Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2011

Μικρά Ασία





















01. Μες του Βοσπόρου τα στενά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Μες του Βοσπόρου τα στενά | ο Γιάννης κλαίει τα δειλινά | και ο μεμέτης πλάι του | πίνει και τραγουδάει του  | Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός | κι εγώ λαός κι εσύ λαός | εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ | όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ | Με λίγη αγάπη και κρασί | μεθάω κι εγώ μεθάς κι εσύ | πιες λίγο από το τάσι μου | αδέρφι και καρντάση μου | Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός | κι εγώ λαός κι εσύ λαός | εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ | όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ

02. Οι καμπάνες της Αγιάς Σοφιάς Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Χτύπησαν το παλικάρι μεσημέρι στο παζάρι | σαν πουλί σαν περιστέρι ένα ασκέρι φονικό | Κλαίνε κόρες κλαίνε μάνες κλαίει ο ραγιάς | Κλαίνε, κλαίνε κι οι καμπάνες της Αγιάς Σοφιάς | Κόβουνε απ' τους μπαξέδες γιασεμιά και κατιφέδες | το χτενίζουν και τ' αλλάζουν και στενάζουν τα στενά | Κλαίνε κόρες κλαίνε μάνες κλαίει ο ραγιάς | Κλαίνε, κλαίνε κι οι καμπάνες της Αγιάς Σοφιάς

03. Δυο παλικάρια απ' τ' Αϊβαλή Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Δυο παλικάρια απ' τ' Αϊβαλί | μπήκαν στο στέκι του Μπαλή | μπήκαν στο στέκι του Μπαλή παρέα | κι είχανε και τα δυο σεβντά | κι ήπιαν δυο θάλασσες πιοτά | για μια γυναίκα τ' Αϊβαλιού ωραία | Πίνανε και καπνίζανε | και την αγάπη βρίζανε | Δυο παλικάρια απ' τ' Αϊβαλί | μπήκαν στο στέκι του Μπαλή | και δεν αφήσανε γυαλί στο ράφι | για τη ζημιά στο μαγαζί | δώσαν στον γέρο το Μπαλή | έναν τουρβά ασήμι και χρυσάφι | Πίνανε και καπνίζανε | και την αγάπη βρίζανε

04. Η προσφυγιά Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Πάνε κι έρχονται καράβια | φορτωμένα προσφυγιά | βάψαν τα πανιά τους μαύρα | τα κατάρτια τους μαβιά | Σε ποια πέτρα σε ποιο χώμα | να ριζώσεις τώρα πια | κι απ' το θάνατο ακόμα | πιο πικρή είσαι προσφυγιά | Πού να βρίσκεται ο πατέρας | ψάχνει η μάνα για παιδιά | μας εσκόρπισε ο αγέρας | σ' άλλη γη σ' άλλη στεριά | Σε ποια πέτρα σε ποιο χώμα | να ριζώσεις τώρα πια | κι απ' το θάνατο ακόμα | πιο πικρή είσαι προσφυγιά

05. Πέτρα, πέτρα χτίσαμε Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Πέτρα, πέτρα χτίσαμε μια φτωχή γωνιά | τη ζωή μας κλείσαμε μες στην Κοκκινιά | δάκρυ, δάκρυ φτάσαμε ως τη λησμονιά | τι ήμασταν ξεχάσαμε μες στην Κοκκινιά | Μα το βράδυ που 'ρχεται τ' όνειρο μας παίρνει | στην Πέργαμο μας φέρνει και στο Μαρμαρά | Δρόμο, δρόμο βρήκαμε χώμα και νερό | απ' τον πόνο βγήκαμε κι από το χαμό | συννεφάκια αρμένισαν σ' άλλους ουρανούς | τα παιδιά μας γέννησαν κόρες κι εγγονούς | Μα το βράδυ που 'ρχεται τ' όνειρο μας παίρνει | στην Πέργαμο μας φέρνει και στο Μαρμαρά

06. Η Σμύρνη Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Η Σμύρνη μάνα καίγεται, καίγεται και το βιος μας | ο πόνος μας δε λέγεται δε γράφεται ο καημός μας | Ρωμιοσύνη, ρωμιοσύνη δε θα ησυχάσεις πια | ένα χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά | Η Σμύρνη μάνα χάνεται τα όνειρά μας πάνε | στα πλοία όποιος πιάνεται κι οι φίλοι τον χτυπάνε | Ρωμιοσύνη, ρωμιοσύνη δε θα ησυχάσεις πια | ένα χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά

07. Η γιορτή των ζεϊμπέκηδων Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Μες το μαχαλά πέφτει κουμπουριά | οι Ζεϊμπέκηδες χορεύουν στου Δελή-Θρακιά | Πίνουνε ρακί τρώνε παστουρμά | και χτυπάνε τα ποδάρια με τα γεμενιά | Παλικάρια ένα κι ένα με σαλβάρια κεντημένα | και χρυσά κουμπιά | Έχουν τα σπαθιά στα χέρια και στο στόμα τα μαχαίρια | Γεια σας ρε παιδιά! | Καίγεται ο ντουνιάς σπάει ο ταμπουράς | σπάει απ' το σεβντά του κι ο Ντελή-Θρακιάς | Κράτα, ρε καρδιά λένε τα παιδιά | ώσπου να λευτερωθούμε απ' τον Κεχαγιά | Παλικάρια ένα κι ένα με σαλβάρια κεντημένα | και χρυσά κουμπιά | Έχουν τα σπαθιά στα χέρια και στο στόμα τα μαχαίρια | Γεια σας ρε παιδιά!

08. Το σπίτι μου το πατρικό Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Ποιο ειν' το πιο ψηλό βουνό κατάκορφα ν' ανέβω | το σπίτι μου το πατρικό να βλέπω ν' αγναντεύω | Μάνα μου ο ξένος τόπος είναι φυλακή | αχ και να 'ταν να πετούσα λίγο ως εκεί | Στα χείλη μου έχω παγωνιά και μοναξιά τριγύρω | και δεν υπάρχει μια γωνιά για θάνατο να γείρω

09. Πήρε φωτιά το Κορδελιό Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Πήρε φωτιά το Κορδελιό | καίγονται τα μορτάκια | γλεντάνε στο Καφέ Αμάν | Ρωμιοί και χανουμάκια | Τσιφτετέλι, τσιφτετέλι | με λαμπάδιασες καημέ | θα παλέψω μ' όποιον θέλει | για χατίρι σου Φατμέ | Δώσ' μου καλέ το φερετζέ | να το 'χω για μαντήλι | γιατί ζηλεύω π' ακουμπά | στα κόκκινα σου χείλη | Τσιφτετέλι, τσιφτετέλι | με λαμπάδιασες καημέ | θα παλέψω μ' όποιον θέλει | για χατίρι σου Φατμέ

10. Τι να θυμηθώ τι να ξεχάσω Τραγούδι: Γιώργος Νταλάρας & Γιάννης Φέρτης
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Σαν ήμουνα παιδί κι εγώ | φτερούγισα απ' την κούνια | όμως μαχαίρια έβλεπα | στης Πόλης τα καντούνια | Κυνηγημένος μιαν αυγή | ετράβηξα τους δρόμους | φωτιά στα πόδια μου η γη | κι η μοναξιά στους ώμους | Φέρτε μου νερό να ξεδιψάσω | και μια πέτρα για να ξαποστάσω | τι να θυμηθώ τι να ξεχάσω | απ' όσα πέρασα

11. Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς Τραγούδι: Χάρις Αλεξίου
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας | Στίχοι: Πυθαγόρας
Έστειλα δυο πουλιά στην Κόκκινη Μηλιά | που λένε τα γραμμένα, | τo 'να σκοτώθηκε, τ' άλλο λαβώθηκε | δε γύρισε κανένα. | Για τον μαρμαρωμένο βασιλιά | ούτε φωνή, ούτε λαλιά. | τον τραγουδάει όμως στα παιδιά, | σαν παραμύθι η γιαγιά. | Έστειλα δυο πουλιά στην Κόκκινη Μηλιά | που λένε τα γραμμένα, | το 'να σκοτώθηκε, τ' άλλο λαβώθηκε | δε γύρισε κανένα. | Έστειλα δυο πουλιά στην Κόκκινη Μηλιά, | δυο πετροχελιδόνια, | μα κει εμμείνανε κι όνειρο γίνανε | και δακρυσμένα χρόνια. | Για τον μαρμαρωμένο βασιλιά | ούτε φωνή, ούτε λαλιά. | τον τραγουδάει όμως στα παιδιά, | σαν παραμύθι η γιαγιά.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης