Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2011

Τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου με ιστορία





















Διάφοροι ερμηνευτές σε τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Κόκκινα φανάρια Τραγούδι: Πόλυ Πάνου
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Αλέκος Γαλανός
Του λιμανιού το καλντερίμι όσοι δε ζήσαν | να που δεν ξέρουν τι 'ναι πόνος και καημός, | πώς κλαίει ο άνθρωπος που τα όνειρά του τώρα σβήσαν, | πόσο πικρός του κόσμου ο κατατρεγμός. | Πνιχτές ανάσες και βρισιές, | βαμμένα χείλια παγωμένα στις γωνιές. | Κι είναι θάνατος αργός | του πεζοδρόμιου ο νόμος ο σκληρός. | Πληρωμένες αγκαλιές | ιστορίες τραγικές | γράφονται μέσ' στις κρύες φτωχογειτονιές. | Το τραγούδι σπαραγμός | η ζωή κατατρεγμός, | το καλντερίμι ένας ατέλειωτος καημός. | Του λιμανιού το καλντερίμι όσοι δε ζήσαν, | να που δεν ξέρουν τι 'ναι πόνος και καημός. | Πώς κλαίει ο άνθρωπος που τα όνειρά του τώρα σβήσαν, | πόσο πικρός του κόσμου ο κατατρεγμός. | Σβήσαν τα φώτα στα στενά | του λιμανιού τα καλντερίμια σκοτεινά | και σταμάτησε η ζωή | το ψέμα το φτιασιδωμένο της να ζει. | Πίκρα, δάκρυ, στεναγμός | ξεχαστήκαν κι ο καημός | έγινε όνειρο γαλάζιος ουρανός | και τα πρόσωπα χλωμά, | κουρασμένα τα κορμιά | μέσα στον ύπνο ψάχνουν να 'βρουν λησμονιά.

02. Στα χέρια σου μεγάλωσαν Τραγούδι: Στέλιος Καζαντζίδης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Φτωχολογιά, για σένα κάθε μου τραγούδι | για τους καημούς σου, που σεργιανούν στη γειτονιά | Φτωχολογιά, που απ' τον πηλό πλάθεις λουλούδι | και τους καημούς σου τους πλέκεις ψιλοβελονιά | Στα χέρια σου μεγάλωσαν και πόνεσαν και μάλωσαν | άνδρες μ' ολοκάθαρη ματιά | Ψηλά κυπαρισσόπουλα, χαρά στα κοριτσόπουλα | που 'χουν κι αγκαλιάζουν τη φωτιά

03. Όνειρο δεμένο Τραγούδι: Πάνος Γαβαλάς & Ρία Κούρτη
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Βαγγέλης Γκούφας
Όνειρο δεμένο στο μουράγιο | πόρτα μου κλεισμένη στο νοτιά | έκανα τον πόνο μου κουράγιο | στην αγάπη μου έβαλα φωτιά. | Μαύρος βαρύς ο ουρανός | απόψε που ΄ρθες να με βρεις | είναι μεγάλος ο καημός | να το αντέ- να τον αντέξεις δεν μπορείς. | Στην αγάπη μου έστησαν καρτέρι | κι από τ' άστρα κλέψανε το φώς | άστραψε στην νύχτα το μαχαίρι | κι ο καημός μου γίνηκε αδελφός. | Μαύρος βαρύς ο ουρανός | απόψε που ΄ρθες να με βρεις | είναι μεγάλος ο καημός | να το αντέ- να τον αντέξεις δεν μπορείς.

04. Τα τρένα που φύγαν Τραγούδι: Βίκυ Μοσχολιού
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Βαγγέλης Ανδρεόπουλος
Τα τρένα που φύγαν | αγάπες μού πήρανε. | Αγάπες και κλαίνε, | ποια μοίρα τις μοίρανε; | Δώς μου χέρι να πιαστώ | να πιαστώ, να κρατηθώ, | ένα γέλιο, μια ματιά | κι ανασταίνετ' η καρδιά. | Το τρένο σε πήρε | πουλί, χελιδόνι μου. | Σε τύλιξ' η νύχτα | κι ορφάνεψα μόνη μου.

05. Τι έχει και κλαίει το παιδί Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Στο παραθύρι το κλειστό | κλαίει το παράπονο του | ένα παιδί που αγάπησε | κι έμεινε μοναχό του | Κανείς δε βγήκε για να ιδεί | τι έχει και κλαίει το παιδί | μα το λυπήθηκ' η αυγή | που πόνεσε τόσο πολύ | Διπλά τα 'βαλαν τα κλειδιά | στην πόρτα κάποια χέρια | Σβήσαν τον ήλιο του παιδιού | του θάμπωσαν τ' αστέρια | Κανείς δε βγήκε ....

06. Μάτια βουρκωμένα Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάτω στον Πειραιά | στα Καμίνια | φτώχεια καλή καρδιά | μα και γκρίνια | μάζεψα μια βραδιά | τα σαΐνια | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω | Μάτια βουρκωμένα | παραπονεμένα | δίχως αγάπη και πόνο | κανένας δεν ζει | μάτια βουρκωμένα | πάρτε με κι εμένα | πάρτε με τώρα να πάμε | στο κόσμο μαζί | Κάτω στον Πειραιά | στο μουράγιο | είπα να σκοτωθώ | μα τον άγιο | μα έκανα υπομονή | και κουράγιο | κι ήρθα κρυφά | τον παλιό μου καημό | να σου πω

07. Γιατί θαρρείς με κέφι Τραγούδι: Σταμάτης Κόκοτας
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Γιατί θαρρείς με κέφι | τραγουδάμε τη ζωή; | Θαρρείς η ζωή που τραγουδάμε | μας στάθηκε καλή; | Έλα, σίμωσε και βάλε το χέρι στην πληγή. | Βάλε το χέρι στην πληγή, | στην πληγή που ξέχειλη είναι | από πόνο, από πίκρα, από αίμα. | Γιατί θαρρείς τις νύχτες | σου φιλάω την καρδιά; | Γιατί η καρδιά χωρίς αγάπη | λαβώνεται βαριά. | Γιατί θαρρείς με πάθος | κυνηγάμε τη χαρά; | Γιατί η χαρά για λίγους είναι | και δεν μας καρτερά.

08. Ήτανε μια φορά Τραγούδι: Νίκος Ξυλούρης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Φέρρης
Ήτανε μια φορά μάτια μου κι έναν καιρό | μια όμορφη κυρά αρχόντισσα να σε χαρώ | Μια μικροπαντρεμένη κόρη ξανθή | τον κύρη της προσμένει βράδυ πρωί | Ένα Σαββάτο βράδυ καλέ μια Κυριακή | τον ήλιο το φεγγάρι, καλέ, παρακαλεί | Ήλιε μου φώτισέ τον φεγγάρι μου | πάνε και μίλησέ του για χάρη μου | Γυρίζει κι αρμενίζει καλέ στα πέλαγα | τους πειρατές θερίζει καλέ και τους χαλά | Στον ήλιο στο φεγγάρι και στη βροχή | και μένανε μ' αφήνει έρμη και μοναχή | Γαλέρα ανοίχτηκε μάτια μου με το βοριά | στη μάχη ρίχτηκε μάτια μου και στον καυγά | Μέσα σ' ένα σινάφι πειρατικό | είδα φωτιά ν' ανάβει και φονικό

09. Μάνα μου Ελλάς Τραγούδι: Πόλυ Πάνου & Νίκος Μαραγκόπουλος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Δεν έχω σπίτι πίσω για να 'ρθώ | ούτε κρεβάτι για να κοιμηθώ | δεν έχω δρόμο ούτε γειτονιά | να περπατήσω μια Πρωτομαγιά. | Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα | μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα. | Μα τώρα που ξυπνήσανε τα φίδια | εσύ φοράς τα αρχαία σου στολίδια | και δε δακρύζεις ποτέ σου μάνα μου Ελλάς | που τα παιδιά σου σκλάβους ξεπουλάς. | Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα | μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα. | Μα τότε που στη μοίρα μου μιλούσα | είχες ντυθεί τα αρχαία σου τα λούσα | και στο παζάρι με πήρες γύφτισσα μαϊμού | Ελλάδα, Ελλάδα μάνα του καημού. | Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα | μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα. | Μα τώρα που η φωτιά φουντώνει πάλι | εσύ κοιτάς τα αρχαία σου τα κάλλη | και στις αρένες του κόσμου μάνα μου Ελλάς | το ίδιο ψέμα πάντα κουβαλάς.

10. Στου Θωμά Τραγούδι: Τάκης Μπίνης & Χαρούλα Αλεξίου
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Κώστας Φέρρης
Έλα απόψε στου Θωμά να σου παίξω μπαγλαμά | να κατέβουν οι αγγέλοι να χορέψουν τσιφτετέλι | κι αν μερακλωθείς πολύ και σ' αρέσει το βιολί | με βιολί σαντουροβιόλι θα χορέψουν οι διαβόλοι | Στου Θωμά το μαγαζί θα τη βρούμε όλοι μαζί | μα στο νόημα για να 'μπεις θα σου εξηγήσει ο Μπάμπης | του Γιωργάκη η δοξαριά θα σου κόψει τη μιλιά | κι η Μαρίκα με το ντέφι θα γελάει και θα σου γνέφει

11. Το δίχτυ Τραγούδι: Τάκης Μπίνης & Γιάννης Πάριος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάθε φορά που ανοίγεις δρόμο στη ζωή | μην περιμένεις να σε βρει το μεσονύχτι | έχε τα μάτια σου ανοιχτά βράδυ πρωί | γιατί μπροστά σου πάντα απλώνεται ένα δίχτυ | έχε τα μάτια σου ανοιχτά βράδυ πρωί | γιατί μπροστά σου πάντα απλώνεται ένα δίχτυ | Αν κάποτε στα βρόχια του πιαστείς | κανείς δεν θα μπορέσει να σε βγάλει | μονάχος βρες την άκρη της κλωστής | κι αν είσαι τυχερός ξεκινά πάλι | μονάχος βρες την άκρη της κλωστής | κι αν είσαι τυχερός ξεκινά πάλι | Αυτό το δίχτυ έχει ονόματα βαριά | που είναι γραμμένα σ' επτασφράγιστο κιτάπι | άλλοι το λεν του κάτω κόσμου πονηριά | κι άλλοι το λεν της πρώτης άνοιξης αγάπη | Αν κάποτε στα βρόχια του πιαστείς | κανείς δεν θα μπορέσει να σε βγάλει | μονάχος βρες την άκρη της κλωστής | κι αν είσαι τυχερός ξεκινά πάλι | μονάχος βρες την άκρη της κλωστής | κι αν είσαι τυχερός ξεκινά πάλι

12. Το πρακτορείο Τραγούδι: Ελένη Δήμου
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Το πρακτορείο | θολό και κρύο | κάποιοι μιλάνε για παράξενες βροχές | και το ταξίδι | σαν άγριο φίδι | γεμίζει φόβο τις αδύνατες ψυχές | Απόψε μοιάζουμε κι οι δύο | πιο πίσω 'γω κι εσύ μπροστά | σα βραδινό λεωφορείο | που 'χει τα φώτα του σβηστά | για μας ο κόσμος δεν τελειώνει | για μας ο κόσμος αρχινά | μα της καρδιάς το μαύρο χιόνι | δε θα μας βγάλει πουθενά | Το πρακτορείο | Θολό και κρύο | κάποιοι μιλάνε για παράξενες βροχές | και το ταξίδι | σαν άγριο φίδι | γεμίζει φόβο τις αδύνατες ψυχές | Άντρα και γείτονα και φίλε | στη φτώχεια και στην προσφυγιά | μια παγωμένη σπίθα στείλε | να σου την κάνω πυρκαγιά | Κι αν δεν καείς έλα κατόπι | που δε θα μείνει πια κανείς | για να γίνουμε πάλι ανθρώποι | στο κήπο της Γεθσημανής

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης