Τρίτη, 27 Δεκεμβρίου 2011

Όμορφη πόλη & Μαγική πόλη





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Εισαγωγή Οργανικό
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

02. Σερενάτα Τραγούδι: Αντρέας Ντούζος
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μέντης Μποστατζόγλου
Πτωχός εγώ, πτωχή κι εσύ, | πτωχή κι η γειτονιά σου, | πτωχά τα ρούχα που φορώ | και τα ενδύματά σου. | Αλλά παρά τον πτωχισμόν | και που στερείσαι προίκας, | επιφυλάσσω δι' εσέ | καλύτερας συνθήκας. | Χειμώνας, θέρος, άνοιξις | κι όλων των εποχών | καθώς και το φθινόπωρον | που πίπτουν των βροχών. | Θα κάνω παν το δυνατόν | δια να σε αποκτήσω | και οποιαδήποτε δουλειά | νά 'ρθω να σε ζητήσω. | Μη με ποτίζεις στεναγμοί | προ της κλειστής σου θύρας | και μου πετάς γι' ανταμοιβή | ογκώδεις ποτιστήρας.

03. Όταν με δείτε να μιλώ Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Όταν με δείτε να μιλώ | μ' ένα χαμένο ουρανό | μ' ένα σφαγμένο αστέρι | είναι που με πονάει βαθιά | αυτό που πήρε ο άνεμος | κι εκείνο που θα φέρει | Όταν με δείτε να ρωτώ | πού πάνε τα μικρά πουλιά | πού πάει το περιστέρι | είναι που με πονάει βαθιά | αυτό που πήρε ο άνεμος | κι εκείνο που θα φέρει

04. Του σπιτιού Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι στρογγυλό ταψί | στο ράφι του σπιτιού μας, | που καθρεφτίζεις τις χαρές, | τις πίκρες και τις συμφορές, | βοτάνι του καημού μας. | Φεγγάρι, τόπι του παιδιού, | του κήπου πορτοκάλι, | πρώτο λυχνάρι του χωριού | συντρόφι του παλικαριού | της μάνας προσκεφάλι. | Φεγγάρι κάτσε στην αυλή, | ρακί να σε φιλέψω, | το μυστικό μου να σου πω | πως το κορίτσι π' αγαπώ | απόψε θα το κλέψω.

05. Της ξενιτιάς Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες | και περπατώ στα ξένα | είναι το σπίτι ορφανό | αβάσταχτο το δειλινό | και τα βουνά κλαμένα | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | ένα χελιδονάκι, | να πάει να χτίσει τη φωλιά | στου κήπου την κορομηλιά | δίπλα στο μπαλκονάκι, | στείλε ουρανέ μου ένα πουλί | να πάει στη μάνα υπομονή | Να πάει στη μάνα υπομονή | δεμένη στο μαντίλι | προικιά στην αδερφούλα μου | και στη γειτονοπούλα μου | γλυκό φιλί στα χείλη

06. Νανούρισμα Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Κοιμήσου ήσυχο νερό, κοιμήσου νιο φεγγάρι, | στρώμα να κάνεις το βουνό | και σκέπασμα τον ουρανό | να γίνεις παλικάρι. | Σαν κυπαρίσσι να γενείς | σαν στάχυ να καρπίσεις | ν' ανθεί ο δρόμος που πατάς | και περιστέρια να κρατάς | στον κόσμο να χαρίσεις.

07. Μέσα στα μαύρα σου μαλλιά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Άκος Δασκαλόπουλος
Στη γειτονιά του φεγγαριού | βγήκα να σεργιανίσω | να ιδώ τα μάτια τ' ουρανού | τα χείλη να φιλήσω. | Μέσα στα μαύρα σου κυρά μου τα μαλλιά | φωλιάζουν άστρα, φωλιάζουν άστρα | κι ανοιξιάτικα πουλιά. | Μες στην καρδιά μου ένα πουλί | δεν βλέπεις πως σπαράζει | κι αν κελαηδεί κι αν κελαηδεί | το λιώνει το μαράζι. | Είσαι πριγκίπισσα σωστή | και προίκα σου τα μάτια | η αρχοντιά δεν κατοικεί | μες στα χρυσά παλάτια.

08. Καημός Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Είναι μεγάλος ο γιαλός | είναι μακρύ το κύμα | είναι μεγάλος ο καημός | κι είναι πικρό το κρίμα | Ποτάμι μέσα μου πικρό | το αίμα της πληγής σου | κι από το αίμα πιο πικρό | στο στόμα το φιλί σου | Δεν ξέρεις τι ‘ναι παγωνιά | βραδιά χωρίς φεγγάρι | να μη γνωρίζεις ποια στιγμή | ο πόνος θα σε πάρει | Ποτάμι μέσα μου πικρό | το αίμα της πληγής σου | κι από το αίμα πιο πικρό | στο στόμα το φιλί σου

09. Εκείνος που μας χάθηκε Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Εκείνος που μας χάθηκε μην είναι μέσα στο κρασί | μην είναι μέσα στο φιλί και στ' άγιο μεσημέρι | μην είναι αυτός ο άνεμος που μας μιλάει βαθιά | μην είναι αυτός ο άνεμος μην είναι ποιος το ξέρει. | Εκείνος που μας έφυγε μην είναι μες στην άνοιξη | μέσα σε σύννεφα βαριά μην είναι πρωτοβρόχι | μην είναι μέσα στις ιτιές και στα πικρά τραγούδια | μην είν' ο χτύπος της καρδιάς κι η ρίζα στα λουλούδια. | Δάκρυ, δάκρυ θα τον βρούμε το χαμένο ουρανό | Πόνο, πόνο θα τον πούμε τον θαμμένο μας καημό.

10. Του γάμου Τραγούδι: Άννα & Μαρία Καλουτά
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι μου χρυσό φλουρί | στης νύφης το γιορντάνι | απόψε τα μεσάνυχτα | τα ουράνια είν' ορθάνοιχτα | κι ο χάρος θα πεθάνει. | Απόψε σκύβει ο ουρανός | στης νιόνυφης το στρώμα | η γης ρουφά χρυσή βροχή | και σμίγει μέλι και κρασί | μεσ' του γαμπρού το στόμα. | Λάμπει το ρόδι στην αυλή | στη σκάφη το ζυμάρι | και περπατούν λεβέντικα | η νύφη πετροπέρδικα | αητός το παλικάρι.

11. Του Χάρου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Τον Χάρο τον αντάμωσα | Ένα Σαββάτο βράδυ | Είχε σχολάσει απ’ τη δουλειά | Και στου σπιτιού μου τα σκαλιά | Τον βρήκε το σκοτάδι. | Κρύο νερό δε ζήτησε | Ούτε ψωμί να φάει | Τα νιάτα μου εζήλεψε | Κι ο ήλιος σαν βασίλεψε | Ήρθε για να με πάρει. | Χάρε αν είσαι μερακλής | Παράτα με να ζήσω. | Γιατί έχω μάνα κι αδελφή | Κι αγάπη στην καρδιά κρυφή | Που δεν μπορώ ν’ αφήσω.

12. Θλιμμένη ματιά Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου
Τι έγινε το σύννεφο; | Τι έγινε ο κεραυνός; | Τι έγινε ο κεραυνός; | Τι έγινε ο πόνος; | Και τώρα πας χωρίς φωνή. | Εδώ στην άκρη του καιρού. | Εδώ στην άκρη του καιρού | και πίσω σου ο πόνος. | Θλιμμένη ματιά | θλιμμένη φωνή | η ζωή μου πεθαίνει | κάθε πρωί. | Εσύ ήσουν από όνειρο | εσύ ήσουν από άνοιξη | κι απ' της ελπίδας το θυμό | για που πηγαίνεις μόνος; | Σε περιμένει η θάλασσα | σε περιμένει όλη η γη | σε περιμένουν τα νερά | κι όλα τα περιστέρια. | Δωσ' τους λοιπόν παρηγοριά. | Δωσ' τους ξανά την άνοιξη. | Δωσ' τους ξανά την άνοιξη. | Δωσ' τους ξανά τ' αστέρια.

13. Της δουλειάς Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός
Φεγγάρι κρύψου στο βουνό | κατέβα απ' το μπαλκόνι | να κοιμηθεί ο γιόκας μου | πού 'χει δουλειά στ' αλώνι. | Το χώμα θέλει σκάψιμο | τ' αμπέλι θέλει χέρια | θέλει η ελιά μέση γερή | το κλάδεμα μαχαίρια. | Θέλει τραγούδι ο τρυγητός | από δροσάτα χείλη | θέλουν τα χείλια φίλημα | κόψιμο τα σταφύλια. | Η μάνα κάνει το παιδί | κι η βρύση το πλατάνι | κι ο ιδρώτας του παλικαριού | στο μέτωπο στεφάνι.

14. Κρητικός χορός Οργανικό
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

15. Βάρκα στο γιαλό Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα ανεβαίνω τα σκαλιά | για τα δυο σου μάτια | για τις δυο φωτιές | που όταν με κοιτάζουν | νιώθω μαχαιριές. | Βάρκα στο γιαλό | βάρκα στο γιαλό | γλάστρα με ζουμπούλι | και βασιλικό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα θα σου δίνω τα φιλιά. | Κι όταν σε μεθύσω | κι όταν θα σε πιω | θα σε νανουρίσω | με γλυκό σκοπό. | Πέντε, πέντε δέκα | Δέκα, δέκα κατεβαίνω τα σκαλιά | φεύγω για τα ξένα | για την ξενιτιά | και μην κλαις για μένα | αγάπη μου γλυκιά.

16. Το φεγγάρι κάνει βόλτα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Το φεγγάρι κάνει βόλτα | στης κυράς μου τα μαλλιά | Παίξε Τσιτσάνη μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Τσιτσάνη μου | το μπουζουκάκι | να θυμηθούμε τα παλιά | Το φεγγάρι κάνει κύκλο | στης κυράς μου τη καρδιά | Παίξε Ζαμπέτα μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Ζαμπέτα μου | το μπουζουκάκι | να θυμηθούμε τα παλιά | Το φεγγάρι κάνει βόλτα | μα η κυρά δεν μ' αγαπά | Παίξε Γρηγόρη μου | το μπουζουκάκι | ρίξε μου μια γλυκιά πενιά | παίξε Γρηγόρη μου | το μπουζουκάκι | να ξεχαστούνε τα παλιά

17. Τι να την κάνω τη χαρά Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Νότης Περγιάλης
Καρδιά μου ποιος τη πόρτα σου χτυπά | χτυπάει και εσύ δε βγαίνεις | Ηρθ' η χαρά κοντά σου μια βραδιά | και εσύ δε κατεβαίνεις | Τι να την κάνω τη χαρά | χαράς τον που την έχει | Να τη σηκώσω στα βουνά | στο κρύο δεν αντέχει, | στο σπιτικό μου είναι στενά | και μέσα μου όλο βρέχει | Την στόλισα στεφάνι στα μαλλιά | και πάω να τραγουδήσω, | μα ο στεναγμός μου πνίγει τη μιλιά | και όλο γυρίζω πίσω | Τι να την κάνω τη χαρά | χαράς τον που την έχει | Να τη σηκώσω στα βουνά | στο κρύο δεν αντέχει, | στο σπιτικό μου είναι στενά | και μέσα μου όλο βρέχει

18. Αυτούς που βλέπεις Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Κατσαρός
Αυτούς που βλέπεις πάλι θα τους ξαναΐδείς | θα τους γνωρίσεις πάλι | άλλον θα λένε Κωνσταντή κι άλλον Μιχάλη | Αυτούς που βλέπεις πάλι θα τους ξαναΐδείς | θα τους γνωρίσεις πάλι | σ' αυτόν τον κόσμο θα γυρνούν | με περηφάνια πιο μεγάλη | Αυτούς που βλέπεις πάλι θα τους ξαναΐδείς | θα τους μισήσεις πάλι | έναν μονάχα δε θα βρεις | τον πιο μικρό, τον πιο πικρό, τον πιο αγαπημένο | τον μοναχό, τον δυνατό και τον αντρειωμένο | Αυτόν δε θα τον ξαναΐδείς να τονε βασανίσεις | και την μεγάλη του καρδιά να τηνε σκίσεις | αυτόν δε θα τον ξαναβρείς τι τον φυλάνε τ'άστρα | τι τον φυλάει ο ήλιος του, τονε φυλάει το φεγγάρι | Αυτόν που 'χει τη χάρη τον πιο μικρό | τον πιο πικρό και τον αγαπημένο | αυτόν μονάχα εγώ, μονάχα εγώ, εγώ προσμένω

19. Ο Μίμης ο τσιγγάνος Τραγούδι: Κώστας Χατζής
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Κατσαρός
Το καραβάνι ξεκίνησε | Θυμήσου, φυλή μου, τον Μίμη | Τον βασιλιά των τσιγγάνων, | Θυμήσου. | Λεβέντης έζησε, θυμήσου | Τον Μίμη μας τον τσιγγάνο | Που οδηγούσε το καραβάνι. | Το καραβάνι ξεκίνησε | Θυμήσου, φυλή μου, τον Μίμη | Πονούσε ο Μίμης | Σαν οδηγούσε το καραβάνι | Μπροστά μας πήγαινε ο Μίμης | Μπροστά στη φυλή μου | Ο βασιλιάς των τσιγγάνων, | Πονούσε | μπροστά στη φυλή μου. | Και τώρα ο Μίμης | Κοιτάχτε τσιγγάνοι, αγαπούσε | Και τώρα ο Μίμης | Σαν ίσκιος περνούσε | Σαν ίσκιος αντρίκιος | Ο Μίμης περνούσε | Κοιτάχτε τσιγγάνοι, περνούσε | Στο νέο καραβάνι | Και τραγουδούσε | Ακούστε τσιγγάνοι, | Τσιγγάνοι ακούστε | Τον Μίμη ακούστε…

20. Μαργαρίτα Μαγιοπούλα Τραγούδι: Μαίρη Λίντα
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλης
Είχα φυτέψει μια πορτοκαλιά | που την εζήλευε όλη η γειτονιά | Που την εζήλευε όλη η γειτονιά | είχα φυτέψει μια πορτοκαλιά | Αχ, Μαργαρίτα Μαγιοπούλα | Αχ, Μαργαρίτα Μαγιοπούλα | Αχ, Μαργαρίτα μάγισσα | Πρωί, πρωί την πότιζα φιλιά | το δειλινό την πήραν τα πουλιά | Το δειλινό την πήραν τα πουλιά | Πρωί, πρωί την πότιζα φιλιά

21. Ο καβαλάρης τ’ ουρανού Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης & Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Ο καβαλάρης του ουρανού | φάνηκε πάνω στην κορφή, | κρατεί στο χέρι την αυγή | και στ' άλλο τη ζωή μου. | Το παλικάρι, το παλικάρι | θα 'ρθει το βράδυ στις εννιά | βοήθα Χριστέ και Παναγιά. | Ο καβαλάρης του βουνού | φάνηκε στα σοκάκια, | κρατεί στο χέρι κεραυνούς | και στ' άλλο αναστεναγμούς. | Το παλικάρι, το παλικάρι | θα 'ρθει το βράδυ στις εννιά | βοήθα Χριστέ και Παναγιά. | Ο καβαλάρης του ουρανού | παίρνει μαζί του την αυγή, | παίρνει το χέρι που σκορπά | και τ' άλλο που θερίζει. | Το παλικάρι, το παλικάρι | θα 'ρθει το βράδυ στις εννιά | βοήθα Χριστέ και Παναγιά.

22. Πέντε στρατιώτες Τραγούδι: Χορωδία
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Πέντε στρατιώτες ξεκινήσανε | Το βουνό να βάψουν, | Σταματήσανε | Το βουνό το βάψαν, | Κοιμηθήκανε. | Πέντε στρατιώτες κοιμηθήκανε | Το βουνό τους τρώει, | Θυμηθήκανε | Το βουνό τους πίνει, | Ονειρευτήκανε | Το βουνό τους φτύνει, | Διαλυθήκανε. | Πέντε στρατιώτες διαλυθήκανε | Το βουνό ανθίζει, | Ονειρευτήκανε | Το βουνό χιονίζει, κοιμηθήκανε | Το βουνό στενάζει, | Αγαπηθήκανε. | Μάνα… Μάνα… Μάνα… | Πέντε μάνες | …Μάνες …Μανούλες…

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης