Τετάρτη, 21 Δεκεμβρίου 2011

Οδύσσεια





















Η Μαρία Φαραντούρη σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Δίπλα στη θάλασσα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Δίπλα στη θάλασσα θα μείνω για να ανοίξω | έναν ορίζοντα στο βάθος της ψυχής | και μια φωτιά μέσα στο στήθος μου θα κλείσω | για να 'χω ένα σημάδι επιστροφής | σε μιαν Ιθάκη που θα πρέπει να γυρίσω | μ' ένα ταξίδι μιας ολόκληρης ζωής. | Τρομάζω την οργή του Ποσειδώνα | φοβάμαι των ανέμων το θυμό | κρυώνω μοναχός μεσ' το χειμώνα | μα σ' αγαπώ κι έχω από κάπου να πιαστώ. | Ένα σεντόνι να κεντήσεις να το στρώσεις | όταν γυρίσω να ξαπλώσουμε μαζί. | Μ' ένα σου βλέμμα ότι πέρασα να νιώσεις | να ημερέψει η αγριάδα στην ψυχή | Κι αν κοιμηθώ, την αγκαλιά σου να μου δώσεις | Μη με ρωτάς, δεν έχουν τέλος ούτε αρχή.

02. Το τραγούδι των Συντρόφων Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Μονάχοι, | θα ταξιδέψουμε στον κίνδυνο | Η Θάλασσα η ανοιχτή μας περιμένει | Είναι στη μοίρα μας | να μη χωράμε πουθενά | να μην υπάρχει μια στεργιά | ν' αράξουμε. | Για πάντα | αυτή η καρδιά μας η ασίγαστη | μας έβαλε τα χέρια στο τιμόνι | Με την ψυχή μας | να ανεμίζει στα πανιά | για έναν έρωτα εμείς | θα φύγουμε. | Ιθάκη | Για μας το πέλαγο το ξέσκεπο | γεμίσαν με μνηστήρες τα λιμάνια | Ο κόσμος πάντα | βρίσκει καινούργιο βασιλιά | κι εμείς μονάχοι ποιητές | θα μείνουμε

03. Ναυαγός Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Αχ, θάλασσά μου όταν ξυπνάς | στου φεγγαριού τη χάση | να με κουνάς ανάλαφρα | ίσκιος να μη πιάσει | γιατί είν' ο ύπνος μου βαρύς | απ' όσα έχω περάσει. | Μέρες τα κύματα μετρώ | νύχτες τα ημερεύω. | Φυσά βοριάς φυσά νοτιάς | κι εγώ τα ταξιδεύω | να βρω λιμάνι να σταθώ | νησάκι να κατέβω. | Αχ, θάλασσά μου που μιλάς | των κοχυλιών τη γλώσσα | πάρα από με τα βάσανα | και κάν' τα μοιρολόγια | γιατί τον πόνο της καρδιάς | δεν τονε λένε λόγια.

04. Το τραγούδι των Σειρήνων Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Φεύγω κρυφά μια ζαβολιά | μ' έχει πληγώσει. | Σαν τα παιδιά τώρα που ο άνεμος | φυσά ένα τραγούδι που λέει | να τελειώσει | και σε μια θάλασσα με παίρνει μακρυά. | Είναι πολλές οι μουσικές να τις αντέξεις | όταν το πέλαγο βαλθεί να τραγουδά. | Χίλιες φωνές για να μη ξέρεις | να διαλέξεις κι ούτε κατάρτι να δεθείς | ούτε σχοινιά. | Θα πάω ψηλά με τα φτερά μου | που θα ανοίξω | στου παραδείσου τα παράξενα νησιά. | Λυσ' τα μαλλιά σου να σε δω να σε γνωρίσω | Λυσ' τα μαλλιά σου να σε δω στα σκοτεινά | Λυσ' τα μαλλιά σου να σε δω να σε γνωρίσω | μέσα στου κόσμου τ' αδιέξοδα στενά | μέσα στου κόσμου την απέραντη ερημιά | λύσ' τα μαλλιά σου να 'ρθω να σου μιλήσω.

05. Στον κάτω κόσμο Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Εγώ περπάτησα στον Άδη ζωντανός | Και μες στης νύχτας έχω ζήσει τα σκοτάδια | Με τους αγγέλους τα’ χω πιει κάμποσα βράδια | Με τους δαιμόνους έχω γίνει κολλητός | Στον Κάτω Κόσμο, τον απόκληρο που λένε | υπάρχουν άνθρωποι με γνήσια καρδιά | υπάρχουν μάτια που αν βουρκώσουνε σε καίνε | με κάτι δάκρυα που στάζουνε φωτιά | Εγώ τυλίχτηκα στου κόσμου τη φωτιά | Της κοινωνίας τη βρομιά έχω χορτάσει | Κι όσοι μ’ αρνήθηκαν και μ’ έχουνε δικάσει | Έχουν σκοτάδι και φαρμάκι στην καρδιά

06. Στην Καλυψώ Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Σαν ένας παίκτης που μοιράζει τα χαρτιά | σ' ένα καρέ χωρίς καθόλου να χει ρέντα | εσύ με ρέστα ένα πάσο μου ζητάς | κι εγώ ποντάρω τη ζωή μου για μια κέντα. | Μη με κρατάς στη αγκαλιά σου με τα μάγια | άσε με ελεύθερο να φύγω κι ας χαθώ. | Εμένα η μοίρα μου όταν έριχνε τα ζάρια | είχε μαλώσει το πρωί με το θεό. | Μη μου ζητάς λοιπόν να μείνω να σωθώ | μην προσπαθείς με κόλπα εδώ να με κρατήσεις | εγώ στους δρόμους έχω μάθει να γυρνώ | κι εσύ γυρεύεις ένα ώμο να ακουμπήσεις. | Σαν το θηρίο που είναι μέσα στο κλουβί | και σε κοιτάζει με δυο μάτια λυπημένα | εσύ νομίζεις πως του σώζεις τη ζωή | κι αυτό το λειώνει το μαράζι κάθε μέρα.

07. Η Ωραία Ελένη Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Δε μας χωράει η γειτονιά | πρέπει να ανοίξουμε πανιά | τι ήταν αυτό το ξαφνικό | Ποιος να το περιμένει  | ήτανε παντρεμένη | η ωραία Ελένη. | Θα το πληρώσουνε ακριβά | τελειώσανε τα χωρατά. | Συγνώμη θα παρακαλάν | Θα δούμε τι σημαίνει ... | Η αναθεματισμένη | η ωραία Ελένη. | Τι κι αν ακούστηκε παντού | πως πήγε με δικό της νου. | Θα λέμε εμείς σαν συγγενείς, | σαν εραστές θιγμένοι. | Δεν ήθελε η καημένη | η ωραία Ελένη.

08. Κίρκη Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Σαν Κίρκη μάγισσα σαν νύχτα κολασμένη | σαν νυχτερίδα που το αίμα μου ρουφάς. | Όση αλήθεια έχω μέσα μου την παίρνεις | για να τυλίγεις ψέματα να τα πουλάς. | Δεν το αντέχεις τον καθρέφτη της ψυχής σου | για αυτό στα μάτια μου γυρεύεις να κοιτάς. | Είμαι το άλλοθι σ' αυτή την ενοχή σου | η αθώα μάσκα σου που θέλεις να φοράς | Είχα πιστέψει στην αρχή πως μ' 'αγαπούσες | μα εσύ μονάχα το κενό σου αγαπάς | Άντε λοιπόν σ' αυτό που πάντα υπηρετούσες | κι άσε με εμένα τίποτα δε μου χρωστάς.

09. Σαν το θηρίο Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Θα γίνω αέρας να σε ψάχνω στα στενά | και το φουστάνι σου θ' αρπάζω να σηκώνω | Με το θυμό μου όταν ξεφεύγεις να θυμώνω | σαν το θηρίο που αγριεύει όταν πονά. | Είναι το πάθος μου ποτάμι από φωτιά | που λάβα γίνεται και μόνο σβήνεται | μέσα στη θάλασσα | απ ' τα μαύρα σου μαλλιά. | Χορό θα στήσω με το πόδια μου γυμνά | μέσα στα μάτια σου που καίνε αναμμένα. | Το σώματά μας θα παλεύουν ιδρωμένα | με τη φωτιά θα ξεδιψάμε τη φωτιά.

10. Ο έρωτας θεός Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Ο έρωτας θεός | μέσα στο φως | καταμεσήμερο στο Αιγαίο | κολυμπά | Κι ένας Ιούλιος τρελός | μας ακουμπά | ψίθυρους μυστικά | μεσ' τα ακρογιάλια | με δυο φιλιά. | Η μάγισσα ζωή | σε μια στιγμή | παίζει τα χρόνια μας | στο εδώ ή στο εκεί | Κι εμείς γυρεύοντας | να βρούμε την αρχή | βάλαμε ένα τέλος στο ταξίδι | με δυο φιλιά.

11. Θάλασσα μάγισσα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Θάλασσα μάγισσα | πόσο σ' αγάπησα | Μάνα μου εσύ κι εγώ παιδί σου | Του χρόνου η αρχή | αόρατη κλωστή. | Μοίρα που μ' έδεσε μαζί σου | Κι όλο κοντά σου θέλω να 'μια | να μην ξεχνάω να θυμάμαι | πως θα ρθει η στιγμή | να φανεί πανί | κι έτοιμος να φύγω πρέπει να μαι. | Κι όλο κοντά σου θέλω να 'μια | να μην ξεχνάω να θυμάμαι | σ' άπατα νερά | σ' άγνωστα νησιά | που τα χρόνια εκεί αλλιώς μετράνε. | Θάλασσα μάγισσα | πάρε με μακρυά | εκεί ως που το μάτι φτάνει | εκεί που ο ουρανός | φιλάει το πέλαγο | κι ο ήλιος κόκκινο το βάφει.

12. Στη Ναυσικά Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Αυτά που σου 'κλεψα τα έκρυψα καλά | μεσ' του μυαλού μου τις σπηλιές | μεσ' την καρδιά μου | Να 'χει η ψυχή μου ηδονικά μυρωδικά | και να μυρίζουν το όνομά σου τ' όνειρά μου | Έχουν τα όνειρα αρώματα που λες | θα γίνω κλέφτης να τους κλέβω μυρωδιές. | Στον εραστή, μην κλάψεις μην ταπεινωθείς. | Απ' τον ληστή δεν παίρνεις πίσω | τα φιλιά σου | Κράτα μονάχα να θυμάσαι τη στιγμή | που του 'χες πει ό,τι κι αν έχω είναι | δικά σου

13. Το τραγούδι της Πηνελόπης Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Κάθισα κι απόψε μοναχή μέσα στη νύχτα | κι αφουγκράστηκα τα λόγια που συνθέσανε στα χρόνια | μια ηχώ που παραμένει μουσική και ανασαίνει | Στα τραγούδια που αγαπάμε κάθε βράδυ που πονάμε | Στα τραγούδια που μα πάνε σ' όλα αυτά που δεν ξεχνάμε | σαν καράβια σε ταξίδια στα δικά μας πανηγύρια. | Άκουσα απ' τους στίχους τη δική μου ιστορία | και θυμήθηκα ανθρώπους σ' άλλους χρόνους σ' άλλους τόπους | Ένα “αχ” που μας σκοτώνει | Ένα “αχ” που μας λυτρώνει | του έρωτά μας την αλήθεια | της αγάπης τα φεγγάρια | και του πάθους τα σκοτάδια | Η σκληρότητα του Άδη | και το πιο γλυκό σου χάδι | στα τραγούδια που είν' αστέρια | στα τραγούδια που είν' μαχαίρια.

14. Χωρίς ταυτότητα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Κώστας Καρτελιάς
Χωρίς ταυτότητα και όνομα υπάρχω | ανάμεσα σ' ανθρώπους σαν και μένα | με τα όνειρά μου τα μικρά κι απειλημένα | μ' ένα σταυρό πάνω στο χώμα υπογράφω | Το που θα πάω είναι το μόνο που θυμάμαι | μέσα στο πλήθος σε μια πόλη που δεν ξέρω | Τη μοναξιά της ύπαρξής μου μεταφέρω | από παγκάκι σε παγκάκι που κοιμάμαι | Κάποιος με έδειχνε και φώναζε εμένα | μα εγώ δε γύρισα καθόλου να κοιτάξω | γιατί στην πόλη αυτή δε γνώριζα κανένα | γιατί στην πόλη αυτή εγώ ήμουν ο Κανένας.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης