Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου 2011

Εδώ είμαστε





















Ο Δημήτρης Μητροπάνος σε τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη

Τα τραγούδια και οι στίχοι τους:

01. Γεια Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Γεια ξεκλειδώνω τη πόρτα, με ρουφάει ο ήλιος | και του δέντρου του δρόμου η σκιά | Γεια, η πιο όμορφη λέξη όταν κάτι έχει φταίξει | και σε πάει ξανά μακρυά | γεια, στην απεραντοσύνη κάνω εμπιστοσύνη ταπεινά | λυτρωμένα με γεια με λες γιορτάζει η Σοφία | την αλληλογραφία παίρνω ήσυχα με άλλα χαρτιά | γεια με μολύβι υπογράφω, τι χρειάζομαι γράφω | η καρδιά να μην είναι βαριά | Γεια, σε όποιον έρθει και φύγει σαν τριαντάφυλλο | ανοίγει που σκορπά ξεχασμένη ευωδιά | Γεια, το πιο ήσυχο βήμα στο λαβύρινθο βάζει φωτιά | Γεια, ότι μέσα κι απ' έξω χρόνια έχω να παίξω το κομμάτι μου με μαστοριά | Γεια στην υγειά σου ερωτά μου κι απ' το πριν | στο μετά μου μεταφέρθηκα προσωρινά | γεια, τόσο απλά τόσο σκέτα και ξανά στη κουκέτα | για όλα τα άγνωστα τα αληθινά | Γεια τόσο απλά τόσο σκέτα δεν γουστάρω ετικέτα | δεν ξεχνιέται αν αξίζει η χρονιά | τι οχτώ, τι εφτά, τι εννιά το ταξίδι από μέσα αρχινά

02. Μοίρασα Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Έλα άγγιξέ με | Κοίτα πως φορτώνει η νυχτιά | Μια γραμμή την λένε | Κι όμως είναι θάλασσα πλατιά. | Ένα κόκκινο καράβι στον ορίζοντα | Ψάχνει απόψε να νικήσει τη σκουριά | Έτσι ψάχνει κι η ζωή στα κατεπείγοντα | Έτσι ψάχνει κι η καρδιά παρηγοριά. | Μοίρασα | Στους πέντε ανέμους χώμα | Μοίρασα | Φιλιά κρασί στο στόμα | Κι έφτιαξα ένα σπίτι με ζεστά ψωμιά | Μοίρασα | Σάρκα ψυχή με σένα | Μοίρασα | Όλα τα δεδομένα | Κι έζησα εφτά θανάτων ερημιά | Κι απ’ το ένα μέχρι το δέκα μου | Είσ’ η γυναίκα μου | Είσ’ η γυναίκα μου | Κι άλλη καμιά. | Έλα φρόντισέ με | Κοίτα πως θυμώνει ο θεός | Μια γραμμή την λένε | Μα είναι τελικά ωκεανός. | Ένα κόκκινο παλτό στο πεζοδρόμιο | Ψάχνει φόντο στην Αθήνα την υγρή | Έτσι ψάχνει κι η ζωή κάποιο προνόμιο | Να τινάξει από πάνω της το γκρι.

03. Το ‘χω Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Το ‘χω | Είχα χάσει το στόχο | Κάθε λέξη και πράγμα | Σαν πελώριο φράγμα | Με κράταγε | Να κυλάω να λιμνάζω | Στη σκιά μου να μοιάζω | Στο διάφραγμα κάτι | Με πάταγε | Το ‘χω | Ξαφνικά το σκοπό μου | Το γνωστό εαυτό μου | Διέκρινα | Χιλιανοί μου εργάτες | Ζωντανοί Ισοκράτες | Μου μιλούσε η ζωή | Μα την έκρινα | Το ‘χω | Μαζεμένο το μέλι | Να το βρει όποιος θέλει | Δεν χάθηκε | Το’ χω | Από φίνο θυμάρι | Όποιος θέλει ας το πάρει | Στο ταξίδι του κόσμου | Αν πικράθηκε | Το ‘χω | Κι είμαι απόψε απαρτία | Είμαι ο λόγος κι η αιτία | Και βλέπουμε | Τ’ ανοιγμένο κανάλι | Τι θαμμένο θα βγάλει | Τα φτερά για να βγουν | Τα προβλέπουμε | Το ‘χω | Είχα όνειρα λόχο | Σ’ ερημιές πολυβόλα | Μάτια ονειροπόλα | Και τρέχαμε | Σ’ αναμμένες πορείες | Σ’ αγκαλιές κι ιστορίες | Σαν κορίτσι καρδιά | Σε προσέχαμε | Το ‘χω | Ο βρεγμένος φοβάται | Μια βροχή που θυμάται | Πως σφύριζε | Σαν κομμένο καλάμι | Σ’ άλλης όχθης ποτάμι | Μου μιλούσε η ζωή | Μα δε γύριζε.

04. Μαύρη σημαία Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Μαύρη σημαία με τα χέρια μου κρατώ. | Τα ονόματά σου με το αίμα είναι γραμμένα. | Να σε ξανάβρω προσπαθώ αρρωστημένα | Μα μες στη στάχτη μιας αγάπης περπατώ. | Μαύρη σημαία σ’ ενός κόσμου τα κρυμμένα | Που έχει μόνο την απάτη κιβωτό. | Μαύρη σημαία την κρατάμε από παλιά | Φαρμακωμένοι, κολασμένοι, ερωτευμένοι | Έχουμε όλοι στο λαιμό μας μια θηλιά | Δεν θα σε βρω, μια νάρκη θα ‘σαι σκορπισμένη. | Μαύρη σημαία την κρατάμε από παλιά | Φαρμακωμένοι, κολασμένοι, ερωτευμένοι | Η μνήμη καίει πάθη καίει και φιλιά | Σε ποια πατρίδα τάχα ζουν οι ευτυχισμένοι. | Γυρνώ στα μπαρ και μες στους δρόμους να σε βρω. | Όπου κι αν είσαι από παντού σου ‘χουν ασπίδες. | Σου ‘ταξαν φαίνεται κρεβάτι και φροντίδες | Ζωή στρωμένη και τ’ αθάνατο νερό. | Δεν με θυμάσαι. Πώς να ξέρεις. Κι αν με είδες | Μαύρη σημαία θα με είδες να φορώ.

05. Τι ήθελα και σ’ αγάπησα Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Τι ΄θελα και τον σήκωνα | Τέτοιο σταυρό μεγάλο | Τα νιάτα μου | Τους έρωτες | Εσένα | Το Θεό | Θ’ αφήσω απόψε τ’ όνειρο | Να παρασύρει κι άλλο | Την ορφανή αγάπη μας | Για πάντα στον γκρεμό | Τι ‘θελα και σ’ αγάπαγα | Την ώρα που γυρνούσα | Από τη μαύρη κόλαση | Κι απ’ τον οξαποδώ | Νόμιζα με την πάρτη σου | Πως θα χειροκροτούσα | Στο κέντρο του παράδεισου | Τα πρώτα μπορντερό | Καληνύχτα, καληνύχτα | Έχει δρόμο στα βουνά | Κι όσο προχωράει η νύχτα | Μοιάζουν όλα φωτεινά | Καληνύχτα, καληνύχτα | Οι καρδιές συνωμοτούν | Κι όσο περπατάει η νύχτα | Ψάχνουν σώματα να μπουν | Τι ήθελα κι ανέβαινα | Και δεν καθόμουν κάτω | Στους κολασμένους φίλους μου | Και στους αμαρτωλούς | Και να μου καταφθάνουνε | Για μπύρα το Σαββάτο | Φουρνιές από παλιάνθρωπους | Κι από πολιτικούς | Τι ήθελα και σ’ αγάπαγα | Και γύριζα απάνω | Που δυο κολάσεις έζησα | Μαζί σου βρε ψυχή | Νόμιζα με την πάρτη σου | Πως θα την ξανακάνω | Την ψεύτρα την παλιοζωή | Να κάτσει προσοχή.

06. Υποβρύχιο Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Χόρτασαν αίμα τα καρτέλ | Κι οι τράπεζες τα φτύνουν | Κι ήρθαν οι φίλοι με τα ΚΤΕΛ | Πάλι στουπιά να γίνουν | Χόρτασαν οι λαοί ψωμί | Κι οι άλλοι παντεσπάνια | Κι απ’ του Τσιτσάνη την ακμή | Τραβάω τα γιαταγάνια | Ξυπνάω απ’ τα χαράματα | Και γράμματα σου γράφω | Είμαι ένα υποβρύχιο | Κι όλα τα καταγράφω | Τη θάλασσα, τη θάλασσα | Ποιος θα την εξαντλήσει | Όλα τα free τα χάλασα | Κι όλα τα έχω πουλήσει | Χόρτασαν στρες οι πληθυσμοί | Κι οι ποταμοί σκουπίδια | Κι έριξε φως η παρακμή | Στους λάκκους με τα φίδια | Χόρτασαν τα παιδιά καπνό | Και ψέμα το Σαββάτο | Και πάνω εκεί στο σκοτωμό | Όλα τα ‘ρίξαν κάτω.

07. Το ζητιανάκι Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Είχα πάρει κάτι να τσιμπήσουμε στο σπίτι | Κι είδα στα φανάρια ένα δεκάχρονο αλήτη | Είχε κάτι μάτια μαύρα, μαύρα, μαύρο νέφος | Κάπως έτσι θα ‘τανε μπορεί το θείο Βρέφος | Του ‘δωσα τα 2 ευρώ, ενός δεσμού τα ρέστα | Χρόνια σου πολλά μεγάλε μου ‘πε κι άντε πες τα | Όσα σου απόμειναν τραγούδια της αγάπης | Έφτυσε ο πολιτισμός και βγήκανε οι γιάπις | Έγλυφε τα τζάμια το μελαχρινό αγοράκι | 2 ευρώ η αγάπη σου κι εγώ το ζητιανάκι | Στα καλά καθούμενα τουρμπώνω τα ηχεία | Πλάνταξαν τα σπλάχνα μου μ’ αυτήν την αδικία | Σ’ είχα κάτι νεύρα απ’ την Τρίτη που μου είπες | Μοιάζουν οι αγάπες μεσ’ τα χρόνια σαν τις λύπες | Χαμπαριάζουν τη χαρά με τα καθημερινά τους | Κυριακή κι απόβραδο φοράνε τα καλά τους | Ααα κόσμε φυλακή | Ααα μαύρη Κυριακή | Παίζαν όξω τα μωρά, θρηνούσανε αντάμα | Στη σακούλα πάγωνε σαν φαγητό ένα πράμα | Θύμωσα που έμεινα και πια δεν είχα λύση | Λίγο αν μ’ αγάπαγες το δρόμο θα’ χα κλείσει | Πιο πολύ μ’ αγάπαγε αυτό το ζητιανάκι | Που ‘γλυφε παρμπρίζ απ’ το πρωί στην Κατεχάκη | Πέταξα το γεύμα στο σκυλί κι είχα φορτώσει | Πιο πολύ μ’ αγάπαγε κι εσύ μου ‘χεις τελειώσει | Λύθηκε ο κόμπος στο λαιμό στο παρά τρία | Σκούζαν τα ραδιόφωνα για την οικονομία | Κι έριξα Χριστέ και Παναγιά μου κι ένα κλάμα | Που μιαν ανθρωπότητα φορτώθηκε ο Ομπάμα | Α, α, α κόσμε φυλακή | Α, α, α μαύρη Κυριακή

08. Το φουστάνι Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Πιάσε με | Γλυκιά μου αγάπη πιάσε με | Φίλα με | Κλουβί μου κλειδωμένο | Άσε με | Να περπατάω άσε με | Δίπλα σου, και να σε παρασέρνω | Στη φτώχια η αγάπη φαίνεται | Φοράει καλό φουστάνι | Που από πόθο υφαίνεται | Για τη ζωή βαθύ | Και μη σου κακοφαίνεται | Ο άντρας θα το κάνει | Να τρελαθεί από έρωτα | Και να παραδοθεί | Και να τσαλακωθεί | Φύγαμε | Γλυκιά μου αγάπη | Φύγαμε | Γίναμε, παρόν | Και πεπρωμένο | Πήγαμε | Μαζί το δρόμο | Πήγαμε | Κράτα με | Να σε καταλαβαίνω

09. Όταν έχω εσένα Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σ. Κραουνάκης & Λ. Λαζόπουλος
Όταν έχω εσένα | μπορώ να ονειρεύομαι ξανά | ανοίγω μες στη θάλασσα πανιά | και πιάνω μες στα χέρια μου | τον κόσμο να τον φτιάξω | Όταν έχω εσένα | μπορώ να μη βυθίζομαι αργά | τα βράδια που πληγώνεται η καρδιά | και πιάνω το μαχαίρι | το σκοτάδι να χαράξω | Κάνε ένα βήμα | να κάνω το επόμενο | αίμα μου και σχήμα | λόγος και ψυχή στο συμφραζόμενο | Όταν έχω εσένα | κοιμάμαι σαν παιδί, έχω έναν άνθρωπο | δεν φοβού κανένα | Εγώ κι εσύ στον κόσμο | τον απάνθρωπο | Εσύ κι εγώ | Όταν έχω εσένα | μπορώ να βάψω με ασήμι τη σκουριά | μπορώ να κοιμηθώ με σιγουριά | να πιάσω με τα χέρια μου | τους δράκους να σκοτώσω | Όταν έχω εσένα | αντέχω, πάω δίπλα στον γκρεμό | το ξέρω, έχω ένα χέρι να πιαστώ | κοντά μου έναν άνθρωπο | τα χρόνια μου να ενώσω

10. Το ταξίδι Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Κωστής Παλαμάς
Τον δρόμο μου αργά να τραβώ, να τραβώ | Αλλά πουθενά και ποτέ να μη στέκω | Ψυχή να μη βρίσκω και πάντα να μπλέκω | Με κόσμο τυφλό και βουβό | Να νιώθω τριγύρω πλατιά ερημιά | Κλεισμένα τα σπίτια, τα τζάκια σβησμένα | Ψηλά να μη φέγγει αστέρι κανένα | Και κάτω γυναίκα καμιά | Ε, ίσως σε τέτοιο ταξίδι αν βρεθώ | Ατέλειωτο, έρμο σ’ αγνώριστη χώρα | Δε θα ‘χω λαχτάρα σαν τώρα | Αγάπη, αγάπη από σε να χαθώ

11. Κατσαρόλα Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Μαύρος ουρανός | Μαύρος σκοτεινός | Σκοτεινοί στρατοί | Καίνε το χαρτί | Την γιορτή χαλάνε | Μαύρη αγκαλιά | Ορφανά σκυλιά | Ψάχνουνε τροφή | Στην ανασκαφή | Που την ξεπουλάνε | Έλα ας την γκρίνια | Έχω ακόμα θράκα | Έλα τρώει η φτήνια | Τον παρά τον βλάκα | Βάλε κατσαρόλα | Φίλε μου ξεκόλλα | Πες και στα παιδιά | Να ‘ρθουν μια βραδιά | Να τα σπάσουν όλα | Βάλε αγάπη να ‘χει | Δεν φοβούνται οι βράχοι | Μπες δυναμικά | Δες το θετικά | Και θα γίνει μάχη | Μπες δυναμικά | Μαύρος ποταμός | Φτώχεια και γκρεμός | Ο πλανήτης Γη | Πάλι αιμορραγεί | Βράζει στα καζάνια | Φάγανε ρωγμή | Οι μηχανισμοί | Δούλοι αφεντικά | Ψάχνουν δανεικά | Πίκρα στα λιμάνια

12. Να σβήσει αυτό το φως Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Να σβήσει αυτό το φως που μ’ ενοχλεί να σβήσει | Εδώ καθόσουν | Το βλέμμα που έμοιαζε απειλή, | Αυτό φοβόσουν | Εδώ θέλω μια παύση μεγάλη | Σα θάνατο | Να πάρει χρόνο η ματιά | Και να σε γδύσει | Εδώ δικάζεται η ψυχή, εδώ δικάζεται | Το σώμα που ετοιμάζεται | Να μπει να σ’ αγαπήσει | Αν δεν δοθεί αρρώστησε. | Τα μαξιλάρια να φυλάς με τ’ όνομά μου | Απόψε πίνω έρωτά μου | Σ’ αυτό το ψέμα | Που πολύ μας κόστισε. | Να σβήσει αυτή η πληγή που μ’ ενοχλεί να σβήσει | Εδώ κοιμόσουν | Το φόντο να ‘ναι σαν αυγή | Ονειρευόσουν | Εδώ θέλω έναν ήχο μικρό | Σαν βήμα σου ξυπόλητο | Να πάρει χρόνο η καρδιά να πει | Σκοτάδι απόλυτο.

13. Χρόνια σαν τριαντάφυλλα Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου
Χρόνια σαν τριαντάφυλλα ξερά μες στα βιβλία, | τα δένδρα που ήταν άνθρωποι έχουν μαρμαρωθεί… | Χιόνι παλιό και μάλαμα, σαν ακριβή φιλία | κορίτσια που γεννήθηκαν κρατώντας το σπαθί | Άρχισες πάλι ανέκδοτα, τα επαρχιακά σου, | Φόρεσες όλα τα βουνά και τα μεταξωτά | Τη νύχτα που ’χεις μέσα σου, τη λες με το όνομά σου | Πίνεις το τσάι σου καυτό με δυο ζαχαρωτά | Χρόνια πολλά, απ’ το 20, είν’ η λιθογραφία | σερβίρονται τα παγωτά, καφέδες αχνιστοί | Παραθαλάσσιος καφενές σε κάποια επαρχία | εκεί που ζούνε οι άνθρωποι μόνο γονατιστοί. | Άρχισες πάλι ανέκδοτα, τα επαρχιακά σου, | Φόρεσες όλα τα βουνά και τα μεταξωτά | Τη νύχτα που ’χεις μέσα σου, τη λες με το όνομά σου | Πίνεις το τσάι σου καυτό με δυο ζαχαρωτά

14. Ζωή νταλίκα κόκκινη Τραγούδι: Δημήτρης Μητροπάνος
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης | Στίχοι: Σταμάτης Κραουνάκης
Ζωή νταλίκα κόκκινη | Στις εθνικές του κόσμου | Του Στέλιου τα τραγούδια | Βενζίνα των φτωχών | Αγάπη θεοσκότεινη | Πολλά ουϊσκια εντός μου | Ακούνε τα ζεϊμπέκικα | Σαν το Πάτερ Ημών. | Πίκρα μανούλα μου το γάλα | Πίκρα τα χρόνια μας τα υγρά | Τα εργοστάσια μεγάλα | Τα μεροκάματα μικρά. | Φεύγω απ` αυτό που νιώθω | Έκαψα τον πόθο μόνος σε μια νυχτιά | Ήπια μέχρι που σε είδα | Με βαθιά ρυτίδα μεσ` στην ξενιτιά. | Βαριά τα χρόνια σίδερα | Και τζούφια λαμαρίνα | Χοτ ντογκ απ` την καντίνα | Χιλιόμετρα φασόν | Αγάπη θεοσκότεινη | Θεσσαλονίκη Αθήνα | Αγάπησέ με σήμερα | Και στη διαπασών

Επιμέλεια: Νίκος Ταξείδης