Παρασκευή, 23 Δεκεμβρίου 2011

Ασίκικο πουλάκη





















01. Σημαδεμένος απ’ την αγάπη Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Σαν θαλασσάκι να κυματίσεις | και σαν αέρας να σηκωθείς, | να με ζαλίσεις, να με σκορπίσεις | και τη ζωή μου μη λυπηθείς. | Να γίνεις φλόγα να με δροσίσεις | και μεσημέρι να τυφλωθώ, | σημαδεμένος απ'την αγάπη | στα δυο σου μάτια να γκρεμιστώ. | Σαν άδειο σπίτι να με ανοίξεις | και τη σιωπή μου μη φοβηθείς, | το όνομά σου να ψιθυρίσεις | και στη δροσιά μου να κοιμηθείς. | Σαν ένα δέντρο να φτερουγίσω | σαν καταρράκτης να ξοδευτώ, | σημαδεμένος απ'την αγάπη | στα δυο σου μάτια να γκρεμιστώ.

02. Κοίτα με στα μάτια Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Χάρτινος ο κόσμος, ψεύτικος ντουνιάς, | όμως το τραγούδι ξέρει πού πονάς. | Μόνο στο ρυθμό του είναι νόμιμο | το ανυπότακτο που κρύβω και το φρόνιμο. | Βήμα κι άλλο βήμα, βήματα παλιά, | ο χορός ανοίγει σαν την αγκαλιά. | Κοίτα με στα μάτια, πάτα όπου πατώ, | κράτα με καλά απόψε, μην αναληφθώ. | Πότε σαν πουλάκι, πότε στα δεσμά, | όλη η ζωή μου ένα ξάφνιασμα. | Νοιώθω πιο δικό μου ό,τι έχασα | κι όσα έχω δε μου κάνουν και τα ξέχασα.

03. Αϊβαλή Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Είδα στο όνειρό μου πάλι τ' Αϊβαλί | και ανάμεσά μας θάλασσα γυαλί, | που την περπατούσα όπως ο Χριστός | κι έφτασα στο σπίτι μου γονατιστός. | Βρίσκω δύο ξένους, μάνα, στη μουριά, | να κοιμούνται σαν τα καλά παιδιά. | Τόσο δρόμο έκανα να 'ρθώ | κι ούτε ένας ίσκιος να ξεκουραστώ. | Είδα στο όνειρό μου πάλι τ' Αϊβαλί | και ανάμεσά μας θάλασσα γυαλί, | στο καθρέφτισμά της όλα κοντινά, | σπίτια και καράβια και ψηλά βουνά. | Βρίσκω μία ξένη, μάνα, στα λευκά, | να ποτίζει σγουρά βασιλικά. | Τόσο δρόμο έκανα να'ρθώ | κι ούτε ένα φύλλο να σε θυμηθώ. | Είδα στο όνειρό μου σπίτι με αυλή | και ανάμεσά μας θάλασσα πολλή, | για να βγω αντίκρυ δίχως να πνιγώ, | δράκοντας θα γίνω όλη να την πιω.

04. Σαν ορφανό Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Τα κουμπιά τα φιλντισένια, | τις βεντάλιες και τα χτένια, | στον Τσεσμέ τ' αφήσαν όλα | πάνω στην παλιά κονσόλα. | Κι ένα φεγγάρι ολόιδιο | σε όλη τη Μεσόγειο, | κι ένα φεγγάρι ολόγιομο | στη Σμύρνη και στην Πέργαμο, | σαν ορφανό. | Τη ροδιά και το καΐκι, | Τά 'δεσαν κοντά στο σπίτι, | να τα πάρει το φεγγάρι, | να τα βγάλει στο Πλωμάρι.

05. Η κάθοδος των Δωριέων Τραγούδι: Μίκης Θεοδωράκης
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης
Μια φυλακή, πώς μας φτάσαν ως εκεί, | μια φυλακή, η ζωή μου φυλακή. | Χωρίς ποινή, πώς μας φτάσαν ως εκεί | και δικαστή, η ζωή μου φυλακή. | Στου Μακρυγιάννη πριν προλάβεις να μιλήσεις, | Εγγλέζου βόλι σε γονάτισε, | μας κοίταζες με βλέμμα μελαγχολικό, | να σκεφτόσουνα, θαρρείς, πόσο λίγο η μέρα κράτησε... | Μες στις πλατείες ένας, ένας καθισμένοι, | τη μοναξιά μας τη γραμμένη, | τη σφράγισες με βλέμμα μελαγχολικό, | ποιός θα πει το μυστικό στη ζωή μας τη χαμένη.

06. Πώς να ξεχάσω Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Απ' τη ζωή μου δε θα βγεις ποτέ, | ζωή δική μου και ζωή μου δυο φορές, | χαρά στη λύπη μου και λύπη στις χαρές, | πώς να ξεχάσω, πώς να ξεχάσω... | Τα μεγάλα μάτια που με χάιδεψαν, | τα ζεστά σου χέρια που με άγγιξαν | και τα τόσα λόγια που δεν πρόλαβα, | σε βαθύ πηγάδι θα το πω, πόσο σ' αγαπώ. | Απ' το κορμί μου δε θα βγεις ποτέ, | δικό μου σώμα και κορμί μου δυο φορές, | χαρά στον πόνο μου και τραύμα στις χαρές, | πώς να ξεχάσω, πώς να ξεχάσω...

07. Ναυαγός Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Αυτή τη νύχτα θα τη ζήσω | σα ναυαγός σ'ένα νησί, | χωρίς ελπίδα να γλυτώσω, | αφού το θέλησες εσύ. | Είσαι η πείνα που με τρώει, | είσαι η δίψα στο κορμί, | είσαι παραίσθηση και τρέλα, | και το αλάτι στην πληγή. | Αυτή τη νύχτα θα τη ζήσω, | σα να 'μαι αυτός που αγαπάς, | κι εσύ στη θέση τη δική μου, | όπως εγώ θα με ζητάς.

08. Ασημένια ταμπακέρα Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Ασημένια ταμπακιέρα | στο συρτάρι του πατέρα. | Τα σέρτικα θυμάμαι της Λαμίας, | το γαλανό καπνό της αποδημίας. | Ζωή μυστική, πού να πηγαίνεις; | Καρδιά νηστική, που δε χορταίνεις. | Δίπλα στο χρυσό ρολόι, | κεχριμπάρι κομπολόι. | Τις χάντρες του ακούω μία, μία, | στην κούπα του καφέ μια τρικυμία. | Καρδιά νηστική, που δε χορταίνεις, | ζωή μυστική, πού να πηγαίνεις;

09. Ασίκικο πουλάκι Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Φωτιά στη Σμύρνη και στα μάτια μου καπνός, | κι ώσπου να ρίξει μια βροχή ο ουρανός, | ένα κορίτσι σε παλιά φωτογραφία, | θα κλαίει χρόνια τους νεκρούς του καθενός. | Κομμένοι δρόμοι και η θάλασσα θηλιά, | κι ας ήταν κάποτε ανάσα κι αγκαλιά, | γεμάτη τώρα από φράγκικα καράβια, | και ξένους ναύτες, που φυλάνε τα σκαλιά. | Ασίκικο πουλάκι με μια φτερούγα, | πού βρήκες δέντρο να κρυφτείς, | τόπο να σταθείς... | Ασίκικο τραγούδι, γαρύφαλλο πληγή, | ένας λυγμός σε γέννησε, | κι έγινες κραυγή. | Ζωή που τρέμει σαν το ψάρι στη στεριά, | ποιός θα μαζέψει από τους δρόμους τα παιδιά, | ληστές αρπάζουν και Πιλάτοι τα δικάζουν, | και τρομαγμένα τα πουλάν στην αγορά. | Καμένα σπίτια και μια σπίθα στην καρδιά, | μα η Ελλάδα όπως πάντα μακριά, | όποιος γλυτώσει την φωτιά και το μαχαίρι, | θα βρει μια μάνα που θυμίζει μητριά.

10. Οι δρόμοι του αρχάγγελου Τραγούδι: Βασίλης Λέκκας
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης | Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Χρυσά φτερά, βυζαντινό μου βλέμμα, | αρχάγγελοι χορεύανε στο αίμα, | κι ένα τραγούδι μέσα στη φωνή μου, | μού γύρευε μιαν έξοδο κινδύνου. | Γιάννενα και Τρίπολη και Σύρα, | όμορφη σκονισμένη μου πορφύρα, | Χίος, Κεφαλλονιά και Μυτιλήνη, | μοίρα μου πελαγίσια Ρωμιοσύνη. | Χάλκινο το τραγούδι μας στο στόμα, | τίποτε δεν το φίμωσε ακόμα. | Τρελή φυλή που κλαίει και γελάει, | μ' έναν καημό κοιμάται και ξυπνάει, | να σπείρει τα πελάγη με σιτάρι, | για να θερίσει το μαργαριτάρι. | Γιάννενα και Τρίπολη και Κρήτη, | ρίζα μου περηφάνεια Ψηλορείτη, | Ζάτουνα και νησιά της αγωνίας, | φλέβα μου μυστική της Ιωνίας.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης