι μου Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Βασίλεψες αστέρι μου, | βασίλεψε η πλάση. | Κι ο ήλιος, κουβάρι ολόμαυρο, | το φέγγος του έχει μάσει. | Κόσμος περνά και με σκουντά, | στρατός και με πατάει | κι εμέ το μάτι ουδέ γυρνά | ουδέ σε παρατάει. | Την άχνα απ' την ανάσα σου | νιώθω στο μάγουλό μου, | αχ, κι ένα φως, μεγάλο φως | στο βάθος πλέει του δρόμου. | Τα μάτια μου σκουπίζει τα | μια φωτεινή παλάμη. | Αχ κι η λαλιά σου, γιόκα μου | στο σπλάχνο μου έχει δράμει. | Και να που ανασηκώθηκα, | το πόδι στέκει ακόμα. | Φως ιλαρό λεβέντη μου | μ' ανέβασε απ' το χώμα. | Σημαίες τώρα σε ντύσανε, | παιδί μου εσύ κοιμήσου. | Κι εγώ τραβώ στ' αδέρφια σου | και παίρνω τη φωνή σου.

17. Ήσουν καλός Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Ήσουν καλός κι ήσουν γλυκός | κι είχες τις χάρες όλες, | όλα τα χάδια του αγεριού, | του κήπου όλες τις βιόλες. | Το πόδι ελαφροπάτητο | σαν τρυφερούλι ελάφι, | πάταγε το κατώφλι μας | κι έλαμπε σα χρυσάφι. | Νιότη απ' τη νιότη σου έπαιρνα | κι ακόμη αχνογελούσα, | τα γερατειά δεν τρόμαζα, | το θάνατο αψηφούσα. | Και τώρα πού θα κρατηθώ, | πού θα σταθώ, πού θα ‘μπω, | που απόμεινα ξερό δεντρί | σε χιονισμένο κάμπο; | Πώς θα γυρίσω μοναχή | στο ερμαδιακό καλύβι; | Έπεσε η νύχτα στην αυγή | και το στρατί μού κρύβει. | Ωχ, δεν ακούστηκε ποτές | και δε μπορεί να γίνει | να καίγουνται τα χείλια μου | και να ‘μαι μπρος στην κρήνη.

18. Στο παραθύρι στέκοσουν Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Στο παραθύρι στεκόσουν | κι οι δυνατές σου οι πλάτες | φράζαν ακέρια την μπασιά | τη θάλασσα τις τράτες. | Κι ο ίσκιος σου σαν αρχάγγελος | πλημμύριζε το σπίτι | κι εκεί στ' αυτί σου σπίθιζε | η γαζία τ' αποσπερίτη. | Κι ήταν το παραθύρι μας | η θύρα όλου το κόσμου | κι έβγαζε στον παράδεισο | που τ' άστρα ανθίζαν φως μου. | Κι ως στεκόσουν και κοίταζες | το λιόγερμα ν' ανάβει | σαν τιμονιέρης φάνταζες | κι η κάμαρα καράβι. | Και μες στο χλιο και γαλανό | το απόβραδο έγια λέσα | μ' αρμένιζες στη σιγαλιά | του γαλαξία μέσα. | Και το καράβι βούλιαξε | κι έσπασε το τιμόνι | και στου πελάγου το βυθό | πλανιέμαι τώρα μόνη.

19. Να ‘χα τ’ αθάνατο νερό Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Να'χα τ'αθάνατο νερό | ψυχή καινούργια να 'χα | να σού 'δινα να ξύπναγες | για μια στιγμή μονάχα | Να δεις, να πεις, να το χαρείς | ακέραιο τ'όνειρό σου | να στέκεται ολοζώντανο | κοντά σου, στο πλευρό σου | Βροντάνε στράτες κι αγορές | μπαλκόνια και σοκάκια | και σου μαδάμε οι κορασιές | Λουλούδια στα μαλάκια | Με τα χεράκια σου τα δυο | τα χιλιοχαϊδεμένα | όλη τη γης αγκάλιαζα | κι όλα ήτανε για μένα

20. Γλυκέ μου εσύ δε χάθηκες Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος
Γιε μου ποια μοίρα στο ’γραφε, ωιμέ | και ποια μου το’ χε γράψει. | Τέτοιον καημό τέτοια φωτιά, καημέ | στα στήθια μου ν’ ανάψει. | Γλυκέ μου εσύ δεν χάθηκες, ωιμέ, | μέσα στις φλέβες μου είσαι. | Γιε μου, στις φλέβες ολουνών | καημέ έμπα βαθιά και ζήσε.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης