Παρασκευή, 23 Δεκεμβρίου 2011

Ερημιά





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Το κελί Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ο κόσμος είναι ένα κελί | κι εμείς φυλακισμένοι | Δίχως αιτία αμαρτωλοί | και καταδικασμένοι | Κι όταν ανοίγει η φυλακή | την ώρα που βραδιάζει | Σ' ένα σοκάκι παρακεί | ο Χάρος μας αρπάζει | Ο κόσμος είναι ένα κελί | γι' αυτό χαρά στα νιάτα | κράτα απ' το χέρι το φιλί | και σαν Θεός περπάτα

02. Μου αρκεί Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Ασημογάλανο απόψε το φεγγάρι | Σημαιοστόλισε το μαύρο ουρανό | Γιατί τα μάτια σου μου κάνανε τη χάρη | Να με κοιτάξουνε και πια δεν θα πονώ | Δεν θέλω τίποτ’ άλλο μου αρκεί | Μονάχα μια ματιά σου για να ζήσω | Να βάψω κάθε μέρα Κυριακή | Και τ’ όνειρο απ’ την αρχή να χτίσω | Εκεί που νόμιζα πως ήμουν ξεχασμένη | Είδα στο βλέμμα σου το σώμα μου γυμνό | Κι ένοιωσα πάλι σαν και πρώτα μαγεμένη | Με τα φιλιά σου ως το πρωί να ξαγρυπνώ | Δεν θέλω τίποτ’ άλλο μου αρκεί | Μονάχα μια ματιά σου για να ζήσω | Να βάψω κάθε μέρα Κυριακή | Και τ’ όνειρο απ’ την αρχή να χτίσω

03. Δεν πειράζει Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Τριγύρω ερημιά | μαχαίρι στην καρδιά | τα μάτια σου με έχουνε δικάσει | και χιόνι την ψυχή μου έχει σκεπάσει. | Δεν πειράζει. | Μια ζωή είναι, θα περάσει. | Σε πίκρανα πολύ | μαχαίρι στην πληγή | και χάνομαι, βυθίζομαι, σκορπάω | κι απ΄ τον πολύ τον πόνο μου μεθάω. | Δεν πειράζει. | Μια ζωή είναι, θα περάσει.

04. Στο ζεϊμπέκικο Γρηγόρη Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Στο ζεϊμπέκικο Γρηγόρη | στο ζεϊμπέκικο Γρηγόρη | στο ζεϊμπέκικο Γρηγόρη | δεν υπάρχουνε μαστόροι | Ρώτα αν θες και τον Σαράντο | ρώτα αν θες και τον Σαράντο | ρώτα αν θες και τον Σαράντο | η καρδιά κάνει κουμάντο | Στο ζεϊμπέκικο Μιχάλη | στο ζεϊμπέκικο Μιχάλη | στο ζεϊμπέκικο Μιχάλη | δεν υπάρχουνε δασκάλοι | Μέτρα μες στα βήματά μου | μέτρα μες στα βήματά μου | μέτρα μες στα βήματά μου | Τα πικρά παράπονά μου | Ο ζειμπεκάς δε φτιάχνεται | Γεννιέται κάποιο βράδυ | Κάποια βραδιά που χάνεται | κι απ' την ψυχή του πιάνεται | να διώξει το σκοτάδι

05. Στης ζωής σου τα σοκάκια Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Στης ζωής σου τα σοκάκια εμπερδεύτηκα | Και στα μάτια σου τα πλάνα ξενιτεύτηκα | Σπίτι, συγγενείς και φίλους επαράτησα | Κι ήρθα δίπλα σου σαν άντρας και περπάτησα | Με μεθύσαν τα φιλιά σου και σαλτάρισα | έλυσα πανιά και κάβους και σαλπάρισα | Σ' έβαλα και στο τιμόνι, κουμαντάριζες | Και κανένανε στον κόσμο δε χαμπάριζες | Απ' τα μαγικά σου χάδια ξεμυαλίστηκα | Στου κορμιού σου τις χαράδρες ετσακίστηκα | Μαύρη ώρα, μαύρη νύχτα που σ' αγάπησα | Εσύ έφυγες με άλλον κι εγώ σάπισα

06. Και θέλω να ‘ναι νύχτα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Και θέλω να’ ναι νύχτα και να βρέχει | Και να’ ναι το αγκάλιασμα τρελό | Σαν να’ ναι οι τελευταίες οι στιγμές μας | Στερνές στιγμές που ζω και σε φιλώ | Και να’ μαστε στο πάθος μας δοσμένοι | Εξαίσια, γλυκά, σπαραχτικά | Έν’ άστρο μοναχό στην οικουμένη | Που μύρια θα γενεί βεγγαλικά | Και θέλω να σταλάζω στην καρδιά σου | Σταλιά, σταλιά μια ολόκληρη ζωή | Ζωή που τη σπατάλησα μακριά σου | Αγάπη μου παλιά παντοτινή | Και να’ μαστε στο πάθος μας δοσμένοι | Εξαίσια, γλυκά, σπαραχτικά | Έν’ άστρο μοναχό στην οικουμένη | Που μύρια θα γενεί βεγγαλικά

07. Κι αν θα γυρίσεις Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Τα σήμαντρα της άνοιξης χτυπούν | μα εγώ δεν έχω χελιδόνι. | Δεν έχω γιασεμιά για να σου πουν | πως ζω με την καρδιά στο χιόνι. | Κι αν θα γυρίσεις, θα ΄μαι πάντα εδώ | στις μνήμες της αγάπης μας κρυμμένη. | Μες στους σκοπούς | που λεν τ΄ απόβραδο | όσοι κανένας δεν τους περιμένει. | Τα ξώφυλλα της νύχτας ανοιχτά | μα εγώ δεν έχω παραθύρια. | Μονάχα στης καρδιάς μου τ΄ ανοιχτά | ναυαγισμένα τρεχαντήρια.

08. Βάρδια Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Έπιασε βάρδια το φεγγάρι | κρύψου μην τύχει και μας δει | Για θα το πει μετά στ' αστέρια | και θα το μάθει όλη η γη | Κρύψου μες στα πυκνά μαλλιά σου | όπως το δάσος το πουλί | Και κράτα με στην αγκαλιά σου | γιατί κουράστηκα πολύ | Κουράστηκα να σε γυρεύω | σε θάλασσες και σε στεριές | σταλιά, σταλιά να σε μαζεύω | απ' τις παιδιάστικες καρδιές

09. Να με φιλάς Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Πάμε ένα ταξίδι στο φεγγάρι | Έχω μια χιλιάρα μηχανή | Τώρα που η καρδιά μας | Είναι τόσο ζωντανή | Κι είναι ανοιχτοί οι ουρανοί | Να με φιλάς και να μου ψιθυρίζεις | Λόγια τρυφερά ερωτικά | Η αγάπη είναι χαρά | Είναι όνειρα τρελά | Φίλα με ακόμα μια φορά | Άσε τα μαλλιά στο ν' ανεμίζουν | Να γεμίσει ο κόσμος γιασεμιά | Τώρα που ενώνονται | Τα ωραία μας κορμιά | Και φεγγοβολούν μες στη βραδιά

10. Κάνε κουράγιο μη μου πεις Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Να στο εξηγήσω δεν μπορώ | Μα είναι βούρκος το νερό | Κι ένα θολό ποτάμι | Κι είναι φευγάτα τα πουλιά | Κι όλες οι μέρες αντηλιά | Και σκοτεινιά στο τζάμι | Κάνε κουράγιο μη μου πεις | Θα’ ναι κουβέντα της ντροπής | Να στο εξηγήσω δεν μπορώ | Μα νοιώθω να ‘μαι από καιρό | Πέτρα σε ξερονήσι | Στόμα σφιγμένο στη σιωπή | Δρόμος χωρίς επιστροφή | Τραγούδι που ‘χει σβήσει | Κάνε κουράγιο μη μου πεις | Θα’ ναι κουβέντα της ντροπής

11. Το γεράκι Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Βαριά με δέρνει το ανεμοβρόχι | Χαρά στον που 'χει μια φυλακή | Για να κουρνιάσει και να ξεχάσει | Αχ τη ζωή του την άδικη | Με το γεράκι θα γίνω ταίρι | Και με τα αγρίμια σταυραδελφός | Γιατί η καρδιά μου μονάχα ξέρει | Θεριό που είναι ο άνθρωπος | Βαριά με δέρνει ανεμοζάλη | Κανείς "χαλάλι" δε μου 'χει πει | Παντού είμαι ξένος, χαρακωμένος | Απ' το σκοτάδι και τη σιωπή

12. Άδικη μέρα Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Άδικη μέρα μουσκεμένη απ’ τη βροχή | Κάποια καράβια στο λιμάνι αραγμένα | Κι οι δρόμοι έρημοι, γυμνοί χωρίς ψυχή | Λες κι επήρανε την ερημιά από μένα | Αν ήσουνα φεγγάρι, θα μ’ έβλεπες ξανά | Μακριά σου, αλλ’ ανέγγιχτη και μόνη | Αν ήσουνα φεγγάρι, θα μ’ έβλεπες ξανά | Μακριά σου, αλλ’ ανέγγιχτη και μόνη | Μα είσαι ένας αγέρας παντού και πουθενά | Καημός, καημός που θανατώνει | Μα είσαι ένας αγέρας παντού και πουθενά | Καημός, καημός που θανατώνει | Άδικη νύχτα, με σβησμένα κεριά | Κρύα σεντόνια και παντζούρια σφαλισμένα | Αύριο είπαν πως θα έχει ξαστεριά | Αλλ’ ούτε λέξη δεν ακούστηκε για σένα | Αν ήσουνα φεγγάρι, θα μ’ έβλεπες ξανά | Μακριά σου, αλλ’ ανέγγιχτη και μόνη | Αν ήσουνα φεγγάρι, θα μ’ έβλεπες ξανά | Μακριά σου, αλλ’ ανέγγιχτη και μόνη | Μα είσαι ένας αγέρας παντού και πουθενά | Καημός, καημός που θανατώνει | Μα είσαι ένας αγέρας παντού και πουθενά | Καημός, καημός που θανατώνει

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης