Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2011

Χειμωνιάτικος ήλιος





















01. Ασυλλόγιστα χρόνια Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ασυλλόγιστα χρόνια και πικρά | όλα τώρα μου φαίνονται νεκρά | Εσύ από μένα πήρες τα μεγάλα | Εγώ από σένα πήρα τα μικρά | Ασυλλόγιστα χρόνια και πικρά | Μέρα νύχτα μονάχος πολεμώ | της ζωής να διαβώ τον ποταμό | Εσύ από μένα πήρες την αγάπη | εγώ από σένα πήρα τον καημό | Μέρα νύχτα μονάχος πολεμώ | Ένα δάκρυ παγώνει τη ματιά | μπερδεμένα της μοίρας τα χαρτιά | Εσύ από μένα πήρες την αλήθεια | εγώ από σένα πήρα την ψευτιά | ένα δάκρυ παγώνει τη ματιά

02. Πώς να κρατήσω το φως που βασιλεύει Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Σιγά-σιγά ξεχαστήκαμε κι οι δύο | σ' ένα λιμάνι γεμάτο σκουριά | σιγά-σιγά μου ψιθύρισες αντίο | κι έριξες πέτρα πίσω σου βαριά. | Πώς να κρατήσω το φως που βασιλεύει | πώς να λυγίσω τα βουνά; | Είναι αργά, αργά, αργά, αργά | τ' όνειρο να χτίσουμε ξανά. | Ποιους ταξιδιώτες ποιας νύχτας να ρωτήσω | για να μου πούνε αν σε είδαν πουθενά; | Σιγά-σιγά στης αγάπης το βιβλίο | είχε φανεί μια σελίδα λευκή | σιγά-σιγά ήρθε χιόνι κι ήρθε κρύο | κι όλα παγώσαν κάποια Κυριακή. | Πώς να κρατήσω το φως που βασιλεύει | πώς να λυγίσω τα βουνά; | Είναι αργά, αργά, αργά, αργά | τ' όνειρο να χτίσουμε ξανά. | Ποιους ταξιδιώτες ποιας νύχτας να ρωτήσω | για να μου πούνε αν ακόμα μ' αγαπάς;

03. Κορίτσι της νύχτας Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στις εκκλησιές του έρωτα δεν άγιασε κανείς | Κοντεύουνε μεσάνυχτα και ακόμα να φανείς | Κοιτάζω το ρολόι μου και τους περαστικούς | Ακούει η καρδιά τους χτύπους της, μα εσύ δεν τους ακούς | Στις εκκλησιές του έρωτα κανείς δε λειτουργεί | Μα ψέλνουν οι αρχάγγελοι κι αναγαλλιάζει η γη | Μονάχο με παράτησες και δίχως να ντραπείς | Δεν κράτησες το λόγο σου, δεν ήσουν συνεπής | Κορίτσι της νύχτας τι άλλο να σου πω | Ποτίζω τη ρίζα, μα χάνω τον καρπό | Στο χώμα κυλάνε τα δάκρυα μου ζεστά | Δεν περπατήσαμε σωστά

04. Χρόνε νυχτοπούλι παγερό Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τα παλιά τα σπίτια τα κλεισμένα | πάντα κρύβουν κάτι και για μένα | πράγματα γνωστά | πράγματα πιστά | πράγματα ζεστά κι αγαπημένα | πράγματα γνωστά | πράγματα πιστά | πράγματα ζεστά, λησμονημένα | Χρόνε νυχτοπούλι παγερό | κόβεις με μαχαίρι τον καιρό | γρήγορα πετάς | πίσω δεν κοιτάς | τον απάνω κόσμο το μεγάλο | Χρόνε παραμύθι λαμπερό | σμίγεις τη φωτιά με το νερό | γρήγορα περνάς | πίσω δε γυρνάς | πίκρα μας κερνάς και τίποτ' άλλο. | Νύχτα των Παθών που βγαίναν τ' άγια | σώπαινε του κόσμου η κουκουβάγια | κι απ' τις γειτονιές | μυροφόρες νιές | ράντιζαν το πέλαγο με βάγια | κι απ' τις γειτονιές | μυροφόρες νιές | άναβαν λαμπάδες στα μουράγια

05. Γκρεμίσανε τα φράγματα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Εδώ που τώρα φτάσαμε | τι γίνεται μετά | κερδίσαμε ή χάσαμε | κανείς δε μας ρωτά | Τον δρόμο τον περάσαμε | μαζί και χωριστά | σωστά τα λογαριάσαμε | δε βγήκανε σωστά. | Κερδίσαμε ή χάσαμε | ποιος μας ρωτά; | Για να κριθούν τα πράγματα | στο δύσκολο καιρό | γκρεμίσανε τα φράγματα | να τρέξει το νερό | Μα τα παλιά φαντάσματα | σαν είδαν το σεισμό | οργώσαν τα χαλάσματα | και σπείραν διχασμό | Γκρεμίσανε τα φράγματα | και τι μ' αυτό; | Κι εσείς που δοκιμάσατε | της ήττας την ντροπή | κερδίσατε ή χάσατε | κανείς δε θα το πει | Μα σίγουρα διαβάσατε | τι γράφει το χαρτί | Ούτε σε ήλιο μοιάσατε | ούτε και σ' αστραπή | Κερδίσατε ή χάσατε | ποιος θα το πει;

06. Έτσι πάει ο κόσμος Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Είπες θα γυρίσεις και περίμενα καιρό | σαν το διψασμένο της βροχούλας το νερό | έμοιαζε η καρδιά μου με πουλί στην ερημιά | άνοιξη δεν γνώρισα καμιά | Κοίταξα στο δρόμο το διαβάτη το στερνό | είδα στο τραπέζι το ποτήρι το αδειανό | έτσι πάει ο κόσμος μη ζητάς να πάει αλλιώς | έτσι σμίγει ο κόσμος ο καινούργιος και ο παλιός | Είπες θα γυρίσεις και περίμενα καιρό | σαν τον πεινασμένο το ψωμάκι το ξερό | έμοιαζα με δένδρο που 'χει χάσει τον καρπό | έφυγες κι ακόμα σ' αγαπώ

07. Χειμωνιάτικος ήλιος Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Ήλιος χειμωνιάτικος | διώχνει τη βροχή | φεύγουν τα χιλιόμετρα | φεύγουν και οι τροχοί | Κρίμα που δεν μπόρεσα | Να 'ρθω πιο νωρίς | σύννεφα στα σύνορα | κι ο καιρός βαρύς | Ήλιος χειμωνιάτικος | άρχοντας λαμπρός | και τα δευτερόλεπτα | πάνε πάντα μπρος | Δρόμοι κι αυτοκίνητα | δάση και βουνά | όλα γύρω σήμερα | μοιάζουν γιορτινά | Αγάπη, αγάπη | πατρίδα μακρινή | σε λίγο, σε λίγο | το τραίνο θα φανεί | Αγάπη, αγάπη | σου φέρνω τα κλειδιά | ν' ανοίξεις, ν' ανοίξεις | μια πιστή καρδιά.

08. Τα παιδιά της καταιγίδας Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Τα παιδιά της καταιγίδας σήμερα | μ' αλυσίδες μηχανές και σίδερα | της ζωής το νόημα προδώσανε | και στους σκύλους όλα τ' άγια δώσανε, δώσανε | Πίσω μου γκρεμός | μπρος μου ποταμός | σ' άγριους ουρανούς | ταξιδεύει ο νους | μάνα μου, μάνα μου | ποιος μας άγγιξε; | την φτωχή μας καρδιά | ποιος την στράγγιξε; | πίσω μου γκρεμός | μπρος μου ποταμός | πάρε με καημέ, παρηγόρα με... | Τα παιδιά της καταιγίδας φύγανε | μη ρωτήσεις μη ρωτάς που πήγανε | το στερνό τους καλοκαίρι κάψανε | και στη στάχτη τ' όνομά τους γράψανε | Πίσω μου γκρεμός | μπρος μου ποταμός | σ' άγριους ουρανούς | ταξιδεύει ο νους | μοίρα μου, μοίρα μου | ποιος μας μάτιασε; | την φτωχή μας καρδιά | ποιος κομμάτιασε; | πίσω μου γκρεμός | μπρος μου ποταμός | πάρε με καημέ, παρηγόρα με...

09. Έπεσε η κυβέρνηση Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Έπεσε η κυβέρνηση | τι θα γίνει τώρα | βλέπω αναρχία μες στη χώρα | Κλείσε το παράθυρο | σφράγισε την πόρτα | τίποτα δεν είναι σαν και πρώτα | Έπεσε η κυβέρνηση | σάλεψε η τάξη | ποιο πουλί για πάντα έχει πετάξει | Όλα γύρω αλλάζουνε | σήμανε η καμπάνα | τα παιδιά γυρεύουν άλλη μάνα | Έπεσε η κυβέρνηση | χορεύουν σ' όλες τις γωνιές | και οι καινούριοι άρχοντες | παίζουνε το λαγούτο | Έπεσε η κυβέρνηση | κι απ' τις απάνω γειτονιές | τρέχουν να προλάβουνε | το πανηγύρι ετούτο

10. Έγκλημα και τιμωρία Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Άκου δυο λόγια και θυμήσου με Μαρία | θα στο πω στρωτά και καθαρά | πάντα το έγκλημα φέρνει τιμωρία | αν δεν κρατήσεις στη ζωή σου μια σειρά | Όσο βουλιάζεις μες στη παρανομία | μη ζητάς ελάφρυνση ποινής | μία σου, μία σου, μία σου και μία | έτσι πληρώνει και πληρώνεται κανείς | Άναψε φωτιά και δως μου ένα τσιγάρο | κάψε τα χλωρά μαζί με τα ξερά | είχα την αγάπη σου στην ζωή μου φάρο | κι έπεσα κι έπεσα σ' άγονα νερά

11. Λάουρα Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Δεν έχω πόρτα ν' ακουμπήσω | φίλους κι εχθρούς να χαιρετώ | ποιος μοναχός γυρίζει πίσω | στην ζωής τον πυρετό | Είχε πνιγεί το καλοκαίρι | στου ήλιου τον κατακλυσμό | τότε που μ' άπλωνες το χέρι | να σ' αγγίξω το σφυγμό | Ποιος κυβερνά τα περασμένα | ποιος οδηγεί τα τωρινά | όλα βουλιάξανε για μένα | μα η καρδιά μου δεν ξεχνά | Έπαιρνε ο έρωτας το σώμα | στου παραδείσου τη φωτιά | κι εμείς δυο σφάγια στο χώμα | σφάζαμε τα γηρατειά | Λάουρα, Λάουρα πρώτο μου τραγούδι | σ'  έφτασα, μ' έφτασες ως τον ουρανό | Λάουρα, Λάουρα πούπουλο και χνούδι | Θα 'μουνα, θα 'σουνα είκοσι χρονώ

12. Στον ποταμό τον Πάμισο Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Στην Καλαμάτα μόνες τους | φυτρώνουν οι πορτοκαλιές | κι οι γλάροι τους αιώνες τους | μετράνε στις ακρογιαλιές. | Στο κάστρο μέσα οι μέλισσες | γυρεύουνε την Ιζαμπώ | μα εσύ ποτέ δε θέλησες | στο περιβόλι σου να μπω. | Με κόκκινο πουκάμισο | σακάκι σταυρωτό | στον ποταμό τον Πάμισο | χαρταετούς ψηλά πετώ | στον ποταμό τον Πάμισο | χαρταετούς πετώ | με κόκκινο πουκάμισο | και με σακάκι σταυρωτό. | Εδώ στην Πελοπόννησο | γλυκά τα σήμαντρα χτυπάν | λατρεύουνε το Διόνυσο | θεός τους όμως είν' ο Παν. | Γι' αυτό στεφάνι φόρεσα | σαν τους παλιούς τους Σιληνούς | και σ' ουρανούς προχώρησα | που δεν τους φτάνει ανθρώπου νους.

13. Κυρά του κόσμου Τραγούδι: Μανώλης Μητσιάς
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις | Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Εσύ μονάχη, | σαν τσακισμένο στάχυ | στα μπαρ, στα καφενεία | βλαστημάς την κοινωνία | Εγώ μονάχος, | σαν ραγισμένος βράχος | το βράδυ αυτό το γκρίζο | την ψυχή μου δεν ορίζω | Εσύ σταγόνα | στα δόντια του κυκλώνα | ζητάς αραξοβόλι | στη χαμένη τούτη πόλη | Εγώ σημαία | σε μαύρη προκυμαία | το πέλαγο αντικρίζω | σε φωνάζω και δακρύζω | Κυρά του κόσμου | το χέρι δώσ' μου | να περπατήσουμε μαζί στην ερημιά | Κυρά του κόσμου | γίνε το φως μου | μέσα στη λάσπη, μέσα στη βρομιά...

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης