Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011

Επιστροφή





















01. Η πίκρα σήμερα Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Η πίκρα σήμερα | δεν έχει σύνορα | κι εσύ δεν έπρεπε να μ' αρνηθείς. | Κάποτε αλίμονο | στο μεσοχείμωνο | τον ήλιο σου 'φερα να ζεσταθεί | Κοίτα πώς κλαίει ο ουρανός | δεν είναι πια γιορτή. | Έγινε τ' όνειρο καπνός | πες μου γιατί, γιατί. | Κοίτα πώς κλαίει ο ουρανός | μα εσύ καρδιά μην κλαις, | κι όταν χτυπάει ο κεραυνός, | τραγούδι εσύ να λες. | Νύχτωσε, βράδιασε, | ο κόσμος άδειασε, | κρύβω το δάκρυ μου και καρτερώ. | Μα εσύ δεν έρχεσαι, | βρέχει και βρέχεσαι, | ποτήρι μου 'δωσες, φαρμακερό.

02. Μίλησέ μου Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Άνοιξα στον κήπο μου πηγάδι, | να ποτίζω τα πουλιά, | νά 'ρχεσαι κι εσύ πρωί και βράδυ | σα μικρή δροσοσταλιά. | Ήρθες μια βραδιά με τον αγέρα, | αναστέναξ΄η καρδιά | σού 'πα με λαχτάρα "καλησπέρα" | και μου είπες "έχε γεια". | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | πώς να σε ξεχάσω πε μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | μόνο στ΄ όνειρό μου σε φιλώ. | Φύτεψα στην πόρτα σου χορτάρι | Να 'χεις ίσκιο και δροσιά, | Κι΄ ήρθα πριν αλλάξει το φεγγάρι | να σου φέρω ζεστασιά. | Σ' έβγαλα στου Ήλιου τ΄ ανηφόρι | στα σοκάκια τα πλατιά | μα ήρθε παγωνιά και ξεροβόρι | και δε μ άναψες φωτιά. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | πώς να σε ξεχάσω πε μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου | δε σε φίλησα ποτέ μου. | Μίλησέ μου, μίλησέ μου, | μόνο στ' όνειρό μου σε φιλώ.

03. Τι να γίνεται ο κυρ Φώτης Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μη ξεχάσεις χελιδόνι | στην πατρίδα μου που πας | να κοιτάς κάθε μπαλκόνι, | κάθε πόρτα να ρωτάς. | Τι να γίνεται ο κυρ Φώτης | πού να βρίσκεται ο Στρατής, | αν δεν χάθηκε στον πόλεμο στρατιώτης | τον κρυφό καημό μου να του πεις. | Τι να γίνεται η Αννούλα | πού να βρίσκεται η Φιλιώ, | να τις έβλεπα Χριστέ μου μια στιγμούλα | στο δρομάκι το παλιό. | Μη ξεχάσεις χελιδόνι | στην πατρίδα μου που πας | μια καρδιά που μαραζώνει | μέρα-νύχτα ν' αγαπάς. | Πού να βρίσκεται ο Θοδόσης | πού να είν' ο Παντελής, | χαιρετίσματα πουλί μου να τους δώσεις | τον κρυφό καημό μου να τους πεις. | Τι να κάνει η Αλεξάνδρα | πού να βρίσκεται η Ρηνιώ, | φυλαχτό μου να της πεις έχω μια χάντρα | που φορούσε στο λαιμό. | Μη ξεχάσεις χελιδόνι | στην πατρίδα μου που πας | να κοιτάς κάθε μπαλκόνι, | κάθε πόρτα να ρωτάς.

04. Οι κολασμένοι Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Η νύχτα παγερή | θα σβήσει το κερί | μην παίρνεις το κλειδί | φοβάται το παιδί | Τώρα κλαίνε στη γη κλεισμένοι | τρεις κολασμένοι αμαρτωλοί | σιγολένε την προσευχή τους | και η ψυχή τους παρακαλεί | Θα σε βρούμε Χριστέ μου πάλι | κάποια Μεγάλη Παρασκευή | θα κρατούμε σταυρό στο χέρι | και το μαχαίρι με συντριβή | Η νύχτα παγερή | θα σβήσει το κερί | μην παίρνεις το κλειδί | φοβάται το παιδί

05. Ο τιμονιέρης Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τοίχο-τοίχο και γωνιά-γωνιά | στο δρομάκι πέφτει σκοτεινιά. | Το φανάρι σβηστό τ' αστεράκι πιστό, | πρέπει απόψε να βιαστώ. | Τιμονιέρη μη κοιμάσαι πια | τιμονιέρη πιάσε τα κουπιά, | στη νυχτιά την παγερή | ένα φως μας καρτερεί. | Τοίχο-τοίχο και γωνιά-γωνιά | στο δρομάκι πέφτει σκοτεινιά. | Το φανάρι σβηστό τ' αστεράκι πιστό, | πρέπει απόψε να βιαστώ. | Τιμονιέρη άσε τα κουπιά | τ' όνειρό μου δεν υπάρχει πια, | στη νυχτιά την παγερή | η καρδιά δεν θα χαρεί. | Τοίχο-τοίχο και γωνιά-γωνιά | κάποιος κλαίει μες στη γειτονιά, | αστεράκι πιστό σου χρωστώ-σου χρωστώ | ένα δάκρυ μου ζεστό.

06. Το Δεσποινάκι Τραγούδι: Αλίκη Βουγιουκλάκη & Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
-Στάσου λιγάκι Αλικάκι (Δεσποινάκι), | στάσου λιγάκι κάτι να σου πω. | Έτσι που τρέχεις σκλάβο μ' έχεις | λες και δεν είμαι άνθρωπος κι εγώ. | -Αϊ κατ' ανέμου χριστιανέ μου | πας να με βάλεις πάλι σε μπελά. | Μπα σε καλό σου, το μυαλό σου | δεν θα δουλεύει σήμερα καλά. | -Σε κυνηγάω και με ζέστη και με κρύο | μπαίνω μαζί σου στο παλιό λεωφορείο | δεν με κοιτάς και τότε γίνομαι θηρίο, | δεν μου μιλάς και μου πληγώνεις την καρδιά. | -Άκου και μένα να σου πω το βάσανό μου | μη με περνάς για κουρελόχαρτο του δρόμου | έχω περίπτερο στα Σούρμενα δικό μου | έχω και κτήμα πατρικό στη Λιβαδειά. | -Ανάθεμά σε, τι φοβάσαι; | Στάσου λιγάκι κάτι να σου πω. | Τι παραπάνω θες να κάνω | για να πιστέψεις πόσο σ' αγαπώ;

07. Χελιδόνι στο κλουβί Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Πού το πάνε το παιδί χελιδόνι σε κλουβί | πού το πάνε το παιδί και κανείς δεν το 'χει δει | πού το παν το παλικάρι κάθε νύχτα με φεγγάρι | πού το πάνε τι του λένε και τ' αδέρφια του το κλαίνε | Στης ψυχής μου τον καθρέφτη ίσκιος άρχισε να πέφτει | ίδια η μοίρα που με φέρνει ίδια η μοίρα που με παίρνει | Με κοιτάνε κάθε αυγή και τα μάτια τους πληγή | με κοιτάνε κάθε αυγή και τα λόγια τους κραυγή | με κοιτάνε με κοιτάνε και τα μαύρα τους φοράνε | κι ένας παραπέρα στέκει και κρατάει αστροπελέκι | Στης ψυχής μου τον καθρέφτη ίσκιος άρχισε να πέφτει | ίδια η μοίρα που με φέρνει ίδια η μοίρα που με παίρνει | Πού το πάνε το παιδί χελιδόνι σε κλουβί | πού το πάνε το παιδί και κανείς δεν το 'χει δει

08. Φιλντισένιο καραβάκι Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Φιλντισένιο καραβάκι | στ' όνειρό μου ήρθες μιαν αυγή | και με πήρε ταξιδάκι | να γυρίσουμε τη γη. | Είδα χώρες, είδα τόπους | πικραμένα είδα τα παιδιά | κόσμο εγνώρισα κι ανθρώπους | κι έβαλα πόνο στη καρδιά | Καραβάκι μου ξεκίνα | πάμε πάλι στην Αθήνα | τραγουδάνε τα πουλιά στην Αττική | Πάμε πάλι στο Παγκράτι | πού'ναι οι δρόμοι του γεμάτοι | με χαρούμενες φωνές την Κυριακή | Τι να πω για την Ευρώπη | Τι να πω για την Αμερική | δεν αλλάζουν οι ανθρώποι | έχουνε βάσανα κι εκεί | Πήγα σ' όλα τα λιμάνια | σε δρομάκια πέρασα στενά | λεβεντιά και περηφάνια | δεν είδα φως μου πουθενά.

09. Στης ζωής τη στράτα Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Κάθε μεσημέρι κάθε δειλινό | σκέφτομαι ένα αστέρι μες στον ουρανό, | το 'χω σαν πετράδι σε κρυφό γιαλό | κι έρχεται το βράδυ και παρακαλώ: | "Πάρε το μαχαίρι διώξε τη φωτιά, | γιάτρεψέ μου αστέρι τη λαβωματιά | κι ένα περιστέρι στείλε του βοριά | άνοιξη να φέρει και καλοκαιριά". | Στης ζωής τη στράτα πέφτει συννεφιά, | χάνονται τα νιάτα σβήνει η ομορφιά. | Γρήγορα περπάτα κι όσο θα γερνάς | την αγάπη κράτα να την προσκυνάς. | Πάρε το μαχαίρι διώξε τη φωτιά, | γιάτρεψέ μου αστέρι τη λαβωματιά | κι ένα περιστέρι στείλε του βοριά | άνοιξη να φέρει και καλοκαιριά.

10. Σε πελαγίσιο μνήμα Τραγούδι: Δήμητρα Γαλάνη
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην παρά πάνω ρούγα | στη στράτα την πλατιά | είχες αητού φτερούγα | και γερακιού ματιά. | Μα κάποια νύχτα η μπόρα | σου πήρε τα κουπιά, | πού να κοιμάσαι τώρα | και δεν γυρίζεις πια; | Σε πελαγίσιο μνήμα | χαράζω το σταυρό, | θα τραγουδάει το κύμα | κι εγώ θα καρτερώ. | Ψηλό μου κυπαρίσσι | ποτάμι δροσερό, | στης λησμονιάς τη βρύση | δεν χόρτασα νερό. | Και κάθε αυγή στη ρούγα | στη στράτα την πλατιά, | ψάχνω για αητού φτερούγα | και γερακιού ματιά. | Σε πελαγίσιο μνήμα | χαράζω το σταυρό, | θα τραγουδάει το κύμα | κι εγώ θα καρτερώ.

11. Δάμων και Φιντίας Τραγούδι: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήταν κάποτε δυο φίλοι στο μικρό μας το νησί | δυόσμος με το καρυοφύλλι, τσάμπουρο με το κρασί. | Βγαίνανε μαζί σεργιάνι πριν αλλάξουν οι καιροί | και στην εκκλησιά του Αϊ-Γιάννη άναβαν μαζί κερί. | Έλαμπε το καλοκαίρι, ήμουνα κι εγώ παιδί, | τέτοιο αγαπημένο ταίρι στη ζωή δεν είχα δει. | Τους εκοίταζαν οι γλάροι τους εκοίταζα κι εγώ, | σαν θαλασσινό φεγγάρι πάνω από την Αμοργό. | Κάποτε έφερε τ' αγέρι μια γοργόνα από τη Τζια | τρυφερή σαν περιστέρι, λυγερή σα νεραντζιά. | Με τα φωτεινά της μάτια στο γιαλό κάθε βραδιά | έκανε εκατό κομμάτια τη φτωχή τους την καρδιά. | Είχε ο κόσμος πια μαυρίσει κι από κείνο τον καιρό | έγινε η ψυχή τους βρύση με φαρμακερό νερό. | Πήρε ο ένας το μαχαίρι, πήρε ο άλλος το σπαθί | και τ' αγαπημένο ταίρι το 'χε η μοίρα να χαθεί.

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης