Τρίτη, 27 Δεκεμβρίου 2011

Μικρές Κυκλάδες





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Μαρίνα Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω, | Λουΐζα και βασιλικό | Μαζί μ'αυτά να σε φιλήσω, | και τι να πρωτοθυμηθώ | Τη βρύση με τα περιστέρια, | των αρχαγγέλων το σπαθί | Το περιβόλι με τ' αστέρια, | και το πηγάδι το βαθύ | Τις νύχτες που σε σεργιανούσα, | στην άλλη άκρη τ' ουρανού | Και ν' ανεβαίνεις σε θωρούσα, | σαν αδελφή του αυγερινού | Μαρίνα πράσινο μου αστέρι | Μαρίνα φως του αυγερινού | Μαρίνα μου άγριο περιστέρι | Και κρίνο του καλοκαιριού

02. Η Μάγια Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Η Πούλια πόχει εφτά παιδιά | μέσ' απ' τους ουρανούς περνά. | Κάποτε λίγο σταματά | στο φτωχικό μου και κοιτά. | -Γεια σας τι κάνετε; Καλά; | -Καλά. Πώς είναι τα παιδιά; | -Τι να σας πω εκεί ψηλά τα | τρώει τ' αγιάζι κι η ερημιά. | -Γι αυτό πικραίνεσαι κυρά, | δε μου τα φέρνεις εδωνά; | -Ευχαριστώ μα 'ναι πολλά | θα σου τη φάνε τη σοδειά. | -Δώσε μου καν την πιο μικρή | τη Μάγια την αστραφτερή. | -Πάρ' την κι έχε λοιπόν στο νου | πως θά 'σαι ο άντρας τ' ουρανού. | Λάμπουνε γύρω τα βουνά, | τα χέρια μου βγάνουν φωτιά. | Κι η Πούλια πόχει εφτά παιδιά | φεύγει και μ' αποχαιρετά.

03. Το τριζόνι Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Κοιμήθηκα, κοιμήθηκα | στου γιασεμιού την ευωδιά | στην ερημιά του φεγγαριού | στο κυματάκι του γιαλού | Οι άνθρωποι μ' αρνήθηκαν | κανείς δε με σιμώνει | Μόνο μου κάνει συντροφιά | της νύχτας το τριζόνι | Έννοια σου λέει, έννοια σου | Κι εγώ είμαι εδώ σιμά σου | Για συντροφιά στην έγνοια σου | Και για παρηγοριά σου. | Τρι και τρι και τρι και τρι | Τι γλυκιά που είν' η ζωή | Τι γλυκιά και τί πικρή | Τρι και τρι και τρι και τρι

04. Του μικρού βοριά Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Του μικρού βοριά παράγγειλα, να 'ναι καλό παιδάκι | Μη μου χτυπάει πορτόφυλλα και το παραθυράκι | Γιατί στο σπίτι π' αγρυπνώ, η αγάπη μου πεθαίνει | και μες στα μάτια την κοιτώ, που μόλις ανασαίνει | Γεια σας περβόλια, γεια σας ρεματιές | Γεια σας φιλιά και γεια σας αγκαλιές | Γεια σας οι κάβοι κι οι ξανθοί γιαλοί | Γεια σας οι όρκοι οι παντοτινοί | Με πνίγει το παράπονο, γιατί στον κόσμο αυτόνα | τα καλοκαίρια τα 'χασα κι έπεσα στον χειμώνα | Σαν το καράβι π' άνοιξε τ' άρμενα κι αλαργεύει | βλέπω να χάνονται οι στεριές κι ο κόσμος λιγοστεύει

05. Τα Ελληνάκια Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Το Μάρτη περικάλεσα και το μικρό Νοέμβρη | τον Αύγουστο το φεγγερό, κακό να μην μας εύρει. | Γιατ' είμαστε μικρά παιδιά, είμαστε δυο Ελληνάκια | μεσ' στα γαλάζια πέλαγα και στ' άσπρα συννεφάκια. | Γιατ' είμαστε μικρά παιδιά κι η αγάπη μας μεγάλη | που αν τη χωρέσουμε απ' τη μια, περσεύει από την άλλη. | Ποιος έχει λόγια να την πει τέτοιαν αγάπη | ποιος ξέρει μάγια να την κάνει βουητό | μεσ' στους αιώνες να χτυπάει σαν άγριο κύμα | και να μην έχει, να μην έχει τελειωμό.

06. Τα ‘δατε τα μάθατε Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Ήταν μια Θεία θέληση | κι ενός Αγίου τάμα, | εμείς οι δυο να σμίξουμε | και να γενεί το θάμα. | Οι βάρκες ν' ανεβαίνουνε | ως τα ψηλά μπαλκόνια | κι οι ορτανσίες να πετούν | καθώς τα χελιδόνια. | Ν' ανάβουν οι Άγιοι κερί | στη χάρη των δυονώ μας | και τα ψαράκια να φυλούν | την άκρη των ποδιών μας. | Όλος ο κόσμος ν' απορεί | μωρέ τι να 'ν' και τούτο | με το μπουζούκι να λαλεί | και το μικρό λαγούτο. | Τα 'δατε τα μάθατε | μια αγάπη που εγεννήθη, | άνθρωπος δεν την κατελεί | κι ο Άδης ενικήθη.

07. Ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα | βαθύ γαρούφαλο ακρωτήρι | Το χέρι σου έφευγε με το νερό | να στρώσει νυφικό το πέλαγο | Το χέρι σου άνοιγε τον ουρανό | Άγγελοι μ' έντεκα σπαθιά | πλέανε πλάι στ' όνομά σου | σκίζοντας τ' ανθισμένα κύματα | Στους κόρφους σου έκρυβες μια χάρη | που ήταν το ίδιο το φεγγάρι | Φεγγάρι εδώ, φεγγάρι εκεί | αίνιγμα διαβασμένο από τη θάλασσα | Για το δικό σου το χατίρι | ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα | βαθύ γαρούφαλο ακρωτήρι

08. Θα γίνεις δικιά μου Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Όμορφη πόλη φωνές μουσικές | απέραντοι δρόμοι κλεμμένες ματιές | ο ήλιος χρυσίζει χέρια σπαρμένα | βουνά και γιαπιά πελάγη απλωμένα | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Θα γίνεις δικιά μου πριν έρθει η νύχτα | τα χλωμά τα φώτα πριν ρίξουν δίχτυα | θα γίνεις δικιά μου | Η νύχτα έφτασε τα παράθυρα κλείσαν | η νύχτα έπεσε οι δρόμοι χαθήκαν

09. Δακρυσμένα μάτια Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Δακρυσμένα μάτια νυσταγμένοι κήποι | όνειρα κομμάτια ας ήτανε να ζω | στους μεγάλους δρόμους κάτω απ' τις αφίσες | στα χιλιάδες χρώματα ας ήταν να βρεθώ | Να 'ταν η καρδιά μου λαμπερό αστέρι | να 'ταν η ματιά μου δίκοπο μαχαίρι | αστραφτερό σπαθί μες το μεσημέρι | αστραφτερό σπαθί μες το μεσημέρι

10. Σκέπασε ατμός τον έρωτά μας Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Αυγή αφράτη | τσεκουριά στην πλάτη | απ' τις καμινάδες ξέφυγε η καπνιά | και κρεμάστηκε στα παράθυρά μας | Σκέπασε ατμός τον έρωτά μας | σκέπασε ατμός τον έρωτά μας | τη νύχτα απόλυτη γαλήνη | στα κρεμαστάρια σφαχτάρια τα ρούχα μας

11. Χάθηκα Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Γιάννης Θεοδωράκης
Χάθηκα, | Μέσα στους δρόμους που μ' έδεσαν για πάντα | Μαζί με τα σοκάκια, μαζί με τα λιμάνια | Χάθηκα, | Γιατί δεν είχα τα φτερά και είχα εσένα Κατινιώ | Γιατ' είχα όνειρα πολλά | Και το λιμάνι, | και το λιμάνι είναι μικρό | Γιατ' ήμουν πάντα μόνος | Και θα 'μαι πάντα μόνος.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης