Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011

Οδός Ονείρων





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Πρόλογος Απαγγελία: Μάνος Χατζιδάκις
Κείμενο: Μάνος Χατζιδάκις
Γεια σας | Ήρθα για να σας δείξω ο ίδιος την οδό ονείρων | Δεν ξεχωρίζει | Είναι ένας δρόμος σαν όλους τους άλλους | δρόμους της Αθήνας | Είναι ας πούμε, ο δρόμος που κατοικούμε | Μικρός, ασήμαντος, λυπημένος, τυραννικός | μα κι απέραντα ευγενικός | Έχει πολύ χώμα, πολλά παιδιά | πολλές μητέρες μα και πολύ σιωπή | Κι όλα σκεπασμένα | από έναν τρυφερό μα κι αβάστακτο ουρανό | Εδώ σ’ αυτόν τον δρόμο γεννιόνται και πεθαίνουν | τα όνειρα τόσων παιδιών | ίσαμε την στιγμή που η αναπνοή τους | Θα ενωθεί με τ’ ανοιξιάτικο αεράκι του επιταφίου | και θα χαθεί | Όμως την νύχτα δεν τους πιάνει ο ύπνος | Κι όταν δεν ονειρεύονται, τραγουδούν

02. Οδός ονείρων-Νυχτερινός χορός-Οδός ονείρων Τραγούδι: Γιώργος Μαρίνος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Κάθε κήπος έχει | μια φωλιά για τα πουλιά. | Κάθε δρόμος έχει | μια καρδιά για τα παιδιά. | Μα κυρά μου εσύ, | σαν τι να λες με την αυγή | και κοιτάς τ' αστέρια | που όλο πέφτουν σαν βροχή. | Δως μου τα μαλλιά σου | να τα κάνω προσευχή, | για να ξαναρχίσω | το τραγούδι απ' την αρχή. | Κάθε σπίτι κρύβει | λίγη αγάπη στη σιωπή. | Μα ένα αγόρι έχει | την αγάπη για ντροπή.

03. Η μαύρη Φορντ Τραγούδι: Μάρω Κοντού & Χορωδία
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Μια μαύρη Φορντ, μοντέλο του' 23 | φτάνει λαμπρή, στη μικρή μας τη πλατεία. | Είχε αριθμό που τέλειωνε στα τρία | κι εγώ ήμουν μόλις μικρή | στα δεκατρία. | Αχ τι κακό, αχ τι κακό! | Μέσα στη Φορντ ένα βράδυ μαγικό! | Αχ τι κακό, αχ τι κακό! | Έχασα κάτι που το είχα φυλαχτό. | Πάλι ξανά, μες στη μικρή πλατεία, | φτάνει η Φορντ που τελείωνε στα τρία! | Εγώ είχα γίνει μια μικρή κυρία | και μου ζητάει μια καινούργια ιστορία. | Αχ τι κακό, αχ τι κακό! | Μέσα στη Φορντ ένα βράδυ μαγικό! | Αχ τι κακό, αχ τι κακό! | Έχασα κάτι που το είχα φυλαχτό.

04. Αερικό Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

05. Όνειρο για τεντιμπόηδες Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

06. Οι αδελφές Τατά Τραγούδι: Μάρω Κοντού & Ζωή Φυτούση
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Αλέξης Σολομός
Οι αδερφές Τατά, οι αδερφές Τατά, | που ήσαν δύο, που ήσαν δύο μοναχά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο μοναχά. | Μα είχαν μια καλή μαμά | και έναν άτακτο μπαμπά | και έναν άτακτο μπαμπά | κι έτσι γίναν τρεις, | γίναν τρεις, γίναν τρεις. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο μοναχά. | Μα είχαν μια χοντρή μαμά | και ένα δυνατό μπαμπά κι έτσι γίναν τέ- γίναν τέσσερις μεμιάς. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο μοναχά. | Μα είχαν μια χρυσή μαμά | και έν' ακούραστο μπαμπά κι έτσι | γίναν πέ- γίναν πέντε στη σειρά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο μοναχά. | Μα η μοίρα κυβερνά και παντρεύτηκε | η μια κι έτσι μεί- μείναν τέσσερις ξανά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο που ήσαν δύο μοναχά. | Μα η μοίρα κυβερνά και φαρμάκι πήρε η μια κι έτσι | μεί- μείναν τρεις πάλι ξανά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο που ήσαν δύο μοναχά. | Μα η μοίρα κυβερνά κι εγχειρίστηκε | η μια κι έγινε κι έγινε αρσενικιά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο που ήσαν δύο μοναχά. | Μα η μοίρα κυβερνά κι αγαπήσαν | τον Θωμά και πεθάναν στον καυγά, | ποια θα πάρει τον Θωμά. | Οι αδερφές Τατά από τον Λαγκαδά | που ήσαν δύο που ήσαν δύο μοναχά. | Μα η μοίρα κυβερνά και δεν έμεινε | καμιά από τις αδερφές Τατά.

07. Μανούλα μου Τραγούδι: Λάκης Παππάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Αχ, τι ντροπή, τέτοια ντροπή | μάνα μου και πως βγαίνει | όσο κι αν τρέξει ο ποταμός | μάνα μου δε την πλένει | Τι να μου κάνουν δάκρυα δυο | και στεναγμοί σαρανταδυό, μανούλα μου | τι κι αν το δάκρυ μου νωπό | βουβό το στόμα και πικρό, μανούλα μου | Και τρέχω κάποιον για να βρω | να με ρωτάει και τον ρωτώ | τι θα γενεί, τι θα γενεί | ποιος θα πονεί, ποιος θα πονεί | μανούλα μου, μανούλα μου

08. Χατζι-Χατζι Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

09. Άστρο της Ανατολής Οργανικό
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις

10. Κυρ Μιχάλης Τραγούδι: Λάκης Παππάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Άσπρισ' η κούτρα σου Μιχάλη | αλλά μυαλό, αλλά μυαλό | δεν λέει να βάλει. | Μωρ' λένε "όχι" στους πολλούς, | τα βάζουνε με τους τρελούς | Μιχάλη μου, κύριε Μιχάλη μου;  | Κράτα το στόμα σου κλειστό | κράτα για σε, κράτα για σένα | το σωστό. | Κι άσε με εμένα τον κουτό | κατά πως θέλω να γελώ | το χάλι μου κύριε Μιχάλη μου.

11. Ο ηθοποιός Τραγούδι: Δημήτρης Χορν
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Ηθοποιός σημαίνει φως. | Είναι καημός πολύ πικρός | και στεναγμός πολύ μικρός. | Μίλησε, κλαις; | Όχι δε λες. | Μήπως πεινάς; | Και τι να φας! | Όλο γυρνάς, πες μου πού πας; | Σ' αναζητώ στο χώρο αυτό, | γιατί είμ' εγώ πολύ μικρός | και θλιβερός ηθοποιός. | Θα παίξεις μια, θα παίξω δυο. | Θα κλάψεις μια, θα κλάψω δυο. | Σαν καλαμιά θα σ' αρνηθώ, | θα σκεπαστώ, θα τυλιχτώ | μ' άσπρο πανί κι ένα πουλί, | άσπρο πουλί που θα καλεί τ' άλλο πουλί, | το μαύρο πουλί. | Παρηγοριά στη λυγαριά, υπομονή! | Αχ πώς πονεί! | Κι ύστερα λες για δυο τρελές | που μ' αγαπούν γιατί σιωπούν, | γιατί σιωπούν.. | Έλα στο φως, παίζω θα δεις. | Είμαι σοφός μην απορείς, | έλα στο φως, παίζω θα δεις. | Ηθοποιός, ό,τι κι αν πεις | είναι καημός πολύ πικρός | και στεναγμός πολύ βαθύς. | Ηθοποιός, είτε μωρός, είτε σοφός | είμαι κι εγώ, καθώς κι εσύ είσαι παιδί, | που καρτερεί κάτι να δει. | Πιες το κρασί, στάλα χρυσή | απ' τη ψυχή, ως την ψυχή.

12. Έφυγε το τραίνο Τραγούδι: Ζωή Φυτούση
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Σβήνει τ' αστέρι του βοριά | στην ανηφοριά | κι ένα ποτάμι φωτεινό | κυλάει στον ουρανό | Κοιμούνται ακόμα τα παιδιά | κάτω απ΄τη ροδιά | Και μ΄ένα δάκρυ μου θολό | τα μάτια τους φιλώ | Πάει έφυγε το τρένο, έφυγες κι εσύ | σταλαγματιά χρυσή | πάει χάθηκε το τρένο, χάθηκες κι εσύ | σε γαλανό νησί | Πήρες απ' το καλοκαίρι στο μικρό σου χέρι | το λαμπερό τ'αστέρι και πήγες σ'άλλη γη | μ' όνειρα κι εγώ πηγαίνω να σε περιμένω | νερό σταματημένο σε δροσερή πηγή | Πάει έφυγε το τρένο έφυγες κι εσύ | σταλαγματιά χρυσή

13. Το πάρτυ Τραγούδι: Δημήτρης Χορν
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μάνος Χατζιδάκις
Αυτή η γειτονιά είναι για όλους μας ένα κλουβί, | κανείς δε ζει αληθινά αυτό που θα θελε να ζει, | γιατί το όνειρο είναι μια στιγμή | κι όλες οι άλλες οι στιγμές απελπισία | μέσα σ αυτό το δρόμο γεννιόμαστε, ζούμε και πεθαίνουμε, | μαζί με μας και τα όνειρά μας, μαζί με μας και τα παιδιά μας. | Γι' αυτό ένα πάρτι σ αυτό το δρόμο | είναι κάτι πιο λυπητερό κι από το θάνατο, | είναι ένα γραμμόφωνο που ολοένα ξεκουρδίζεται, | δυο ιδρωμένα χέρια στο άσπρο φόρεμα ενός κοριτσιού, | ένας σκύλος που απορεί, | ένα ποτήρι αδειανό στην άκρη της αυλής μου, | μια κόκκινη κορδέλα στα μαλλιά της, | ένας κρυφός αναστεναγμός, | ένα αρπαχτικό βλέμμα θηρίου που δεν τολμάει να αγγίξει, | ένα κλουβί στην πόρτα σου με ένα πουλί που κοιμάται | Γι' αυτό ένα πάρτι στο δρόμο των Ονείρων | είναι στιγμή πιο θλιβερή κι απ' τη στιγμή του ονείρου, | είναι ένα ξέφτισμα ζωής, | ένα παιχνίδι χάρτινο στα χέρια των αγγέλων. | Κοιτάχτε τούτο το κλουβί | είναι λιγάκι πιο μεγάλο από την καρδιά μου, | κι όμως δεν μπορεί να χωρέσει την αγάπη μου, | κοιτάχτε και τούτο το κορίτσι | θα του χαρίσω το κλουβί κι ένα τραγούδι θα μου πει | για το πουλί που χάθηκε, για το πουλί που πια δε ζει. | Πάω να πω στον ουρανό, πάω να πω στο σύννεφο | Πάω να πω στον ουρανό, πάω να πω στο σύννεφο | Το πουλί δεν πιάνεται, το παιδί δε χάνεται | πάνω απ' τον ουρανό | Το πουλί δεν πιάνεται, το παιδί δε χάνεται | πάνω απ' τον ουρανό | Μέσα από τον άνεμο, άνθισε χρυσάνθεμο | Μέσα από τον άνεμο, άνθισε χρυσάνθεμο | Πέφτουν πέταλα στη γη, πάν' να βρούνε το πουλί | σκοτωμένο που λαλεί | Πέφτουν πέταλα στη γη, πάν' να βρούνε το πουλί | σκοτωμένο που λαλεί

14. Το πουλί Τραγούδι: Μάρω Κοντού
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Μίνως Αργυράκης
Πάω να πω στον ουρανό | πάω να πω στο σύννεφο | το πουλί δε πιάνεται | το παιδί δε χάνεται | πάνω απ' τον ουρανό. | Μέσα από τον άνεμο | άνθισε χρυσάνθεμο | πέφτουν πέταλα στη γη | παν να βρούνε το πουλί | σκοτωμένο οπού λαλεί.

15. Επίλογος Απαγγελία: Μάνος Χατζιδάκις
Κείμενο: Μάνος Χατζιδάκις
Εδώ τελειώνει η μουσική για την οδό ονείρων | Εδώ τελειώνουν τα όνειρα | που μου δανείσατε οι ίδιοι μια βραδυά | δίχως να το γνωρίζετε | Τώρα είναι αργά | Κι όλοι οι φίλοι μου έχουν αποκοιμηθεί | Εγώ αθεράπευτα πιστός σ’ αυτόν τον δρόμο | θα ξαγρυπνήσω ως το πρωί | για να μαζέψω τα καινούρια όνειρα που θα γεννήσετε | Να τα φυλάξω | και να σας τα ξαναδώσω μια άλλη φορά | πάλι σε μουσική | Καληνύχτα

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης