Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2011

Δι' ευχών





















Η Χάρις Αλεξίου σε τραγούδια του Νίκου Αντύπα

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Δι' ευχών Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Πετούν γεράκια απ' τις φωλιές | την τρομαγμένη μας ζωή να δουν εικόνα | σαν τις παλιές αμαρτωλές | που δεν τους στάθηκε αγκαλιά ούτε κρυψώνα | Κάτω απ' την άρρωστη βροχή | στις εθνικές των φορτηγών με τα ψυγεία | το μαύρο λάδι απ' τη ψυχή | δεν καίει για κάτι που να μοιάζει μ' ευλογία | Δι' ευχών των αγίων ημών | στους ναούς των μεγάλων λυγμών | Δι' ευχών των αγίων της γης | ορατής και αοράτου πληγής | Δι' ευχών των αγίων που κλαις | που μπορείς σ' αγαπάω να λες | Δι' ευχών των αγίων κι αεί | με Θεού πνοή | Κοιτάω τον ήλιο απ' το βουνό | κι οι δυναμίτες της ψυχής μου σπαν την πέτρα | που εγώ να τρέξω ξεκινώ | μεσ' στης παγκόσμιας λογικής τα πέντε μέτρα | Με χαραγμένα τ' αρχικά | όνομα και αίμα και φυλή κι αρχαία τείχη | και μ' ένα δέμα ελληνικά | θα γράψω, κόσμε, τους χρησμούς μου με το νύχι. | Δι' ευχών των αγίων ημών | στους ναούς των μεγάλων λυγμών | Δι' ευχών των αγίων της γης | ορατής και αοράτου πληγής | Δι' ευχών των αγίων που κλαις | που μπορείς σ' αγαπάω να λες | Δι' ευχών των αγίων κι αεί | με Θεού πνοή

02. Μάγισσα Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Μ΄ έλεγαν μάγισσα | που καρδιές ράγισα | χόρευα κι άργησα | κάθε αρχή κατάργησα | Στο λαιμό το φιλί | και στο νου το δάκρυ μου | πολεμώ κι οι πολλοί | πολεμούν την άκρη μου | Πες μου εσύ | να φύγω να ζήσω ή να χαθώ | ποιο κρασί | στο χώμα να στάξω | για να κοιμηθώ | Μεθυσμένο φιλί | στο λαιμό το δάκρυ μου | πολεμώ κι οι πολλοί | πολεμούν την άκρη μου | Μ' έλεγαν μάγισσα | ποιες καρδιές ναυάγησα, | ρώταγα κι άργησα, | μια ζωή νοστάλγησα | Πες μου εσύ | να φύγω να ζήσω ή να χαθώ | ποιο κρασί | στο χώμα να στάξω | για να κοιμηθώ | Η ζωή μου η τρελή, | μια φωτιά, μια μάγισσα | Πες μου εσύ | να φύγω να ζήσω ή να χαθώ | ποιο κρασί | στο χώμα να στάξω | για να κοιμηθώ

03. Συναυλία Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Δώσ' μου ένα τσιγάρο | Να σταθώ να πάρω εισιτήριο | Δίπλα στα ζευγάρια | Τα δεκαοχτάρια, τι μυστήριο | Ίδια είν' η χαρά | Όπως μια φορά | Δεν υπάρχει άλλο | Τι να βγάλω, ποιο διάζωμα | Να 'μαι εγώ με σένα | Κι όλα ανεβασμένα, παιδομάζωμα | Θέλω να στο πω | Πόσο σ' αγαπάω | Και να με κρατάς | Όπως θα κοιτάς | Εγώ στα νιάτα μου ξημέρωνα | Ελλάδα, Ευρώπη, Αμερική | Ό,τι αγαπούσα τ' αποθέωνα | Αρκεί να ήσουνα εκεί | Τραγούδια, στάδια, συγκροτήματα | Καρδιά μου αγάπη μου γλυκιά | Μας φάγαν όλα μας τα χρήματα | Αλλά μας έμεινε η ροκιά | Σ' έβλεπα απ' το πλάι | Κι έλεγα γελάει και σήμερα | Τ' άγρια ξεγελάει | Που 'ρθανε να διώξουν τα ήμερα | Θέλω να στο πω (σ' αγαπώ, σ' αγαπώ) | Και θα στο χρωστάω | Που ό,τι μου ζητάς | Είναι έρωτας | Εγώ στα νιάτα μου ξημέρωνα | Ελλάδα, Ευρώπη, Αμερική | Ό,τι αγαπούσα τ' αποθέωνα | Αρκεί να ήσουνα εκεί

04. Φθινόπωρο Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Χάρις Αλεξίου
Όταν του φθινοπώρου η πόρτα ανοίξει | όταν θ' αποδημούνε τα πουλιά | θα φτάνει ένα αεράκι ν' αποδείξει | τι είναι μια αγκαλιά | Θα 'ναι Σεπτέμβρης μήνας μπορεί κι Οκτώβρης | θα 'σαι στην πόλη εσύ κι εγώ στο νησί | και όποιος θυμάται πιο πολύ θα το βρεις | όταν θα παίρνεις το γράμμα μου το θαλασσί | Δεν υπάρχουν σύνορα μου λες | τα καράβια κάνουν κύκλο στις καρδιές | τα δελφίνια όμως θα μου πουν | όποιος μένει πίσω δεν τον αγαπούν | Καθώς κοιτώ να παίζεις με το κύμα | να μου φοράς κοχύλια στα μαλλιά | νιώθω πως δεν αργεί το πρώτο βήμα | που σε πάει μακριά, σ' άλλη αγκαλιά | Αύγουστος μήνας θα λέει η φωτογραφία | μα ο Δεκέμβρης θα 'ναι στην ψυχή | και μένα που με λένε απλώς Μαρία | θα φτιάχνω μια ιστορία από την αρχή | Δεν υπάρχουν σύνορα μην πεις | Το δελφίνι το 'πε στις ακτές | κράτα την καρδιά σου από τους πειρατές | το 'πε και στο κύμα χάθηκε | όποιος μένει πίσω πάει, ξεχάστηκε | Δεν υπάρχουν σύνορα μου λες | τα καράβια κάνουν κύκλο στις καρδιές | τα δελφίνια όμως θα μου πουν | όποιος μένει πίσω δεν τον αγαπούν

05. Η δικιά μας ψυχή Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Ιταλοί Κορσικανοί | Πορτογάλοι κι Ισπανοί | Στον υπόγειο | Τραγουδάνε | Μήπως φτάνει | Στην Μεσόγειο | Η φωνή | Ζωντανή | Φύγανε παιδάκια στην Αμέρικα | Χέρια γκαρσόνια μαγέρικα | Κι ήρθε απόψε η νυχτιά | Και τους άναψε | Ποιας νοσταλγίας φωτιά | Θάλασσά μου | Κουρασμένοι είναι πια | Οι πολιτισμοί | Που σε γεννήσαν | Έτσι λένε ετούτοι οι ξένοι | Μα η Μεσόγειος κι αν πνιγεί | Θα'ναι η γη

06. Να ζήσω ή να πεθάνω Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Δεν έχει απόψε η γη φεγγάρι | να βγούνε οι μοναξιές ζευγάρι | να πιάσουν της καρδιάς τ' αγρίμι | κάτω απ' της ξαστεριάς τ' ασήμι | Φλέβα η ζωή που γρήγορα χτυπά | Να ζήσω ή να πεθάνω | Σ' ένα flamenco απάνω | μάτια μου | σαν τρελή φωτιά | που διψάει για μια μαύρη ματιά | Να ζήσω ή να πεθάνω | μ' ένα κορμί ότι κάνω | μάτια μου | ν' απογειωθώ | κι απ' τη γη | με το φως να ενωθώ | Δεν έχει απόψε η γη κρεβάτια | για κείνους που κοιτούν στα μάτια | κι αν τους ρωτήσεις λένε, ίσως | κάποια μου αγάπη να' ταν μίσος | Φλέβα η ζωή που γρήγορα χτυπά | θέλει ο έρωτας και ο θάνατος ψυχή | πες το κι άρχισε ουρανέ μου μια βροχή. | Φλέβα η ζωή που γρήγορα χτυπά | Να ζήσω ή να πεθάνω | μ' ένα κορμί ότι κάνω | μάτια μου | ν' απογειωθώ | κι απ' τη γη | με το φως να ενωθώ

07. Τα πέδιλα Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Με τα πέδιλα μου τ' άσπρα | περπατούσα μια φορά | δίπλα στα δίχτυα ενός ψαρά | Ο πατέρας μου είχε άστρα | και σιρίτια αστραφτερά | μα εμένα μου 'λειπε η χαρά | κι είχα μια θάλασσα στο νου | τ' όνειρο χάλασα ποιανού | Με τα πέδιλα μου τ' άσπρα | που τους κόπηκε η κλωστή | βρήκα μιαν άσφαλτο ζεστή | Μ' έναν ανθό μωρό στη γλάστρα | που απ' τη γη είχε χωριστεί | γέλια και δάκρυα χιαστί | κι είχα μια θάλασσα για φως | μπας κι είναι ο έρωτας κρυφός | Με τ' άσπρα πέδιλα | πατάω τα βέβηλα | τ' άγρια τ' αγκάθια των καιρών | σε δρόμους άφατους | κι απ' την αγκράφα τους | σκύβω και λύνω το παρόν | Κι έχω μια θάλασσα για ευχή | λες κι είναι βότσαλο η ψυχή

08. Έλα νιότη μου πέρνα Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Έρωτα | Με τον έρωτα | Τι με πολεμάς | Στις σπηλιές του Αχέροντα | Ζωντανή με πας | Μ' ένα τόξο αλάθητο | Στα σημάδια με χτυπάς | Κι ό,τι κρύβεται αμάθητο | Σκύβεις κι αγαπάς | Που δεν το ορίζω πια | Έλα νιότη μου πέρνα | Δεν μπορώ | Βρες τραγούδια λατέρνα | Για χορό | Κι άμα ανάψουν τα στέρνα | Και χαρώ | Να του έρωτα η στέρνα | Για νερό | Έρωτα | Με τον έρωτα | Στα δίχτυα | Της ματιάς μου τ' αγέρωχα | Ήρθες και ζητάς | Να τα δάκρυα που έδινα | Για το φως το αληθινό | Στο σκοτάδι όταν ξέδινα | άξια να φανώ | Στη πιο χλωμή φωτιά

09. Τα Καρέλια Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Κάπνιζες Καρέλια στη σκάλα | σήμερα θυμήθηκα κι άλλα | να σ' ενοχλεί που 'χα γίνει σκιά σου | τότε που η δική μου ευτυχία | ήταν η δικιά σου δυστυχία | κι απ' το ριγμένο μαντήλι | που 'χα στα μαλλιά. | Με έπνιγαν αγάπη μου οι φίλοι | φίλοι απ' τη δουλειά | με έκριναν παλιά τα δυο σου χείλη. | Θυμάμαι | τίποτα δεν άξιζε να πάμε | τίποτα απ' τα πράγματα που τώρα | με έκανε η ζωή να μπορώ | να τα λέω για δώρα. | Θυμάσαι | ώρα σου καλή όπου και να 'σαι | τίποτα δεν βρήκαμε ν' αξίζει | κι άφησε τη μνήμη ο καιρός | να το συνεχίζει... | Θυμάμαι... | Το άσπρο κεντημένο σεντόνι | έγινε πανί για τη σκόνη | κι από τον καινούριο καθρέφτη | που 'χω φέρει εδώ | θα έβλεπες τον ήλιο να πέφτει | όπως βλέπω εγώ | το παλιό μου εγώ | να λέει στο φταίχτη. | Θυμάμαι | τίποτα δεν άξιζε να πάμε | τίποτα απ' τα πράγματα που τώρα | με έκανε η ζωή να μπορώ | να τα λέω για δώρα. | Θυμάσαι | ώρα σου καλή όπου και να 'σαι | τίποτα δεν βρήκαμε ν' αξίζει | κι άφησε τη μνήμη ο καιρός | να το συνεχίζει... | Θυμάσαι... Θυμάσαι...

10. Η πατρίδα Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Νίκος Αντύπας | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου & Χάρις Αλεξίου
Νύχτα απ' τη Θήβα ξεκίνησα | Κάστρα και πύλες προσκύνησα | Ξημέρωνε | Κι αρχίνησα | Στ' άρμα του χρόνου του γόνιμου | Πέρα απ' τη μοίρα και μόνη μου | Μού 'διωχνε ο κάμπος τη σκόνη μου | Στα σύνορα του ανώνυμου | Μοίρα του ανθρώπου εναγώνια | Θήβα Αλβανία Ομόνοια | Πανάρχαια | Κι αιώνια | Ποια πατρίδα σε διώχνει | Και ποια σε χρειάζεται | Ποια σε νοιάζεται γη | Ποια εικόνα | Στα στήθια του κόσμου τραντάζεται | Σαν ανάσταση ζώντος Θεού | Που αργεί

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης